Hop til indhold

Alt og Intet - om foder!


Eris
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 732
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Chili Con Caia

Nogen der er kloge på foder når ens tæve er blevet steriliseret?

 

Vore Aussie er lige blevet det, og vi skal være ret obs på hendes vægt.

 

Hun har været/er temmelig kræsen. ( Ved ikke om det ændre sig nu)

 

Vi har for en lille måneds tid siden skiftet over til orijen, hvilket 7-9-13 indtil da har været et hit hos hende. Fedt indholdet er dog noget højt.

 

vores dyrlæge ville anbefale os at fortsætte på et kvalitetsfoder og så blot give det mindre frem for at skifte til et slankefoder eksempelvis.

 

Men kan det lade sig gøre? Vil hun ikke ende med at være konstant sulten hvis man skære ned på ikke slanke foder?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tea har altid haft tendens til at blive tyk - men det er 7-9-13 ikke blevet værre efter hendes sterilisation. Så vi fortsætter med at veje hende ofte, og fodre kontrollerede portioner, så vi hurtigt kan reagere hvis det begynder at gå den forkerte vej.

 

Ja vi tænker også at vi må holde skarp øje og veje maden hver dag så der ikke gives for meget;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg vejer altid beaglernes mad af - det bliver hurtig en vane - ligesom de hver i sær har forskellige behov for hvor meget det skal have alt efter aktivitet.

 

Man kan bruge regnestykket : 30x det hunden vejer + 70 eks. 30x15=450 + 70= 520 - en hund på 15 kg behøver dg. 520 kcal - det er ud fra et normalt aktivitet niveau. Mine beagler ligger over 600 kcal pr. dag.

 

Jeg fodrer kun med fedtfattig foder - det vil sige et fedt indhold på max 15% i deel er 10-12 % det ligger vores foder typisk på. Kalorie indholdet er typisk 3 - 360 cirka pr. 100 gram.

Mange af de der "tunge" foder typer som Orijen og acana f.eks. ligger ret højt i fedt %

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg vejer altid beaglernes mad af - det bliver hurtig en vane - ligesom de hver i sær har forskellige behov for hvor meget det skal have alt efter aktivitet.

 

Man kan bruge regnestykket : 30x det hunden vejer + 70 eks. 30x15=450 + 70= 520 - en hund på 15 kg behøver dg. 520 kcal - det er ud fra et normalt aktivitet niveau. Mine beagler ligger over 600 kcal pr. dag.

 

Jeg fodrer kun med fedtfattig foder - det vil sige et fedt indhold på max 15% i deel er 10-12 % det ligger vores foder typisk på. Kalorie indholdet er typisk 3 - 360 cirka pr. 100 gram.

Mange af de der "tunge" foder typer som Orijen og acana f.eks. ligger ret højt i fedt %

De ligger nemlig højt i fedt, især orijen som vi giver nu. Acana har dog en diæt... Men den var hun ikke vild med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Luna er steriliseret (blev hun i 2006) og hun har aldrig fået slankefoder. Eller jow, vi prøvede, men maven kunne ikke have det. Så jeg har bare sørget for at hun ikke fik for meget foder og rigelig med motion:-D

 

Og mht foderskifte, ville jeg ALTID gøre det over en periode, men Luna har også sart mave.

men giver du foder med et lavt fedt indhold? Nu er orijen ret fed i det;-)
Link til indlæg
Del på andre sites

men giver du foder med et lavt fedt indhold? Nu er orijen ret fed i det;-)

 

Næh :-D Luna har lige fået Wolfsblut Green Valley. Orijen får hun dårlig mave af. Pt er hun så godt som overført til Specific CJD til leddene, og der er meget fedt i, så det er jeg også spændt på. Især hvad maven siger.

 

Og ellers ryger hun tilbage på WB

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Næh :-D Luna har lige fået Wolfsblut Green Valley. Orijen får hun dårlig mave af. Pt er hun så godt som overført til Specific CJD til leddene, og der er meget fedt i, så det er jeg også spændt på. Især hvad maven siger.

 

Og ellers ryger hun tilbage på WB

Wb, fy for den siger Caia! Kræsenpind:-( måske hun ikke er så kræsen længere?

 

Håber hun kommer til at trives på specific:5up:

 

Orijen er ret dyrt, men hun elsker det... Så for nu får hun det og så må vi se hvad vægten siger. Vi må bare måle af og så er det kun det hun får. Hvis hun endelig skal have guffere må der tages fra maden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wb, fy for den siger Caia! Kræsenpind:-( måske hun ikke er så kræsen længere?

 

Håber hun kommer til at trives på specific:5up:

 

Orijen er ret dyrt, men hun elsker det... Så for nu får hun det og så må vi se hvad vægten siger. Vi må bare måle af og så er det kun det hun får. Hvis hun endelig skal have guffere må der tages fra maden.

Hehe ja Luna spiser det meste (heldigvis):-D

 

Det gør jeg også. Jeg er skiftet både pga hendes alder, men lige så meget fordi hun er med på løbeturene:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har vi en, der er for tyk - og en, der er for tynd og med for lidt pelssætning ift alder.

Ludvig har desværre taget vildt på af Specific, men jeg ved, der er en lightversion også, så måske vi går over til den.

Lige nu er han på Orijen, som hans mave trives på.... Og det mætter ok, så han har tabt sig lidt igen. Han får Gluckosamin og vitalanimin oveni. Plus smertestillende pga gigt og spondylose.

Den lille (8 mdr.) er en udfordring. Synes næsten, det er ligemeget, hvad vi gør, så ligner hun en tynd forpjusket kylling uden appetit og med MEGEN energi!

Hun spiser bedst( kun) , hvis hun bliver presset lidt af Ludvig, som holder øje med hende. Og så holder vi øje med ham, for han er hurtig - og han ÆLSKER hvalpefoder!

Ellers spiser Aya meget gerne gode ( kylling, lidt tørret lever, Perrittosnacks etc.) godbidder, som hun får en lind strøm af grundet en del træning. At bruge tørfoder er vist non- go til denne meget kræsne race:-(

Jeg tror også, Orijen er for hårdt for hendes mave. Den er i hvert fald meget svingende og ofte til den tynde side. Acana fungerer bedre for hende, men vil som tidligere skrevet også prøve Essentials opfedningsfoder. Fik en foderprøve forleden på Olivers, hvoraf hun fik et par stykker, men den virkede også lidt hård. Overvejer også Royal Canin igen.... Måske det barn bare skal have noget korn!

Jeanette.... Er du helt holdt op med at barfe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva (steriliseret) får ikke særlig steriliseret-foder, men jeg er meget opmærksom på hendes vægt.

 

Hun var blevet lidt for rund, men tabte sig fint på Essential Contour og kører nu på Essential Nautical.

 

Jeg har faktisk meget svært med Maggies vægt. Hun tabte sig ikke rigtigt på Contour og er nu kørt over på Happy Dog Toscana, som det også er planen, at Liva skal over på, når hun har spist det sidste essential.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Liva (steriliseret) får ikke særlig steriliseret-foder, men jeg er meget opmærksom på hendes vægt.

 

Hun var blevet lidt for rund, men tabte sig fint på Essential Contour og kører nu på Essential Nautical.

 

Jeg har faktisk meget svært med Maggies vægt. Hun tabte sig ikke rigtigt på Contour og er nu kørt over på Happy Dog Toscana, som det også er planen, at Liva skal over på, når hun har spist det sidste essential.

 

Ja det gælder om at være obs på vægten:5up:

 

jeg har nu målt af på koppen mht. Hvor meget hun skal have ud fra orijens eget doserings skema og så må vi se hvad vægten siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva får noget under det anbefalede.

Essential siger 310 gr. til hunde på 30 kilo og 390 gr. til hunde på 40 kilo.

Liva vejer 34 kg, så hun burde vel skulle have omkring de 340 gr. efter deres vejledning.

 

Hun får 225 gr. + 1-2 tørrede tyggeting om dagen.

Når vi træner, vil hun hellere have bold eller trækketov, så det er ikke mange guffer, der kommer ind på den konto

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Liva får noget under det anbefalede.

Essential siger 310 gr. til hunde på 30 kilo og 390 gr. til hunde på 40 kilo.

Liva vejer 34 kg, så hun burde vel skulle have omkring de 340 gr. efter deres vejledning.

 

Hun får 225 gr. + 1-2 tørrede tyggeting om dagen.

Når vi træner, vil hun hellere have bold eller trækketov, så det er ikke mange guffer, der kommer ind på den konto

 

Vi giver heller ikke det anbefalet... For det er for meget nu da hun lige skal tabe sig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva får noget under det anbefalede.

Essential siger 310 gr. til hunde på 30 kilo og 390 gr. til hunde på 40 kilo.

Liva vejer 34 kg, så hun burde vel skulle have omkring de 340 gr. efter deres vejledning.

 

Hun får 225 gr. + 1-2 tørrede tyggeting om dagen.

Når vi træner, vil hun hellere have bold eller trækketov, så det er ikke mange guffer, der kommer ind på den konto

 

Det er altså vildt så stor forskel der er på hunde. Vi er begyndt at kunne få Kato til at spise omkring 250 gram om dagen efterhånden + noget pemmikam. Han får altså mere end din Liva på 34 kg og alligevel ligger Kato under 15 kg... Men hvis du mener dine hunde skal tabe sig lidt, kan Kato så ikke få de kg de skal tabe sig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har vi en, der er for tyk - og en, der er for tynd og med for lidt pelssætning ift alder.

Ludvig har desværre taget vildt på af Specific, men jeg ved, der er en lightversion også, så måske vi går over til den.

Lige nu er han på Orijen, som hans mave trives på.... Og det mætter ok, så han har tabt sig lidt igen. Han får Gluckosamin og vitalanimin oveni. Plus smertestillende pga gigt og spondylose.

Den lille (8 mdr.) er en udfordring. Synes næsten, det er ligemeget, hvad vi gør, så ligner hun en tynd forpjusket kylling uden appetit og med MEGEN energi!

Hun spiser bedst( kun) , hvis hun bliver presset lidt af Ludvig, som holder øje med hende. Og så holder vi øje med ham, for han er hurtig - og han ÆLSKER hvalpefoder!

Ellers spiser Aya meget gerne gode ( kylling, lidt tørret lever, Perrittosnacks etc.) godbidder, som hun får en lind strøm af grundet en del træning. At bruge tørfoder er vist non- go til denne meget kræsne race:-(

Jeg tror også, Orijen er for hårdt for hendes mave. Den er i hvert fald meget svingende og ofte til den tynde side. Acana fungerer bedre for hende, men vil som tidligere skrevet også prøve Essentials opfedningsfoder. Fik en foderprøve forleden på Olivers, hvoraf hun fik et par stykker, men den virkede også lidt hård. Overvejer også Royal Canin igen.... Måske det barn bare skal have noget korn!

Jeanette.... Er du helt holdt op med at barfe?

 

Jeg TÆNKTE nok, det var dig :lol:

 

Jeps lige i øjeblikket er jeg :-D Jeg har dog stadig en masse i fryseren :-D Men jeg skal lige se, hvordan Luna reagerer på det her Specific først. For når junior kommer til januar/februar, så får hun nok brug for en masse, og jeg synes ikke, at jeg har fundet et tilskud, der virker:genert: Og samtidig er hun også med ude og løbe 3 gange om ugen, så jeg skal hjælpe, så meget jeg kan

 

Men når maven er helt i orden, så får hun nok et råt måltid et par gange eller tre i løbet af ugen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså vildt så stor forskel der er på hunde. Vi er begyndt at kunne få Kato til at spise omkring 250 gram om dagen efterhånden + noget pemmikam. Han får altså mere end din Liva på 34 kg og alligevel ligger Kato under 15 kg... Men hvis du mener dine hunde skal tabe sig lidt, kan Kato så ikke få de kg de skal tabe sig :mrgreen:

 

Liva er lige som hun skal være, men Maggie donerer gerne et par kilo :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jubuii f-ing hooo!! Luna kan så ikke tåle Specific CJD *suk* Ekstrem fedtet pels og dårlig mave on og off. Hun er taget helt af nu og indtil jeg får løn, så får hun råt til aften og lidt Wolfsblut Green Valley om morgenen (jeg har ikke nok til d. 1. OG hun får ret hård mave af det, hvis hun kun får det:lol:)

 

Så skal jeg så lige hitte ud af, om jeg har mod på at prøve Royal Canin Mobility eller om jeg bare helt skal droppe det, og blive på det kornfrie...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

vi er gået fra at have en virkelig kræsen prinsesse til at have en hund der NU spiser alt. Selv essential som hun ikke kunne foredrage før hun blev steriliseret.

 

Jeg synes, hun er svær at holde i pæn stand, så vi tænker at give slankefoder evt. kombineret med 1 andet slags foder også. Er det en dårlig ide?

Link til indlæg
Del på andre sites

vi er gået fra at have en virkelig kræsen prinsesse til at have en hund der NU spiser alt. Selv essential som hun ikke kunne foredrage før hun blev steriliseret.

 

Jeg synes, hun er svær at holde i pæn stand, så vi tænker at give slankefoder evt. kombineret med 1 andet slags foder også. Er det en dårlig ide?

Du skal være obs på at light/slanke foder kan give urinvejs-problemer. Så hvis det var mig ville jeg vælge, at finde et godt foder, erstatte lidt af dagsrationen med grønt, hvis hun virker ekstremt sulten

Link til indlæg
Del på andre sites

vi er gået fra at have en virkelig kræsen prinsesse til at have en hund der NU spiser alt. Selv essential som hun ikke kunne foredrage før hun blev steriliseret.

 

Jeg synes, hun er svær at holde i pæn stand, så vi tænker at give slankefoder evt. kombineret med 1 andet slags foder også. Er det en dårlig ide?

 

Liva får et lavkalorie-foder (p.t. Happy Toscana) sammen med et "almindeligt" foder - og holder vægten fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...