Hop til indhold

Må andre opdrage jeres hunde?

Brunosmor
 Share

Recommended Posts

Ja, så er jeg her igen med et spørgsmål til jer.

Som nogen af jer måske ved fra mine tidligere indlæg, har min kæreste og jeg en hundehvalp på nu 5 måneder. Hvalpen er meget legesyg og glad og viser det meget. Når vi f.eks. kommer hjem fra arbejde, løber han glad omkring os og hilser os velkommen. Hvis vi bukker os ned og snakker med ham, napper han i vores fingre (jeg tror, det er fordi han er ved at skifte tænder). Det gør ikke ondt, men han napper en smule. Og så kommer vi til mit spørgsmål. Den anden dag, skulle noget af min familie et ærinde i vores hjem, og havde derfor lånt en nøgle. Bruno, som vores hund hedder, modtog dem med samme glæde, som han modtager os, og da de bukkede sig ned for at snakke med ham, nappede ham dem også. Det affødte så, at den ene af dem klemte hårdt om han overkæbe (så han peb), og den anden slog ham over snuden, hvilket de selv fortalte mig. Nu kan det godt være, at jeg er for blødsøden, men jeg mener ikke, at man opnår noget ved at påføre hunden smerte. Vi træner meget på at afvende Bruno med at nappe, og vi har bestemt også gjort fremskridt. Vi træner også, at han ikke skal hoppe om, men han er trods alt kun fem måneder, og "Rom blev ikke bygget på en dag"!! Alt vor træning går på belønning, når han gør det, han skal, og ingen belønning, når han ikke gør det, han skal.

Jeg blev altså lidt ked af at høre, at der er nogen, der har påført vores lille hvalp smerte. Men er det mig, der er forkert på den? Og synes I, at det er i orden, at andre afstraffer jeres hunde, fordi de mener at vide, hvordan man gør?

Det er naturligvis helt i orden, at folk siger "nej", "stop" og "ned", men hvad med fysisk afstraffelse?

Redigeret af Brunosmor
Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh.. Det synes jeg egentlig er et mærkelig spørgsmål...

Ja, folk må gerne opdrage på min hund. Med måde, de skal ikke begynde at forvirre min hund, men de må f.eks. gerne sige nej til at de ikke må gå på bordene, eller hoppe op osv.

Nej folk må ikke mishandle min hund. I mine øjne er det du beskriver de har gjort ikke opdragelse, men mishandling. Det ville jeg aldrig tillade uanset hvorfor de havde gjort det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så er jeg her igen med et spørgsmål til jer.

Som nogen af jer måske ved, har min kæreste og jeg en hundehvalp på nu 5 måneder. Hvalpen er meget legesyg og glad og viser det meget. Når vi f.eks. kommer hjem fra arbejde, løber han glad omkring os og hilser os velkommen. Hvis vi bukker os ned og snakker med ham, napper han i vores fingre (jeg tror, det er fordi han er ved at skifte tænder). Det gør ikke ondt, men han napper en smule. Og så kommer vi til mit spørgsmål. Den anden dag, skulle noget af min familie et ærinde i vores hjem, og havde derfor lånt en nøgle. Bruno, som vores hund hedder, modtog dem med samme glæde, som han modtager os, og da de bukkede sig ned for at snakke med ham, nappede ham dem også. Det affødte så, at den ene af dem klemte hårdt om han overkæbe (så han peb), og den anden slog ham over snuden, hvilket de selv fortalte mig. Nu kan det godt være, at jeg er for blødsøden, men jeg mener ikke, at man opnår noget ved at påføre hunden smerte. Vi træner meget på at afvende Bruno med at nappe, og vi har bestemt også gjort fremskridt. Vi træner også, at han ikke skal hoppe om, men han er trods alt kun fem måneder, og "Rom blev ikke bygget på en dag"!! Alt vor træning går på belønning, når han gør det, han skal, og ingen belønning, når han ikke gør det, han skal.

Jeg blev altså lidt ked af at høre, at der er nogen, der har påført vores lille hvalp smerte. Men er det mig, der er forkert på den? Og synes I, at det er i orden, at andre afstraffer jeres hunde, fordi de mener at vide, hvordan man gør?

Det er naturligvis helt i orden, at folk siger "nej", "stop" og "ned", men hvad med fysisk afstraffelse?

no f.......absolutely way. Absolut nej nej og nej. Men tilgengæld er det mit ansvar at min hund ikke lander i en situation hvor det overhovedet kan komme på tale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på, at min hund naturligvis ikke skal være til gene for andre, og at det er helt i orden, at de siger nej, hvis den f.eks. går på bordet.

Når det så er sagt, så tager det jo lidt tid, før hvalpen helt lader være med at småbide i alt, især når den er glad, selv om vi er "over den", når den gør det. Jeg har også været ude for, at noget af min familie har taget den op og drillet den, hvorefter den har nappet den, og så "hyler de op". Min kommentar var: "Ja, men så lad være med at tage den op og dril den". Det synes jeg faktisk ikke er for meget forlangt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej fanme nej må nogen gøre sådan med mine hunde. Desværre er der stadig mange som mener at det er den korrekte måde at opdrage hunde på, vel også derfor de selv fortæller det.

Allerede ved 'de lånte min nøgle', tænkte jeg, mon du har forklaret hvordan de skal omgåes din hund?

Fremadsigtet synes jeg du skal pænt men bestemt fortælle dem dine regler og grænser, uden at gå ind i en kæmpe diskussion om det. Din hund, dig som bestemmer. (Det samme gælder selvfølgelig ikke for folk som behandler deres hund skidt :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ene lillesøster har dasket Dexter på næsen engang. Han havde på et tidspunkt en irriterende vane med at nappe en i røvballen hvis han ville have opmærksomhed.. Og hun daskede ham væk med hånden. Omend hun ikke skal opdrage min hund ved at slå eller daske ham i hovedet, så er det jo også en naturlig reaktion fra et menneske når det føler smerte.

Derfor forstår jeg sagtens at man i uvidenhed kan reagere uhensigtsmæssigt. Og det er i mine øjne ganske okay. Men hvis man helt bevidst mener at det er måden man skal gøre det på, altså tage fat omkring hundens overkæbe og holde fast til hunden piver, så skal man ikke i nærheden af min hund. Det er bare ikke acceptabelt at folk vil påføre min hund smerte, bevidst!

Derfor synes jeg dit spørgsmål er lidt tvetydigt. For opdragelse synes jeg sagtens at folk jeg byder ind i mit hjem må hjælpe på, hellere end gerne, når det selvfølgelig foregår på hundens måde, og hvordan den i forvejen er ved at blive opdraget til de forskellige ting på. Men synes generelt det er dårlig stil at opdrage andre folks hunde, medmindre man er blevet bedt om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi lægger noget forskelligt i ordene og så spørger du om to ting: 1. må andre mennesker opdrage på min hund? og 2. må andre mennesker afstraffe min hund?

Nr. 2 er nem: nej det må de godt nok ikke. Nr. 1 er lidt sværere; Når jeg er på besøg med mine hunde, synes jeg at det er mit ansvar at de opfører sig pænt. Hvis værten har andre regler end mine, overholder jeg dem. Mine svigerforældre vil ikke have hunde i stuen og sådan er det. Personligt synes jeg at det er lidt trist at tilbringe mange timer i stuen juleaften, mens de sidder i køkkenet, men det er vilkårene og jeg kan vælge at være i køkkenet selv.

Hvis jeg har gæster og de havde specielle krav ifm. mine hunde, ville jeg nok respektere dem.

Hvis du med "opdrage" mener at lære hunden hvad den må og ikke må, ville jeg nok undre mig lidt, hvis andre mennesker gik igang med det, for jeg synes at det er mit job. Derimod må de gerne stoppe hunden, hvis den er igang med at bryde en regel.

Jeg har en ven der har luftet sin undren over min hundeopdragelse, men hun bor i Alaska, så det har aldrig udviklet sig til et problem:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på, at min hund naturligvis ikke skal være til gene for andre, og at det er helt i orden, at de siger nej, hvis den f.eks. går på bordet.

Når det så er sagt, så tager det jo lidt tid, før hvalpen helt lader være med at småbide i alt, især når den er glad, selv om vi er "over den", når den gør det. Jeg har også været ude for, at noget af min familie har taget den op og drillet den, hvorefter den har nappet den, og så "hyler de op". Min kommentar var: "Ja, men så lad være med at tage den op og dril den". Det synes jeg faktisk ikke er for meget forlangt.

Der ville jeg nok beskytte min hund mod tåber:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give dig ret, Shii. Opdragelse på hundens og mine præmisser er helt i orden, men bevidst fysisk påføring af smerte noget helt andet. Jeg er glad for, at det ikke er mig, der helt forkert på den. Jeg vil klart og tydeligt fortælle min familie, hvordan vores hund bliver opdrages og bede dem afstå fra fysisk afstraffelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give dig ret, Shii. Opdragelse på hundens og mine præmisser er helt i orden, men bevidst fysisk påføring af smerte noget helt andet. Jeg er glad for, at det ikke er mig, der helt forkert på den. Jeg vil klart og tydeligt fortælle min familie, hvordan vores hund bliver opdrages og bede dem afstå fra fysisk afstraffelse.

Du skal huske at arbejde med bidehæmning.

jeg synes ingen af delene- i forhold til opdragelse- er iorden. Jeg tager 100% ansvar for min hund og hans opførsel blandt andre og jeg er så heldig at hvis en fremmede leger opdrager på min hund, så ignorerer han fuldkommen personen.

Det eneste jeg kan gå med til er hvis man møder en hund der feks hopper op, så skal man selvfølgelig forsvare sig ved at kommanderer den ned- men det er ejers ansvar at hunden aldrig kommer hen og hopper op af andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg kan gå med til er hvis man møder en hund der feks hopper op, så skal man selvfølgelig forsvare sig ved at kommanderer den ned- men det er ejers ansvar at hunden aldrig kommer hen og hopper op af andre.

Nu diskuteres der jo, så vidt jeg forstår opdragelse i hjemmet. Jeg er helt enig i at når man færdes offentligt så skal hunde ikke hoppe op af folk. Men mine hunde må altså godt hoppe op herhjemme, og hvis mine gæster ikke ønsker at de skal hoppe op, så må de bede dem, på den fortalte måde, om at lade være med at hoppe op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu diskuteres der jo, så vidt jeg forstår opdragelse i hjemmet. Jeg er helt enig i at når man færdes offentligt så skal hunde ikke hoppe op af folk. Men mine hunde må altså godt hoppe op herhjemme, og hvis mine gæster ikke ønsker at de skal hoppe op, så må de bede dem, på den fortalte måde, om at lade være med at hoppe op.

det var et eksempel på hvordan folk kan føle sig ubehageligt til mode over en hund- det er jo ligegyldigt om det er ude eller hjemme- min hund hopper ikke op af folk- ude eller hjemme- og gjorde han det- er det stadig mit ansvar også hjemme, at gæster ikke føler sig intimideret af min hund, så det sørger jeg naturligvis for..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen ud over mig opdrager på mine hunde;) de slår eller klemmer dem da slet ikke;) jeg bestemmer hvad mine hunde må, de må fx gerne hoppe op her hjemme;)helt ærligt, det rager mig en høstblomst om "folk føler sig ubehagelig til mode" mine hunde mit hjem mine regler, men det står da folk frit for at takke nej til en invitation;)

Link til indlæg
Del på andre sites

det var et eksempel på hvordan folk kan føle sig ubehageligt til mode over en hund- det er jo ligegyldigt om det er ude eller hjemme- min hund hopper ikke op af folk- ude eller hjemme- og gjorde han det- er det stadig mit ansvar også hjemme, at gæster ikke føler sig intimideret af min hund, så det sørger jeg naturligvis for..

Det er det da bestemt, men hvis folk kommer på besøg her, så må de altså respektere at der bor hunde. Og hvis de ikke kan det, kan vi sagtens mødes et andet sted. Men vores hunde må nu engang altså gerne hoppe op. Det betyder ikke at de altid gør det. Men det er bestemt ikke noget der "Aldrig må ske". Det er en hund, og hvis folk ikke har forståelse for det i MIT hjem, så er de slet ikke velkommende. Er jeg ude med dem, så er det selvklart at der er andre regler, ligesom der er for dig og mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Ingen opdrager på vores hunde udover dem som er deres faste hundesittere - men er jeg/vi tilstede så er der slet ingen som skal opdrage på dem, det skal vi nok selv klare. Men som regel kommer det også af sig selv - folk får ikke ret meget ud af at forsøge at irrettesætte vores hunde - som regel hører de kun ordentlig efter når vi selv siger noget til dem! :engel:

Men den opførsel der har været udvist overfor TS's hund - den ville jeg ganske enkelt være blevet rasende over!!! Ingen skal så meget som tænke på at gøre sådan overfor vores hunde - så var det helt sikkert folk som ikke var velkomne i vores hjem fremover, det er helt sikkert. Meget mærkelig adfærd sådan i det hele taget - men da især overfor andres hunde... :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det da bestemt, men hvis folk kommer på besøg her, så må de altså respektere at der bor hunde. Og hvis de ikke kan det, kan vi sagtens mødes et andet sted. Men vores hunde må nu engang altså gerne hoppe op. Det betyder ikke at de altid gør det. Men det er bestemt ikke noget der "Aldrig må ske". Det er en hund, og hvis folk ikke har forståelse for det i MIT hjem, så er de slet ikke velkommende. Er jeg ude med dem, så er det selvklart at der er andre regler, ligesom der er for dig og mig.

sådan er vi jo så forskellige , jeg foretrækker at tumle min hund i øjenhøjde, og sådan er det her- det handler jo om hvordan man selv er omgåes for sin hund.

Det var stadig kun et eksempel og ikke ment så konkret. Jeg kunne også som eksempel skrevet at hunden ikke måtte bide højre øret af gæsten, og at det stadig er mit ansvar at han ikke gør det. Jeg har min med alle steder og det er bogstaveligt, derfor er det fedt at han er, som han er stabilt, alle steder .Og det er stadig mit ansvar at jeg har hånd om det, så andre ikke fristes til at forsøge at opdrage min hund. Heldigvis er han immun overfor sådanne tiltag.

(shii ser lige du bor i a`dam- jeg har også boet der i mange år- man får helt "hjem"ve)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Ayo er for øvrigt et ganske glimrende eksempel på at vores hunde er mest lydhør overfor mig og manden.

Første gang min mor skulle passe dem, tikkede der en sms ind med teksten "Må Ayo gerne gå på stuebordet?" jeg ringede min mor op og sagde at selvfølgelig måtte Ayo da ikke det, hun forsøgte i starten, men efter et par enkelte nej'er havde hun også respekteret at vi ikke ville have det. Min mor kunne så fortælle at Ayo var begyndt at legeknurre og gø ad hende, når min mor bad hende smutte ned fra bordet :lol: i samme øjeblik som vi kom hjem igen, der ikke så meget som forsøgte hun bare lidt på at komme derop. Hun vidste udmærket godt hun ikke måtte - men det er jo med at udnytte chancerne for ballade, når ens forældre ikke er hjemme jo... :mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg lige have fat i hvad folk som ikke vil have at der ikke må opdrages på deres hunde helt præcist mener.

Jeg ville nemlig aldrig kunne lade være, hvis en hund overskred mine grænser. F.eks. hvis jeg kommer i et hjem med en stor hund, som beslutter at den vil sidde på mit skød. Så ville jeg da bede hunden gå ned, uden at overveje at spørge ejeren om de ville fjerne hunden. Kun hvis hunden ikke reagerede på ned/gå væk, ville jeg spørge om hjælp. Det samme med en unghund der bider, der ville jeg da også automatisk sige av/nej for at vise hunden den skal lade være. Jeg ville ikke lade hvalpen tygge i min hånd og så sige "Kan du lige hjælpe mig her?".

Hvis folk besøgte os og begyndte at opdrage yderligere, f.eks. bede hunden om at lægge sig i kurven eller lignende, det ville jeg gerne frabede mig. Men så længe det er dem selv det omhandler, f.eks. at hunden ikke skal hoppe op, sidde på dem bide i dem eller lignende så forventer jeg at folk siger "Nej" eller "Stop". Men det er måske heller ikke opdragelse? :vedikke: Ej jeg ved ikke hvad det er. Og ja, så er det nok også fordi at jeg tænker at de fleste af de folk vi omgåes nok ville gøre det på vores måde... Så snart der er smerte eller hævet stemme til mine hunde, så stopper legen altså... Det vil jeg ikke have...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ingen fremmede opdrager på mine hunde. Opdragelse er kun for dem der bor her i huset - det vil sige mig, min mand og vores sønner.

Jeg kan huske engang hvor min mands bror var på besøg og Charlie stak snotten frem, fordi han var nysgerrig og bror så trak hans snudeskaft nedad - efterfølgende ville jeg række ham (bror) en bolle hvorpå jeg skubber hans næse nedad. Dette gloede han noget over hvorfor jeg gjorde det, hvorpå jeg sagde - at ingen lagde hånden på mine hunde på den måde og at han nu selv kunne føle hvordan det var.

Jeg ville aldrig lade nogen lukke sig ind i mit hjem - heller ikke selv om jeg kender dem godt - for man kan ikke vide hvordan beaglerne vil reagere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at grave nogle eksempler frem fra hukommelsen og jeg må konstatere at det er nogle meget velopdragne gæster vi har:-D Når de ser noget som de tror hunden ikke må, spørger de mig om det er OK (f.eks. en hvalp der stjæler en sko). Så tager jeg mig af det eller beder dem gøre det. Vores venner har samme holdning til hundehold som vi har, heldigvis. Hvis det skulle ske at en gæst begyndte at irettesætte kraftigt, ville jeg nok fjerne hunden, være mere opmærksom i fremtiden og i øvrigt ikke lave en større diplomatisk krise ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Nu skal jeg lige have fat i hvad folk som ikke vil have at der ikke må opdrages på deres hunde helt præcist mener.

Jeg ville nemlig aldrig kunne lade være, hvis en hund overskred mine grænser. F.eks. hvis jeg kommer i et hjem med en stor hund, som beslutter at den vil sidde på mit skød. Så ville jeg da bede hunden gå ned, uden at overveje at spørge ejeren om de ville fjerne hunden. Kun hvis hunden ikke reagerede på ned/gå væk, ville jeg spørge om hjælp. Det samme med en unghund der bider, der ville jeg da også automatisk sige av/nej for at vise hunden den skal lade være. Jeg ville ikke lade hvalpen tygge i min hånd og så sige "Kan du lige hjælpe mig her?".

Sådan en opførsel får vores hunde slet ikke lov til at have overfor gæster - medmindre gæsterne selv acceptere det. Vores hunde får lov til at hoppe op af os selv, sidde oppe hos os, Zazu hilser på os ved at holde om vores hånd med munden (hun bider ikke, hun vil gerne bare lige holde ved) - men alle disse ting stopper jeg dem altid i når der kommer gæster. Netop fordi jeg udmærket er klar over at ikke alle synes det er lige så hyggeligt som vi selv gør - og jeg vil gerne undgå at folk opdrager på vores hunde, derfor er jeg skridtet foran og beder vores hunde lade være. Som regel siger folk så at det ikke gør spor - nok også fordi de er så små - og så får de så lov, fordi gæsterne selv har givet tilladelse til at de fx gerne må hoppe op af dem og sidde hos dem.

Men jeg kunne aldrig drømme om bare at lade vores hunde hoppe op af gæster, sætte sig op hos dem osv. og regne med at de synes det er lige så hyggeligt som vi selv gør. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig i evighed, amen! Jeg ville blive stiktosset. Giv aldrig disse mennesker en nøgle igen, før den lille hvalp er blevet til en stor fornuftig hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis jeg var dig, ville jeg ikke vente, til Bruno nappede. Hvis folk drillede min hund, ville jeg omgående stoppe det, om nødvendigt med store ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen må opdrage på Cassi. Hun er en følsom pige, og derfor skal hun håndteres derefter. Det er ikke alle der forstår det. Til gengæld er alle vi kender velkomne til at give hende godbidder, når hun opsøger dem, da vi desperat prøver at få hende til at blive bedre til at være sammen med andre end bare lige mig. Og de fleste vi kender, acceptere fuld ud at hun både hopper op og stikker næsen i lommerne(det sker dog kun på træningspladsen :engel:), og jeg er dybt taknemlig for at andre vil være med til at give hende den form for opdragelse :mrgreen: At hunden så er bunduopdragen omkring fremmede, er jo en anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites