Hop til indhold

Hvordan ser din dag/hverdag ud med din Border Collie?


Carina
 Share

Recommended Posts

Er der ikke nogle af jer border-ejere der vil være søde og fortælle hvordan jeres dag/uge (hvis I har tid og lyst) ser ud? Hvor meget motion, aktivering, træning, leg osv. :genert:

Først vil jeg lige sige jeg tænker kun på Bordere af sports og arbejdslinjer.

Er dagen struktureret, eller træner, aktiverer etc. I som I lyster?

Har I nogle fridage, hvor der intet/meget lidt bliver lavet?

 

Og hvordan er hunden sådanne dage?

 

Hvordan er hunden, når den er indendørs? Her tænker jeg både hjemme og udenfor hjemmet.

 

...og lige lidt ekstra spørgsmål:

 

Har du tæve eller han - og hvorfor?

Hvor ofte finder I på nye udfordringer? her mener jeg mentalt - både hjemme og på gåture

Hvordan er hunden i uvante situationer? Bliver din(e) hurtig bange og skræmt for nye lyde og ting? Er den meget 'fremme i skoene' og går lige til?

 

Og til sidst: hvordan er hunden socialt? Både blandt (nye) mennesker og hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

En BC af sportslinjer for mig, er en hund af forældre som eksempelvis bliver brugt til lydighed eller agility flere gange ugentligt, og gerne bliver brugt til stævner og måske endda konkurrencer. Hunden skal være aktiv, elske at træne, men samtidig være rolig når den er i hjemmet.

 

Håber det er svar nok. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg har hunde af hyrdelinjer, kald dem hvad du vil.

Vi går 2 lange ture hver dag.

 

Odd-eye på 1½ år træner 10 min 2 til 3 gange i ugen.

Boss 6 år træner ca. 15 min hver dag. og er pt. til konkurrence næsten hver weekend.

 

Og de lider vist ingen nød. Synes ikke de er overaktive, finder faktisk at mine ft. spaniels har behov for mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Spilop: Tak for svar. :) Når du skriver lange ture, hvor lange er de så?

Hvordan er din Boss til agility nu? Er han som han altid har været? Har han været hurtigere etc. Jeg tænker ift. alderen - om du kan mærke nogen forskel dér.

 

Er det ft. cockere?

 

Pas. Vi går indtil jeg ikke gider gå længere nogle dag, andre dag minimum en ½ time og så gerne længere på den næste tur. Går nok ca. 1½ time om dagen.

Boss er som han altid har været, han bliver ingengang klogere med alderen :-)

 

Ft Cocker tjek.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hahahaha :lol:

 

Jeg har selv en af slagsen (ft'er). Hvorfor mener du de har behov for mere? Og af hvad? - Motion, træning, aktivering, eller?

 

Mine BC kan sagtens holdes i ro, hvis f.eks jeg eller en af dem er dårlige, det kniber noget mere med ft'erne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din definition:-D

Mine BCere har mange fællestræk, men sandelig også mange forskelle. Min gamle tæve kunne lave kvantespring og så altid sammenhænge, når hun skulle løse opgaver. Min mellemste bliver meget let stresset, og skal have opgaverne skåret ud i små bidder, men elsker at arbejde. Den yngste er en værre forsigtigper, han skal have korte træningspas og stor succesrate. Fælles for dem er at de er gode til at slappe af derhjemme.

To gode ture om dagen er bedst, men hvis jeg har meget travlt kan de spises af med mindre (1-2 dage).

Socialt: alle 3 glade for mennesker (lidt overdrevent): Nr. 1 havde gode hundevenner, men brød sig ikke om fremmede hunde. Nr. 2 gode hundevenner, vil gerne lære nye hunde at kende under de rette forhold. Nr. 3 mange gode hundevenner, men skal se nye hunde an

De to er afkom af hyrdende hunde, nr. 3 af det du kalder sportslinier:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas. Vi går indtil jeg ikke gider gå længere nogle dag, andre dag minimum en ½ time og så gerne længere på den næste tur. Går nok ca. 1½ time om dagen.

Boss er som han altid har været, han bliver ingengang klogere med alderen :-)

 

Ft Cocker tjek.

 

Så lyder det som om jeg sagtens kunne have en bc. Jeg har en Løwchen og han bliver også luftet mindst 1 1/2 time dagligt og trænet (tricks+lydighed) mindst 15 min om dagen. Han er så også MEGET rolig derhjemme:lol:

 

Ville en bc kunne holde til at løbe 10 km 3-4 gange om ugen? Anton kan lige klare 5 km, men højest 2 gange om ugen. Men han er jo også noget mindre og ikke skabt som arbejdshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har/har haft to BC'er, begge af sportstypen (mestendels engelske lydighedslinjer, blandet med lidt udstilling og lidt hyrde). Har også i familien haft yderligere 4, alle af nogenlunde de samme linjer, og de har været ret ens. Hundenes hverdag har også lignet meget, så jeg ta'r dem alle med i min beskrivelse (vi har også et tæt forhold, og passer tit hinandens hunde).

 

Ingen af hundene har rigtig trænet eller gået ture helt regelmæssigt, da vi ejere har meget uregelmæssige arbejdstider. Hvis vi har været heldige så har vi kunnet passe træning på hold nogenlunde regelmæssigt en gang om ugen. I perioder bli'r det nærmest hverken til træning eller de helt lange gåture, og det har alle hunde faktisk taget fint. Vi har aldrig haft nogen der "klatrer på væggene", de har fint accepteret "hvileperioderne". Lidt træning i haven/stuen bli'r det dog tit til, måske lidt LP-øvelser, tricks, kropskontrol eller mindre agilityting. Ikke hver dag, men jævnligt. I det hele taget er der ikke meget i vores liv der er struktureret, dels pga. arbejde, men også lidt med vilje. Jeg synes at BC'erne har enormt nemt ved at sidde fast i "struktur"/mønstre/vaner, så det er faktisk noget jeg med vilje vænner dem til fra start af. Jeg undgår mønstre, og vænner dem til at vi aldrig gør noget på bestemte tidspunkter, f.eks.

 

Som mit liv ser ud lige nu får jeg som regel trænet på hold hver uge, dog kan der indimellem være et par uger hvor jeg ikke kan pga. arbejde. Jeg får ikke trænet ret meget herhjemme, lidt agility i haven måske en gang pr. uge, gennemsnitligt. I vintersæsonen var jeg meget syg, og vi trænede stort set ingenting, men gik bare gåtur hver dag, det havde hun det fint med.

 

Indendørs er min Iso ret stille, men leger en del selv, med bolde og div. legetøj. Hun render også meget ude i haven. Men får vi besøg går hun lidt i selvsving af bar' glæde. Hun falder dog ned ret hurtigt igen, men mennesker er jo noget af det bedste...

 

Iso er den første BC i familien der faktisk er lidt lydfølsom. Hun reagerer dog på en god måde, trækker sig først lidt, men er meget nysgerrig på lyden og går ret hurtigt frem igen for at undersøge. Og det samme ved nye ting der ser lidt for underlige ud. Det sker dog ikke ret tit mere, hun har accepteret at man indimellem møder nye underlige ting! :lol:

 

Nye aktiviteter og udfordringer er det ret småt med her i huset... :oops: Vi træner næsten udelukkende agility, og lidt LP til husbehov. Men det er vist også fint med Iso, hun er generelt en glad og tilfreds hund.

 

Ingen af vores hunde har været fødte med anstrengt forhold til andre hunde, men desværre har de 3 af dem haft uheldige oplevelser der ødelagde det. Alle har elsket mennesker.

 

Jeg har altid haft tæver, da min søster altid har haft hanhunde, så er der ikke noget bøvl med at "sætte flokkene sammen".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft 2 BCer af arbejdslinjer (hyrdelinjer) - har nu kun en.

Hverdagen kan se meget forskellig ud. Fællesnævneren er, at jeg synes borderen er en utrolig let hund at have. De fylder ikke meget, er aktive når jeg er aktiv og rolige når jeg er rolig. Er altid klar på at træne, men tager også gerne en slapper.

Min har skåret sin pote pt. og har nu været helt i ro (kun luftet i haven) i 12 dage - uden problemer. Ingen stress overhovedet.

 

Jeg rider med min 3 gange om ugen, lufter en lille tur hver dag og træner 7 dage om ugen - alt fra 15 minutter til 1½ time. Så svømmer han hele sommeren og ellers er han næsten altid med mig (på nær når jeg er på arbejde). Og jeg har IKKE nok i en border, så jeg skal heldigvis have nummer 2 i år :-D

 

Begge mine (også ham, der er flyttet) er sociale med alle mennesker og hunde. De er generelt omgængelige og udadvendte. Det er kun når de arbejder, at de ikke er sociale. De er enormt tilpasningsdygtige og jeg kan tage dem med alle steder. De slapper af uanset hvor de er og hvor mange mennesker der er omkring dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Vi kan hermed konkludere at Border collie ejere faktisk ikke er særlig aktive. :slem:

 

Og PS mine 2 af rene hyrdelinjer elsker alle dyr og mennesker, og tager enhver situation roligt. Compete som jeg har omplaceret var lige sådan, arbejdsivrig ved behov og afslappet ved behov. Elsker alle. Ziggy som jeg fik som 3 årige af sportslinjer (eller nowet) er en doven hund, og kan ikke blive ved med at arbejde som mine andre hunde. Jeg har også fået ham kastreret, da han var løbsk. Og hyrde får kan han ikke, men til gengæld ting der larmer, jeg er dog ikke sikker på at han havde gjort dette, hvis han havde boet ved mig fra starten af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan hermed konkludere at Border collie ejere faktisk ikke er særlig aktive. :slem:

 

Og PS mine 2 af rene hyrdelinjer elsker alle dyr og mennesker, og tager enhver situation roligt. Compete som jeg har omplaceret var lige sådan, arbejdsivrig ved behov og afslappet ved behov. Elsker alle. Ziggy som jeg fik som 3 årige af sportslinjer (eller nowet) er en doven hund, og kan ikke blive ved med at arbejde som mine andre hunde. Jeg har også fået ham kastreret, da han var løbsk. Og hyrde får kan han ikke, men til gengæld ting der larmer, jeg er dog ikke sikker på at han havde gjort dette, hvis han havde boet ved mig fra starten af.

 

 

Haha - sikke en konklusion :mrgreen: Og det sjoveste er, at det nok ikke er halvt løgn :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Der kan man bare se... Jeg har altid afholdt mig fra at tænke i Border Collie-baner, fordi jeg tænkte, at den var aaaaalt for aktiv for mig... Men det er jo lige før Bobo får mere motion end det I beskriver her :mrgreen:

 

Det eneste problem jeg ser med bc og ejere, synes jeg er, at den klog narre den mindre kloge. Altså hvis de lære at de kan få deres ejere til at opstartet aktiviteter på deres initiativ, så er de utrættelige og så skal man vide at de har hyrde adfærd og ikke kun når de ser får, ingen af mine har problemer med det, men jeg kender masser der har det, og det er noget der skal tages hånd om med det samme.

 

Jeg har et ældre pensionist par med en bc af sportslinjer, den trækker i snoren, ellers har de ingen problemer med den overhovedet. Nej synes ikke BC er så aktiv som jeg forventet, mine er ihvertefalde nogle dovne svin. (når der ikke ser noget)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste problem jeg ser med bc og ejere, synes jeg er, at den klog narre den mindre kloge. Altså hvis de lære at de kan få deres ejere til at opstartet aktiviteter på deres initiativ, så er de utrættelige og så skal man vide at de har hyrde adfærd og ikke kun når de ser får, ingen af mine har problemer med det, men jeg kender masser der har det, og det er noget der skal tages hånd om med det samme.

 

Jeg har et ældre pensionist par med en bc af sportslinjer, den trækker i snoren, ellers har de ingen problemer med den overhovedet. Nej synes ikke BC er så aktiv som jeg forventet, mine er ihvertefalde nogle dovne svin. (når der ikke ser noget)

Det er lige præcis det jeg også tænker. Man skal være kvik i pæren når man har BC, og også gerne hurtig i reaktionsevnen, men ellers er de egentlig forholdsvis "nemme" - og ikke mindst meget taknemmelige at arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste problem jeg ser med bc og ejere, synes jeg er, at den klog narre den mindre kloge. Altså hvis de lære at de kan få deres ejere til at opstartet aktiviteter på deres initiativ, så er de utrættelige og så skal man vide at de har hyrde adfærd og ikke kun når de ser får, ingen af mine har problemer med det, men jeg kender masser der har det, og det er noget der skal tages hånd om med det samme.

 

Jeg har et ældre pensionist par med en bc af sportslinjer, den trækker i snoren, ellers har de ingen problemer med den overhovedet. Nej synes ikke BC er så aktiv som jeg forventet, mine er ihvertefalde nogle dovne svin. (når der ikke ser noget)

Det er nok rigtigt. Og et andet problem kunne også være, at de opfatter ting så hurtigt... Forestiller mig i hvert fald, at det kræver en del planlægning i træningen, så man ved hvad man går efter og ikke får belønnet for noget forkert.

Så hurtig er Bobo jo ikke ligefrem :mrgreen:

 

Men okay, problem og problem. Hvis man er bevidst om det, er det nok ikke så slemt. Og det er jo heller ikke fordi jeg går og planlægger at købe en BC, men det ville da være et fantastisk valg, hvis jeg en dag bliver bidt af en eller anden form for træning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok rigtigt. Og et andet problem kunne også være, at de opfatter ting så hurtigt... Forestiller mig i hvert fald, at det kræver en del planlægning i træningen, så man ved hvad man går efter og ikke får belønnet for noget forkert.

Så hurtig er Bobo jo ikke ligefrem :mrgreen:

 

Men okay, problem og problem. Hvis man er bevidst om det, er det nok ikke så slemt. Og det er jo heller ikke fordi jeg går og planlægger at købe en BC, men det ville da være et fantastisk valg, hvis jeg en dag bliver bidt af en eller anden form for træning :-D

 

Det er jo nok også rigtigt... Men det kan man jo også se som en fordel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo nok også rigtigt... Men det kan man jo også se som en fordel!

 

Det er en gigantisk fordel... men det hænder også at det giver bagslag. Hold kæft hvor har jeg stået og undret mig over hvad mine hunde laver indimellem. Indtil jeg finder ud af, at jeg helt ubevidst har belønnet for noget helt andet. Jeg bliver jævnligt outsmarted af mine hunde (også af Carla) :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en gigantisk fordel... men det hænder også at det giver bagslag. Hold kæft hvor har jeg stået og undret mig over hvad mine hunde laver indimellem. Indtil jeg finder ud af, at jeg helt ubevidst har belønnet for noget helt andet. Jeg bliver jævnligt outsmarted af mine hunde (også af Carla) :oops:

 

Jamen en coton ER jo en BC i miniformat!!! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tempos hverdag ser ca. sådan her ud:

 

kl. 6.00: morgentur 30-45 minutter evt. med 10-15 minutters træning

kl. 8-16: med på arbejde, hvor det meste af tiden går med at sove og hilse på alle dem der gider

kl. 16-18: med i stalden hvor han løber rundt og evt. leger med andre hunde i stalden. Ca. 3 gange om ugen også med på ridetur a ca. 8 km

kl. 19: træning ca. 1 time 2-3 gange om ugen

kl. 22: Kort aftentur ca. 10-20 minutter

 

Ofte er vi til prøve 1 af dagene i weekenden.

 

Når vi er ude skal der helst ske noget hele tiden, men hjemme er han rolig og holder sig i ro (til jer der har mødt ham JA den er god nok, han kan godt slappe af).

Nå ja, han er nok det de fleste vil kalde show-linjer selvom det absolut ikke er det han bliver brugt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tempos hverdag ser ca. sådan her ud:

 

kl. 6.00: morgentur 30-45 minutter evt. med 10-15 minutters træning

kl. 8-16: med på arbejde, hvor det meste af tiden går med at sove og hilse på alle dem der gider

kl. 16-18: med i stalden hvor han løber rundt og evt. leger med andre hunde i stalden. Ca. 3 gange om ugen også med på ridetur a ca. 8 km

kl. 19: træning ca. 1 time 2-3 gange om ugen

kl. 22: Kort aftentur ca. 10-20 minutter

 

Ofte er vi til prøve 1 af dagene i weekenden.

 

Når vi er ude skal der helst ske noget hele tiden, men hjemme er han rolig og holder sig i ro (til jer der har mødt ham JA den er god nok, han kan godt slappe af).

Nå ja, han er nok det de fleste vil kalde show-linjer selvom det absolut ikke er det han bliver brugt til.

 

Hold nu op et program! I er jo for vilde :-D

Og selvfølgelig kan han da slappe af, når han ikke lige er forelsket i små tæppetissere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...