Hop til indhold

Problemer ved BARF og tørfoder


Gæst cw3105
 Share

Recommended Posts

Gæst cw3105

Hej!

 

Jeg er ny herinde, men har spørgsmål til foder, som jeg håber at få hjælp til!

Vores søde lille franske bulldog hvalp, Nani er 14 uger gammel.

Da Nani skulle skifte fra hvalpefoder (op til 8 uger) til noget andet faldt vores valg på BARF, bl.a. fordi opdrætter foreslog det, men også fordi vi synes det gav god mening. Nani var også virkelig glad for BARF og spiste med STORT velbehag - og ville gerne have mere, hvis hun havde fået lov!

Dog prutter hun helt ufatteligt meget på BARF. Ja, det er normalt for en fransk bulldog, men vi snakker helt usædvanligt meget. Vi ved at det ikke "bare" er hende, for da hun i et par dage var på skånekost grundet diarré, forsvandt prutterne næsten helt. Udover at det er liiidt generende med sådan en fise-hund, så tænkte vi også, at det måske havde noget med hendes fordøjelse at gøre - altså at hun ikke fordøjer det ordentligt. Man kender jo selv at have for meget luft i maven, og det er jo ikke specielt rart, og da vi ikke kan spørge den lille om hun har ondt eller føler ubehag, ville vi prøve noget andet i stedet.

Valget faldt derfor på Orijen foder, fordi det også er uden korn ligesom BARF. Hun virker også fint motiveret til at spise det (vores dyrlæge har sagt at hun er et madøre ;-)), men det er som om hun laver nogle dybe harkelyde i tiden lige efter hun har spist, og også om morgenen når hun vågner. Det lyder nærmest som om der sidder noget i hendes hals, men hun kan sagtens spise og drikke og virker ellers ikke generet af det. Derudover så skider hun nu RIGTIGT meget (synes vi) for en lille hvalp. Ihvertfald 4-5 gange om dagen, hvor det kun var cirka 2 på BARF'en. Vi ved godt at hvalpe har afføring oftere (og drikker mere vand) på tørfoder, men det er helt så hun nu også har gjort det et par gange indenfor (selvom hun er renlig udover lidt tissen nogle gange). Er det noget man skal være opmærksom på?

 

Og hvad synes I vi skal prøve/vælge af de to??

 

Hilsen

Christina

 

foto.jpg

Her er et billede fra da hun var helt lille, da jeg ikke har nyere på computeren :)

IMG_0844.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun dog sød.

 

Mange inkl min hund, har diarre eller laver meget ofre på Orijen, faktisk sagde en fra firmaet at de var klar over problemet og arbejdede på fodret for at ændre det.

 

Men hvorfor prøver du ikke et almindeligt godt foder med korn, måske stortrives hund på det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

HVad blev hun fodret med ved opdrætter?

 

Royal Canin mener jeg, men det gad hun bare ikke mere. Desværre virker det også nu som om hun mister interessen for Orijen? Måske var det bare nyhedens værdi, der gik hende til at spise det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I ellers var glade for BARF, hvad så med at prøve noget kød, grønt osv. der er kogt eller tilberedt på en anden måde? Det ved jeg at nogen herinde gør med stor succes :-D

 

 

Altså hjemmelavet hundefoder? Det har jeg faktisk også tænkt på :-). Men hvordan sikrer man sig at næringen er sammensat okay? På BARF fik hun det der Hokamix en gang om dagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun dog sød.

 

Mange inkl min hund, har diarre eller laver meget ofre på Orijen, faktisk sagde en fra firmaet at de var klar over problemet og arbejdede på fodret for at ændre det.

 

Men hvorfor prøver du ikke et almindeligt godt foder med korn, måske stortrives hund på det ?

 

Nå øv, det havde jeg aldrig hørt om! Men synes dæleme også hun har meget afføring. Jeg synes bare det virker fornuftigt uden korn i forhold til hendes fordøjelse. Min kæreste og jeg spiser selv kornfrit og kan mærke hvor godt vi har det nu uden korn, og selvom hunde og mennesker ikke er ens, så tænker jeg at hundens mave ikke nødvendigvis har specielt godt af korn heller. Men det kan selvfølgelig være at vi kan prøve og se hvordan det går på det, på et tidspunkt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Omnisense laver en mixer. Mix no 3 hedder den - den er beregnet til at hælde varmt vand så kan man fodre med råt eller tilberedt kød/fisk ved siden af. Den er god, jeg bruger den til mine beagler !

 

Der findes andre grain free foder typer end lige orijen og som efter min mening er bedre sat sammen.

Alternativ kan du anvende en kombination af gode grove kornkilder som havre eller byg - hvis du ikke er til ris

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte med en fra Champion Petfood for nogle uger siden, og han anbefaler at man altid kører Acana kornfri inden man skifter over på Orijen.

 

Når så det er sagt, er det jo forskelligt hvad hunde trives på. Personligt synes jeg heller ikke hunde skal have korn, med mindre der er en grund til det. Hvad med at prøve sådan noget som Acana? Der findes jo en håndfuld kornfri varianter, og det giver jer mulighed for at skifte lidt.

 

Ellers er der mærker som Taste of the Wild, Wolfsblut, Essentials mm. De to første har som Acana, flere smagsvarianter.

 

Du skal nok regne med, uanset hvilket tørfoder du bruger, at hvalpen skider 3-5 gange om dagen. Det gør hvalpe! Det faser lige så stille ud i takt med at hvalpen bliver større, indtil de lander på ca. 2 gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan sammensatte i barf kosten? Fodrede i rent kød, eller inkluderede i frugt/grønt? Var der specielle kødtyper som fik hende til at lufte mere ud end andet?:mrgreen: Og hvad med ben?

 

Jeg tænker at det må kunne lade sig gøre at sammensætte barf/hjemmelavet, så selv en fransk bulldog kan trives på det, hvis man går lidt systematisk til værks :hmm:

 

Nogle hunde fungerer ikke så godt med de helt høje protein procenter, som man får når man fodrer barf og orijen. Det kan være at du skal kigge efter fx wolfsblut (som indeholder mere grønt) eller et foder med korn, for at maven fungerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok regne med, uanset hvilket tørfoder du bruger, at hvalpen skider 3-5 gange om dagen. Det gør hvalpe! Det faser lige så stille ud i takt med at hvalpen bliver større, indtil de lander på ca. 2 gange om dagen.

 

Det er jeg glad for du siger! :-) Det er nok også bare fordi vi har været så vant til at det var meget få gange om dagen på BARF, at det pludseligt synes voldsomt...

 

Hvordan sammensatte i barf kosten? Fodrede i rent kød, eller inkluderede i frugt/grønt? Var der specielle kødtyper som fik hende til at lufte mere ud end andet?:mrgreen: Og hvad med ben?

 

Jeg tænker at det må kunne lade sig gøre at sammensætte barf/hjemmelavet, så selv en fransk bulldog kan trives på det, hvis man går lidt systematisk til værks :hmm:

 

Nogle hunde fungerer ikke så godt med de helt høje protein procenter, som man får når man fodrer barf og orijen. Det kan være at du skal kigge efter fx wolfsblut (som indeholder mere grønt) eller et foder med korn, for at maven fungerer.

 

Hun fik hver dag (fordelt over tre måltider) en blanding med 50 % kød, 30 % ben/brusk (sådan lidt i småstykker), 10 % indmad og 10 % kallun efter vejledning fra forhandler. Det var forskellige kødtyper i hver art kød (udskæring??), så det er svært at sige om det er en bestemt slags.

Kan man mon blande barf med grøntsager? Altså så der er noget af det rå kød, men måske også lidt grøntsager (kogt ud?) ved siden af? Ellers har jeg også hørt at nogle skifter lidt fra dag til dag med BARF og kornfrit tørfoder, det er vel også en mulighed. Det er bare surt når man først har en ordentlig portion frossen BARF i fryseren og nu en mega portion Orijen også :???:. Men okay, vi kunne måske også have købt lidt af gangen og prøvet, men vi vidste at hun godt kan lide Orijen eftersom hun fik det som godbidder..

 

Er der nogen, der har et bud på om den der harken/hosten hun har om morgenen og nogle gang efter måltid, har med maden at gøre?? Hun er jo en nysgerrig hvalp, så måske hun har slugt noget mærkeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man mon blande barf med grøntsager? Altså så der er noget af det rå kød, men måske også lidt grøntsager (kogt ud?) ved siden af?

Jep! :5up: Vi bruger en grøntsagsblanding fra frost som vi simpelthen bare tør op. Vi bruger en blanding med gulerøder, broccoli og sukkerærter og majs. Både majs og nogle gange gulerøder kommer ud i den anden ende og fungerer her mest som ekstra fyld. Desuden elsker vores hund grøntsager :-) Vi blender i perioder grøntsager og lidt vand til puré (som kan fryses i isterningbakker) og giver da vores hund ikke tåler NDS vitaminmix som vores forhandler anbefaler, han får simpelthen voldsomt meget luft i maven og hans prutter stinker ulideligt, han virker også lidt trykket.

Har I overvejet om det kan være vitamintilskudet der driller ved jer mht. barf?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hjemmelavet hundefoder? Det har jeg faktisk også tænkt på :-). Men hvordan sikrer man sig at næringen er sammensat okay? På BARF fik hun det der Hokamix en gang om dagen

 

Jeg tror man kan teste det gennem en blodprøve for at se om alle værdier er i orden, hvis man vil være helt sikker :-) Men jeg ville nok bare sørge for at variere kødet og grøntsagerne osv. Så tænker jeg, at hun nok er dækket ind. Det er jo ikke anderledes end det jeg gør for mig selv - eller anderledes end det jeg ville gøre for et barn. Og så kan I jo altid tage udgangspunkt i det I allerede ved om BARF :-)

Der er en opskrift herinde et sted, som man kan gå ud fra. Kan finde den til dig, hvis du vil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep! :5up: Vi bruger en grøntsagsblanding fra frost som vi simpelthen bare tør op. Vi bruger en blanding med gulerøder, broccoli og sukkerærter og majs. Både majs og nogle gange gulerøder kommer ud i den anden ende og fungerer her mest som ekstra fyld. Desuden elsker vores hund grøntsager :-) Vi blender i perioder grøntsager og lidt vand til puré (som kan fryses i isterningbakker) og giver da vores hund ikke tåler NDS vitaminmix som vores forhandler anbefaler, han får simpelthen voldsomt meget luft i maven og hans prutter stinker ulideligt, han virker også lidt trykket.

Har I overvejet om det kan være vitamintilskudet der driller ved jer mht. barf?

 

Men hvad så med mad-mængden? Skal man så give mindre BARF eller er grøntsagerne bare "tilskud"? :-)

Vi husker det som om hun også pruttede meget inden vitamintilskuddet kom på (vi havde det ikke i starten), så det virker ikke til at være det, der er "galt"...

 

Jeg tror man kan teste det gennem en blodprøve for at se om alle værdier er i orden, hvis man vil være helt sikker :-) Men jeg ville nok bare sørge for at variere kødet og grøntsagerne osv. Så tænker jeg, at hun nok er dækket ind. Det er jo ikke anderledes end det jeg gør for mig selv - eller anderledes end det jeg ville gøre for et barn. Og så kan I jo altid tage udgangspunkt i det I allerede ved om BARF :-)

Der er en opskrift herinde et sted, som man kan gå ud fra. Kan finde den til dig, hvis du vil :-)

 

Orv, vil meget gerne se en opskrift! Og ja, det giver god mening mht til ernæring, som første gangs hvalpeejer vil man bare gerne være sikker på at gøre det rigtigt - hun kan jo ikke sige til, hvis der er noget :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så med mad-mængden? Skal man så give mindre BARF eller er grøntsagerne bare "tilskud"? :-)

Vi husker det som om hun også pruttede meget inden vitamintilskuddet kom på (vi havde det ikke i starten), så det virker ikke til at være det, der er "galt"...

 

 

 

Orv, vil meget gerne se en opskrift! Og ja, det giver god mening mht til ernæring, som første gangs hvalpeejer vil man bare gerne være sikker på at gøre det rigtigt - hun kan jo ikke sige til, hvis der er noget :???:

 

Jeg ved hvad du mener! Bobo er også min første egen hund. Vi havde hund det meste af min barndom og jeg brugte rigtig meget tid på dem, men det har aldrig rigtigt været mine egne på den måde. Der var jo altid nogen at dele ansvaret med, men nu er det bare noget andet. Og man vil nemlig helst ikke gøre noget forkert, kender det godt. Men hvis man følger sin mavefornemmelse, hjælper det nu at gå ret godt alligevel :-)

 

Og det var den opskrift jeg kom fra... To sekunder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er lidt lang, men håber det går :-D

 

Tror faktisk jeg har set den før :D. Men det lyder egentligt meget spændene. Tror måske jeg er ude i at fodre barf og så grøntsager ved siden af? Men er lidt i tvivl om mængderne - altså om der skal skæres ned på kødmængden når man serverer grøntsager med? Håber det kunne hjælpe lidt på fordøjelsen/prutterne, men orijen gider hun nu nærmest slet ikke spise, så noget må vi prøve :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror faktisk jeg har set den før :D. Men det lyder egentligt meget spændene. Tror måske jeg er ude i at fodre barf og så grøntsager ved siden af? Men er lidt i tvivl om mængderne - altså om der skal skæres ned på kødmængden når man serverer grøntsager med? Håber det kunne hjælpe lidt på fordøjelsen/prutterne, men orijen gider hun nu nærmest slet ikke spise, så noget må vi prøve :-)

Altså, det ville jeg nok gøre. Tror ikke hunden har brug for den samme mængde kød, når den får grøntsager ved siden af. Men det kan du jo vurdere hen af vejen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi hun er hvalp, og vejer 5,5 kg, skal hun have 550 g mad på BARF om dagen. Så jeg tænker på at give hende måske 300 g BARF og så 250 g hjemmelavet foder med grøntsager? Lyder det fornuftigt? Og skal man mon putte en form for kulhydrater i grøntsagerne? Vil stadig helst undgå korn, men måske lidt brune ris eller linser?

 

Ih, det er bare sådan en jungle med hvad der er godt og rigtigt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du SKAL netop kigge på hvor meget din hund skider og jo mere der ryger ud af hende, jo mindre udnytter hun jo inde i kroppen. En hund der skider 4-5 gange synes jeg ikke lyder godt hver dag. Du skal finde noget foder som giver fast afføring (uden det dog er svært at komme af med) og med et nogen lunde regelmæssigt s. mønster og uden for meget af det prutteri (kender godt bulldogproblematikken- min egen prutter aldrig og jeg mener virkelig aldrig). Det rigtige foder er kendetegnet ved at udnyttelsen af fodret/kalorierne er høj, og derved at alt det gode bliver inde i kroppen som byggestene og affaldet ryger ud. Hjemmelavet mad er udmærket og den gamle dyrlæge Knudsen eller hans søn(også dyrlæge) har enten skrevet en bog eller en netside om det. Fungerer det for din hund, så er det det rigtigt. Jeg kører selv gourmix og det er det bedste foder man kan få i mine øjne- det tillader i høj grad variation, fordi du når som helst kan bytte et måltid ud med kød, hjemmelavet mad, Mange allergi hunde får mindre problemer og pelsen står meget smuk og blank af fodret. Min hund har selv valgt gourmixen- han fik ganske enkelt en foder bar med alle kendte mærker og så kunne han vælge det der interesserede ham- han gik målrettet på gourmixen og selvom racen har en vis kræsenhed- så har han nu spist det i et par år .

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror faktisk jeg har set den før :D. Men det lyder egentligt meget spændene. Tror måske jeg er ude i at fodre barf og så grøntsager ved siden af? Men er lidt i tvivl om mængderne - altså om der skal skæres ned på kødmængden når man serverer grøntsager med? Håber det kunne hjælpe lidt på fordøjelsen/prutterne, men orijen gider hun nu nærmest slet ikke spise, så noget må vi prøve :-)

 

Ved ren BARF er grøntsagerne kun tilskud fordi de ikke kan omsætte dem på samme måde som kød. Vores 10 kgs hund skal have ca. 200-250 gr. kød for at holde vægt og form og får dagligt ca. en god håndfuld grøntsager fra frost oveni.

Da min hund er kastrat skal der ikke meget til for at han bliver lidt rund, og så får han i en periode lidt mindre kød og lidt flere grøntsager.

 

Det meste frugt kan også bruges, f.eks. æble og melon.

 

Har desværre ingen erfaringer med at "blande" hjemmelavet og råt, men hvorfor egentlig ikke? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sådan som jeg har forstået det er det de rå grøntsager som hunde ikke kan omsætte? Altså så grøntsagerne skal tilberedes ligesom med det hjemmelavet? Jeg aner det heller ikke, men tænker at måske nogle fibre og kulhydrater kunne gøre godt for den oppustede mave/prutterne... Vi må prøve, men ihvertfald har vi taget ud fra fryseren til BARF imorgen, for nu vil hun slet ikke røre tørfoderet :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må endelig ikke erstatte kød med grøntsager i vækstperioden! Der er jo kulhydrat i kød, og overskydende protein omdannes til kulhydrat i en hundekrop. Fiber kan du tilsætte, men ifølge ernæringsterapeuten, kan hunde ikke optage og omsætte grøntsager, men planter. Ved ærlig talt ikke hvad forskellen er:vedikke:

 

 

Og til Spjæt, det er en HVALP! Hvalpe skider meget:shock: 500 g barf ville nok også være i overkanten til en voksen fb:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...