Hop til indhold

Fedekur?


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Nogen der har gode forslag til at få en hund fedet op på en sund måde?

 

Greta er så mager, at jeg nærmest er flov over at tage hende med nogen steder. :oops:

 

Hun ER undersøgt for orm og parasitter, hun er kernesund og fejler intet, men hun er så hyperaktiv, at hun forbrænder mere end jeg kan hælde i hende.

 

Hun får mad tre gange om dagen. Med racens tendens til mavedrejning tør jeg ikke give hende større portioner, og der er ikke timer nok i døgnet (hvor jeg er hjemme) til at jeg kan give flere måltider og samtidig overholde hviletid før/efter fodring.

 

Hendes tørfoder indeholder 25% protein og 14% fedt, derudover får hun enten kødrester eller vådfoder samt olivenolie blandet i.

 

Mere tvungen ro ville selvfølgelig hjælpe, men jeg synes det ville være synd, for hun vil bare SÅ gerne være ude på egernpatrulje det meste af dagen.

 

Alle forslag vil blive værdsat.

 

 

Og så kan jeg oplyse, at autokorrekt siger fedekur = gedekid. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund er heller ikke det tykkeste, han er også i gang det meste af dagen, så energiforbruget er højt. Jeg synes alligevek jeg har fået ham i rigtig pæn foderstand nu og det jeg har gjort er at han får sin gour mix morgen og aften, jeg måler ikke op,men sørger for han altid har mad, er skålen tom,fylder jeg nyt i, så skålen er fuld døgnet rundt. Dertil kommer at han altid får aftensmad med os, kødsovs med ris, et par mørbradbøffer, en halv tyndstegsbøf ,noget rigtig laks, der kan være til overs osv med godt med smør på- sovs og kartofler eller kylling og ris med suppen til. Jeg giver gerne en klat smør hvis han ber om det. Når jeg husker det tager jeg guffer med på tur og er vi på langtur-kommer han selv og siger til- jeg giver guffer med and- lam (men uden korn ) noget som er lidt fedt. Jeg skal dog være opmærksom på han ikke får for meget and og lam. Han små spiser m.a.o hele dagen og vælger suverænt selv hvad og hvornår. Har jeg flødeskum får han også en ordentlig klat til stor fryd. Og det bekymrer mig ikke så meget fordi gourmixen har alle grundbestanddele som han har brug for. Dertil komme tyggeben feks med laks efter vores skovture. Jeg har eksperimenteret med pemikan når vi er på fjeldet for at sikrer han får energi nok, men hvis man gør det hjemme,så virker det somom det er rastløsheden der får en energitilførelse og ikke kroppen- så det ville jeg aldrig gøre på en doberman. M.ao. min hund æder som en gourmet og han er temmelig forkælet, men han ser godt ud og humøret er stjernehøjt. Har din hund tilbøjelighed til mavedrejninger er det vigtigt den er i ro efter et større måltid og det giver dig den udfordring at du skal holde justis med hvordan og hvor den spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund er heller ikke det tykkeste, han er også i gang det meste af dagen, så energiforbruget er højt. Jeg synes alligevek jeg har fået ham i rigtig pæn foderstand nu og det jeg har gjort er at han får sin gour mix morgen og aften, jeg måler ikke op,men sørger for han altid har mad, er skålen tom,fylder jeg nyt i, så skålen er fuld døgnet rundt. Dertil kommer at han altid får aftensmad med os, kødsovs med ris, et par mørbradbøffer, en halv tyndstegsbøf ,noget rigtig laks, der kan være til overs osv med godt med smør på- sovs og kartofler eller kylling og ris med suppen til. Jeg giver gerne en klat smør hvis han ber om det. Når jeg husker det tager jeg guffer med på tur og er vi på langtur-kommer han selv og siger til- jeg giver guffer med and- lam (men uden korn ) noget som er lidt fedt. Jeg skal dog være opmærksom på han ikke får for meget and og lam. Han små spiser m.a.o hele dagen og vælger suverænt selv hvad og hvornår. Har jeg flødeskum får han også en ordentlig klat til stor fryd. Og det bekymrer mig ikke så meget fordi gourmixen har alle grundbestanddele som han har brug for. Dertil komme tyggeben feks med laks efter vores skovture. Jeg har eksperimenteret med pemikan når vi er på fjeldet for at sikrer han får energi nok, men hvis man gør det hjemme,så virker det somom det er rastløsheden der får en energitilførelse og ikke kroppen- så det ville jeg aldrig gøre på en doberman. M.ao. min hund æder som en gourmet og han er temmelig forkælet, men han ser godt ud og humøret er stjernehøjt. Har din hund tilbøjelighed til mavedrejninger er det vigtigt den er i ro efter et større måltid og det giver dig den udfordring at du skal holde justis med hvordan og hvor den spiser.

 

Det med at have mad stående fremme døgnet rundt er udelukket, da jeg har fire hunde, så jeg ville umuligt kunne holde øje med hvem der spiste hvad hvornår. Og som jeg skrev, er det vigtigt at de hviler før/efter måltiderne.

 

 

 

Hvorfor får hun kun 14% fedt? Har du overvejet et high performance foder med 20-22% fedt i stedet?

 

Har I prøvet et high-energy foder?

 

Det har jeg ikke prøvet. Er måske bare lidt "fedt-forskrækket" men Greta har aldrig haft maveproblemer så det turde jeg godt prøve. :5up:

Sadie og Chase holder fint deres idealvægt på det jeg bruger nu, og Leah er stadig på hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at give hende en god stor klat leverpostej i maden , evt overhælde den med noget smeltet smør eller olie ?

 

Leverpostej :mums: Hvis jeg havde det spiste jeg det hele selv. :lol: De får alle sammen både olie og kød blandet i maden.

 

Ham ernæringsterapeuten forklarede, at det optimale for en "normal" hund er 18% protein og 16% fedt. Så en mager hund der får mindre fedt end standard, lyder bare lidt skævt:genert: Vil hun spise hvalpefoder? Så kan du jo evt. starte med det?!

 

Ja, hun er ikke spor kræsen, så hvalpefoder kan jeg sagtens give hende. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Greta?

Jeg kan godt forstå du ikke kan holde sul på hende med et foder som det du giver hende. Forholdet er fornuftigt nok men der er slet ikke nok kalorier i.

Mine egne dobermann + mine unge grande-hanner får 4800 fra Royal Canin, så skal de ikke indtage 2 kilo foder i døgnet men får dækket deres behov gennem rigtigt foder og ikke ligegyldig og usund tilsætning (leverpostej osv).

 

Hvor meget spiser hun i døgnet?

Er foderet tørt eller opblødt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke noget om hviletider, men gælder det samme hvis foderet spredes ud på græsset til en omgang søgning. Jeg tænker her på, at du måske kan sprede dobbelt så meget foder ud på græsset om morgenen, som hun pt. får i sin skål, og fordi det tager længere tid at finde/ spise, så kan hun indtage mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, som de andre siger skal der mere fedt i.

 

Derudover ville jeg kigge på doseringen, og gå efter et foder hvor en foderpille udgør en større portion, end ved et andet foder. Således at en hund på 30 kg måske skal have 1 kop af foder A, men 1½ kop af foder B, og så fodre med A, hvor hun jo kan få mere mad ned, og dermed bedre spise over evne, så at sige.

 

 

basse fik Gourmix, hvor en hund på 30-35 kg skal have 1 kop to gange om dagen. Og så fik hun ellers 1½-2 kopper to gange om dagen, + menneskerester + ren fedt i maden + alt afskær fra min mad + mange godbidder + olie på alt mad + tun i olie et par gange om ugen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke noget om hviletider, men gælder det samme hvis foderet spredes ud på græsset til en omgang søgning. Jeg tænker her på, at du måske kan sprede dobbelt så meget foder ud på græsset om morgenen, som hun pt. får i sin skål, og fordi det tager længere tid at finde/ spise, så kan hun indtage mere.

Det gør ingen forkel, maden fylder det samme nede i maven underordnet tempoet det indtages i.

Men min personlige overbevisning og erfaring er at det er bedre at give to større måltider end 3-4 mindre måltider, da det ikke udelukkende er mængden af mad der ligger til grund for en mavedrejning. Hvis der konstant hældes foder i maven er der brug for langt mere tid i ro, end hvis der kun fodres fast et par gange i døgnet. De feste af mine egne hunde får kun mad om aftenen lige inden sengetid, så bruges natten på at fordøje og dagen er på den måde frigjort til aktivitet når det passer mig og hunden.

 

Derudover ville jeg kigge på doseringen, og gå efter et foder hvor en foderpille udgør en større portion, end ved et andet foder. Således at en hund på 30 kg måske skal have 1 kop af foder A, men 1½ kop af foder B, og så fodre med A, hvor hun jo kan få mere mad ned, og dermed bedre spise over evne, så at sige.

 

Jeg forstår ikke det du skriver her, kan du ikke prøve at skære det lidt ud i pap ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa,

ved nogle typer foder skal hunden have en stor mængde foder pr dag, og ved andre skal de have en lille mængde foder pr dag.

 

ofte vil dem der får de små mængder blive lidt forslugne, og man foreslår at give grønt osv for at mætte hunden.

Men hvis Dobers hund får en type foder, som anbefaler en lille dosis, kan hun lettere give hunden mere end anbefalet, uden at den ender med at få voldsomme mængder.

 

Bedre? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa,

ved nogle typer foder skal hunden have en stor mængde foder pr dag, og ved andre skal de have en lille mængde foder pr dag.

 

ofte vil dem der får de små mængder blive lidt forslugne, og man foreslår at give grønt osv for at mætte hunden.

Men hvis Dobers hund får en type foder, som anbefaler en lille dosis, kan hun lettere give hunden mere end anbefalet, uden at den ender med at få voldsomme mængder.

 

Bedre? :)

 

Jep jep, det er det samme jeg har skrevet, jeg forstod bare ikke det du skrev med at en foderpille udgjorde en større portion. Det lød for mig som om at den enkelte pille var større end normalt, og så syns jeg lissom ikke det gav mening ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu køber jeg den billigste til Ollie og Tot - og DEN har jeg altså ikke lyst til at sætte tænder i ! har fundet både årer og sener i den !

 

Her hvor jeg bor kan jeg ikke købe leverpostej, hverken god eller dårlig... Jo, jeg kan bestille det on-line og få det fløjet hertil, men det er ikke helt holdbart i længden. :-D

 

 

Hvor gammel er Greta?

Jeg kan godt forstå du ikke kan holde sul på hende med et foder som det du giver hende. Forholdet er fornuftigt nok men der er slet ikke nok kalorier i.

Mine egne dobermann + mine unge grande-hanner får 4800 fra Royal Canin, så skal de ikke indtage 2 kilo foder i døgnet men får dækket deres behov gennem rigtigt foder og ikke ligegyldig og usund tilsætning (leverpostej osv).

 

Hvor meget spiser hun i døgnet?

Er foderet tørt eller opblødt?

 

Hun er vel 8-9 år gammel, genbrugshund med ukendt baggrund. De andre holder fint foderstand med det foder, og en del mindre end Greta får. Jeg ved ikke hvor meget de får i gram, men hun får vel 5 kopper om dagen, mens de andre voksne får knap 4.

Om morgenen/middagen får hun det tørt, om aftenen opblødt.

 

Jeg ved ikke noget om hviletider, men gælder det samme hvis foderet spredes ud på græsset til en omgang søgning. Jeg tænker her på, at du måske kan sprede dobbelt så meget foder ud på græsset om morgenen, som hun pt. får i sin skål, og fordi det tager længere tid at finde/ spise, så kan hun indtage mere.

 

Hun får frokosten som fodersøg. Jeg er ikke meget for at øge mængden, for selvom det tager tid at finde og spise, så kan der jo lige komme et egern i den anden ende af ejendommen, der skal jages, og så er foderet ikke så interessant. Og hvis hun så levner bliver det spist af en af de andre, som ikke skal tage på.

 

 

Løsningen må nok blive at købe et foder med højere fedtindhold kun til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er vel 8-9 år gammel, genbrugshund med ukendt baggrund. De andre holder fint foderstand med det foder, og en del mindre end Greta får. Jeg ved ikke hvor meget de får i gram, men hun får vel 5 kopper om dagen, mens de andre voksne får knap 4.

Om morgenen/middagen får hun det tørt, om aftenen opblødt.

 

Jeg ville sætte hende på RC 4800, 350g to gange i døgnet. Jeg ville ikke bløde det op men bare hælde lidt lunt vand over inden servering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sætte hende på RC 4800, 350g to gange i døgnet. Jeg ville ikke bløde det op men bare hælde lidt lunt vand over inden servering.

 

Wow:shock: Bella får ca. 300-350 g ialt om dagen, og hun er da en stor pige på 36 kg. Hun får så ikke RC, med et foder med ca. 3800 kcal pr. kg. Synes det virker som ret meget, 2x350 g.....?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow:shock: Bella får ca. 300-350 g ialt om dagen, og hun er da en stor pige på 36 kg. Hun får så ikke RC, med et foder med ca. 3800 kcal pr. kg. Synes det virker som ret meget, 2x350 g.....?!

 

Hvis hunden er mager og har svært ved at tage på, så er det jo meget rart at vide at den ikke falder død om af at spise 700g foder i døgnet. Mindre kan sikkert gøre det, men kan det ikke, så må der jo mere til ;-)

Jeg har en hanhund på små 90 kilo som fint holder vægten på 6-800g i døgnet og en anden hanhund på godt 80 kilo som skal have 1 kilo for at holde vægten.

Det er umuligt at vide hvor mange kalorier den enkelte hund har behov for, så det var egentlig bare for at give et udgangspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, hælder du lunt vand over for at få dem til at spise langsommere, eller har det en anden funktion?

 

Jeg har i mange år opblødt deres aftensmad for at foderet er så udvidet som det nu kan blive, dvs. det ikke kan ekspandere når det er kommet ned i systemet. Vi ved jo alle at mavedrejning først og fremmest forekommer udenfor dyrlægens normale åbningstid. :blink:

 

Jeg ved godt, der er andre ting der spiller ind, måske er det bare en ide jeg har med at bløde det op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, hælder du lunt vand over for at få dem til at spise langsommere, eller har det en anden funktion?

 

Jeg har i mange år opblødt deres aftensmad for at foderet er så udvidet som det nu kan blive, dvs. det ikke kan ekspandere når det er kommet ned i systemet. Vi ved jo alle at mavedrejning først og fremmest forekommer udenfor dyrlægens normale åbningstid. :blink:

 

Jeg ved godt, der er andre ting der spiller ind, måske er det bare en ide jeg har med at bløde det op.

 

Det var meget brugt før i tiden, det med at opbløde foderet. De ældre opdrættere i min egen race gør det stadig.

For det første er jeg ikke overbevist om at det gør en forskel, men dernæst så er tørfoderet i dag ikke af en sammensætning der gør at det svumler op når det bliver vådt, derfor mener jeg slet ikke det har en effekt i den sammenhæng. Ud over det, så synes jeg faktisk at vores hunde bør tygge på deres med, fremfor bare at lade noget grød glide ned gennem afløbet.

 

Jeg hælder noget lunt vand på min ædste hunds foder både fordi det fremmer duften og fordi han har det med at kløjs i pillerne når de er tørre. Samtidig tænker jeg osse at hans gamle system nok kan bruge lidt "hjælp" med at nedbryde maden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i at hundene bør tygge maden, det er jo det, der sætter fordøjelsesprocessen i gang. Det er lidt pest eller kolera for mig - fik livet skræmt af mig, da min første dober fik begyndende mavedrejning. Den dyrlæge rådede mig til at opbløde maden, og det har hængt ved. Men du har jo fuldstændig ret - det tørfoder vi fodrer med nu svulmer slet ikke op i samme grad.

 

Er virkelig glad for alle svarene her - det giver noget at tænke over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...