Hop til indhold

Alt og Intet - om foder!


Eris
 Share

Recommended Posts

Synes det kunne være fedt med sådan en tråd :-D

Vi kunne jo evt dele ud af erfaringer, hvilke mærker vi prøver eller tænker på at prøve :-D

 

Jeg kan jo starte.. Jeg har kørt Eris på råt en månede, og hun fungerede godt, kridhvide tænder, ingen stank, små hundeprutter og spiste store portioner!!

Desværre har hun fået den grimmeste pels :-(

Derfor har vi nu købt Hennes pet food, og krydser så fingre for, at hendes pels bliver pæn igen.

Veeenter dog på posten :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 732
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu vi er ved foderemnet, så læste jeg en super spændende artikel forleden omkring hvordan sammensætningen af protein/fedt kan påvirke arbejdsevnen: Superhunde.dk

Det er jo ret vildt!

 

Apropos, så vandt jeg i går 2x3 kg. Pedigree.. er spændt på hvad hundene siger til det. Det har de aldrig prøvet før, men synes også det er lidt en skam bare at smide det væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

Gav du ikke noget olie ved siden af?? Hokamix Skin & Shine skulle være fantastisk.... ;-)

 

Synes det kunne være fedt med sådan en tråd :-D

Vi kunne jo evt dele ud af erfaringer, hvilke mærker vi prøver eller tænker på at prøve :-D

 

Jeg kan jo starte.. Jeg har kørt Eris på råt en månede, og hun fungerede godt, kridhvide tænder, ingen stank, små hundeprutter og spiste store portioner!!

Desværre har hun fået den grimmeste pels :-(

Derfor har vi nu købt Hennes pet food, og krydser så fingre for, at hendes pels bliver pæn igen.

Veeenter dog på posten :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bobo får Bosch lige nu - eller noget i den stil :-D Det fungerer han ikke så godt på... Han er begyndt at klø sig en del igen og er blevet lidt irriteret i huden... Han skider også mere end han har gjort på andet foder og virker meget sulten, så det virker som om han ikke optager det så godt...

 

Så næste gang bliver det noget andet... Overvejer acana eller uniq (eller hva det hedder) men nu må vi se... :) Har ikke lige tjekket prisen på uniq, så det kommer lidt an på hvad det koster

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har fået Henne Basic, min første var allergisk og fungerede fint på det fiskbaserede. Jeg fortsatte så bare med Henne til nr. 2 og 3, da de har fungeret lige så godt på det. Min nr. 2 havde en hud-/pelssygdom, og hun kunne ikke få et bedre foder, selv om sygdommen gjorde at hun smed al pels, så var den smule der var tilbage i fin kvalitet.

 

Den eneste ulempe jeg synes der er ved Henne er at det lugter - det er jo baseret på laks. Så for noget tid siden prøvede jeg at skifte Iso over på Marcus Mühle, da hun ikke nødvendigvis skal spise Henne, som de andre to faktisk skulle. Men det var ikke noget hit. Hendes pels blev dårligere og dårligere - mat, grå og strid. Så efter 3 sække MM (tror jeg hun fik i alt..?) skiftede jeg tilbage til Henne, og allerede efter få dage begyndte jeg at kunne se en lille forskel på hendes pels, og den er efterfølgende blevet ved med at se bedre og bedre ud. Så nu skifter jeg ikke foder igen - Henne Basic fungerer rigtig godt for min hund. Jeg synes Henne er et lidt overset mærke, nok fordi det ikke er ret "spændende" eller trendy. Men IMO er det et rigtig godt foder, og til en god pris, dog er det ikke kornfrit. Jeg er så af den overbevisning at et foder ikke nødvendigvis behøver at være kornfrit, hvis hunden ikke er allergisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie har hidtil fået Taste of The Wild.

 

Nu får hun noget der hedder Almo Nature til medium hunde. Det koster kun det halve af TOTW. Igreedienslisten er godt nok ikke helt så spændende, der er lidt ris og korn i, men der er stadig en del kød.

 

Jeg købte det, fordi Gracie pga. øget aktivitet begyndte at tabe sig, og fordi der var lavvandet i pengekassen her lige efter jul, men eftersom hun fungerer godt på det, kunne jeg godt finde på at fortsætte med det.

 

Almo Nature Holistic hundefoder billigt hos zooplus

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Chili får acana.... Fungere perfekt på det. Caia HADER wolfsblut... Hun spytter det ud på gulvet og sortere i maden ( har blandet op med acana) så nu er hun også på acana... Og vi har lige bestilt en stor pose af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Fodervejen ligger åben her som jeg skrev i en foregående tråd

 

UniqNordicGold og Omnisense og Exclusion bliver hovedfoder området

Så kombinerer vi med godbidder af JWB, Happy Dog Supreme

desuden tilbydes beaglerne våd foder 1 x daglig - vi bruger Exclusion, Arden Grange, JWB, Lukkulus, Terra Canis, Natures Menu og lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Royal Canin hypoallergic:genert:

 

Tror ikke Trille har allergi, men det er det eneste hun gider spise, efter utrolig mange mislykkedes forsøg.

Ingrediens listen er fyldt med soya, havre, kyllinge lever og filtrerede olier, men det virker:5up:

Er dog spændt på hendes pels om et par uger, men dyrlægen siger nu det burde give der samme som mere protein holdige foder typer:vedikke: Som en ekstra bonus, er ørene knap så irriterede:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh vi har prøvet mangt og meget. De første 2 år af Luna's liv var det foder med korn i, der fandtes ikke ret meget andet dengang. Hun havde så godt som altid dårlig mave, så jeg skiftede til råt. Det har hun været på i lidt over 7 år, med små hop til tørfoder indimellem.

 

Nu har hun fået fjernet rov/kindtænderne i begge sider i overmunden, så ben er ikke en mulighed, sådan lige foreløbig. Så det er tørfoder.

 

Vi er nået på næsten fuld dosis Essentiel Older. Afføringen er større end på det rå, men ellers ser det fint ud. Og hun virker ikke sulten, selvom hun får mindre end hun skal (vi regner efter kcal, ikke hvad der står på sækken)

 

Jeg har ikke som sådan noget mod korn i foder, jeg vil bare ikke gå tilbage på det til Luna, når hun har reageret som hun har.

 

Dog kan hun godt tåle Royal Canin Hypoallergenic.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har brugt Hike og var rigtig glade for det, men blev alligevel lidt misundelig på de andre hundeejere efter nogle dage på jagt, da deres stadig kunne præstere på både 4 og 5 dagen efter mange timer i marken hver dag, så vi var en stak der måtte skifte over til Uniq og har været der siden. Nu bruger vi også UniQ Nordic Gold til dem vi ikke bruger til jagt.

Ellers er jeg generelt tilhænger af foder produceret i Danmark frem for at det kal hentes i Canada eller andetsteds. Kingsmoor har vi forresten også brugt og det var også udemærket, uden at være prangende.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det kunne være fedt med sådan en tråd :-D

Vi kunne jo evt dele ud af erfaringer, hvilke mærker vi prøver eller tænker på at prøve :-D

 

Jeg kan jo starte.. Jeg har kørt Eris på råt en månede, og hun fungerede godt, kridhvide tænder, ingen stank, små hundeprutter og spiste store portioner!!

Desværre har hun fået den grimmeste pels :-(

Derfor har vi nu købt Hennes pet food, og krydser så fingre for, at hendes pels bliver pæn igen.

Veeenter dog på posten :evil:

 

De kan godt bruge noget tid på at "rense ud" efter tørkost, det kunne jeg altså forestille mig var det som skete med hendes pels. Ellers kan man give lidt levertran henover maden dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly startede med Arion og bagefter James wellbeloved, begge var ikke en succes.

 

Nu får hun kingsmoor, det er en succes. Hun får det i skålen, og ellers får hun alt muligt andet som fodersøg nogle gange om ugen. Pt er det purizon og happydog.

 

Hun får kingsmoor fordi der er flest kalorier i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja, ang Henne Pet Food, så fik Gracie det hos opdrætter det første 1½ år af sit liv, så jeg købte også sådan en sæk, da jeg fik Gracie. Ifølge opdrætter var Gracie ikke specielt madglad, og det var da også hårdt for hende at komme igennem den sæk.

 

Så bestilte jeg en masse 2 kg poser med forskellige varianter fra WB og så skal jeg da lige love for der skete noget med apetitten. Hold da op hun blev sulten.

Men på et tidspunkt købte jeg 1½ sæk WB med fisk af en veninde, hvis hund ikke fungerede på det, og pludselig blev Gracie også træt af WB.

 

Så jeg er ud fra det kommet frem til at hun bare ikke gider foder baseret på fisk over en længere periode, og derfor har jeg ingen planer om at hun skal på Henne igen. De har jo kun fiskevarianter. Men ellers virker det som et lækkert foder til prisen. Mener at petworld ofte har 2 store sække for 400 kr. Det er billigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været følgende foder igennem:

Orijen: Det var det foder Sitto fungerede bedst på. Fin pels, fin afføring, var glad for at spise det. Ingen dårlige ting om Orijen herfra!

Acana: Ayo kløede rigtig meget numse da hun var på det foder. Alt andet var sådanset fint, altså med afføring, pels, appetit osv., men jeg valgte at skippe foderet da hun kløede numse så meget - det kunne tyde på evt allergisk reaktion. Derfor turde jeg ikke prøve Orijen på hende, da de to er ret lig hinanden.

1st Choice: Det var Sitto på ganske kortvarigt, det havde ikke rigtig hendes interesse.

Olivers: Holder jeg mig langt væk fra! Sitto fik store problemer med hendes analkirtler - og normalvis ville jeg ikke nødvendigvis give foderet skylden for dét - men en veninde begyndte at fodre med Olivers på samme tid, og oplevede præcis samme problemer! Begge hunde endte med at få bortopereret analkirtlerne, da de ikke blot blev fyldte, men blev betændte lynhurtigt efter de blev tømt og sådanne fortsatte det, til vi lod dem fjerne. Om det lige præcis skyldtes foderet har vi ingen beviser for, men for mig ret sært at begge hunde oplever præcis de samme problemer efter opstart på Olivers. Så uanset så tør jeg ikke røre det foder igen!

Platinum: Det har vi været rigtig glade for! Lækkert foder med bløde foderpiller. Hundenes interesse for det var stor og de havde fin pels, afføring osv. Uden tvivl et foder vi køber igen!

Markus Mühle: Samme kommentar som ved Platinum. Tror fremover vi køre fast med hhv Platinum & MM.

Hjemmelavet: Jeg ved ikke om jeg skulle tage det som en hentydning, men hundene mistede hurtigt interessen og pure nægtede at spise det! :fornaermet::lol: Det var ellers et stort hit hos Kency & Sitto - men åbenbart ikke smagsmæssigt hos Ayo & Liva.

BARF : Dette fodrede jeg Kency & Sitto med grundet Kencys allergi. Desværre fungerede Kencys mave slet ikke på det, hun havde konstant diarre og opkast - og så var hun også ved at blive kvalt i et ben, som forskrækkede mig meget voldsomt, i og med hun faldt om pga luftmangel og jeg måtte hive hende op i bagbenene, på hovedet, ryste hende, stikke fingrene i halsen på hende, trykke hende på brystkassen osv. meget ubehagelig oplevelse, som gjorde at jeg efterfølgende sad på nåle hver gang de skulle spise så længe det var råt!

 

Det var vores tur igennem foderjunglen - indtil videre! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie er blevet fodret med foder fra Nutra Nuggets fra jeg fik hende og det trives hun rigtig godt på. I december besluttede jeg mig så for, at vi skulle prøve kornfrit foder og skiftede over til Kingsmore Pure Kylling. Det var hun på et par måneder og jeg valgte at køre hende tilbage på Nutra Nuggets, da hun var konstant sulten, fik mat pels og kom af med meget afføring mange gange på det kornfrie foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet meget forskelligt til Luca. Hun havde massive mave problemer da vi fik hende. Det var lige før hun var mere hos dyrlægen end hos os!

Vi har forsøgt os med wolfsblut, totw, bosch, Acana, MM, orijen, James Wellbeloved, diverse mavevenlige foder fra dyrlægen, Ja sikkert flere. Alle har givet dårlig mave, enten med det samme eller over en tid. Plus hun får en slags allergi som gør hun snøfter konstant.

Gennembruddet kom med Olivers Adult, det er det foder Luca har kørt på længst og hvor maven ikke slår knuder og ingen snøfteri. Da vi havde haft god mave i et halvt år prøvede vi Platinum og det virker også som supplement. Lige nu prøver vi uniq Nordic gold, som endnu et supplement, og det tegner ok. Olivers adult vil dog altid være i huset. De andre varianter fra olivers dur ikke...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Royal Canin hypoallergic:genert:

 

Tror ikke Trille har allergi, men det er det eneste hun gider spise, efter utrolig mange mislykkedes forsøg.

Ingrediens listen er fyldt med soya, havre, kyllinge lever og filtrerede olier, men det virker:5up:

Er dog spændt på hendes pels om et par uger, men dyrlægen siger nu det burde give der samme som mere protein holdige foder typer:vedikke: Som en ekstra bonus, er ørene knap så irriterede:mrgreen:

 

Det er sjovt, det er det eneste foder hvor vi har måtte måle hvor meget Molly spiste fordi hun bare ville æde, æde, æde, og ku endda bruge det som godbidder samtidigt :5up:

Nu er vi gået over til wolfsblut igen for at se hvordan hendes allergi tager det.. Men det blir kun spist når hun er virkelig sulten.. Sys desværre bare det andet blir for dyrt at fodre med i længden..

Har lige bestilt WB hjem med: vandbøffel, kænguru, ged og så kan jeg ikke huske den sidste variant vi valgte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella får Hills science plan RC, og fungere fint på det har prøvet lidt forskelligt - RC, Eukanuba, taste off wild , men det gik hver gang ud over pelsen, pelsen blev mat, og hun begyndte at fælde helt vildt. Syntes det er lidt dyrt, men når nu hun fungere på det, så er der ingen grund til at skifte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Magda får RC og fungerer rigtig godt på det. Pæn afføring, omend det er kæmpe lorte :shock: og rigtig flot og blød pels.

 

Det er faktisk det eneste hun har fået af tørfoder, bortset fra når hun sniger sig til at spise noget af Mikkels tørfoder..

Jeg er dog i tvivl om om hun får nok :vedikke: Altså hun er pæn at se på, men synes hurtigt hun kommer til at se tyk ud, når hun har spist og især drukket. Jeg er med på jeg skal kigge på hende, men det der gør mig i tvivl er at mængden af foder ikke er blevet øget særlig meget siden jeg fik hende som 8 uger gammel (hun er næsten 7 mdr. nu) :vedikke:

 

Hun får dog indimellem også frugt og grønt, fx gulerødder, og en Kong med fx leverpostej.

Hvis man starter en beaglehvalp op på 120 gram når den er 8 uger og øger mængden 10 gram pr uge til den er 4 måneder - så har man ramt 200 gram. Derefter øger man mængden 10 gram hver anden uge til den er 6 måneder - derefter gives voksen dosering - mens man holder øje med den holder vægten. Ved de 6 måneder skulle vægten gerne ligge nogenlunde som hos en voksen beagle.

Den regel har jeg fulgt efter råd fra min opdrætter

Vej hvalpen hver uge så man sikrer den tager de der 300-500 gram på i ugen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt, det er det eneste foder hvor vi har måtte måle hvor meget Molly spiste fordi hun bare ville æde, æde, æde, og ku endda bruge det som godbidder samtidigt :5up:

Nu er vi gået over til wolfsblut igen for at se hvordan hendes allergi tager det.. Men det blir kun spist når hun er virkelig sulten.. Sys desværre bare det andet blir for dyrt at fodre med i længden..

Har lige bestilt WB hjem med: vandbøffel, kænguru, ged og så kan jeg ikke huske den sidste variant vi valgte..

Du kan evt købe RC Hypo i England, og spare lidt penge, hvis det er I på et tidspunkt vil tilbage:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå nu skal Cookie over på Royal Canin Hepatic. Hun skulle steriliseres i dag, men det blev udskudt, da blodprøven viste at hun måske har nedsat leverfunktion eller "bare" en infektion omkring. Så vi skal se om medicin og dette foder ændre på blodprøven om 3uger:x:. Det positive er at hun heldigvis godt kan lide foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt, det er det eneste foder hvor vi har måtte måle hvor meget Molly spiste fordi hun bare ville æde, æde, æde, og ku endda bruge det som godbidder samtidigt :5up:

Nu er vi gået over til wolfsblut igen for at se hvordan hendes allergi tager det.. Men det blir kun spist når hun er virkelig sulten.. Sys desværre bare det andet blir for dyrt at fodre med i længden..

Har lige bestilt WB hjem med: vandbøffel, kænguru, ged og så kan jeg ikke huske den sidste variant vi valgte..

 

Er faktisk ikke helt klar over prisen, men er det ikke små 400 kr. for 7 kg???

Trille spiser ca 85 g. Om dagen, så de 7 kg. Holder jo os et stykke tid. Det er bare lidt skørt med de gule lorte:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...