Hop til indhold

Træne en hvalp til at gå løs.


jukl
 Share

Recommended Posts

Jeg har igen igen en schæferhvalpe som nu er 4 mdr. Jeg bor ved et dejligt areal, hvor mine hunde altid har kunne løbe løse fordi de har lært at komme på kald...MEEN nu har jeg så denne nye hvalp som også skal lære det..Og tiderne er desværre blevet sådan at det næsten er umuligt at få lov til at lære hende det, fordi man ind imellem kan ramle ind i folk som bare ikke vil se en løs hund...:lun: De blive så tæske fornærmede hvis hvalpen nærmer sig dem...Hvis jeg havde vist at folk ville reagere så kraftigt, så tror jeg slet ikke jeg havde købt hende:vedikke:Skal det være sådan at man ikke længere kan få lov til at have en hvalp løs og træne indkald med den fordi nogle mennesker bare Hader løse hunde incl hvalpe, ja så synes jeg at bunden er nået...

Hvis nogen har de vise sten til træning af indkald i disse besværlige tider, ja så skriv det endelig her.:hjerte:Emma.apr.13 019.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lang Line, hvalpen lærer ikke at gå løs hvis den bare kan spurte afsted, man træner med lang Line så man undgår fejl og undgår at hvalpen får dårlige oplevelse, når hvalpen kommer hver gang du kalder kan du tage linen af ikke før;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Jeg ved godt man før i tiden brugte en lang line, men det er 6 hvalpe siden hjeg har brugt det sidst...Alle mine andre har lært det ved fra dag one at løbe uden snor, og følge mig...

Som jeg husker det viklede linen sig ind i alt muligt, og desuden var mine hvalpe helt klar over hvornår de havde line på og hvornår de var uden...

Er det den eneste mulighed:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Træne det på områder hvor du må have hunde løs! :D

start da i haven f.eks.

 

men det kan give en masse fejl indlæringer hvis hunden kan smutte som den kan uden line, så lærer de lige så hurtig at det kan betale sig ikke at lystre.

 

tænk lige på de folk du møder, det er altså ikke alle der synes vores hunde er så fantastiske som os selv, og hvis vi lige husker at tage hensyn til hinanden, med og uden hund, så kunne det være vi ikke fik så hundefjensk et samfund.

Jeg er i hvert fald træt af andre uansvarlige hundeejere, de gør livet svært for os andre!

 

Vis hensyn til alle 2 og 4 benet :)

 

At du vil vælge hunden fra fordi andre ikke synes din hvalp er så fantastisk som dig selv kan få mig til at tænke på hvorfor du har valgt hund overhovedet? Det synes jeg er en mærkelig sætning.

 

I øvrigt er det heller ikke smart med en løs hvalp hvis der kommer andre hunde i snor som den løber over til, det kan være ret uhensigtsmæssigt, det behøver jo ikke kun være mennesker der er et problem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

SUUK. Savner lidt den gang der ikke var så¨mange mennesker som gik ture med eller uden hund..Der kunne jeg gå i uger uden at møde en eneste levende sjæl...Nu er der masser af hunde og mennesker..Det er det jeg mener...Livet var sgu lettere dengang hvis man havde en hvalp..Ps. Har 4 schæferhunde pt. Nu er der så mange som bare ikke vil have løse hunde...Og jeg viser selvfølgelig hensyn... Men skal det ikke gå begge veje...

Nåh jeg kommer vist ikke længere her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at lang line er vejen frem. Jeg har brugt det til min, jeg købte noget snor i Bauhaus, der er lidt glat og dermed ikke vikler sig ind i ting og sager. Og så trænede jeg det steder hvor omgivelserne var gode til det, kørte simpelthen ud for at træne det, når det var godt gennemtrænet herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

SUUK. Savner lidt den gang der ikke var så¨mange mennesker som gik ture med eller uden hund..Der kunne jeg gå i uger uden at møde en eneste levende sjæl...Nu er der masser af hunde og mennesker..Det er det jeg mener...Livet var sgu lettere dengang hvis man havde en hvalp..Ps. Har 4 schæferhunde pt. Nu er der så mange som bare ikke vil have løse hunde...Og jeg viser selvfølgelig hensyn... Men skal det ikke gå begge veje...

Nåh jeg kommer vist ikke længere her.

 

Ej undskyld mig, det synes jeg simpelthen er egoistisk!

Ja hvor er det da frygteligt folk og hunde ud over dig kommer ud og får dagens motion, har du overvejet at flytte på landet..?

 

Andre mennekser tager hensyn ved at have deres hunde i snor, og pænt cykle/gå forbi din hund unden at skræmme den løb hen til den mv, det er da at vise hensyn til dig.

Men at din hund løber hen til andre er ikke at vise hensyn til de andre der bruger området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Makrelguf er vejen frem! og det skal kun bruges ved indkald.... det kan købes i Netto på tube og man kan have det i lommen uden at blive grisset til. Min fik det de første 4 måneder og har et næsten perfekt indkald... på trods af, at hun stadig er unghund, med alt hvad det indebærer....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus, hvor fa'en kom den fra? Gik ind i tråden fordi jeg så dit indlæg, og tænkte at nogen virkelig havde været urimelig, men.......:vedikke:

At brokke sig over at man ikke har offentlige områder alene, og når det skal være på den måde at man ikke ønsker at have man havde købt hund.

Den holdning har jeg svært ved, det kommer vel ikke som et chok at der fra den ene dag til den anden er mange mennesker der bruger området når ts i forvejen har tre hunde ?

 

Jeg synes altså det er lidt uforskammet at brokke sig over at andre er trætte af folks løse hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Makrelguf er vejen frem! og det skal kun bruges ved indkald.... det kan købes i Netto på tube og man kan have det i lommen uden at blive grisset til. Min fik det de første 4 måneder og har et næsten perfekt indkald... på trods af, at hun stadig er unghund, med alt hvad det indebærer....

 

jeg tror du kan stå med alt den makralguf du gider for min hund er mildest taget dybt uimponeret, bolden der i mod :D

så det handler om at finde noget hunden er glad for, og belønne hver gang den kommer på kald, men det lyder til ts har helt styr på den del :)

 

Fedt tip ellers

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg lader Ollie være løs på steder hvor det er sikkert for ham , og hvor jeg nogenlunde kan se om der kommer andre - nogen gange går vi over til de fritløbsområder her er , andre gange er det bare på en græsplæne , og JA jeg aner ikke om han må være løs der - der står ingen skilte , men der sidder ofte nogle og spiser ved de bænke der er - og så bliver han ikke sluppet- 4 mds hvalp + velduftende mad er jo dømt til at mislykkes - hos mig er det derfor alfa og omega at have masser af spændende godbidder, det fungerer også nogenlunde hos Tot - bortset fra hvis vi møder en løbsk tæve - det har nogengange været nødvendigt at mine teenagehunde har haft en snor på et par meters længde i halsbåndet når de var løse -blot fordi de ikke altid kom helt ind ved indkald , men det har kun været i en periode. Tilgengæld har jeg altid været meget obs påhvor mine hunde var løse , de skal så vidt muligt ikke være til gene for andre og det skal helst heller ikke være til fare for dem hvis de stikker af .Men hvorfor slipper du hende først løs nu ? som 4 mdrs ? jo yngre en hvalp er jo nemmere er det da at kalde den til sig, eller har jeg misforstået noget ?

Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er her endnu...

 

Jeg bruger ikke linen til at øve decideret indkald, men til at sikre at min hund ikke kan løbe ud at opleve på egen pote.

 

Med linen på opfører jeg mig som om den ikke var på med alt det det kræver at holde min hund til mig. Linen fungerer dermed kun som stopklods.

 

Generelt går jeg altid modsat den retning min hund går i og står ikke stille et øjeblik hvis hunden stopper op og snuser eller andet ude i fuld line. Min line er minimum 20 meter.

 

Jeg kalder først når hunden alligevel er ved at være hos mig og kun når jeg kan se, at det er dens intention at komme hen til mig. Det er i træning med andre folks hunde linen kommer i brug.

 

Jeg kan godt forstå du er ærgerlig over ikke at kunne have din hvalp løs, som du plejer at kunne, jeg har også altid haft min hvalp løs fra dag 1

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er her endnu...

 

Jeg bruger ikke linen til at øve decideret indkald, men til at sikre at min hund ikke kan løbe ud at opleve på egen pote.

 

Med linen på opfører jeg mig som om den ikke var på med alt det det kræver at holde min hund til mig. Linen fungerer dermed kun som stopklods.

 

Generelt går jeg altid modsat den retning min hund går i og står ikke stille et øjeblik hvis hunden stopper op og snuser eller andet ude i fuld line. Min line er minimum 20 meter.

 

Jeg kalder først når hunden alligevel er ved at være hos mig og kun når jeg kan se, at det er dens intention at komme hen til mig. Det er i træning med andre folks hunde linen kommer i brug.

 

Jeg kan godt forstå du er ærgerlig over ikke at kunne have din hvalp løs, som du plejer at kunne, jeg har også altid haft min hvalp løs fra dag 1

 

tak for dejligt svar

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg forstår hvad du mener. Der er ganske enkelt i dette land ikke længere plads til at fejle. Tolerancen over for hunden er efterhånden lig nul og der er snor på bud alle tænkelige steder. Førhen kunne man gå løs på stranden i vinterhalvåret, her hvor jeg bor er der nu snorpåbud hele året rundt. Har man ikke en have, ja så kan det være næsten umuligt at lære sin hund indkald, for hvor skal man gøre det ? Sandsynligheden for at nogen går amok i arrigskab hvis de ser en løs hund, er efterhånden stor. Hvalp eller ej.

 

Man kan gå i line fra nu af og til evig tid, men det lærer ikke hunden at være løs. At hunden kan perfekt indkald i linien har intet at gøre med om hunden kan være løs. Mange hunde ved også udmærket om de er i line eller ej.

 

Elsker sætningen " når hunden kan indkald 100 % i line kan man slippe den løs " den bliver ofte brugt og jeg tænker, jamen det er sku da ingen garanti for at hunden kommer når man kalder når den er uden line. Og hvornår er man 100 % ?

 

En hund kan da kun lære indkald ved at være løs. Man kan sagtens øve det i lang line først, men det er ingen garanti for at hunden kommer når den så bliver sluppet fri af linen og en gang skal jo være den første. Hunden skal jo være løs før eller siden første gang, så man er jo nød til at tage chancen.

 

 

Jeg bliver også nogen gange rigtig ked af det, når jeg tænker over hvordan det er blevet at have hund i danmark. Jeg er også en af dem der elsker at gå med løs hund og synes hunde skal have lov at være løse dagligt på gåturene ( selvfølgelig ikke i midtbyen, det siger sig selv ) ham jeg har nu kan dog under ingen omstændigheder gå løs, det er møg ærgeligt og jeg hader lange liner, for han er en spaniel og ville stå på hovedet i alt krat og buskas og går aldrig på stierne, bruger lang tid på at vikle ham ud. Men min tidligere hund kunne fint gå løs, men han fejlede da også nogen gange i løbet af hans liv, han var ikke en robot men en hund og i guder nogen skideballer jeg har fået på den konto, selvom der ingenting skete, udover at han var løs.

 

Jeg forstår det ikke, jeg kan simpelthen ikke selv med min bedste vilje hidse mig op over løse hunde.

 

 

Jeg synes du forsat skal klø på, gå på så øde steder som muligt, start evt i line, øv indkald nogen gange, slip ham og få ham i snor, mens det er succes. Så er jeg sikker på det nok skal komme hen ad vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer simpelthen ikke at indkald ikke kan læres i line, en 20 m tynd Line ala flagsnor er perfekt, den er så let at hunden ikke mærker den og du har styr på at hunden ikke spurter hen til andre eller ud på motorvejen;) at slippe hunden og håbe det bedste er efter min mening ikke ok. Både for hundens skyld men også for det hensyn man skal tage til andre, hvis folk insisterer på at måtte gå med deres ikke indkalds hunde over alt så betyder det jo at folk med hundeskræk, folk i pænt tøj, folk med små børn og folk med sure hunde i snor ikke kan være der;) lang Line og træn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Det passer simpelthen ikke at indkald ikke kan læres i line, en 20 m tynd Line ala flagsnor er perfekt, den er så let at hunden ikke mærker den og du har styr på at hunden ikke spurter hen til andre eller ud på motorvejen;) at slippe hunden og håbe det bedste er efter min mening ikke ok. Både for hundens skyld men også for det hensyn man skal tage til andre, hvis folk insisterer på at måtte gå med deres ikke indkalds hunde over alt så betyder det jo at folk med hundeskræk, folk i pænt tøj, folk med små børn og folk med sure hunde i snor ikke kan være der;) lang Line og træn.

 

 

Jeg mener ikke man skal slippe sin hund, be en bøn og håbe på det bedste. Men hunden skal jo ligesom være løs første gang på et eller andet tidspunkt. Man kan ikke forvente at blot fordi hunden kan indkald i line, så kan den det også uden. Men det er da et godt sted at starte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det ikke, jeg kan simpelthen ikke selv med min bedste vilje hidse mig op over løse hunde.

 

 

 

Næh, men ville du hidse dig op over at et barn kom stormende hen imod din hund?

 

Jeg kan godt hidse mig op over løse hunde herinde i byen, for de hilser på alle de hunde de har lyst til, men ejeren glemmer at spørge om mine hunde også må hilse! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Næh, men ville du hidse dig op over at et barn kom stormende hen imod din hund?

 

Jeg kan godt hidse mig op over løse hunde herinde i byen, for de hilser på alle de hunde de har lyst til, men ejeren glemmer at spørge om mine hunde også må hilse! :evil:

 

Okay har udtrykt mig forkert. Jeg kan også godt hidse mig op over ejer der konsekvent slipper deres hund, selvom de ikke kan kalde den til sig, eller ejer der ikke gider kalde på deres hund, eller ejer der ved deres hund ikke kan lide andre hunde og farer i hovedet på dem.

 

Men at en hund er løs bliver jeg ikke sur over, hellere ikke hvis ejeren forsøger at kalde den til sig, kommer løbende og undskylder, det er ok for mig. Det skal der være plads til, det bliver jeg ikke sur over :-D og sådan som jeg opfatter TS indlæg handler det om at hun synes folk bliver sure hvis hun har den løs og at der ikke er plads til at træne indkald på selv øde områder, fordi folk bliver sure, hvis indkaldet svigter. og DET kan jeg ikke blive sur over. Men løse hunde by områder og hundeejer med hovedet under armen, det er en hel anden diskution og sådan opfatter jeg ikke dette her emne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay har udtrykt mig forkert. Jeg kan også godt hidse mig op over ejer der konsekvent slipper deres hund, selvom de ikke kan kalde den til sig, eller ejer der ikke gider kalde på deres hund, eller ejer der ved deres hund ikke kan lide andre hunde og farer i hovedet på dem.

 

Men at en hund er løs bliver jeg ikke sur over, hellere ikke hvis ejeren forsøger at kalde den til sig, kommer løbende og undskylder, det er ok for mig. Det skal der være plads til, det bliver jeg ikke sur over :-D og sådan som jeg opfatter TS indlæg handler det om at hun synes folk bliver sure hvis hun har den løs og at der ikke er plads til at træne indkald på selv øde områder, fordi folk bliver sure, hvis indkaldet svigter. og DET kan jeg ikke blive sur over. Men løse hunde by områder og hundeejer med hovedet under armen, det er en hel anden diskution og sådan opfatter jeg ikke dette her emne.

 

Nej, det ville jeg heller ikke hidse mig op over. Fejl sker og hunde er ikke maskiner, som du også skrev tidligere.

 

Men står man med en hund/hvalp som skal lære indkald ved man jo på forhånd at chancen for at den kommer når man kalder er ... ja et sted mellem 0 - og 50%. Så må man jo enten tage et sted hen hvor hunden/hvalpen MÅ være løs eller sætte en line på den, så den ikke generer andre.

 

Lige da vi fik Mollie havde vi hende løs i en hundepark. Hun kunne finde på at spurte 500m. væk fra os, for at hilse på nogle hunde hun havde fået øje på. Casper og jeg var SÅ flove, for vi har altid selv rystet på hovedet at hundeejere hvis hunde var 1km væk fra dem.

 

Så hun røg ret hurtigt i en sporline, og idag, uden line, kommer hun 80% af gangene vi kalder (100% hvis vi så sætter i løb den modsatte vej efter et fejlet indkald), og vi kan kalde på hende selvom hun er på vej over til en anden hund. Så det kan sagtens lade sig gøre at lære hvalpen/hunden nogle grundprincipper med en lang line på. Hun opførte sig iøvrigt ikke anderledes da vi så tog linen af hende, det havde vi ellers frygtet lidt. Men hun var sød og artig og huskede at det var godt at komme når vi kalder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

og sådan som jeg opfatter TS indlæg handler det om at hun synes folk bliver sure hvis hun har den løs og at der ikke er plads til at træne indkald på selv øde områder.

 

TS skriver i sit indlæg at folk bliver sure hvis hvalpen nærmer sig dem.

ja det kan godt ske jeg bare er en gammel gnaven kælling, men jeg gider altså heller ikke have folks hunde rendende om benene når jeg går tur. :)

 

ja uheld kan ske, og fair nok, men det er jo kun et uheld hvis man forventer den kommer, eller slipper man den vel ikke løs? Hvad hvis den lille hvalp under denne træning smuttede til en hund der er i snor og ikke så hvalpeglad?

 

Området er nok ikke helt øde siden der er nogen til at brokke sig over den er fri :)

der er flere græsarealer lige nu hvor der f.eks "bare" skal høstes hø, vi andre låner dem blandt andet til at gå spor på, perfekt til at træne indkald, og fuldt ud lovligt med hund uden snor( så længe man må låne marken af ejeren) træningspladsen, hundeskoven en øde aften, det behøver jo ikke lige at foregå der hvor hr og fru danmark lufter hund, cykler, går sig en tur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det ville jeg heller ikke hidse mig op over. Fejl sker og hunde er ikke maskiner, som du også skrev tidligere.

 

Men står man med en hund/hvalp som skal lære indkald ved man jo på forhånd at chancen for at den kommer når man kalder er ... ja et sted mellem 0 - og 50%. Så må man jo enten tage et sted hen hvor hunden/hvalpen MÅ være løs eller sætte en line på den, så den ikke generer andre.

 

Lige da vi fik Mollie havde vi hende løs i en hundepark. Hun kunne finde på at spurte 500m. væk fra os, for at hilse på nogle hunde hun havde fået øje på. Casper og jeg var SÅ flove, for vi har altid selv rystet på hovedet at hundeejere hvis hunde var 1km væk fra dem.

 

Så hun røg ret hurtigt i en sporline, og idag, uden line, kommer hun 80% af gangene vi kalder (100% hvis vi så sætter i løb den modsatte vej efter et fejlet indkald), og vi kan kalde på hende selvom hun er på vej over til en anden hund. Så det kan sagtens lade sig gøre at lære hvalpen/hunden nogle grundprincipper med en lang line på. Hun opførte sig iøvrigt ikke anderledes da vi så tog linen af hende, det havde vi ellers frygtet lidt. Men hun var sød og artig og huskede at det var godt at komme når vi kalder :-D

Bryder lige ind:blink:

Rosa har et fint indkald når vi går alene selv om der kommer mennesker, cykler osv. MEN.... Kommer der en hund, så spurter hun. Hvis hun er i lang Line og spurter mod en hund og jeg træder på snoren, hva gør jeg så ? kalder jeg og trækker i modsat retning, henter jeg hende og går? Eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

TS skriver i sit indlæg at folk bliver sure hvis hvalpen nærmer sig dem.

ja det kan godt ske jeg bare er en gammel gnaven kælling, men jeg gider altså heller ikke have folks hunde rendende om benene når jeg går tur. :)

 

ja uheld kan ske, og fair nok, men det er jo kun et uheld hvis man forventer den kommer, eller slipper man den vel ikke løs? Hvad hvis den lille hvalp under denne træning smuttede til en hund der er i snor og ikke så hvalpeglad?

 

Området er nok ikke helt øde siden der er nogen til at brokke sig over den er fri :)

der er flere græsarealer lige nu hvor der f.eks "bare" skal høstes hø, vi andre låner dem blandt andet til at gå spor på, perfekt til at træne indkald, og fuldt ud lovligt med hund uden snor( så længe man må låne marken af ejeren) træningspladsen, hundeskoven en øde aften, det behøver jo ikke lige at foregå der hvor hr og fru danmark lufter hund, cykler, går sig en tur :)

 

Nu kan indkald jo sagtens øves uden hvalpen behøver være langt væk fra ejeren. I min verden handler indkald grundlæggende om at hvalpen har lyst til at følges med sit menneske fordi h*n tilbyder aktivitet og nærhed.

 

Når jeg har skulle lære mine hvalpe indkald (eller bare at kunne begå sig) har jeg haft 95% fokus på dem og 5% på omgivelserne, sådan cirka. Har man det fokus kommer hvalpen slet ikke hen til forbipasserende, for så kommer man den i forkøbet med diverse foranstaltninger, der skal få hvalpen helt hen til én. Dermed generer man heller ikke andre.

 

Jeg har aldrig oplevet at andre har givet udtryk for at min hvalp/unghund var til besvær og irriterende at den var løs.

 

Jeg mener det handler mest om, hvor ejers fokus og koncentration ligger. Ligger fokus på hunden, minimerer det risikoen for uønskede situationer med en hvalp der smutter, ganske betragteligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to sidste hvalpe har gået løs fra dag 1. (de to, jeg har været alene om)

 

De første dage har de da været så betuttede, at de ikke kunne drømme om at fjerne sig ret langt fra mig..

 

Da de blev lidt modigere, så havde jeg guffer i lommen. Med Ramses var DET nok. Med Silke måtte jeg forstærke lidt, ved at smide mig ned på alle fire og kradse i jorden og hyle med høj lys stemme: Frikadeeeeellllleee.. Så kom hun stormende for at se, hvad jeg lavede. Og så kunne vi kradse frikadeller op af jorden sammen..... :mrgreen:

 

Folk gloede og grinede......... Men det virkede...

 

Hvis man opfører sig højlydt og fjollet nok, så KAN en hvalp da næsten ikke modstå invitationen til skæg og ballade.

Men man skal bare ikke have for fine fornemmelser for hvad andre tænker.

 

De høje hyl virker stadig nu hvor Silke er 11 år. Nu er det bare koteletter, jeg har i lommen. Og hendes elskede bold.

---Men i dag virker et almindeligt indkald selvfølgelig også, -altid afsluttet med en bid kotelet.

 

Nu går vi i et område, hvor det er almindeligt acceptabelt at lade hundene gå løs. Og der sker da uheld, når hvalpe og unge hunde render hen til nogen, der helst vil gå i fred. Men vi har nogle marker, hvor det er nemt på afstand at se, om de hunde der er der, er selskabelige eller ej.

Så man har mulighed for at holde afstand fra "de sure" med hvalpen. Og går det alligevel galt, så er der stor forståelse for det også, fordi vi jo alle har haft ulydige hvalpe.

Silke kan ikke lide hvalpe. Så når de kommer tumlende, så minimerer jeg bare skaden ved at holde om hende så hun ikke skræmmer hvalpen for meget. Og hun ikke overbelaster sine svage forben.

Helt fin opdragelse er så når ejeren lige så stille kommer hen og sætter snor på sin hvalp og går væk med den. Og jeg kan gå den anden vej med sure Silke. Ingen behøver at skælde ud. Hverken på hvalpen eller på Silke..

 

Men det gælder jo bare om at være spændende NOK når man får en ny hvalp.. Det vil lette samværet hele hundens liv.

Og ikke være så sart overfor hvad andre mener...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bryder lige ind:blink:

Rosa har et fint indkald når vi går alene selv om der kommer mennesker, cykler osv. MEN.... Kommer der en hund, så spurter hun. Hvis hun er i lang Line og spurter mod en hund og jeg træder på snoren, hva gør jeg så ? kalder jeg og trækker i modsat retning, henter jeg hende og går? Eller?

 

Det kommer helt an på hvad du vil have, hun skal lære af situationen.

 

Hvis du træder på linen og kalder uden dette får hende til at komme, har hun erfaret at det er en mulighed at blive væk når der kaldes.

 

Træder du på linen og hiver hende ind til dig, oplever hun en social situation på grundlag af tvang og det motiverer hende ikke til at komme på næste kald.

 

Henter du hende og går med hende kan hun igen opleve det som en social situation på baggrund af ulyst og tvang.

 

Jeg vælger at gå i modsatte retning end der hunden vil hen, men uden at se på hunden eller sige noget til den. Dermed bliver situationen socialt neutral og derfor ikke en potentiel konflikt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...