Hop til indhold

tæger, TBE og anaplasmose...


korvis
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige kommet med i en dansk FB-gruppe om TBE/anaplasmose. Og må sige at det kommer lidt som en overraskelse at der er så mange hunde i DK der er ramt..! Åbenbart værst på Sjælland, men vi går vist ikke sikre nogen steder. Det er jo nogle grufulde sygdomme, som man desværre ikke vaccinerer hunde for - endnu. Jeg har googlet lidt, og det ser ud til at man arbejder på en vaccine mod anaplasmose/erlichia hos hund, og at der endda er søgt om patent. Jeg fandt også noget om at man evt. kunne bruge menneskevaccinen mod TBE på hunde, men det var vist mere en teori.

 

Hvad med jer der bor i de mest "farlige" områder, bli'r I selv vaccineret mod TBE? Og er I særligt omhyggelige med at flåtbehandle hundene? Efter at jeg flyttede ud på landet har mine hunde stort set ikke flåter mere. Tror jeg har set en enkelt på en af kattene i år, Iso har ikke haft nogen, og jeg behandler derfor ingen af dem regelmæssigt. Men det overvejer jeg da at gøre nu, efter at ha' læst sygdomshistorierne fra de ramte hundes ejere... Jeg var f.eks. ikke klar over at hvis en hund bli'r smittet, så bli'r det i kroppen, og de kan få udbrud når som helst.

 

Så nu skal der flåtbehandles, basta! Jeg har prøvet bayvantic en enkelt gang på Iso, og det gik fint. Men jeg er ikke vildt glad for det... Nu er der mange der bruger flåthalsbånd, og synes at de fungerer super. Er der nogen herinde der har erfaringer med dem? Scalibor bli'r nævnt, og også et der hedder Seresto.

 

Hvis nogen er interesseret i FB-gruppen er linket her: https://www.facebook.com/groups/192935547535875/193113447518085/?comment_id=193117327517697&notif_t=group_comment Kan ikke huske om man skal godkendes eller ej...

Link til indlæg
Del på andre sites

Anaplasmose hed tidligere Ehrliciose..Led sygdom.. Nomi fik den fra Bornholm..

 

Jeg flåt/loppebehandler jævnligt. Jeg bruger bayvantic eller effipro..

 

Ja, både anaplasmose/erlichia og TBE er grusomme sygdomme! Og virkelig urovækkende er at danske dyrlæger åbenbart er meget dårlige til at både diagnosticere og behandle... Undtaget nogle få, der virker i de ramte områder.

 

I gruppen snakkes der også om en vaccine mod borrelia - er der nogen der har kendskab til den? Nogle i gruppen vil ikke vaccinere da det åbenbart er hårdt ved nyrerne, andre mener at hvis hunden er vaccineret mod borrelia vil den ha' større sandsynlighed for at kunne bekæmpe evt. anaplasmose/TBE.

 

Uanset, så må det vigtigste lige nu være at forebygge, vha. flåtbehandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Ja, både anaplasmose/erlichia og TBE er grusomme sygdomme! Og virkelig urovækkende er at danske dyrlæger åbenbart er meget dårlige til at både diagnosticere og behandle... Undtaget nogle få, der virker i de ramte områder.

 

I gruppen snakkes der også om en vaccine mod borrelia - er der nogen der har kendskab til den? Nogle i gruppen vil ikke vaccinere da det åbenbart er hårdt ved nyrerne, andre mener at hvis hunden er vaccineret mod borrelia vil den ha' større sandsynlighed for at kunne bekæmpe evt. anaplasmose/TBE.

 

Uanset, så må det vigtigste lige nu være at forebygge, vha. flåtbehandling.

De dyrlæger jeg var hos fandt ikke ud af hvad det var..Det gjorde Gudrun Frandsen..

 

HAr du ikke hørt om anaplasmose før?? du er sq da fra Sverige, hvor over 50 % af hundene er resistente (via tidligere smitte) overfor den..Man mener at tallet i Danmark nærmer sig det samme..SÅ alle hunde blvier altså ikke syge af det.

t

Og nej jeg vil ikke vaccinere mod borrelia..Den virker kun på ganske få af den slags borrelia der findes..Og fjerner du flåten indenfor 24-48 timer så smitter de ikke (har jeg fået at vide fra Sverige) ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg flåt behandler ikke beaglerne - men prøver gennem tilskud at holde deres hud/pels så sund som muligt. Vi har haft 1 flåt i år - så det er ikke meget - vi har vildt mv. herude - men den Darwin fik på sig fik han herhjemme - så der kan de også være.

 

Jeg kender til en beagle der fik borrelia - den var lammet 4-5 måneder - måtte hjælpes til mad og på "WC" mv. Men den kom sig og har et fornuftigt hundeliv nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

De dyrlæger jeg var hos fandt ikke ud af hvad det var..Det gjorde Gudrun Frandsen..

 

HAr du ikke hørt om anaplasmose før?? du er sq da fra Sverige, hvor over 50 % af hundene er resistente (via tidligere smitte) overfor den..Man mener at tallet i Danmark nærmer sig det samme..SÅ alle hunde blvier altså ikke syge af det.

t

Og nej jeg vil ikke vaccinere mod borrelia..Den virker kun på ganske få af den slags borrelia der findes..Og fjerner du flåten indenfor 24-48 timer så smitter de ikke (har jeg fået at vide fra Sverige) ..

 

Nej, jeg har jo overhoved ingen hundekontakter i Sverige! Var slet, slet ikke gået i hundene på det tidspunkt... :lol: Men TBE kender jeg derfra, dog kun hos mennesker. TBE smitter f.ø. omgående, så den med at fjerne flåten direkte hjælper kun på borrelia. Ved ikke hvordan det er med anaplasmose.

 

Resistente mod anaplasmose..?? Men er det ikke sådan at hvis de en gang har fået det, så ligger det latent i kroppen, og kan gi' udbrud når som helst? Jo, det er da en slags resistent, eller snarere "har man fået det en gang så kommer man aldrig af med det igen"... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor 5 km fra Tokkekøb Hegn, hvor der for et par år siden var en skovarbejder der vist døde af (mener det var TBE). Jeg kommer der kun når det er frostvejr af samme grund (det er ellers en lækker og stor hundeskov) men er ikke vaccineret, hvilket egentlig er lidt dumt da det er så tæt på.

 

Jeg går bare og venter på at flåtplagen bliver så voldsom (læs: at der dør nok mennesker) at man forhåbentlig beslutter at det bliver ulovligt at fodre rådyr om vinteren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor 5 km fra Tokkekøb Hegn, hvor der for et par år siden var en skovarbejder der vist døde af (mener det var TBE). Jeg kommer der kun når det er frostvejr af samme grund (det er ellers en lækker og stor hundeskov) men er ikke vaccineret, hvilket egentlig er lidt dumt da det er så tæt på.

 

Jeg går bare og venter på at flåtplagen bliver så voldsom (læs: at der dør nok mennesker) at man forhåbentlig beslutter at det bliver ulovligt at fodre rådyr om vinteren.

 

Jo, TBE kan man snildt dø af, det er forfærdeligt... Mine forældre oppe i Sverige er vaccineret, heldigvis.

 

Det undrer mig egentlig at jeg ikke ser flere flåter her, end de få der har sat sig på kattene (faktisk kun den ene). For vi har en del rådyr, de går hver dag stort set igennem min have. I det hele taget er hele "fødekæden" her, med bl.a. mus og fugle, så lidt underligt er det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, TBE kan man snildt dø af, det er forfærdeligt... Mine forældre oppe i Sverige er vaccineret, heldigvis.

 

Det undrer mig egentlig at jeg ikke ser flere flåter her, end de få der har sat sig på kattene (faktisk kun den ene). For vi har en del rådyr, de går hver dag stort set igennem min have. I det hele taget er hele "fødekæden" her, med bl.a. mus og fugle, så lidt underligt er det....

Ja, det lyder meget underligt. Men det kan være at der er tørt hvor du bor, de små lømler kræver jo en ret høj fugtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder meget underligt. Men det kan være at der er tørt hvor du bor, de små lømler kræver jo en ret høj fugtighed.

 

Næ, tørt ville vist være synd at sige - med det vejr vi har haft indtil videre!! :lol: Men jeg ved ikke hvilke dyr der lever af flåter, det kan jo være vi har mange af dem også? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Nej, jeg har jo overhoved ingen hundekontakter i Sverige! Var slet, slet ikke gået i hundene på det tidspunkt... :lol: Men TBE kender jeg derfra, dog kun hos mennesker. TBE smitter f.ø. omgående, så den med at fjerne flåten direkte hjælper kun på borrelia. Ved ikke hvordan det er med anaplasmose.

 

Resistente mod anaplasmose..?? Men er det ikke sådan at hvis de en gang har fået det, så ligger det latent i kroppen, og kan gi' udbrud når som helst? Jo, det er da en slags resistent, eller snarere "har man fået det en gang så kommer man aldrig af med det igen"... :vedikke:

Ham den svenske etellerandet fint sagde hvertfald at anaplasmose kan man kun få engang..det dukker ikke op igen. Det er også 4 år siden Nomi var syg...Eller han var ikke syg af anaplasmosen men af nyrerne..det er det anaplasmose tit gør, sætter sig på nyrerne.

 

Jo, TBE kan man snildt dø af, det er forfærdeligt... Mine forældre oppe i Sverige er vaccineret, heldigvis.

 

Det undrer mig egentlig at jeg ikke ser flere flåter her, end de få der har sat sig på kattene (faktisk kun den ene). For vi har en del rådyr, de går hver dag stort set igennem min have. I det hele taget er hele "fødekæden" her, med bl.a. mus og fugle, så lidt underligt er det....

Jeg synes ikke det er mærkeligt.. Vores klima er ikke til kæmpeinvasioner som f.eks i USA eller Afrika, hvor dyrene jo går rundt og dør af flåterne (som i af blodmangel)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo har læst om at sygdommen nu findes fast på sjælland og at flere hunde end man lige skulle tro, får det. Så jeg panikkede da mine fik MANGE flåter om ugen sidste år, men begyndte at bruge Scalibor og det virker fanme. I år har Benny fået éen.

 

Det er dog gift og mere end jeg først troede, men det virker som om valget står mellem halsbånd eller noget sprøjt i nakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke havde/var mistænkt for borreliose sidste år. Hun var pludselig halt på alle fire ben. --og halen med... Hun blev testet negativ, men dyrlægen gav hende alligevel antibiotika fordi hun var så ringe...

 

Og hun fik det bedre i løbet af få dage.

 

Lidt halten blev hun ved med at have. Derfor fik hun så 4 sprøjter cartrophen med en uges mellemrum.

 

I dag (1 år efter cartrophen-behandlingen) bevæger hun sig stadig fint og ubesværet.

Jeg behandler hende med eucalyptus-olie som jeg kommer ud i pelsen. Det holder -stort set- flåterne væk.

Flåtsygdommene kan godt give varige skader på leddene. De forveksles bare tit med almindelige gigtforandringer.

 

Ang. TBE: jeg er selv vaccineret 3 gange. Men en efterfølgende blodprøve har ikke vist antistoffer...

Så vaccinationen ser ikke ud til at slå an på mig..

 

-----Ikke godt... for det er vel antistofferne, der skal bekæmpe sygdommen.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse den grundigt igennem, jeg kan se på facebook gruppen at der allerede ligger mange forkerte oplysninger:-( Syntes det er rigtig synd da det er et godt initiativ om et alvorligt emne. Vectorbårne sygdomme er i forvejen meget komplicerede sygdomme, så der er ikke rigtig brug for mere forvirring og overtro.

Mht halsbånd bruger jeg selv seresto og er glad for det. Giftstofferene er imidocloprid og flumithrin ligesom i Bayvantic men i meget mindre doser. Det fås pt. kun hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link! Jeg har kun lige løbet det igennem. Jeg kikker nærmere i dagslys.

 

Jeg er ret sikker på at det var anaplasmose, Silke havde sidste år. Heldigvis er behandlingen doxycyclin, uanset om man behandler borreliose eller anaplasmose.

Jeg skal have kikket på dosis i morgen..

Men hun virker helt rask nu, så hun HAR sikkert fået hvad hun skulle have.

Ældre hunde, særlig bl.a. golden retrievere skulle være udsatte? Det er jo hende..

 

Linket er puttet i "Favoritter".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med jer der bor i de mest "farlige" områder, bli'r I selv vaccineret mod TBE? Og er I særligt omhyggelige med at flåtbehandle hundene?

Nordsjælland er et farligt flåtområde, så både min mand og jeg har i flere år været vaccineret mod TBE. Jeg venter med længsel på den dag, hvor også Sofus kan blive vaccineret.

 

Foreløbig er min eneste flåtbehandling at smide ham op på hans bord i haven efter hver eneste skovtur, og bevæbnet med pincet og lighter friserer jeg ham godt igennem. Jeg finder nogle af de små sataner hver eneste dag. Pis!

 

Som du sikkert ved, så er en af Nettes hunde (lapinette.dk) ramt af anaplasmose, og Connie Hansens Cocky (colliebase.dk) er lige blevet aflivet efter at de har forsøgt at redde ham gennem små to måneder, desværre forgæves.

 

Så nu må man altså gerne snart se at få fingeren ud og finde frem til en vaccine. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er et spændende emne. Ved godt jeg bliver upopulær her, men så vidt jeg ved er Tick Borne Encephalitis (TBE) ikke påvist i Dk med 100% sikkerhed. Når man måler antistoffer kan der ske krydsreaktion. Det eneste sikre er en rygmarvsprøve (cerebrospinalvæske). Det forklares her: TBE

Ville være rart at kende mere til incidensen af infektion med Borrelia, Anaplasma og TBE hos hund og kat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal læse listen med bivirkninger, men samtidig kan alt medicin have bivirkninger (hvis man læser på pakken) :)

Mener de fleste flåtmidler anbefaler at dyret i behandling ikke er i sengen.

Seresto og bayvantic er, så vidt jeg ved de eneste hvor flåter ikke sætter sig (hvis i kender til andre må i gerne sige til). Det er det smarteste, men mine kan bare ikke tåle dem (hududslet og kløe) og de sover gerne i sengen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er et spændende emne. Ved godt jeg bliver upopulær her, men så vidt jeg ved er Tick Borne Encephalitis (TBE) ikke påvist i Dk med 100% sikkerhed. Når man måler antistoffer kan der ske krydsreaktion. Det eneste sikre er en rygmarvsprøve (cerebrospinalvæske). Det forklares her: TBE

Ville være rart at kende mere til incidensen af infektion med Borrelia, Anaplasma og TBE hos hund og kat.

 

Nejda! Upopulær bliver du næppe! Det er kun godt at få mere viden om de ting.....

Der står at TBE ikke er påvist med 100% sikkerhed og at der kan være tale om krydsreaktion fra andre vira? Kan du forestille dig hvilke vira man tænker på?

 

Når man står med en frygtelig syg hund, der har symptomer der kunne skyldes TBE, -og en blodprøve har været positiv for TBE, -- hvilken fordel er der så -for hunden- ved også at foretage en rygmarvsprøve? Hvis man får udelukket TBE -er der så en anden -behandlelig- sygdom som det kunne være? Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at krydsreaktionen skulle kunne stamme fra en bakterie.....

 

Og hvis ejer vælger at få hunden aflivet, undersøger man så en rygmarvsprøve?

 

Hvis ikke, så kan antallet af blodprøver positive for TBE lige så godt være nær det sande tal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er et spændende emne. Ved godt jeg bliver upopulær her, men så vidt jeg ved er Tick Borne Encephalitis (TBE) ikke påvist i Dk med 100% sikkerhed. Når man måler antistoffer kan der ske krydsreaktion. Det eneste sikre er en rygmarvsprøve (cerebrospinalvæske). Det forklares her: TBE

Ville være rart at kende mere til incidensen af infektion med Borrelia, Anaplasma og TBE hos hund og kat.

 

Det har nu stået i diverse aviser, søg på google på "tbe sjælland" så kommer en masse hits. 2 mænd fra nordsjælland har jo haft sygdommen.

 

Jeg læste dette på et tidspunkt:

 

- Når vi kan finde inficerede flåter og flåt-nymfer flere år i træk, betyder det, at virusset har etableret sig i området. Det er så at sige blevet endemisk på Sjælland, siger Anders Fomsgaard, der som afsnitsleder, overlæge og professor ved Virologisk Afdeling på Statens Serum Institut har haft det overordnede ansvar for studiet, til Videnskab.dk.

 

...

 

Anders Fomsgaard og hans kolleger fra Statens Serum Institut besluttede sig for at undersøge, om det også var TBE fra sjællandske flåter, der havde inficeret de to ofre i Tokkekøb Hegn.

De flikkede nogle flåtnet sammen ved at hægte store stykker hvidt stof på et langt kosteskaf og kørte herefter ud i skovområdet, hvor de skiftevis viftede de hvide flag oppe mellem trækronerne eller trak dem hen over skovbunden.

Hjemme i laboratoriet testede forskerne de indsamlede kræ for TBE og fandt virus i flere af dem.

- Da vi gentog undersøgelsen et og to år efter og stadig genfandt virusset i tægernes afkom, nymferne, kunne vi fastslå, at der ikke var tale om et midlertidigt problem. Virusset var kommet for at blive, siger Anders Fomsgaard og fortsætter:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...