Hop til indhold

Dominerende hun hund :-(

Gæst powderpuff
 Share

Recommended Posts

Gæst powderpuff

Min tæve på snart 2 år (28 Juni) en mellem puddel er begyndt at vise en foruroligende adfærd. Jeg har en hund mere på 1 år, en stille og underdanig powderpuff tæve.

Misha (puddelen) er begyndt i hundeskoven at markere stærkt overfor hanhundene. Hun gider dem bestemt ikke (hun er ikke i løbetid og skal heller ikke og det sker lige meget hvornår det er på året). Hun går det første par gange væk fra dem, men de har det med følge efter jo :-) Så får hun nok og stiller sig helt stille og stift for så at hoppe op efter dem i hovedet/nakken og snappe og gøer hurtigt samtidig mens hun jagter den rundt. SÅ stopper hun og passer sig selv, når den kommer igen så er det samme omgang igen igen igen....

Nu er hun begyndt at dominere de andre hunde i skoven også. Hun kan fx ligge stille i skyggen og så ser hun to andre lege og jagte hinanden, så farer hun afsted mod dem og skiller dem af ved at hoppe op på deres nakke og give sådan et "advarsel" nap. Hun kan også lege med nogen, men pludselig hopper hun i nakken af dem og advarer med et nap (man kan se det ikke er slåskamp nap, men ligesom et dominerend nap som at HUN BESTEMMER). Og så stopper de andre hunde med at lege.

Idag var jeg i hundeskoven og der var en anden hun hund som også ville bestemme lidt kunne jeg se. Jeg havde anet deres kropssprog på forhånd og kunne se de ligesom havde noget kørende med hvem der bestemte. Pludselig markere en af dem og de springer på hinanden og slådser :-/ Jeg får dem skilt af. Vi står lidt og snakker om det og så sker det igen, denne gang ser jeg at min starter kampen. Jeg tager min hund og går, da vi blir enige om de ikke kan enes.

Nu vil jeg snart ikke tage i hundeskoven mere, da jeg er bange for dette udvikler sig i en forkert retning, men samtidig råder adfærdsterapeuterne om at man ikke må holde sin hund væk fra andre, da det kan fremprovokere adfæren mere.

Men jeg er pinlig over min hund at hun skal ødelægge andres leg, skal dominere og hoppe i nakken af dem og nappe, eller jagte han hundene rundt med nap mod hovedet fordi de elsker snues til hende.

Jeg har gået til hvalpe træning fra 12 uger, har altid kommet i hundeskovene ca 5 dage om ugen (bor tæt på). Hun er lige blevet sunhedstjekket og har kun problemer med at analkirtlerne skal tømmes ind imellem. Hendes løbetider er normale.

Hvad gør jeg?? :-(

Min anden lille hund Zaela, virker hun yderst jaloux på. Hun kan ikke have hvis jeg snakker med den, så kommer hun masende og lægger sig nærmest oven på den. Hun kan hvis den ligger og hygger med et tørben pludselig springe over og hugge det, så snapper den lille og knurrer for passse på sit ben (pg hun har altså også sit eget Misha, men SKAL hugge den lilles). Når den lille så knurrer så bliver Misha MEGET gal og springer li i flæsket af den og jeg må ile til og skille dem af. Det ligesom hun ikke stopper igen. Hun blir ved ved ved med bide og siger høje gø/knurre lyde. Det sker oftere og oftere og nu har de ikke ben liggende mere, men det kan ske alligevel når den lille ikke gider hendes angreb. Den lille er absolut ikke provokerende eller hvalpet, men meget stille og underdanig, så det ikke fordi hun irritere den store. Det altid den sorte som lægger op til leg og gider den lille ik så kan det os gå galt.

Langt indlæg,sorry. Men det var vigtig for mig beskrive situationerne så godt som muligt, så i forstår hvad jeg observere med den.

Har kikket lidt på adfærdsterapeuter men de er sygt dyre 1000kr for en time eller mere. Men skal der det til må jeg gøre det, men gad godt finde en lidt mere prisvenlig etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad laver du med hundene? Går du til træning med begge to? Er du alene med dem?

Jeg synes at det er helt okay at en tæve siger fra overfor de hanhunde, der ikke forstår et NEJ.

Adfærden overfor de andre hunde lyder mere som om hun leger politibetjent... Det er derfor jeg spørger om, hvad I går til. Nogle gange finder hunde selv på et job, hvis ikke ejeren giver dem et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

Som adfærdsrådgiver synes jeg Mishas adfærd er bekymrende, især da du har yderligere en tæve, som ligger meget tæt på i alder. Jeg vil anbefale at du får en dygtig og erfaren adfærdsrådgiver hjem og hjælper dig videre.

Jeg ved ikke hvor dyre andre er, det er mange penge at skulle af med, men jeg går ud fra, du får andet end bare en time med vedkommende. Som regel er der en skriftlig træningsplan og opfølgning med i prisen, nogle har også kørsel inkluderet.

Som du beskriver Misha var min første tanke, at hun var blevet "mobbet" af andre hunde og/eller at hun har smerter, for de adfærd du beskriver i hundeskoven kunne skyldes begge dele. En hund som stopper andres leg har en grund til det og denne grund er meget ofte at de ikke kan overskue for meget uro omkring sig og derfor stopper det. Når en hund ikke kan have denne leg omkring sig skyldes det ofte generel utryghed ved andre hunde eller at den har smerter.

Et kiropraktortjek vil som regel kunne vise meget mere end et dyrlægetjek kan, da dyrlægerne har ikke samme uddannelse og erfaring i at mærke en hund igennem, som en kiropraktor har.

Leger dine to hunde sammen og hvordan reagerer Misha når Zaela leger med/omgås andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender så ikke nogen adfærdsterapeuter der tager 1000 kr i timen, men der er naturligvis et startgebyr. Nu har jeg selv givet 3000 kr for 20 min. VVS assistance, det er bare prisen på en lørdag eftermiddag, så et par tusind for en grundig konsultation af en eksamnineret behandler, en skriftlig behandlingsplan og hvad der ellers følger med, synes jeg ikke er urimeligt:-D

Hvis du ikke vil ofre det, kan du tage chancen og ringe til DKK eller DcHs konsulenttjeneste. Så vidt jeg ved betaler man kun kørsel, hvis de skal ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst powderpuff

Vi går ikke til noget pt. Da jeg blev frontalt påkørt og måtte stoppe til alt efterfølgende. Vi er dog på ny tilmeldt et fortsætter hold indenfor lydigheds træning som starter i august. Jeg er yderst aktiv med mine hunde. De kommer ud 4 gange dagligt og en af gangene er i hundeskoven eller vi kører ud til træf i parken. Jeg veksler mellem to hundeskove. Jeg er alene med dem og bosat i Aalborg by. Jeg har en del legetøj her hjemme som vi leger med og en bold med når vi skal i skoven som jeg spiller fodbold med dem.

Kan jeg gøre noget anderledes? :-) Tager imod vejledning med kyshånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Første step må være en grundig undersøgelse hos dyrlægen;)

intet af det du nævner du laver med hundene får dem til at bruge hovedet, det vil sige jeg vil anbefale træning af små sjove øvelser meget gerne med klikker og shaping så hundene får mulighed for at bruge hovedet, canis har et fint kursus som er gratis på deres hjemmeside, spor eller godbidssøg er også godt, lav noget med hundene hver for sig og hvis du vil i hundeskov så gør det uden den ældste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst powderpuff

Ninjamor:

Jeg tror umiddelbart ikke Misha fejler noget, som smerter som skulle foråsage denne adfærd. Hun har siden lille været yderst aktiv (lige på nippet til damp har folk sagt grinagtigt). Hun har alle dage været typen man skulle tælle til 10. Hun vil lege hele tiden, hun vil lege med den lille og lægger gerne op til leg flere gange om dagen. Hun kan sidde og stirre på mig og får hun ikke opmærksomhed begynder hun og gø og knurre. SÅ henter hun legetøj og hopper op til en med det. Hvis jeg siger nej, så bliver hun ved med gø og knurre og forstår det ikke. Så går det hen i sådan en aggresiv legemetode som så går ud over den lille oftest.

Når jeg kommer hjem gøer hun konstant (har lært jeg skulle ignorer hende til der var ro). Men det virker ikke. Så begynder hun og bide mig. Hun hopper op og bider mig i armen eller benet. Siger nej meget galt til hende, men hun stopper ikke. Så det ender med hun kommer ind på værelse 1 min og ud igen til der er ro på. Hun bider også gæster af glæde (ikke onde bid, men de gør ondt)!

Går jeg ture med hende, så får hun nogen flip pludseli og rusker i snoren og der må jeg blive meget gal og sige NEJ og give et ryk i snoren, sådan gør jeg en 4 gange før hun ligesom giver op.

Hun har som nævnt altid været en prøvelse og har aldrig rigtig forstået et nej eller opdragelse. Jeg gik til hundetræning med hende og selv hundetræneren var forbløffet over at man ikke rigtig kunne lærer hende noget. SÅ han overtog ofte øvelserne med hende, men det gik ikke altid som ventet. Så jeg syntes jeg har prøvet og også haft fagfolk på. Har for 1,5 år siden haft en adfærdskonsulent fra DCH ude og det virkede heller ikke rigtig. Men jeg er kommet dertil om hun måske fejler noget eller om det er min skyld? Noget jeg gør?

Men min anden hund er jo ikke sådan og min tidligere puddel var yderst opdraget og lydig. Derfor har jeg svært ved at tro det udelukkende kan være min skyld. Nu ved jeg godt ikke alle hunde skal kunne dække el give pote, men har forsøgt lærer Misha at give pote siden hvalp og hun forstår det ikke? Har de lækreste godbidder og roser hende altid glad når noget godt sker. Men det som om jeg ikke rigtig kan få kontakt til hende? Det svært for mig at sidde og skrive om det hele. Det bliver så langt :-) Håber i forstår det jeg prøver skrive og ikke overfalder mig fuldstændig. Jeg opretter dette for at få råd og hjælp, da jeg kan se min hund er på afveje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst powderpuff

Jeg har været til weiss træning ved Blokhus med hende, da hun elsker og jagte og er god til at lugte. De kunne ikke få hende til noget. Der var også gemt ting under potter og de bræt med spil, men hun gider ikke? Jeg skal ikke sidde og sige jeg har gjort alt. Men jeg er stort dyremenneske og har købt bøger med hundespykologi, kropssprog etc. Jeg har købt agility spring,rør og sådan nogen hun skal løbe zigzag igennem. Så jeg syntes jeg virkelig har gjort mit til at finde ud af hvad hun kan lide og ikke lide. Aktiveret hende og prøvet finde ud af hvad HUN syntes er sjovt. Men det som om hun keder sig alligevel?

Hun elsker dog at springe. og jagte legetøj og bolde, så det er det jeg pt gør med hende.

jeg ville så gerne starte til rally med hende, men hun har lidt problemer med komme når jeg kalder :-) Så derfor har jeg tilmeldt os et fortsætter hold i lydighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er nogen der siger det er din skyld, der er jo også flere der foreslår et grundigt helbredstjek:-) Desværre tror jeg heller ikke at en plads på et lydighedshold vil gøre den helt store forskel. Det lyder som om du har brug for hjælp, så der bliver lidt ro i hjemmet, også af hensyn til din yngste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til weiss træning ved Blokhus med hende, da hun elsker og jagte og er god til at lugte. De kunne ikke få hende til noget. Der var også gemt ting under potter og de bræt med spil, men hun gider ikke? Jeg skal ikke sidde og sige jeg har gjort alt. Men jeg er stort dyremenneske og har købt bøger med hundespykologi, kropssprog etc. Jeg har købt agility spring,rør og sådan nogen hun skal løbe zigzag igennem. Så jeg syntes jeg virkelig har gjort mit til at finde ud af hvad hun kan lide og ikke lide. Aktiveret hende og prøvet finde ud af hvad HUN syntes er sjovt. Men det som om hun keder sig alligevel?

Hun elsker dog at springe. og jagte legetøj og bolde, så det er det jeg pt gør med hende.

jeg ville så gerne starte til rally med hende, men hun har lidt problemer med komme når jeg kalder :-) Så derfor har jeg tilmeldt os et fortsætter hold i lydighed :-)

Du bliver ved med at nævne stressende ting du gør med hunden, agility, bolde leg, og generelt jagte ting;) det er netop sådanne ting du ikke bør gøre, du skal arbejde med ting hvor hunden skal bruge sit hoved ikke sine muskler;) prøv at gå ind og find det klikker kursus det er pindet så meget ud så det er forholdsvis nemt at gå til, det vil få hunden til at bruge hovedet i stedet for at tresse rundt;) brug tid på hundene hver for sig ikke altid sammen og så bestil tid hos dyrlægen og få hunden gennemtjekket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor:

Jeg tror umiddelbart ikke Misha fejler noget, som smerter som skulle foråsage denne adfærd. Hun har siden lille været yderst aktiv (lige på nippet til damp har folk sagt grinagtigt). Hun har alle dage været typen man skulle tælle til 10. Hun vil lege hele tiden, hun vil lege med den lille og lægger gerne op til leg flere gange om dagen. Hun kan sidde og stirre på mig og får hun ikke opmærksomhed begynder hun og gø og knurre. SÅ henter hun legetøj og hopper op til en med det. Hvis jeg siger nej, så bliver hun ved med gø og knurre og forstår det ikke. Så går det hen i sådan en aggresiv legemetode som så går ud over den lille oftest.

Det er ikke fordi jeg vil pådutte din hund smerter, men hvis du vidste hvor mange hundeejere jeg har arbejdet med gennem årene, som kategorisk nægtede at deres hund kunne have smerter og der alligevel blev påvist noget af kiropraktor, hvis de har taget mit råd til sig.

Når jeg kommer hjem gøer hun konstant (har lært jeg skulle ignorer hende til der var ro). Men det virker ikke. Så begynder hun og bide mig. Hun hopper op og bider mig i armen eller benet. Siger nej meget galt til hende, men hun stopper ikke. Så det ender med hun kommer ind på værelse 1 min og ud igen til der er ro på. Hun bider også gæster af glæde (ikke onde bid, men de gør ondt)!

Det lyder som om du ikke er nået igennem med opdragelse og det vil du kunne få hjælp til af en adfærdsbehandler som kan sit kram.

Går jeg ture med hende, så får hun nogen flip pludseli og rusker i snoren og der må jeg blive meget gal og sige NEJ og give et ryk i snoren, sådan gør jeg en 4 gange før hun ligesom giver op.

Det vil sige at du kan nå ind til hende, hvis du bliver vred nok... Det kunne tyde på at hun kører alt for højt, måske ligefrem er stresset og dette giver ikke basis for hverken opdragelse eller træning

Hun har som nævnt altid været en prøvelse og har aldrig rigtig forstået et nej eller opdragelse. Jeg gik til hundetræning med hende og selv hundetræneren var forbløffet over at man ikke rigtig kunne lærer hende noget. SÅ han overtog ofte øvelserne med hende, men det gik ikke altid som ventet.

Uden at ville forklejne hundetræneren, så siger det ikke rigtigt noget, andet end at Misha muligvis har kørt for højt eller været stresset

Så jeg syntes jeg har prøvet og også haft fagfolk på. Har for 1,5 år siden haft en adfærdskonsulent fra DCH ude og det virkede heller ikke rigtig.

Jeg vil tillade mig at sige, at en DcH konsulent ikke er kommer ind under kategorien fagfolk

Men jeg er kommet dertil om hun måske fejler noget eller om det er min skyld? Noget jeg gør?

Alligevel afviser du smerter :hmm:

Hvis din hund er rask, er det et eller andet du gør eller ikke gør, der er årsagen til hendes opførsel.

Det er der ingen grund til at føle skyld over for du gør garanteret dit bedste for hende, ikk'? Alligevel kan der være noget der er skævt i hendes hverdag, f.eks. aktiveringen. Der skal såmænd ikke så meget til for at rykke en normalt fungerende hund ud på et sidespor gennem aktivering, som ikke er afbalanceret.

Du kan gennemgå hendes aktivitet og se på om hun bruger benene eller næsen og hjernen mest: overdrevet løbeleg som f.eks. at løbe efter bold, pind og andet er som at spise en flødeskumskage, det er sjovt mens det står på, men det giver intet godt.

Løbeleg eller andre vilde aktiviteter skal afbalanceres med hjernearbejde f.eks. at søge foder spor som du var inde på, problemløsningsopgaver og træning.

Men min anden hund er jo ikke sådan og min tidligere puddel var yderst opdraget og lydig. Derfor har jeg svært ved at tro det udelukkende kan være min skyld. Nu ved jeg godt ikke alle hunde skal kunne dække el give pote, men har forsøgt lærer Misha at give pote siden hvalp og hun forstår det ikke? Har de lækreste godbidder og roser hende altid glad når noget godt sker. Men det som om jeg ikke rigtig kan få kontakt til hende? Det svært for mig at sidde og skrive om det hele. Det bliver så langt :-) Håber i forstår det jeg prøver skrive og ikke overfalder mig fuldstændig. Jeg opretter dette for at få råd og hjælp, da jeg kan se min hund er på afveje.

Prøv at gennemgå hendes hverdag her, så kan vi se på det, hvis du vil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser TS´s ældste hund som stresset. Måske har den et sart sind og alene det, at havde 2 fertile tæver sammen med så lille aldersforskel, kan give begge hunde stresssymptomer.Især hvis tæverne også er lidtletpåvirkede af hormoner i løbetiden.

Jeg synes ikke om, at den ældste kan snuppe ben fra den yngste og slet ikke at de har ben til langtidshygge uden at være adskilt. Mener også, de bør fodres helt adskilt i ro hver for sig.

Jeg synes hellerikke en sådan hund skal så tit i hundeskov, når den kan vise den adfærd ved fremmede hunde i leg.Det kan jo gå helt galt, med at få forkert fat i en fremmed hund eller alternativt at den fremmede , der stoppes vender sig og overfalder hende.

Jeg ville søge en adfærdsperson, der primært skal forebygge problemer med dine 2 hunde sammen, så hverdagen ikke fremtidig bliver vanskelig, når den yngste bliver fuld pzykisk udviklet. Den kan jo enten også blive nervet eller svarer igen .

Og stop så alle lege der gearer den ældste op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også en noget usikker hund, der har lidt svært ved at håndtere sin stress: glæde når du kommer hjem, dele, andre hunde. Er helt enig i at, der skal et grundigt helbredstjek til da selv en "mild hovedpine" jo tager betragteligt af ens overskud :-) Men tænker måske allermest på en adfærdsuddannet dyrlæge. Du skal nok til Jørgen Mikkelsen i Århus eller Hanne Gjerloff i Marienhoff - noget langt at køre for dig. ( undskyld, hvis, der er nogen nærmere men kender dem så bare ikke...) men så får du både grundigt helbredstjek og adfærdskonsultation samme sted evt. med henvisning til en behandler nær dig, vurdering af om der er behov for kiroprakter og/eller medicinsk hjælp over en periode eller man "bare" kan træne sig ud af problemet. Jeg véd at en af Marienhoff klinikkens ansatte lige er kommet hjem fra et kursus i Norge med et nyt behandlingsprincip (BAT), der evt. kunne passe på jer? Så vil jeg bare sige FLOT, FLOT, FLOT at du sådan tager hånd om et spirende adfærdsproblem, hatten af for det!

Link til indlæg
Del på andre sites