Hop til indhold

Førstegangshund... IGEN.


Gæst Wbp
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Jeg ved godt at dette emne er oppe en del, omkring hvilken hund der ville være god at vælge første gang, men her får i altså lige min/vores baggrundshistorie, og så håber jeg at i kan hjælpe. :-)

 

Min kæreste og jeg, bor i et hus med en lille have, vi er nu blevet enige om at det er på tide at få en hund, da vi begge elsker hunde generelt.

 

Jeg vil gerne have en hund, som skal være min lille baby, jeg vil gerne gå til en form for hundetræning, så det skal være en hund med energi, der gider det.

Min kæreste har det krav til hunden, at den ikke skal være for stor, altså den SKAL være mindre end en labrador, den skal samtidig være god til andre hunde, da vi har en boxer, der tit kommer på besøg. Håber i vil hjælpe mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget tid vil I kunne have sammen med hvalpen ? tænker I på at få en lille hvalp eller måske unghund / voksen hund ?

jeg kan anbefale jer at besøge en DKK udstilling og se og tale med så mange udstillere der som muligt , I kan se hvilke udstillinger der er på www.dansk-kennelklub.dk , her kan I også finde opdrætterliste - hvalpeliste osv, God fornøjelse og held og lykke !

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Mht. hundetræning, har jeg en svigerfar som går til politihundetræning med sin boxer, men da disse racer er for store til min kæreste, tænker jeg at noget agility er bedre.

 

Pelsplejen er ikke noget problem, da det jo bare er en af de ting der følger med.

- Vi vil helst have en hvalp, da det på den måde er "os" der opdrager den, vi vil have masser af tid til den, da den typisk gennem de første år kun skal være alene max 4 timer om dagen.

 

Håber at det hjælper, ellers må i spørge mere ind :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de sværeste overvejelser jeg selv havde da jeg skulle have hund, var hvilke personlighedstræk der passer til vores temperament her i huset. Hunde er selvfølgelig individer, men mange af deres karaktertræk er alligevel racebestemte, såsom samarbejdsvilje og selvstændighed, følsomhed/skarphed og 1000 andre ting. Det giver hunde som er enormt forskellige at bo og træne med, så jeg synes i skal lave en ønskeliste med hovedtræk, så kan vi måske bedre byde ind med racer som passer ind :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal være:

Loyal, som i at den ved at jeg bestemmer.

Legesyg og generelt aktiv, da vi elsker at gå lange ture.

IKKE være vagthund, men skal dog være loyal nok til at ville passe på os.

Lærenem.

og den skal bruges som både selskabshund men også til leg og træning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal være:

Loyal, som i at den ved at jeg bestemmer.

Legesyg og generelt aktiv, da vi elsker at gå lange ture.

IKKE være vagthund, men skal dog være loyal nok til at ville passe på os.

Lærenem.

og den skal bruges som både selskabshund men også til leg og træning :-)

 

Uden at være pessimist, så er det lidt en utopisk forestilling I har om jeres kommende hund. Den skal passe på jer, men ikke vogte. Den skal vide at I bestemmer (det er noget man træner sig til, ikke noget hunden er født med), og den skal både være rolig selskabshund og træningsmakker.

Synes I skal låne en bog på biblioteket om hunderacer og bladre den igennem. Det kan give jer en meget bedre forestilling om, hvad I rent faktisk søger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da ikke det lyder utopisk, nærmere som noget alle hunde kan opfylde, under de rette omstændigheder. Og dermed afgrænser det jo ikke racevalget ret meget...

Spørgsmålet er vel egentligt hvordan man gerne vil opnå dette? Om en hund opfattes som værende selvstændig, sjov, og en der stiller krav til sin træner, eller dum og stædig, kommer jo helt an på hvilket temperament man selv har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget tid har i til hunden?

Det afgør jo også racen, nogen racer duer bare ikke til at være adskilt ret længe af gangen.

Andre er klistrende, nogen selvstændige og egenrådige...

Alt afhænger af hvordan man selv er som person...

 

Hvilken type hundetræning er vi ude i? Skal den løbe agility, gå spor, ipo, almen lydighed måske noget helt tredje.

 

Synes i skal sætte jer ned og snakke forskellige racer igennem og så udelukke nogen på den baggrund og så måske spørge igen, det er nemmere at råde når der er et mindre udvalg. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

mini-me: det er blevet svaret på tidligere i tråden:blink:

 

jeg mangler også noget mere specifikt, for at kunne foreslå racer.:hmm:tænker lidt, at jeg mangler lidt mere om jeres forestilling om hvilken type hund, der matcher jeres temperament. har i læst på dkk's grupper af racer? altså om der er nogle af de grupper i står helt af på, ift jeres temperamnt. så kommer vi i al fald lidt tættere på, hvilken type hund i er til..

 

jeg tænker også om i er mere over i selskabhunde og de små fornøjelige racer, eller om i vil have en hund med noget mere 'arbejdshund'over, som minder mere om den boxer i kender?

 

umiddelbart tænker jeg lidt at ud fra det du gerne forventer af hunden, så lyder det som om, I ønsker jer en lidtmere samarbejdende hund end en typisk terrier? så måske kan de fleste terriere skrives på no go listen?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville gå ind på DKK´s hjemmeside www.dansk-kennelklub.dk og læse om de forskellige racer , og så besøge en eller helst flere udstillinger , når I så har fundet racen , så besøg så mange opdrættere så muligt og undersøg alt hvad I kan om sygdomme - adfærd osv og køb kun hos en anerkendt opdrætter !!! der er masser af tråde herinde om folk der har " brændt fingrene " - eller måske snarer tegnebogen ? ved at købe hos dårlige opdrættere - se fks tråden " hvalp bløder under afføring ", jeg ville fks kun købe en hvalp med stambog - det man sparer ved en hvalp uden bog kan man hurtigt bruge i dyrlægeregninger......

Link til indlæg
Del på andre sites

mini-me: det er blevet svaret på tidligere i tråden:blink:

 

jeg mangler også noget mere specifikt, for at kunne foreslå racer.:hmm:tænker lidt, at jeg mangler lidt mere om jeres forestilling om hvilken type hund, der matcher jeres temperament. har i læst på dkk's grupper af racer? altså om der er nogle af de grupper i står helt af på, ift jeres temperamnt. så kommer vi i al fald lidt tættere på, hvilken type hund i er til..

 

jeg tænker også om i er mere over i selskabhunde og de små fornøjelige racer, eller om i vil have en hund med noget mere 'arbejdshund'over, som minder mere om den boxer i kender?

 

umiddelbart tænker jeg lidt at ud fra det du gerne forventer af hunden, så lyder det som om, I ønsker jer en lidtmere samarbejdende hund end en typisk terrier? så måske kan de fleste terriere skrives på no go listen?

de fleste terriere kan da godt samarbejde - ialtfald når DE gider og sådan ca 90% af tiden ............ det var ironisk ment - men det kræver en god portion humor når man arbejder med terriere ! Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Hvis vi er ovre i boxer afdelingen men mindre, tror jeg at jeg ville foreslå en engelsk staffordshire bullterrier.. Jeg tror den dækker jeres beskrivelse rigtig godt, og så er det en hund, hvor halen logrer konstant - en lille fræk klovn med en hulens masse personlighed, men som stadig synes at du/I er verdens bedste! (selvfølgelig med rette træning)

Dog ville den nok ikke vinde mange førstepræmier i agility (er min umiddelbare fordom, har faktisk aldrig set dem til andet end hvalpetræning)

 

Ellers er en mellempudel et bud, en cavalier king charles eller en cocker spaniel ligeledes.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klart I skal låne en bog om forskellige racer og sæt jer sammen og kig i den og se hvilken hund I kune falde for, som lever op til de ønsker I måtte have må til aktivitets niveau, personlighed, størrelse mv.

 

ny lyder det ikke som om det er et krav at den skal løbe agility, men mere som om du ikke ved hvad mulighederne ellers er, har jeg ret?

da jeg selv startede var det med planen om et hvalpehold og så måske noget rally på hygeplan, jeg blev dog bidt af lydigheden som er i en lidt anden boldgade end det jeg havde tænkt mig, så hvis du ikke 100% ved at du vil dyrke den form for sport, så lad det være underordnet i jeres søgen af hund.

 

nu findes der enormt mange racer derude, og det ene bud kan være lige så godt som det andet, men kom lige til at tænke på at vi har en lille engelsk bulldog (mener det er en engelsk), på vores hold, den er ikke FCI godkendt og kan derfor ikke findes i Dansk kennelklub.

men hun er virkelig en sej lille hund, mega menneskeglad, god til alle andre hunde, og mega lære villig og virkelig klog også. Måske ikke lige bygget til en agility bane. Dem som har den siger at hun er typisk for sin race, så kvalifikationerne skulle ikke være tilfældige ved hende.

fordelen er yderligere at de ikke er avlet efter udsegne, da de ikke er avlsgodkendt, dvs de lider ikke af samme skavanker som andre bulldogs.

hende fra holdet er købt til blandt andet vandreture i norge og sverige, og energien fejler intet.

 

Læs mere om en masse racer, om ikke andet synes jeg det altid er virkelig spændende at kigge racer og deres kvalitikationer :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klart I skal låne en bog om forskellige racer og sæt jer sammen og kig i den og se hvilken hund I kune falde for, som lever op til de ønsker I måtte have må til aktivitets niveau, personlighed, størrelse mv.

 

ny lyder det ikke som om det er et krav at den skal løbe agility, men mere som om du ikke ved hvad mulighederne ellers er, har jeg ret?

da jeg selv startede var det med planen om et hvalpehold og så måske noget rally på hygeplan, jeg blev dog bidt af lydigheden som er i en lidt anden boldgade end det jeg havde tænkt mig, så hvis du ikke 100% ved at du vil dyrke den form for sport, så lad det være underordnet i jeres søgen af hund.

 

nu findes der enormt mange racer derude, og det ene bud kan være lige så godt som det andet, men kom lige til at tænke på at vi har en lille engelsk bulldog (mener det er en engelsk), på vores hold, den er ikke FCI godkendt og kan derfor ikke findes i Dansk kennelklub.

men hun er virkelig en sej lille hund, mega menneskeglad, god til alle andre hunde, og mega lære villig og virkelig klog også. Måske ikke lige bygget til en agility bane. Dem som har den siger at hun er typisk for sin race, så kvalifikationerne skulle ikke være tilfældige ved hende.

fordelen er yderligere at de ikke er avlet efter udsegne, da de ikke er avlsgodkendt, dvs de lider ikke af samme skavanker som andre bulldogs.

hende fra holdet er købt til blandt andet vandreture i norge og sverige, og energien fejler intet.

 

Læs mere om en masse racer, om ikke andet synes jeg det altid er virkelig spændende at kigge racer og deres kvalitikationer :D

 

Det er nok en old english bulldog du mener så? Jeg kender også en - men hun er nok alt andet end intelligent..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...