Hop til indhold

At lære at kede sig - uden højlydte protester


Dorte
 Share

Recommended Posts

Jeg var lidt i tvivl om denne tråd skulle under adfærd eller træning, men nu lægger jeg den i adfærd.

 

Maggie er meget dårlig til at forholde sig i ro i pauserne til træning - og hun gør desværre opmærksom på det højt og larmende.

 

Det var specielt slemt i går. Vi er startet på nyt hold, og vores nye træner havde en masse at fortælle + han ville se os hver især. Selvom vi kun er 5 på holdet, var der en del ventetid, som Maggie så brugte på "at træne hendes halsgivning".

 

Lidt i panik prøvede jeg "alt muligt", men tænker, at jeg skal vælge en strategi og holde mig til den i en længere periode (f.eks. gennem en hel træningstime) for at få det til at virke.

 

Jeg tænker selv lidt at ignorere hende og bare lade hende gø - og ikke få noget ud af det. Det vil selvfølgelig være til gene for holdet, men jeg kan jo forsøge at stille mig lidt væk fra de andre (efter aftale med træneren), så vi ikke generer mere end højst nødvendigt.

 

Hvad tænker I?

Har I andre gode idéer til at få min gø-monster til at slappe lidt af?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har med held trænet ro hjemme. Du kan evt bruge et visuelt hjælpemiddel, en lille tynd måtte ell. lign

ros/ beløn for at hunden går på måtten-> ros/beløn for at hun lægger sig-> hun lægger sig helt ned-> tunge øjne/ splatter ud-> osv.

Når hun er sej til det hjemme, flytter du ud i indkørslen og begynder forfra. Efter mange træningssessioner forskellige steder, vil hun forbinde måtten med ro.

I starten lader hun nok kun som om hun slapper af, med det kommer.

Det her var den meget korte version:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen gange skulle man måske tænke omvendt, hvad vil du gerne at hun gør? Hun må fx godt sidde stille;) så er det bare frem med klokkeren og klik og beløn hunden FØR den begynder at gø;) fortsæt med det, ret hurtigt kan man øge tiden før klikket kommer, så kan man putte en kommando på fx i ro og vips en ny øvelse er født;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at bede hende holde mund?

 

Øøhhh ja.

Det virker kun meget kort tid ad gangen

 

Nogen gange skulle man måske tænke omvendt, hvad vil du gerne at hun gør? Hun må fx godt sidde stille;) så er det bare frem med klokkeren og klik og beløn hunden FØR den begynder at gø;) fortsæt med det, ret hurtigt kan man øge tiden før klikket kommer, så kan man putte en kommando på fx i ro og vips en ny øvelse er født;)

 

Jeg vil gerne have, at hun forholder sig i ro. Hun behøver ikke lave noget bestemt imens - bare der er ro på.

Vi lavede den med at belønne for ro i går, men jeg vil nødig, at hun ser det som en øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg nemlig er det helt store problem, med at lære ro som en øvelse. Så det på klikker Expo. Hunde der var helt rolige i flere foredragstimer ad gangen, og samtidig på arbejde. Svær øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om dette kan bruges. Hvis jeg fornemmer med jagthundene ( og det er død pine nødvendigt at de kan forholde sig i ro) at de køre sig op på træning, så går jeg ud og træner dem, holde et kvarters pause ( lydbøger) står på snoren og lader dem være. Jeg ser dem ikke indtil de falder 100 procent til ro, og så får de lige 5 min. rent ro. Så går vi typisk ind, og så gentager jeg gerne et par gange i løbet af dagen. Jeg har aldrig prøvet dette på ikke jagthunde, men som oftest ligger mine hunde og sover på prøver imellem posterne og jeg har 100 procents ro på en 5 timers andejagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøhhh ja.

Det virker kun meget kort tid ad gangen

 

Øhhh nå :-)

 

Jeg ved godt det hos mange ikke er velset at man beder sin hund stoppe med noget uønsket, derfor spurgte jeg.

 

Som jeg ser det har du en 2 - i - 1 opgave hvis du vil lære hende tavshed/ro (impulskontrol) i selve situationen. Derfor tænker jeg at hun først skal lære at kunne falde til ro, enten af sig selv eller ved hjælp, i mindre belastede situationer og hvis hun allerede kan dette, bygges der på derfra til gradvis mere belastede situationer, ligesom man bygger al anden adfærd op

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om dette kan bruges. Hvis jeg fornemmer med jagthundene ( og det er død pine nødvendigt at de kan forholde sig i ro) at de køre sig op på træning, så går jeg ud og træner dem, holde et kvarters pause ( lydbøger) står på snoren og lader dem være. Jeg ser dem ikke indtil de falder 100 procent til ro, og så får de lige 5 min. rent ro. Så går vi typisk ind, og så gentager jeg gerne et par gange i løbet af dagen. Jeg har aldrig prøvet dette på ikke jagthunde, men som oftest ligger mine hunde og sover på prøver imellem posterne og jeg har 100 procents ro på en 5 timers andejagt.

 

Nu er hun jo sådan rent genetisk en jagthund, så knappen burde sidde der - et eller andet sted :genert:

 

Jeg har også tænkt på at ignorere fuldstændig og lade hende falde til ro, når hun finder ud af, at hun får ikke noget ud af det.

 

Øhhh nå :-)

 

Jeg ved godt det hos mange ikke er velset at man beder sin hund stoppe med noget uønsket, derfor spurgte jeg.

 

Som jeg ser det har du en 2 - i - 1 opgave hvis du vil lære hende tavshed/ro (impulskontrol) i selve situationen. Derfor tænker jeg at hun først skal lære at kunne falde til ro, enten af sig selv eller ved hjælp, i mindre belastede situationer og hvis hun allerede kan dette, bygges der på derfra til gradvis mere belastede situationer, ligesom man bygger al anden adfærd op

 

Jeg har ingen problemer med at sige nej/stop eller andet til mine hunde. Vi er ved at indlære et slutsignal på halsgivningen, som jeg håber, at jeg kan overføre

 

Hun har ikke problemer med ro i andre situationer. Hjemme gør hun stort set kun, når hun vil ud og ind ad døren (det misbruger hun ikke) og når vi træner halsgivning til runderingen.

 

I bilen kan hun sagtens ligge og slappe af, mens jeg f.eks. træner Liva, og når vi har været til udstillinger, ligger hun også uden problemer i sit bur og venter.

 

Det er kun den her "pause-i-træning" situation, hvor hun koger over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor må ro ikke være en øvelse? Det er vel som alt andet, du får hvad du belønner:) at bede hunden om at holde mund hjælper jo ikke hvis ikke den ved hvad det betyder:) så kan man jo vælge at lære den at hold mund betyder ti stille og så får du en belønning om lidt, eller ti stille eller der falder brænde ned;) før den har lært hvad du forventer kan den ikke udføre opgaven;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo. Når ro bliver en øvelse er det så ro. Ikke hjemme ved mig, fint hvis du har kunne magte at træne det, jeg har prøvet ved 5 hunde og har åbentbart ikke fattet det, og har nu fundet knappen til mange timers ro på en jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo. Når ro bliver en øvelse er det så ro. Ikke hjemme ved mig, fint hvis du har kunne magte at træne det, jeg har prøvet ved 5 hunde og har åbentbart ikke fattet det, og har nu fundet knappen til mange timers ro på en jagt.

 

Det er også sådan lidt jeg tænker.

 

Jeg vil gerne nå til, at hun tænker "nå, nu sker der ikke noget. Jeg tager lige en slapper imens".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg er meget enig med Spilop i, at for nogle hunde så sker der det, at hundene reelt ikke slapper af, hvis man laver ro til en øvelse.

Det kan vi selvfølgelig være ligeglade med - Hunden er jo stille.

Men den bruger bare energi på at ligge og vente og holde øje med alt der foregår som kan være tegn på en ny kommando.

 

Alligevel har jeg valgt at indlære en ro øvelse på Bamse på den måde, fordi det er det eneste der virker på ham - Lader jeg ham kegle ud, indtil han finder ro, så ender han med at bide mig i frustration og et nej medføre skrigen fra hund.... Og det er min tålmodighed ærlig talt ikke til, selvom det på sigt måske kunne virke :oops:

 

Med Yoda bruger jeg Spilops model med at ignorere pivdyret og bare vente på han falder til ro.

Evt. kan jeg sætte mig ned med ham og hjælpe ham i ro, hvis han er meget opkørt.

Jeg kan også bede ham holde kæft, hvis han larmer lige rigeligt - Han kender ordene så de virker. Men det kommer lidt an på situationen hvad jeg bruger og gør.

 

Jeg er også meget tydelig og konsekvent i mine signaler på det punkt - Pause er pause og så sker der ikke en skid og jeg siger pause til ham når der er pause.

Det samme når vi skal i gang, der hedder det "er du klar" og så forventer jeg han er på igen.

 

For det er bare en ting der er vigtig de lære, det med tænd/sluk. Det er i hvertfald træls at stå til en konkurrence med en gøende hund, der ikke kan falde til ro, mens dommerne knævre - Og de kan knævre lææææænge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har altid trænet ro, og gjort det, at hunden bliver strøget laaaaaaangsomt ned af kroppen. Start med den ene hånd fra halsen, og når den hånd når ned mod bagdelen, starter den anden hånd ved halsen, så man hele tiden berører hunden. Det kan tage flere minutter første gang! Når hunden lærer at nyde at blive strøget langsomt, vil den typisk lægge sig ned, først i løvedæk, senere på siden. Bella forlanger mavenus nu, og det får hun. Er vejret godt og underlaget tørt, lægger/sætter jeg mig ved hende.

 

Og tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med Spilop i, at for nogle hunde så sker der det, at hundene reelt ikke slapper af, hvis man laver ro til en øvelse.

Det kan vi selvfølgelig være ligeglade med - Hunden er jo stille.

Men den bruger bare energi på at ligge og vente og holde øje med alt der foregår som kan være tegn på en ny kommando.

 

Alligevel har jeg valgt at indlære en ro øvelse på Bamse på den måde, fordi det er det eneste der virker på ham - Lader jeg ham kegle ud, indtil han finder ro, så ender han med at bide mig i frustration og et nej medføre skrigen fra hund.... Og det er min tålmodighed ærlig talt ikke til, selvom det på sigt måske kunne virke :oops:

 

Med Yoda bruger jeg Spilops model med at ignorere pivdyret og bare vente på han falder til ro.

Evt. kan jeg sætte mig ned med ham og hjælpe ham i ro, hvis han er meget opkørt.

Jeg kan også bede ham holde kæft, hvis han larmer lige rigeligt - Han kender ordene så de virker. Men det kommer lidt an på situationen hvad jeg bruger og gør.

 

Jeg er også meget tydelig og konsekvent i mine signaler på det punkt - Pause er pause og så sker der ikke en skid og jeg siger pause til ham når der er pause.

Det samme når vi skal i gang, der hedder det "er du klar" og så forventer jeg han er på igen.

 

For det er bare en ting der er vigtig de lære, det med tænd/sluk. Det er i hvertfald træls at stå til en konkurrence med en gøende hund, der ikke kan falde til ro, mens dommerne knævre - Og de kan knævre lææææænge!

Men tillært ro i 5 timer er nok hellere ikke Bamse sag :-). Jeg har også Barney (gorden setter mix, mad as a hatter) 10 år gammel, har ikke fundet off knappen på ham. Har opgivet, men tænker at det var lykkedes mig, hvis jeg viste hvad jeg ved i dag, men sådan kan man altid fine ro i "hvis og hvis" Men enige er vi.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også sådan lidt jeg tænker.

 

Jeg vil gerne nå til, at hun tænker "nå, nu sker der ikke noget. Jeg tager lige en slapper imens".

 

Der er jo flere indgange til dette, en af dem er at fortælle hende at hun skal holde mund og undgå at skabe aktivitet før hun slapper af.

 

Selv om man ikke træner sådan længere, fungerede det jo i "gamle dage" f.eks. at sige til en hund at den skulle blive liggende, når den ville rejse sig fra en dæk. Måske skulle det siges 10 gange, men det blev forstået og hunden lærte at blive liggende afslappet til den fik anden info. Vel at mærke uden hunden blev trykket.

Det kan man naturligvis ikke anvende hvis træningen/opdragelsen er baseret 100% på tilbudt adfærd.

 

Ro mellem aktiviteterne ser jeg som opdragelse, som typisk er adfærd vi vil hæmme, og ikke som en øvelse, der typisk er adfærd vi bygger op efter vi har skabt motivationen. Det vil sige vi her arbejder med en motivation der allerede findes i hunden og derfor handler det om impulskontrol, som jeg ser det ligesom det handler om at hun har en helt klar forventning om, hvad der skal ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tillært ro i 5 timer er nok hellere ikke Bamse sag :-). Jeg har også Barney (gorden setter mix, mad as a hatter) 10 år gammel, har ikke fundet off knappen på ham. Har opgivet, men tænker at det var lykkedes mig, hvis jeg viste hvad jeg ved i dag, men sådan kan man altid fine ro i "hvis og hvis" Men enige er vi.

 

5 timer er heller ikke målet her

 

Der er jo flere indgange til dette, en af dem er at fortælle hende at hun skal holde mund og undgå at skabe aktivitet før hun slapper af.

 

Selv om man ikke træner sådan længere, fungerede det jo i "gamle dage" f.eks. at sige til en hund at den skulle blive liggende, når den ville rejse sig fra en dæk. Måske skulle det siges 10 gange, men det blev forstået og hunden lærte at blive liggende afslappet til den fik anden info. Vel at mærke uden hunden blev trykket.

Det kan man naturligvis ikke anvende hvis træningen/opdragelsen er baseret 100% på tilbudt adfærd.

 

Ro mellem aktiviteterne ser jeg som opdragelse, som typisk er adfærd vi vil hæmme, og ikke som en øvelse, der typisk er adfærd vi bygger op efter vi har skabt motivationen. Det vil sige vi her arbejder med en motivation der allerede findes i hunden og derfor handler det om impulskontrol, som jeg ser det ligesom det handler om at hun har en helt klar forventning om, hvad der skal ske.

 

Vi kører ikke 100% tilbudt adfærd.

For at citere Johanna Allanach så har jeg "GPS-hunde" :mrgreen:

Klikkeren bliver "kun" brugt som et redskab til nøjagtig visning af korrekt øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun være i et bur ? Når vi er på udstilling går Tot totalt i selvsving , men jeg sætter ham ind i buret og dækker det til , så forholder han sig ( somregel ) i ro - måske kan det også bruges på en træningsplads ?

 

Hun kan sagtens finde ud af at slappe af i et bur - bruger jeg en del til rally og da vi gik på udstilling.

 

Rent lavpraktisk er det ikke muligt på vores træningsplads. Det er heller ikke ½ timer hun skal forholde sig i ro - blot så længe at træneren kan give en besked

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Men tillært ro i 5 timer er nok hellere ikke Bamse sag :-). Jeg har også Barney (gorden setter mix, mad as a hatter) 10 år gammel, har ikke fundet off knappen på ham. Har opgivet, men tænker at det var lykkedes mig, hvis jeg viste hvad jeg ved i dag, men sådan kan man altid fine ro i "hvis og hvis" Men enige er vi.

 

Åh gud nej :shock:

 

Kan jeg komme op på 5 minutter er jeg glad!

Og det er en 5 minutter "læg dig" øvelse der er tale om :lol:

 

Heldigvis bliver vi klogere - For jeg har helt klart lavet en kæmpe fejl med Bamse i og med han altid har skulle være på og lave noget når han har været ude på træningspladsen.

Ro er foregået i bilen og kun der.

Hvis og hvis er godt, hvis man husker det til den næste hund - Hvilket jeg var ved at glemme :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...