Hop til indhold

Hvad er en BC af sportslinier?


luciente
 Share

Recommended Posts

Afledt af mange andre tråde:-D

Jeg spørger af uvidenhed/forvirrethed; jeg forestiller mig at når man taler om "linier", så er der tale om en vis systematik, men jeg synes at ordet bliver brugt lidt i flæng.

Hvad er jeres bud på definitionen af det ord?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja, det er et udtryk der bli'r brugt lidt so-so, også IMO... Men det er vel i bund og grund et udtryk der bruges om hunde der hverken er rendyrkede udstillings- eller hyrdehunde, men en blanding, og tit avlet med henblik på f.eks. LP eller agility. I England har man jo f.eks. i en herrens masse år haft "lydighedslinjer", og her i DK bli'r udtrykket vel tit brugt når man avler på hunde der udelukkende (eller til størstedelen) bli'r brugt til hundesport, og man avler med hundesport for øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mja, men de stammer vel alle fra hyrdelinier, et eller andet sted:confused:

 

Selvfølgelig gør de det. Men alle hunde af hyrdelinjer bli'r jo ikke brugt til at hyrde. Og så er det jo ikke helt rigtigt at sige at de er avlet med henblik på hyrdning, eller avlet pga. arbejdsegenskaberne, når man faktisk ikke aner hvordan de egentlig fungerer på får... For man skal jo ikke tro at bare fordi en BC er af "rene hyrdelinjer", så kan den hyrde. Der kommer også hvalpe der slet ikke kan bruges. De aller flest BC'ere i dag bli'r til gengæld brugt til hundesport, og derfor er det jo arbejdsegenskaberne indenfor hundesport der bli'r avlet på. Så et eller andet sted er "sportshundelinjer" IMO en mere reel betegnelse for hvordan størstedelen af BC'erne bli'r brugt (og avlet!) i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Sportlinjer er for mig lidt af hvert. Men hunde der er avlet pga. forældredyrenes præstationer indenfor LP eller agility, de kan være pæne (show) de kan være grimme, og ingen aner om de kan hyrde andet end til husbehov. Jeg ville klassificere din BC som en sportslinje. (Jo jo meget fin titel)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportlinjer er for mig lidt af hvert. Men hunde der er avlet pga. forældredyrenes præstationer indenfor LP eller agility, de kan være pæne (show) de kan være grimme, og ingen aner om de kan hyrde andet end til husbehov. Jeg ville klassificere din BC som en sportslinje. (Jo jo meget fin titel)

 

Og jeg er helt enig! Sådan et miks af forskellige linjer.

Jeg ser desværre tit opdrættere af sportslinjer, der kalder deres hunde for "arbejdslinjer" og det er jeg så slet ikke enig i. En arbejds-border af arbejdslinjer er for mig en hund af hyrdelinjer.

 

Sportslinjer har også mange fine farver som aldrig aldrig ses i arbejdslinjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Og jeg er helt enig! Sådan et miks af forskellige linjer.

Jeg ser desværre tit opdrættere af sportslinjer, der kalder deres hunde for "arbejdslinjer" og det er jeg så slet ikke enig i. En arbejds-border af arbejdslinjer er for mig en hund af hyrdelinjer.

 

Sportslinjer har også mange fine farver som aldrig aldrig ses i arbejdslinjer.

 

For mig er arbejdslinjer eller brugslinjer lige præcist at hundens forældre (Hvis vi taler BC) bruges til at hyrde med, og de er super gode til det, på konkurrencebanen eller i fårebrug. Intet helt eller ½. Og nemlig jo, så er de næsten altid sort/hvide eller tri.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er arbejdslinjer eller brugslinjer lige præcist at hundens forældre (Hvis vi taler BC) bruges til at hyrde med, og de er super gode til det, på konkurrencebanen eller i fårebrug. Intet helt eller ½. Og nemlig jo, så er de næsten altid sort/hvide eller tri.

 

Ja, enig. Men de behøver for mig slet ikke at være på konkurrencebanen. Men hvis nu man lavede et kuld på Otto (altså hypotetisk) og eks. Hundehvalpen (efter Spot og Ruby), så ville det i mine øjne stadig være arbejdslinjer. Selvom ingen af dem arbejder med får, så har begge været på får og har alt hvad en god hyrdehund skal indeholde. Og jeg kan se at linjerne er arbejdslinjer bag begge hunde. Så det er for mig stadig arbejdslinjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, enig. Men de behøver for mig slet ikke at være på konkurrencebanen. Men hvis nu man lavede et kuld på Otto (altså hypotetisk) og eks. Hundehvalpen (efter Spot og Ruby), så ville det i mine øjne stadig være arbejdslinjer. Selvom ingen af dem arbejder med får, så har begge været på får og har alt hvad en god hyrdehund skal indeholde. Og jeg kan se at linjerne er arbejdslinjer bag begge hunde. Så det er for mig stadig arbejdslinjer.

Og i hvor mange generationer ville det være gældende..? For arbejdende hunde ligger jo bag rigtig mange BC'ere, også af sports-/showlinjer, og ikke ret mange generationer bagud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og i hvor mange generationer ville det være gældende..? For arbejdende hunde ligger jo bag rigtig mange BC'ere, også af sports-/showlinjer, og ikke ret mange generationer bagud...

 

Godt spørgsmål! Ikke ret mange.

Men jeg mener stadig ikke, at hunden skal arbejde prof. med får, for at være af arbejdslinjer. Den skal have vist, at den kan arbejde med får og kan de grundlæggende elementer i hyrdning. Altså balancere, flytte, fornemme tryk og afstand osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt spørgsmål! Ikke ret mange.

Men jeg mener stadig ikke, at hunden skal arbejde prof. med får, for at være af arbejdslinjer. Den skal have vist, at den kan arbejde med får og kan de grundlæggende elementer i hyrdning. Altså balancere, flytte, fornemme tryk og afstand osv.

Men det kan jo rigtig mange BC'ere, også "udstillingsmodeller".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Ja, enig. Men de behøver for mig slet ikke at være på konkurrencebanen. Men hvis nu man lavede et kuld på Otto (altså hypotetisk) og eks. Hundehvalpen (efter Spot og Ruby), så ville det i mine øjne stadig være arbejdslinjer. Selvom ingen af dem arbejder med får, så har begge været på får og har alt hvad en god hyrdehund skal indeholde. Og jeg kan se at linjerne er arbejdslinjer bag begge hunde. Så det er for mig stadig arbejdslinjer.

 

Der er jeg så ikke enig. Det udvasket efter meget få generationer, de hunde du bruger i avl kan være ganske uden talent for det på højt plan, og på højt plan er der hvor du ser om de kan deres kram. Jeg kender masser af showlinjer der kan arbejde fornuftigt på får, (ikke Ziggy incl)

 

Men det kan jo rigtig mange BC'ere, også "udstillingsmodeller".

 

Jep

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg så ikke enig. Det udvasket efter meget få generationer, de hunde du bruger i avl kan være ganske uden talent for det på højt plan, og på højt plan er der hvor du ser om de kan deres kram. Jeg kender masser af showlinjer der kan arbejde fornuftigt på får, (ikke Ziggy incl)

 

 

 

Jep

 

Ja, det er også det jeg skriver i indlægget efter. Meget få generationer - altså jeg tænker 1-2 maks. Og stadig vil jeg se dem arbejde på får.

 

Og Boss er helt uden talent, selvom hans søster er Mayzee.

 

Tror du ikke det er et spørgsmål om træning? Eller har han altid været sådan?

Mayzee er jo fantastisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso har kun været på får nogle få gange, og jeg selv kan ikke rigtig noget som helst om det. Men "de kyndige" mente at hun havde bedre takter end flere af de hyrdehunde de havde set/kendt (altså på sammenligneligt stadie). Og hvis man skal inddele BC'ere i hyrdelinjer og showlinjer, så er hun klart showlinje. Jeg var med Frostie hos en meget dygtig hyrde på et tidspunkt, han har set og undervist rigtig mange hunde, og hans bestemte mening var at hyrde- og showhunde i princippet kan de samme ting, men at hyrdelinjerne kan mere/længere (mentalt). Sådan meget groft sagt. Og forudsat at de har det i sig i det hele taget, selvfølgelig. Jeg skal ikke kunne sige det, kender ikke ret meget til hyrdning, men tænker at der må være en god portion mere i det end "det grundlæggende", før det kan kaldes en arbejdende hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso har kun været på får nogle få gange, og jeg selv kan ikke rigtig noget som helst om det. Men "de kyndige" mente at hun havde bedre takter end flere af de hyrdehunde de havde set/kendt (altså på sammenligneligt stadie). Og hvis man skal inddele BC'ere i hyrdelinjer og showlinjer, så er hun klart showlinje. Jeg var med Frostie hos en meget dygtig hyrde på et tidspunkt, han har set og undervist rigtig mange hunde, og hans bestemte mening var at hyrde- og showhunde i princippet kan de samme ting, men at hyrdelinjerne kan mere/længere (mentalt). Sådan meget groft sagt. Og forudsat at de har det i sig i det hele taget, selvfølgelig. Jeg skal ikke kunne sige det, kender ikke ret meget til hyrdning, men tænker at der må være en god portion mere i det end "det grundlæggende", før det kan kaldes en arbejdende hund...

 

Måske er der også stor forskel på, hvad vi kalder grundlæggende, tænker jeg?

Altså jeg mener at hunden kan de grundlæggende færdigheder - sådan ca. til en svensk prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er der også stor forskel på, hvad vi kalder grundlæggende, tænker jeg?

Altså jeg mener at hunden kan de grundlæggende færdigheder - sådan ca. til en svensk prøve.

 

Den svenske prøve er da også bestået af showhunde, bl.a. en fra Gawain ved jeg, som jo nok må være én af de få danske kenneler der virkelig opdrætter showhunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den svenske prøve er da også bestået af showhunde, bl.a. en fra Gawain ved jeg, som jo nok må være én af de få danske kenneler der virkelig opdrætter showhunde...

 

Ja, der er jo altid undtagelser. Men jeg vil stadig sige, at den kræver altså en del af hunden og kræver en rigtig gode egenskaber. Eller også kræver den en meget veltrænet hund og en meget dygtig fører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var med Frostie hos en meget dygtig hyrde på et tidspunkt, han har set og undervist rigtig mange hunde, og hans bestemte mening var at hyrde- og showhunde i princippet kan de samme ting, men at hyrdelinjerne kan mere/længere (mentalt). Sådan meget groft sagt. Og forudsat at de har det i sig i det hele taget, selvfølgelig.

Men hvis en BC af showlinier "har det i sig", så burde der vel ikke være forskel på den hund og en af arbejdslinier? Hverken hvad angår talent eller mentalitet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis en BC af showlinier "har det i sig", så burde der vel ikke være forskel på den hund og en af arbejdslinier? Hverken hvad angår talent eller mentalitet?

 

Forskellen er imidlertid dels hvor langt der er imellem individer der besidder "det", samt hvor dybt og hvor præcist du bliver nødt til at grave for at få "det" hevet frem i individet. Med andre ord, hvor meget skal du arbejde for at få hevet "det" ud af hunden, hvis du overhovedet når til mål.

 

Ikke ulig andre racer der også er delt.

 

 

 

Og jeg vil ikke kloge mig på BC'er, for dem aner jeg next to nothing about, men man har da hørt ét og andet fra engeland om det her fænomen, og umiddelbart minder det jo i store træk meget om en anden verden jeg kender noget mere til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis en BC af showlinier "har det i sig", så burde der vel ikke være forskel på den hund og en af arbejdslinier? Hverken hvad angår talent eller mentalitet?

 

Jeg mener der er gigantisk forskel. Med rigtig træning og gode får kan de fleste hunde hyrde lidt. Jeg har dælme set mange udstillingshunde "hyrde", selvom det ikke rigtig er hyrdning.

Derudover mener jeg der er forskel på intensitet (generelt), arbejdsiver, udholdenhed og stressniveau.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Ja, det er også det jeg skriver i indlægget efter. Meget få generationer - altså jeg tænker 1-2 maks. Og stadig vil jeg se dem arbejde på får.

 

 

 

Tror du ikke det er et spørgsmål om træning? Eller har han altid været sådan?

Mayzee er jo fantastisk!

 

Erik har forsøgt 12 gange, så tror faktisk han er rimeligt talentløs

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...