Hop til indhold

Ny førstegangs hundeejer


Gæst Vikingz37
 Share

Recommended Posts

Gæst Vikingz37

Hej forum brugere.

Jeg har netop oprettet mig herinde i håb om at jeg kan blive vejledt og hjulpet på vej ind i en (for mig) ny verden med menneskets bedste ven i huset.

Jeg har i et godt stykke tid gået med tanken om at jeg ville ha mig en hund (eller kat), og jeg kan ikke rigtig slippe tanken. Jeg har faktisk altid gerne ville ha en hund, men har dog aldrig haft en. Og der er jo foreskel på at ha en på besøg til ligefrem at få en selv.. Synes det er en lidt svær beslutning da jeg ikke ønsker at være en af dem der anskaffer sig en hund og 4 måneder senere er det ikke sjovt længere og derefter afleverer den videre. Skal lige siges at jeg bestemt ikke kan forestille mig det ville ske.

Hvad ville være jeres råd til en første gangs hunde ejer, og meget gerne hvilke hunde races kan anbefales? Jeg synes selvfølgelig en sibirian husky er en imponerende flot hund, men jeg er naturligvis også klar over det ikke er en race for en første gangs hunde ejer..

Hvad skal man regne med en hund "koster" på måneds basis, og hvor længe kan man tillade sig at "efterlade" hunden hjemme imens man er på arbejde osv osv. Gode råd modtages med kyshånd da jeg gerne vil det bedste både for mig selv men også for den hund jeg forhåbentligt får en dag :-)

 

Vikingz

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Der venter dig forhåbentligt mange gode år som hundeejer.

 

Hvad råd angår må du lige skrive hvad du kan tilbyde en hund mht. aktivitet, ture, hvilken træning du evt. har lyst til, om du bor på 5. sal eller i hus osv.

 

Det vil gøre det noget nemmere at anbefale en race og give et bud på udgifterne samt hvor lang tid den kan være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vikingz37

@Ninjamor

Hej igen.

Mht hvilken aktivitet/ture kan jeg vel tilbyde det samme som andre.. Gåture osv.. Ang hundetræning det ved jeg så ikke så meget om. Jeg bor i et medium hus med 500-700 kvm grund.

Min største bekymring er at jeg arbejder rimelig meget 4 dage om ugen. Kører kl 6 om morgenen og er hjemme igen ved 17 tiden. Så ja det er lang tid for en hund at være "alene hjemme" og aktivere sig selv.

Vil det være helt uacceptabelt at tylbyde en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor

Hej igen.

Mht hvilken aktivitet/ture kan jeg vel tilbyde det samme som andre.. Gåture osv.. Ang hundetræning det ved jeg så ikke så meget om. Jeg bor i et medium hus med 500-700 kvm grund.

Min største bekymring er at jeg arbejder rimelig meget 4 dage om ugen. Kører kl 6 om morgenen og er hjemme igen ved 17 tiden. Så ja det er lang tid for en hund at være "alene hjemme" og aktivere sig selv.

Vil det være helt uacceptabelt at tylbyde en hund?

 

"Andre" har meget forskelligt at tilbyde en hund, så det svar kan jeg ikke bruge til noget :-)

 

11 timer alene 4 timer om ugen synes jeg er for voldsomt. De fleste hunde kan godt klare 8 - 9 timer hvis de ellers bliver aktiveret og får den kontakt og nærhed de har brug for, men 11 timer hvor man må formode at hunden sover + søvn 7 - 8 timer om natten, giver ikke meget vågen tid at leve i.

Ville du kunne få pasning til hunden en ½ dag de 4 gange om ugen, tror du? Så ville det fint kunne lade sig gøre

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor

Hej igen.

Mht hvilken aktivitet/ture kan jeg vel tilbyde det samme som andre.. Gåture osv.. Ang hundetræning det ved jeg så ikke så meget om. Jeg bor i et medium hus med 500-700 kvm grund.

Min største bekymring er at jeg arbejder rimelig meget 4 dage om ugen. Kører kl 6 om morgenen og er hjemme igen ved 17 tiden. Så ja det er lang tid for en hund at være "alene hjemme" og aktivere sig selv.

Vil det være helt uacceptabelt at tylbyde en hund?

 

hvad har du forestillet dig at du vil med en hund? Når du tænker dig og hund hvordan tænker du så, er det gåture, sofahygge, sjovetrick eller hvad er det du tænker;)

med hensyn til alenetid så nej det kan du ikke byde en hund, det vil sige vil du have hund må du finde pasning til den, fx fra middag dagligt, ikke bare luftning men pasning;) fx en pensionist der vil hente hunden dagligt og være sammen med den til du kommer hjem;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :)

Som alle andre - jamen folk er enormt forskellige og det bedste er nok hvis du forklarer lidt nærmere hvad du konkret kan tilbyde.

Dejligt med lidt have, det er altså slet ikke til at undvære ;)

 

Om du er klar til hund eller kat, det er ikke let at sige.

Men en kat kan væsenligt bedre være meget alene end en hund kan. en kat er meget sin egen hvor en hund søger flokken og gerne vil have kontakt.

 

Jeg har haft kat og får det aldrig igen*GG* Men det var da MEGET lettere at få katte end det var med hvalpene. MEN igen, så gør jeg gerne alt arbejdet med en hvalp fremfor den smule der er ved kat ;)

 

Ang race, der er det svært at anbefale nogle når ikke vi ved så meget om dig.

Vil du have en som er aktiv eller en som ikke er, vil du have en stor eller lille, kort eller lang hår - der er mange små ting at tænke på men jeg er helt sikker på at du kan få hjælp til svaret herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor

Hej igen.

Mht hvilken aktivitet/ture kan jeg vel tilbyde det samme som andre.. Gåture osv.. Ang hundetræning det ved jeg så ikke så meget om. Jeg bor i et medium hus med 500-700 kvm grund.

Min største bekymring er at jeg arbejder rimelig meget 4 dage om ugen. Kører kl 6 om morgenen og er hjemme igen ved 17 tiden. Så ja det er lang tid for en hund at være "alene hjemme" og aktivere sig selv.

Vil det være helt uacceptabelt at tylbyde en hund?

Hej og velkommen til!

 

Jeg vil helt klart synes at det er alt for meget alenetid for en hund... Det kan selvfølgelig løses vha. pasning, men når du arbejder så lange dage - hvor meget overskud vil du så ha' til hunden de dage? For når man kommer hjem fra arbejde, så står der en glad og frisk hund der kræver aktivering, NU! Ikke noget med at smide sig på sofaen fordi man er træt, når man har en hund der har været alene en hel dag.

 

Nu skriver du også kat, og det ville måske være en bedre idé, når du nu har de lange arbejdsdage? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er meget stor forskel på hvor meget arbejdsindsats en hund og en kat kræver. En kat vantrives ikke nødvendigvis hvis den ikke får en masse menneskekontakt, men det gør en hund. Og så er det endda ikke ligegyldigt hvilken form for kontakt - sofahygge er ikke nok. Der skal aktiveres, stimuleres og motioneres med f.eks. lydighedstræning, næsearbejde, rally, agility, aktivitetslegetøj osv. Det gælder alle hunde, men nogle mere end andre.

 

Jeg har selv to hunde af "low maintenance" racer hvad motion angår. Alligevel kan jeg snildt bruge hele dagen på dem, og de styrer totalt mit liv - ingen ferie, gå i byen om aftenen osv.

 

Man kan godt få en hund, der fungerer med kun lidt motion eller lidt aktivering (aktivering er der hvor hunden bruger hjernen og sanserne, ikke kun benene), eller lidt af begge dele, men så skal man passe på med alenetiden, for sådan en hund vil sandsynligvis være typen der er meget selskabelig og stærkt knyttet til ejeren, medens de mere selvstændige racer som regel har et større motionsbehov.

 

Som nogle af de andre, der har svaret, synes jeg også de mange timers alenetid er problematisk. Dyrenes Beskyttelse anbefaler at en hund er alene hjemme højst 5 timer i træk. Realistisk er de fleste hunde alene 8 timer, men mere end det skulle man helst undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vikingz37

Hej igen.

Ved godt det er meget meget alenetid, og det er også derfor jeg rådfører mig et sådan sted. Umiddelbart kan jeg dog ikke se hvordan andre skulle undgå samme "problem" hvis man bare har et nogenlunde fuldtids arbejde..

Mht om jeg er klar til en hund så synes jeg bestemt jeg er klar til det. Som sagt har jeg altid rigtig gerne villet ha mig en hund (er 35 år) men det har bare aldrig været muligt eftersom jeg altid har boet i lejlighed og har aldrig rigtig ment man kunne byde en hund det.

Må nok bare sande at det stadig ikke kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan bedre lade sig gøre hvis man er to om det....... Hvis man er et par med børn, så ER der som regel nogen hjemme en del af dagen. I hvert fald har man mulighed for at indrette sig efter hunden.

 

Hvis man er alene, så må man enten leve med kortere arbejdstid, --eller man må bruge nogen af de mange penge, man tjener ved den lange arbejdstid til at ansætte en GOD hundepasser.

Især så længe hunden er hvalp er det supervigtigt at der er nogen der opdrager og præger den.

 

Alene, uden børn og med lange arbejdstider, ---så MÅ der være råd til en hundepasser på de dage hvor man er for længe hjemmefra.

 

Eller man kan vente til man bliver pensionist :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :)

 

Jeg kan forstå det er det at den skal være alene der er din største bekymring i det at få hund.

og jeg vil også sige at kl 6-17 er meget lang tid.

ikke bare at være alene men også at skulle holde sig, slet ikke som hvalp :)

 

Jeg har fuldtid med en times transport hver vej, men jeg arbejder også længe fredag for at have lidt tidligere fri de andre dage også, og kæresten køre en time senere end jeg om morgen, så vi kan holde det på omkring 9 timer dagligt.

Hans første halve år gik jeg hjemme og var blot på lidt små kurser, så vi havde langsomt trappet op, det tror jeg er rigtig godt givet ud!

 

men udfordringer er til for at blive løst, og jeg er sikker på der findes nogle unge mennekser med lidt forstand på hunde i dit område der gerne vil tjene en skilling ved at lufte hund efter skole.

det var blandt andet en af de tjanser min søster havde efter skole, så var der lige nogle hunde rundt på gaden der skulle luftes, hun gik selv til hundetræning med en daværende lånehund.

 

Det kan også være en pensionist der alligevel har sin daglige gåtur der gerne vil have en hund med på tur :)

 

hvad tænker du selv af racer? Vil du gerne gå til træning, eller skal det være mere som hyggehund, er du til store/små hunde osv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes helt klart du skulle starte med at få to katte.

De kan fint være alene sammen alle de timer du er væk på arbejde.

Og de står klar til kæl og nus når du kommer træt hjem fra arbejde.

 

Vores hund er max alene i 7 timer i hverdagene. Og så skal han da aktiveres, trænes og luftes når vi kommer hjem.

 

Hvis du vælger en hund syntes jeg du skal vælge en voksen rolig hund af selskabsrace, der ikke har alenehjemme problemer.

Og så melde jer til hundetræning F.eks hundekørekort eller rallylydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...