Hop til indhold

Foderskift igen og igen og igen......


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Ha, jeg gør det jo selv, eller det vil sige, jeg kører altid Orijen Adult om morgenen, men aftensmaden veksler. Pt er det Acana Ranchlands (bison), TOTW (bison), RC (kylling) og Kingsmoor Sport (kylling).

 

Vi er heldige, det fungerer! Og det er sjældent der er er foder der ikke fungerer.

 

Jeg skifter mellem flere forskellige typer, fordi jeg har min egen teori om at det giver en stærkere mave.

 

Men nu bliver jeg lidt i tvivl:vedikke: Efter samtaler med 2 veterinære ernæringsterapeuter og et utal af foderproducenter, har jeg fået at vide, at man højest må skifte mellem smagsvarianter inden for samme mærke. Dette af hensyn til ph værdien i maven. Alle sagde også samstemmende, at hvis et foder fungerer, så bliv på det foder. Den endelige virkning af et foder ses først efter 3 mdr.

 

Og så det der fængede mest, hvis man konstant skifter mellem mærker fordi der ikke er nogen mærker der fungerer, er det nok pga. alle de foderskift at hundens mave er i stykker. Med mindre der er tale om en allergi, selvfølgelig.

 

Stof til eftertanke? Bestemt! Vil jeg ændre noget? Nok ikke:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hælder også varieret kost i mine. De får rå 3 gange om ugen og op til tre fodertyper om uge. De har stærke maver og når jeg fodre på denne måde bøvler Golden retrieveren ikke med sine øre. Joey har det dog med at klø ben, så har er på WB og råt.

De fleste fraråder rå fodring og tørkost sammen. Jeg synes mine hunde ser og fungere godt på det.

Jeg spiser også lidt af hvert og tænker ikke på PH værdi etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg skifter en del. Ikke sådan fra dag til dag, men i perioder. Fra råt til tørt og omvendt. Jeg tænker at jeg ikke får givet hende alt, på det rå. Især nu, hvor 2 rovtænder er væk, og ben er no-go (ihvertfald store ben og ihvertfald i en periode indtil nr 2 sår er helet helt), så kommer hun på tørt. Men jeg synes hun lugter:genert: Pt får hun TOTW og WB (dog kun lige startet op med WB), og der tænker jeg så, om hun får renset tænderne nok..

 

Måske jeg skulle prøve med de der 2-3 gange råt pr uge. Så kan hun godt klare skiftet frem og tilbage til TOTW.

 

Men ja interessant. Skal man så bare fortsætte med at give det samme foder, selvom hunden har dårlig mave efter et par dage (og langsomt skift):hmm::???::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer med mange forskellige ting, i perioder lever mine hunde på forskellige former for rørret kød, så får de råt nogle dage, så tørfoder køber stort set aldrig det samme der er altid lige noget nyt jeg vil prøve:), har aldrig haft bøvl med hundens maver, Kleo får lidt ørekløe ved oksekød så det undgår jeg men ellers får de alt nyt og spændende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke så sart med mine hunde.

De får som regel et grundfoder og da jeg er sponsoreret skifter det sjældent. Så får de jo også det foder de vinder indimellem - og de får foderprøver - og de får råt - og de æder lystigt af madskålen, når jeg er ude på rideskolen. Kort fortalt - jeg går ikke så meget op i det! Og jeg oplever ingen problemer overhovedet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der rigtig mange hunde, der gør. Altså gylper, når de får Markus Mühle.

 

ja det har jeg også tidligere læst herinde - normalt blander jeg det så han får halvt koldtpresset og halvt noget andet for så gylper han ikke - alt andet lige betyder gylperi vel også at det ikke er optimalt for ham kun at blive fodret med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
ja det har jeg også tidligere læst herinde - normalt blander jeg det så han får halvt koldtpresset og halvt noget andet for så gylper han ikke - alt andet lige betyder gylperi vel også at det ikke er optimalt for ham kun at blive fodret med det...

 

Jeg er slet, slet ikke i tvivl om at det er koldpresset foder der har ødelagt mine beaglers maver - de fik det ret meget en overgang og man bør ikke blande sådan noget med almindelig tørfoder - det er to helt vidt forskellig forarbejdet fodertyper. Jeg skriver ikke det her for at male fanden på væggen - blot til at sætte en tanke eller to i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet, slet ikke i tvivl om at det er koldpresset foder der har ødelagt mine beaglers maver - de fik det ret meget en overgang og man bør ikke blande sådan noget med almindelig tørfoder - det er to helt vidt forskellig forarbejdet fodertyper. Jeg skriver ikke det her for at male fanden på væggen - blot til at sætte en tanke eller to i gang.

 

tak for din hurtige reaktion - jeg blander på den måde at det får et måltid koldtpresset og et "almindeligt" - mener du så stadig at det er bedre kun at fodre med en slags ad gangen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet, slet ikke i tvivl om at det er koldpresset foder der har ødelagt mine beaglers maver - de fik det ret meget en overgang og man bør ikke blande sådan noget med almindelig tørfoder - det er to helt vidt forskellig forarbejdet fodertyper. Jeg skriver ikke det her for at male fanden på væggen - blot til at sætte en tanke eller to i gang.

 

Vi andre spiser jo typisk f.eks. kød og grøntsager i samme måltid. Det er også to typer "foder" der forarbejdes og fordøjes helt forskelligt. Alligevel klarer vores maver det uden problemer. Hvorfor skulle hunde så ikke kunne klare to forskellige slags tørfoder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spilop, jeg synes det er sjovt at du gør som du gør (og som jeg og mange andre), når den ene af dem der advarer imod det, er Johnny:-)

 

Jeg må erkende at jeg faktisk tænkte på Beaglepack under de samtaler (no offence). Du skifter rigtig meget foder, og jeg kan uden besvær huske en 5-6 mærker inden for det sidste års tid. Kombineret med at beaglerne har diverse mave-tarm problemer. Igen, det er slet ikke for at slå nogen oven i hovedet (OVERHOVEDET), men det kunne være at de mennesker har ret. Og at sådan en som dig skulle prøve at give et foder i en længere periode, når nu de små har de sarte maver.

 

Selv er jeg jo lynhurtig til at skifte fra et foder jeg ikke mener fungere. Typisk giver jeg op efter et par uger enten pga. vægttab, kedelig pels, dårlig ånde, dårlig mave/for meget prut eller manglende lyst til at spise. Og med de ting (undtagen kedelig pels) magter jeg ikke at køre på i 3 mdr. med et foder. Omvendt skulle, så vidt jeg husker, 80 % af hundene blive fri for diarre og symptomer på allergi inden for 3 uger på et nyt foder.

 

Men jeg synes det er interessant at vi er så mange der veksler så meget, og at vores hunde generelt fungerer på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Vi andre spiser jo typisk f.eks. kød og grøntsager i samme måltid. Det er også to typer "foder" der forarbejdes og fordøjes helt forskelligt. Alligevel klarer vores maver det uden problemer. Hvorfor skulle hunde så ikke kunne klare to forskellige slags tørfoder?

 

Ja det skal jeg ikke kunne give bud på - jeg lægger mig i det pågældende indlæg op af videnskaben og det jeg har set hos mine egne hunde - IKKE kun de 3 jeg har nu - men alle de hunde jeg har haft gennem årerne.

Jeg kan da sige så meget at aldrig har der været så mange mennekser med fordøjelsesproblemer som der er nu. Vi æder afføringsmidler for et godt ord - reklame på reklame fortæller hvad vi skal spise/ikke spise - Så sent som i går fik jeg en reklame ind af døren med endnu et nyt afføringsmiddel der er kommet i handlen. Prøv at lukke øjne og ører op - Har vi det egentlig godt på det føde vi spiser? det tror jeg mange vil kunne svare nej til.

Det samme gælder vores hunde - deres PH værdi er helt anderledes end din og min!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Spilop, jeg synes det er sjovt at du gør som du gør (og som jeg og mange andre), når den ene af dem der advarer imod det, er Johnny:-)

 

Jeg må erkende at jeg faktisk tænkte på Beaglepack under de samtaler (no offence). Du skifter rigtig meget foder, og jeg kan uden besvær huske en 5-6 mærker inden for det sidste års tid. Kombineret med at beaglerne har diverse mave-tarm problemer. Igen, det er slet ikke for at slå nogen oven i hovedet (OVERHOVEDET), men det kunne være at de mennesker har ret. Og at sådan en som dig skulle prøve at give et foder i en længere periode, når nu de små har de sarte maver.

 

Selv er jeg jo lynhurtig til at skifte fra et foder jeg ikke mener fungere. Typisk giver jeg op efter et par uger enten pga. vægttab, kedelig pels, dårlig ånde, dårlig mave/for meget prut eller manglende lyst til at spise. Og med de ting (undtagen kedelig pels) magter jeg ikke at køre på i 3 mdr. med et foder. Omvendt skulle, så vidt jeg husker, 80 % af hundene blive fri for diarre og symptomer på allergi inden for 3 uger på et nyt foder.

 

Men jeg synes det er interessant at vi er så mange der veksler så meget, og at vores hunde generelt fungerer på det.

 

Ja jeg vidste det var mig du havde i tankerne - Tak fordi du mindede mig om hvorfor jeg er træt af Hunde forum - Og i fremtiden vil jeg håbe du kontakter mig privat i stedet for at høvle mig igennem noget herinde på forummet - ved jo du har et horn i siden på mig - for helvede også!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg mener ikke man skal blande de to ting.

Jeg får rigtig mange henvendelser ang. lige netop det og derfor har jeg for nogen tid siden lavet dette indlæg på min hjemmeside - som jeg tillader mig at linke til: Hvordan kombinerer man de forskellige foder typer? | Beaglepack.dk

Det indlæg kan jeg slet ikke læse, man skal åbenbart have en kode? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg vidste det var mig du havde i tankerne - Tak fordi du mindede mig om hvorfor jeg er træt af Hunde forum - Og i fremtiden vil jeg håbe du kontakter mig privat i stedet for at høvle mig igennem noget herinde på forummet - ved jo du har et horn i siden på mig - for helvede også!!

 

Ej, du er altså lidt hys nu. Du misforstår ALT jeg skriver, og forsøger endda flere gange at skrive at det ikke er for at træde nogen over tæerne. Men hvis du føler dig så forfulgt, synes jeg du skal prøve at kigge lidt indad.

 

Det eneste jeg nogensinde har kritiseret dig for, var meget reelt, og der blev du jo også møgsur, selvom det var på pb. Fred være med det. Jeg gider ikke spilde min tid på at undskylde for at du misforstår og tager på vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg vidste det var mig du havde i tankerne - Tak fordi du mindede mig om hvorfor jeg er træt af Hunde forum - Og i fremtiden vil jeg håbe du kontakter mig privat i stedet for at høvle mig igennem noget herinde på forummet - ved jo du har et horn i siden på mig - for helvede også!!

Du er træt af hunde-forum, fordi der er én person du ikke kan med? :hmm: Synes altså ikke du skal/kan skære os alle sammen over en kam :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og Ina, det var faktisk tænkt som en HJÆLP, i tilfælde af at det kunne hjælpe dine hunde. Men hvis du mener at vide bedst selv, hjælper det selvfølgelig ikke noget. Det kunne jo være at 3-4m mdr. på et foder kunne give ro på deres system (hvis vel at mærke de ikke skider slim imens). Men beklager at jeg ville hjælpe dig:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det er der rigtig mange hunde, der gør. Altså gylper, når de får Markus Mühle.

Det er sjovt... For chili og Caia gjorde det aldrig da de var på mm. Og de var faktisk på dette foder i mindst to år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Og Ina, det var faktisk tænkt som en HJÆLP, i tilfælde af at det kunne hjælpe dine hunde. Men hvis du mener at vide bedst selv, hjælper det selvfølgelig ikke noget. Det kunne jo være at 3-4m mdr. på et foder kunne give ro på deres system (hvis vel at mærke de ikke skider slim imens). Men beklager at jeg ville hjælpe dig:oops:

 

Jo jeg er faldet ned igen - for jeg ved det jo godt selv. Bliver bare så fandens hys, når nogen træder mig over tæerne. Hvis I vidste hvor meget energi jeg ligger i alt det her - føler mig fandme som en dyrplager nogle gange og når så nogen træder til hvor jeg i forvejen ligger ned, så bliver jeg sur. Beklager min galde :genert: Men jeg vil minde om at jeg hele sidste år fodrede beaglerne af på James Wellbeloved - så var den gal igen og det foder fik det fra dec. til sep året efter. Så uanset hvad jeg bruger så dur det bare ikke - sådan er det.

 

Jeg tager en time off herinde fra for en periode - måske vender jeg tilbage - måske ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...