Hop til indhold

Hvad er en BC af sportslinier?


luciente
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop
Hmmmmm, spændende. Måske man alligevel skulle overveje en jagtbanan?:slem:

 

Ja ja ja mest i overført betydning, de tager dig ved næsen, gør de.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvordan kan du sammenligne arbejdet i ruinen med noget som helst, når du aldrig har trænet i Beredskabet? Jeg kunne aldrig drømme om at udtale mig om jagt eller hyrdning, velvidende at jeg ikke ved særligt meget om det. Du er vist lige kæk nok her.

Nej, det er jeg godt nok ikke. Du skal bare læse hvad der bliver skrevet. Jeg har aldrig sammenlignet selve arbejdet med noget som helst. Jeg har udelukkende skrevet om min mening omkring hvorvidt en hund er født til at kunne være redningshund eller ej.

 

Du forstår simpelthen ikke, hvad jeg igen og igen har prøvet at forklare. Du siger, at "det er ikke noget, der er nedarvet". Jo, det ved den søde grød, det er. Om det hedder det ene eller det andet (drift, instinkt eller hvad), så er det i høj grad nedarvet, for ellers skulle det jo netop TRÆNES - som i lydighed.

Jeg forstår udmærket hvad du skriver. Jeg er bare ikke enig med dig. Til gengæld forstår du vist ikke hvad jeg skriver til dig. Jeg har nemlig aldrig nogensinde påstået, at egenskaberne der skaber en god redningshund ikke er nedarvet. Selvfølgelig er de da det. Det eneste jeg har skrevet er, at det i MIN verden ikke er noget instinktivt om en hund bliver en god redningshund eller ej.

 

Jeg forstår altså ikke, at jeg ikke kan få dig til at forstå, hvad jeg mener. Men hvis dette ikke er nok, så lad os stoppe. Måske en anden bedre kan forklare dig det.

Som sagt, så forstår jeg det fint. Jeg er bare overhovedet ikke enig. Der er forskel, Dina. Og ja, lad os holde.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hold nu. Jeg siger jo ikke, at man ikke avler efter bestemte egenskaber, for selvfølgelig gør man det. Alt andet ville jo ikke give mening. Jeg skriver, at man så vidt jeg ved ikke avler hunde specifikt til redningshunde - med alt hvad det indebærer. Det skriver jeg også senere i det indlæg du startede med at citere mig fra. Troede det var ret tydeligt, at jeg selvfølgelig snakkede om hvorvidt redningshunde kan deres "job" pr. instinkt eller ej og at jeg ikke anfægtede, at man kiggede på egenskaber, når man avler hunde :vedikke:

 

Det er ikke det, der var den fede markering jeg hentydede til.

Jeg kan jo bruge Bobo som eksempel. Jeg har aldrig nogensinde behøvet at fortælle ham, at han er en apporterende jagthund - jeg har aldrig behøvet gøre mig de store anstrengelser for at lære ham at hente ting. Altså må det i min verden være noget arveligt og dermed et instinkt. Kan vi være enige om det?

 

 

Du kan ikke på samme måde forvente, at en hund bare ved hvad den skal gøre, når den ser en ruin eller sætter poterne på en træningsplads - heller ikke selvom den er avlet efter at skulle kunne dette. Det er noget de skal lære.

At en hund er egnet til noget, mener jeg altså ikke nødvendigvis behøver betyde, at det er instinktivt for hunden.

 

Som jeg opfatter det du skriver, siger du det første sted, at hvis en egenskab er arvelig, så er det et instinkt

 

Derefter skriver du at en egenskab ikke behøver være instinktiv. Dette sidste er jeg helt enig i , men jeg mener at du med de to udsagn modsiger dig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hold nu. Jeg siger jo ikke, at man ikke avler efter bestemte egenskaber, for selvfølgelig gør man det. Alt andet ville jo ikke give mening. Jeg skriver, at man så vidt jeg ved ikke avler hunde specifikt til redningshunde - med alt hvad det indebærer. Det skriver jeg også senere i det indlæg du startede med at citere mig fra. Troede det var ret tydeligt, at jeg selvfølgelig snakkede om hvorvidt redningshunde kan deres "job" pr. instinkt eller ej og at jeg ikke anfægtede, at man kiggede på egenskaber, når man avler hunde :vedikke:

 

Det er ikke det, der var den fede markering jeg hentydede til.

Jeg kan jo bruge Bobo som eksempel. Jeg har aldrig nogensinde behøvet at fortælle ham, at han er en apporterende jagthund - jeg har aldrig behøvet gøre mig de store anstrengelser for at lære ham at hente ting. Altså må det i min verden være noget arveligt og dermed et instinkt. Kan vi være enige om det?

 

 

Du kan ikke på samme måde forvente, at en hund bare ved hvad den skal gøre, når den ser en ruin eller sætter poterne på en træningsplads - heller ikke selvom den er avlet efter at skulle kunne dette. Det er noget de skal lære.

At en hund er egnet til noget, mener jeg altså ikke nødvendigvis behøver betyde, at det er instinktivt for hunden.

 

Som jeg opfatter det du skriver, siger du det første sted, at hvis en egenskab er arvelig, så er det et instinkt

 

Derefter skriver du at en egenskab ikke behøver være instinktiv. Dette sidste er jeg helt enig i , men jeg mener at du med de to udsagn modsiger dig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke det, der var den fede markering jeg hentydede til.

 

 

 

 

 

Som jeg opfatter det du skriver, siger du det første sted, at hvis en egenskab er arvelig, så er det et instinkt

 

Derefter skriver du at en egenskab ikke behøver være instinktiv. Dette sidste er jeg helt enig i , men jeg mener at du med de to udsagn modsiger dig selv?

Nej. Jeg skriver, at Bobos lyst til at hente er et instinkt. Men det er ikke instinktivt for en hund at være god på en træningsplads.

 

Altså: Bobo ville sikkert være ganske god på en træningsplads, fordi han er samarbejdsvillig og lærenem. Men det er ikke instinktivt for ham på samme måde, som hvis jeg beder ham hente en and. Så der kan være egenskaber, som gør at en hund klarer sig godt til en bestemt form for træning, men det er ikke ensbetydende med at det er et instinkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...