Hop til indhold

Gø-helvede & "dørmand" rollen!

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

På den igen...

Nu er Siku ca 1½ år gammel. Er blevet mere rolig og nemmere at holde kontakt med/aflede.

Dog er han begyndt at gø (mere end han gjorde før) af andre hunde. Vi er en mindre flok som mødes hver dag, 6-7 hunde i forskellige aldre(flest unghunde, hanner). Når andre hunde(specielt de større hunde)leger brydeleg eller kæmper om pladsen i flokken, stiller min hund sig ved siden af og gøer i et væk.

Han forsøger at stoppe deres leg/kæmpen.

Det samme sker, hvis een hund bliver "jagtet i leg", så starter gøeriet.

Kan ikke finde ud af om det er jalousi(min hund vil lege med?) eller om min hund vil stoppe de andres leg, evt pga han tror leg er alvor?

Al gøeriet skaber kun endnu mere uro i flokken. Andre hunde blander sig, gøer af min hund og så forstærker det sig til snerren og vise tænder!

Jeg har selv forsøgt at sige Nej, give min hund snor på og gå væk fra situationen. Og tage min hund væk, aflede ham med nusseri, så han bliver stille. Intet hjælper.

Pt har en "påtaget" sig en "dørmand rolle". Han gør intet, han gøer kun. Stopper med larmen, når de andres bryde leg/kæmpen afslutter.

Ellers fungere han rigtig fint i denne flok. De snuser rundt, leger lidt løbelege og graver huller.

Gode råd modtages gerne :-)

Hvordan får jeg trænet dette væk? Er det usikkerhed? Er det "opdragelse" af andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men har du ikke spurgt om det mange gange efterhånden? Mener i hvert fald at kunne huske du har snakket om det, og fået svar, på det før.

Men for at svare på spørgsmålet, så tror jeg hverken, det handler om usikkerhed eller opdragelse af andre hunde. Jeg tror, det handler om stress og om at han ikke kan overskue en hel flok hunde, der løber og leger. Der er ikke noget galt med det, nogle hunde dur bare ikke til det :-)

Så lad være med at mødes med mange. Aftal et møde med en enkelt og lad de to hygge sig sammen. Prøv det og se hvad der sker. Lad dem evt. være i snor i starten, så der slet ikke er mulighed for at de hidser hinanden op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har nævnt det før, men synes, det er blevet værre.

Jeg har brugt den seneste tid på, at træne og have fokus på andre ting, som så er lykkes for os. Nu mangler jeg(vi)bare gø-probl. Det sker ikke dagligt, men det er på ugebasis.

Stress? Han kan sammen med andre hunde snuse rundt, lege og være optaget af andre ting, for at pludselig blande sig i andres brydeleg/kæmpen.

Når han selv søger ro og fred, kommer han hen til mig og sætter sig ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg kan opdatere så meget, at nu jagter min hund ikke alt og alle mere. Det er stoppet!

Han render ikke efter div tæver mere, det er blevet afledt rimelig godt væk.

Og han spiller ikke smart overfor alle unghund hanner mere, dette er også stoppet.

Hans piveni, rykke i snoren, hilse på alt og alle, alt dette er også stoppet.

Hans tilkald er nok ca 90 % nu. Han følger nemt med(både i snor og uden), hvis der kommer fremmede hunde forbi.

Nu er Gøeriet kommet i fokus. Han bjæffer kun, når andre hunde leger vildt(brydeleg/kæmpen med snerren). Og han stopper, når deres leg ender.

Tænker jeg må kunne gøre et eller andet klogt, så det også kan mindskes eller stoppes.

Må tilbage i trådene og se dem igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan opdatere så meget, at nu jagter min hund ikke alt og alle mere. Det er stoppet!

Han render ikke efter div tæver mere, det er blevet afledt rimelig godt væk.

Og han spiller ikke smart overfor alle unghund hanner mere, dette er også stoppet.

Hans piveni, rykke i snoren, hilse på alt og alle, alt dette er også stoppet.

Hans tilkald er nok ca 90 % nu. Han følger nemt med(både i snor og uden), hvis der kommer fremmede hunde forbi.

Nu er Gøeriet kommet i fokus. Han bjæffer kun, når andre hunde leger vildt(brydeleg/kæmpen med snerren). Og han stopper, når deres leg ender.

Tænker jeg må kunne gøre et eller andet klogt, så det også kan mindskes eller stoppes.

Må tilbage i trådene og se dem igennem.

Det er jo rigtig dejligt at der er fremskridt med de andre ting :-D Men som sagt fungerer nogle hunde bare ikke ret godt med vilde brydelege. Og det kunne godt lyde som om din hund er en af dem. Og så må du jo holde ham fra det.
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, man bliver lidt træt af at gentage sig selv;) hold hunden væk fra stører forsamlinger af andre hunde, lad den "lege" med 1-2 kendte hunde og ikke andet, rigtig mange hunde magter ikke store flokke af andre hunde! Det er IKKE din hunds behov du ser på når du den ene gang efter den anden overskrider det den magter! Det er helt og aldeles skørt at blive ved! Jeg fatter simpelthen ikke at du bare fortsætter!

Link til indlæg
Del på andre sites

JEG synes han lyder som en der vil prøve at få ro omkring sig. Min ene gør nøjagtig det samme! Andre hunde må ikke lege vildt, så blander hun sig.

VEd alle andre hunde end sheila og enkelte andre hun regner under sin beskyttelse, så kan jeg aflede hende og bede hende lave noget andet mens de leger.

HVis det det er sheila der leger med en anden hund, så er Det håbløst og jeg har opgivet at få hende til at stoppe.

Men prøv at Lok ham over til dig og beløn alle forsøg ham laver på at udvige konflikten, feks ved at kigge væk fra dem der leger.

HJælp ham med at finde et andet mønster, feks at opsøge dig når andre leger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Al gøeriet skaber kun endnu mere uro i flokken. Andre hunde blander sig, gøer af min hund og så forstærker det sig til snerren og vise tænder!

Jeg bliver lidt nervøs ved det du skriver ovenover. Flere hunde som kommer op og slås er virkelig ikke fedt, hvis det nu kunne ende der.

Forstår jeg det rigtigt, hvis i er 6 mennesker + hunde som følges på ture? Og hvis du stopper med det, ved du ikke hvor din hund skal få dækket det sociale? Kan det tænkes at 1-2 af de som du går ture med, ville gå ture bare jer 3 sammen?

Flot at i er nået så langt med så meget træning, jeg må dog stemme i at det her gøen ofte er fordi hunden ikke helt kan rumme for meget "ballade" når der er så mange samlet. Har selv en hund der ikke duer til for mange samlet på eet sted, så kommer politimanden op i ham og han hygger sig slet ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare på, om det er dit eller din hunds behov du varetager ved at deltage på de her ture?

Jeg kender mange hunde der ville synes det der var en fest, men lige så mange der ville føle det for overvældende. Jeg har en af hver herhjemme, og den store kommer bare ikke med til den slags ting, hvorimod den bette sagtens kan kastes ind i random flok og fungere i det uden stress.

I stedet for at træne og træne din hund til at være i noget der måske forekommer ham ubehageligt/unaturligt/grænseoverskridende, kan det være du skal tage udgangspunkt i hunden og gå efter hvad han trives i?

Link til indlæg
Del på andre sites