Hop til indhold

Erfaringer med reserverethed


Trei
 Share

Recommended Posts

Ville hun virkelig strejfe? Eller kom hun bare ikke når du kaldte?

 

For det er klart at selv hvalpe kommer jo ikke når man kalder, hvis de ikke har lært det :lol: Men jeg har aldrig oplevet en hvalp sige "Nu skrider jeg farvel". Jeg har dog oplevet hvalpe blive væk ved uheld... Men aldrig at de direkte har strejfet.. Men okay det er vel også et definations spørgsmål så... :lol:

 

Strejfe og strejfe, det er jo som man definere det, men hun havde i hvert fald en alt for stor radius til hvad jeg syntes var behageligt, især når indkald jo selvfølgelig ikke er helt sikkert i den alder.. Hun gik hvor hun syntes og så kunne jeg da sådan set gå hvor hen jeg ville uden at det rigtig interessere hende, hun var bare i sin egen verden.. I dag har hun overhovedet ikke den samme radius og hun tjekker som sagt tit ind, det gjorde hun ikke da hun var hvalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Strejfe og strejfe, det er jo som man definere det, men hun havde i hvert fald en alt for stor radius til hvad jeg syntes var behageligt, især når indkald jo selvfølgelig ikke er helt sikkert i den alder.. Hun gik hvor hun syntes og så kunne jeg da sådan set gå hvor hen jeg ville uden at det rigtig interessere hende, hun var bare i sin egen verden.. I dag har hun overhovedet ikke den samme radius og hun tjekker som sagt tit ind, det gjorde hun ikke da hun var hvalp..

 

Maggie var lidt lige sådan.

Den med at hvalpe altid følger med flokken og helst ikke går på opdagelse alene - den havde hun altså ikke hørt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis det samme med Joya, møghunde! :mrgreen:

 

Nemlig - bæster er de.

 

Men jeg har også udnyttet, at hun er et madøre (man er vel labber), så når hun så endelig tjekkede ind hos mig, så var der lige en guf. Det gør, at hun i dag faktisk tjekker oftere ind end Liva gør, når vi går uden snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig - bæster er de.

 

Men jeg har også udnyttet, at hun er et madøre (man er vel labber), så når hun så endelig tjekkede ind hos mig, så var der lige en guf. Det gør, at hun i dag faktisk tjekker oftere ind end Liva gør, når vi går uden snor.

 

Joya tjekker også klart ind oftere nu, end nogle af de andre gør.. Men hun er seriøst også det største madøre -selvom de alle tre er ret glade for mad :engel::lol:

 

Men selvfølgelig, da hun var hvalp, var hun knapt så stort et madøre, det skulle jo ikke være for nemt for mig :sjov: men hun var dog stadig ok glad for mad, så der blev øvet mange indkald i flexlinen.. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lange line er god, og du skal bare være opmærksom på der vil være perioder hvor din spids er lidt løsere på tråden end andre. Når de perioder kommer gælder det om ikke at lade ham få succes med at "tage r.... på dig" Når han er ustabil,så hold ham i snoren og i overgangen tilbage til normaltilstand, så lad den lange line lægge løs efter ham og du har 7 meter mere på at stoppe ham. Og løber han, så lad være med at spilde dit indkald hvis du godt ved spidsehunde øret er lukket til. (hvordan laver man nyt afsnit i det her setup??)

Min spids har altid gået løs, og han er sådan ca 90% i indkald derfor overvejer jeg altid nøje, hvor han kan gå løs og hvor han ikke må. Rådyr og løbske tæver, så går han, men og det er et godt men han løber aldrig langt, der går omkring et minut, så er han tilbage, også hvis uheldet er ude og vi møder et rådyr hvor der ikke plejer at være råvildt. Med spidshunde handler indkaldet og en god returnering om i hvilken grad man har bygget venskabet op. Fungerer det, så kommer din spids altid hjem igen. Det bedste jeg har gjort er at indføre det ultimative stopord og det skete ved et uheld som jeg selvfølgelig ikke vil anbefale nogen, Men da min var 4 mdr ville han ind efter nogle får- igennem et fårehegn- han fik stød og jeg nåede at sige av. Hvis min hund feks var løs og på vej ud af kontrol, så vil et av , få ham til at stoppe op- men det er et nødsignal og jeg bruger det meget sjældent.

 

Gode pointer :-) I øjeblikket er Lupo løs på grønne arealer hvor der ikke er noget trafik eller dyr, og kun meget sent om aftenen hvor der ikke er nogle andre mennesker eller hunde. Det er bare for at vænne ham til at selvom han ikke er i snor, så skal han holde sig i nærheden af mig. Og så får han også lov til at løbe løs på stranden, men der går det egentlig fint med at fløjte og så kommer han tilbage, også selvom der er andre hunde eller han er i gang med at jagte en fugl.

 

Hvor gammel er Lupo nu? Det er min overbevisning at alle hunde kan rende løs til de rammer kønsmodningen, og først der oplever man denne "strejfen". Dexter var altid løs, og det samme med Penny. Begge havde 100% perfekt indkald til de blev omkring 8-9 måneder. Dexters er okay nu 80% måske. Pennys er langt bedre, og det tager jeg som en del af racernes forskelle.

 

Men personligt har jeg aldrig mødt en hvalp der strejfede. De fleste hvalpe ved jo at de ikke fra naturens side kan klare sig alene, og derfor er det helt naturligt for dem at holde sig til dem som kan beskytte den... Hvor imod når de rammer ca. kønsmodningen så tror de fleste at de er guds gave til verdenen, og alle kan bare komme an :lol:

 

Lupo er lidt over 5 og en halv måned. Jeg er helt enig med dig i at når han først rammer kønsmodningen, så kommer der sikkert til at blive flere problemer med det, og så vil jeg være endnu mere forsigtig med hvor og hvornår han får lov til at være løs. Jeg tænker bare at det er godt at vænne ham til at løbe løs inden han rammer kønsmodningen, så han får noget erfaring med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

De møghunde der ikke har lært at læse at de burde være forsvarsløse og holde sig til flokken :lol:

 

Lupo er lidt over 5 og en halv måned. Jeg er helt enig med dig i at når han først rammer kønsmodningen, så kommer der sikkert til at blive flere problemer med det, og så vil jeg være endnu mere forsigtig med hvor og hvornår han får lov til at være løs. Jeg tænker bare at det er godt at vænne ham til at løbe løs inden han rammer kønsmodningen, så han får noget erfaring med det.

 

Helt helt enig! Det handler om at få banket så mange gode minder ind i hunden som lille, så den forhåbentlig kan huske det imens den er homonforstyrret :lol:

 

Penny er begyndt ikke at reagere 100%, det pisser mig af, for hun har haft perfekt indkald indtil nu! (10 måneder). Men vi træner det heller ikke meget, fordi hun aldrig løbet særlig langt væk fra os... (Normalt holder hun sig indenfor 25 meter).

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt helt enig! Det handler om at få banket så mange gode minder ind i hunden som lille, så den forhåbentlig kan huske det imens den er homonforstyrret :lol:

 

Penny er begyndt ikke at reagere 100%, det pisser mig af, for hun har haft perfekt indkald indtil nu! (10 måneder). Men vi træner det heller ikke meget, fordi hun aldrig løbet særlig langt væk fra os... (Normalt holder hun sig indenfor 25 meter).

 

Ja, det håber jeg i hvert fald at Lupo vil huske, når han er helt kulret i hovedet af hormoner :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Reserverethed kan jo være mange ting :-)

Eris blev super glad, når hun mødte fremmede mennesker, logrede og ville hoppe op og give luftkys ;-)

Men det var ikke hvem som helst der fik lov til at klø og ae hende ;-)

Hvis hun accepterede nogen fik de lov til at være i hendes "usynlige space", eller også lagde hun sig op i sofaen hos dem og krævede opmærksomhed. :-)

Trods hendes reserverethed, så var der altid åben for leg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stoler i hvert fald på Lupo, han har ikke givet mig nogen grund til ikke at gøre det. Det går fint indtil videre med at have ham løs :-)

 

Har du egentlig oplevet at dine samojeder har prøvet at strejfe? Det synes jeg tit at man hører at samojeder har tendens til, men jeg aner ikke om det reelt er så udbredt.

 

Ved ikke om strejfe er det rigtige ord, jeg mener det som jeg skrev med at de bare godt kan lide at smutte på en lang tur uden ejer. Om det så er for at jage eller bare snuse rundt. Altså det er jo sket at Egon er stukket direkte af, på en gåtur, fordi jeg ikke har haft fat i snoren - men han kom heldigvis tilbage efter lidt tid.

 

Til gengæld for at han altid er i line, kan vi godt gå nogle underlige gåture hvor Egon bestemmer ruten, nogle gange kan man seriøst undre sig, den ene gang besluttede han at turen skulle gå op og ned af den samme vildt kedelige villavej (zig-zag fra fortov til fortov) 3-4 gange, og så hjem :lol:

 

Strejfe som at de stikker af fra haven og er ude for at finde en bestemt løbsk tæve, gør mine ikke. Og vi har et voldsomt uimponerende hegn, så hvis de ville, kunne de vel egentlig godt. LIDT opdragelse er der da røget ind ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om strejfe er det rigtige ord, jeg mener det som jeg skrev med at de bare godt kan lide at smutte på en lang tur uden ejer. Om det så er for at jage eller bare snuse rundt. Altså det er jo sket at Egon er stukket direkte af, på en gåtur, fordi jeg ikke har haft fat i snoren - men han kom heldigvis tilbage efter lidt tid.

 

Til gengæld for at han altid er i line, kan vi godt gå nogle underlige gåture hvor Egon bestemmer ruten, nogle gange kan man seriøst undre sig, den ene gang besluttede han at turen skulle gå op og ned af den samme vildt kedelige villavej (zig-zag fra fortov til fortov) 3-4 gange, og så hjem :lol:

 

Strejfe som at de stikker af fra haven og er ude for at finde en bestemt løbsk tæve, gør mine ikke. Og vi har et voldsomt uimponerende hegn, så hvis de ville, kunne de vel egentlig godt. LIDT opdragelse er der da røget ind ;)

 

Jeg tror vi ser ens på det. Jeg havde en DSG som strejfede. Dexter som også ville tage sig en hyggetur ud i det blå alene, føler jeg ikke strejfer... Han gør det ikke ordi han finder det interessant eller kan dufte en god tæve... Han gør det helt uden at tænke over "hvorfor".

 

Ligesom da han var hvalp, han kunne rende helt ekstremt langt væk fra os, og ville slet ikke være opmærksom på hvor vi er i forhold til ham, og hvis vi ikke huskede ham på at "stay close", så ville han blive væk... Penny har altid været 100% opmærksom på hvor vi var, og at vi ikke skulle blive væk fra hende....

 

Dexter var mere sådan lidt... "Dumdiduuuum.. Hov hvor blev alle folk af?"... :lol: Og det ser jeg ikke som strejfen, for han.. gør det jo ikke med vilje.. Det virker bare som om han ikke tænker over det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Soegaard: forstår ikke du købte hos Britt så, for hendes hunde er da alt andet end reserverede ??

 

Forstår faktisk ikke, at man ligefrem ønsker sig, at ens hund skal være reserveret... det drejer sig vel i bund og grund om, at ens hund holder kontakten til en når det er vigtigt (træning osv) og ellers er sød og rar i de omgivelser den nu befinder sig i??

 

Måske det bare er mig der er sær....

Men vi får tit at vide, at folk netop synes det er et kæmpe plus, at Aida er så glad og imødekomne og hilser pænt... Dog ikke forstået sådan, at hun får lov til at hilse på alt og alle.... Når hun er i snor hilser vi f.eks. ikke på alle mulige... men på få udvalgte... nå OT og håber stadig du får en dejlig hvalp!!

 

Du ER sær :mrgreen: Men derfor kan vi nu meget godt li' dig alligevel ;-) :kys:

 

Nu er jeg jo en af dem som er ved at falde i svime over at Aida er så imødekommende :lun: Men det er også fordi det er den egenskab jeg godt selv vil have i min hund (og ikke har fået med Noomi :roll:) Jeg er ikke tilhænger af at hunde er reserverede og ville som dig, gøre et stort stykke arbejde i at finde en avler som bruger ikke-reserverede hunde (og så er jeg ligeglad med hvad standarden siger, hvis alt andet ved den race passer ind i mit liv, så ville jeg se om jeg kunne finde nogle, hvor den del blev forsøgt minimeret).

 

Det kommer vel an på både øjnene der ser og hvad man gerne vil have? Og i høj grad hvad man tolker som reserveret!

At være reserveret er jo på vej til betænksom og dernæst mistroisk eller sky overfor fremmede, så jeg mener det er noget man skal tænke sig om med.

 

Indenfor nogle racer (ikke lige aussie) ser jeg hundes utilnærmelighed undskyldt med at de "skal" være reserverede, som undskyldning for at avle på hunde med et "dårligt" temperament. Og med dårligt mener jeg i denne sammenhæng nervøse hunde. Hunde som kun lader fremmede røre sig under ubehag eller efter mange besøg og det mener jeg ikke er særlig ønskværdigt i særlig mange familier idag og heller ikke let for hundene at leve med, da de så ofte vil føle sig utrygge ved folk tæt på.

 

Åhh ja, det er sådan det er med mange belgier-opdrættere desværre :cry: Hvis det nogensinde lykkes mig at få en belgier igen, så vil den del være ret højt på min dagsorden, at forældrene ikke er "reserverede", for det har bare taget en uheldig drejning i den race til at blive en undskyldning for hunde som ikke kan begå sig i samfundet :cry: At man avler på noget (undskyld udtrykket) lort fordi den er pæn, men har en psyke som et korthus som falder sammen ved det mindste pust :evil: Når man som jeg har kigget meget på belgierer, så bliver udtrykket "reserveret" nok lidt et skældsord og noget man skal holde sig LANGT væk fra :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Aussien_Smokey

Jeg har ingen problemer med 'reserverethed' med min Smokey. Hun siger hej til alt og alle der vil give hende et klap. Og gerne børn! Jeg har kun en oplevelse, hvor hun har gøet af en mand og knurret. Og det var en hjemløs som stod tæt på Nørreport. Idet hun går forbi ham begynder han at synge meget højt på et sprog jeg ikke forstår mens han bukker sig ned mod hende. Hun har ikke kunnet lide ham siden og faktisk siden har hun været mere ops på folk der lugter lidt specielt og taler til en.

 

Men bare man viser hende venlighed, vil hun gerne dele kys ud. Men hun holder altid øje med hvor jeg er, når vi er hjemme ved venner og jeg går på toilettet - så ligger hun sig gerne ude foran toiletdøren og venter til jeg er færdig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...