Hop til indhold

Hjælp mig med at komme over min forargelse, vrede og harme (nikkel-allergi)


Louisen
 Share

Recommended Posts

Tjaeh, hvad skal jeg skrive...? :???:

 

 

Jeg har en hund, med en fin stamtavle. Tilbage til hans oldeforældre er der ikke noget at udsætte på sundheden, heller ikke allergi.

For et års tid siden gjorde jeg et lille detektivarbejde, og der er heller intet at udsætte på sundheden i flere led, dvs. jeg har snakket med ejere til kusiner og fætre, samt grandkusiner/-fætre (hans mors og fars fætre og kusiner), og de har heller intet at udsætte på sundheden.

 

Derudover har jeg en hund med så kraftig en pels, at han kan gå igennem bed med brændenælder uden at mærke spor.

Han får aldrig myggestik.

Når han en sjælden gang imellem får en flåt, kravler den desperat rundt uden på hans pels, men kan ikke komme ned i huden for at sætte sig fast.

 

 

Han har jo, som beskrevet i en anden tråd herinde, fået nogle pletter på ryggen, hvor han klør sig og har mistet sin pels. Vi fik at vide fra Dr. Dyr, at det var kontaktallergi/-reaktion, og har klippet metalringene af hans Hurtta T-sele - 3 stks, da det er en str. 90.

 

Jeg så, at der på indersiden af den metalring, hvor snoren sættes fast, var slidt en sort belægning/legering af, så metallet indenunder var synligt.

Jeg nikkel-testede metallet og testen blev dyb rød = nikkel. Meget nikkel.

 

Det passer præcist med, at pletterne hvor Taiki har reaktion, sidder der hvor ringen kører langs med

ryggen, når han drejer sig eller går skævt af os på turene.

Han har ALTID brugt Hurtta T-sele og det har ikke været et problem før.

 

Denne sele er ny, ca. 1 måned gammel. Den har været vasket 1 gang på 30 grader.

 

 

I går aftes ser jeg, at hans gener er blevet så slemme, at han er rød i huden og jeg tør ikke gå på weekend, før Dr. Dyr har set det an, fordi det er ved at udvikle sig til et sår.

Min kæreste tager så Taiki til dyrlægen, som giver ham to indsprøjtninger (én ved hvert ramte område) og piller til 10 dage, da der er gået bakterier i hans hudirritation, hvilket giver yderligere gener og kløe.

Jeg har desuden bestilt et halsbånd til ham, så vi helt kan droppe selen. I hvert fald for en periode.

 

 

 

Jeg kan mærke, at jeg er virkelig vred og forarget over dette her. Det kan ikke være rigtigt, at man laver sådan noget, ja, LORT. Taiki er IKKE disponeret for allergi og har alligevel udviklet det, trods sin kraftige pels.

Hurtta skulle ellers være et godt produkt, men da ikke når de så vælger at bruge nikkel.

 

Jeg lider selv af nikkel-allergi og har været i risiko for et udbrud, hver gang jeg gav Taiki selen af og på. Mine hænder er RET vigtige i mit arbejde som pædagogstuderende, og et udbrud ville have efterladt mig handikappet og sygemeldt.

 

 

Mit temperament løber af med mig, hvad det ofte gør når det involverer mine nære og kære (og hund), så jeg er nødt til at vente nogle dage, inden jeg formulerer en klage til producenten af Hurtta.

 

 

Samtidig skal jeg begynde at blive kreativ i valget af seler, halsbånd, vedhæng osv., for når man først har udviklet nikkel-allergi, skal der ingenting til at trigge det igen - ved jeg, fra mig selv.

I første omgang er hans vedhæng i halsbåndet skiftet ud med ét i krom - da hans forhenværende hundetegn var belagt med messing, men jeg ikke har kunne finde oplysninger om, hvad metallet under bestod af - og det slides jo.

 

Jeg er virkelig frustreret, mest på min hunds vegne, og det var ikke lige dét jeg ønskede mig i fødselsdagsgave (jeg havde fødselsdag i går). :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og i aftes på turen, har Taiki været som en ny hund. Glad og i højt humør, jagtede flyvende biller, gad søge sin mad (det har han ikke ville et stykke tid, hvilket undrer mig, da han ELSKER at bruge sin næse) m.m. Det er så tydeligt, at de indsprøjtninger har hjulpet gevaldigt, hvilket jo tyder på at han har været MEGET generet.

 

Åh, hvor bliver jeg skide sur altså! Hvorfor skal min hund spises af med sådan noget lort. Hvor er det heldigt, at vi ikke går på udstilling i år, da vi har haft fokus på træning. For han kunne bestemt ikke stille op med den pels.

Og stakkels ham, det er virkelig ubehageligt med den allergi. I know. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, undskyld, men jeg synes du er ret hysterisk:genert: Havde du ikke også en tråd hvor du var sur over at hunden havde ødelagt noget hundelegetøj?

 

At lakken på ringen er slidt af, skyldes nok at det er metal mod metal, og er altså ikke et tegn på ringe kvalitet.

 

Og så må du nok forberede dig på, at uanset hvad du rører ved af ting som er beregnet til dyr, risikerer du at der er nikkel i. Ligesom du gør på fx en hårbørste til mennesker. Og en hurtig berøring, bør ikke udløse en reaktion på dig.

 

I øvrigt, min "stamtavle" fejler heller intet, og ikke desto mindre har jeg udviklet en allergi. At jeg tilfældigvis har en vævstype der gør mig disponeret, er genetisk. Men ingen (!!!!) andre i familien har det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, undskyld, men jeg synes du er ret hysterisk:genert: Havde du ikke også en tråd hvor du var sur over at hunden havde ødelagt noget hundelegetøj?

 

At lakken på ringen er slidt af, skyldes nok at det er metal mod metal, og er altså ikke et tegn på ringe kvalitet.

 

Og så må du nok forberede dig på, at uanset hvad du rører ved af ting som er beregnet til dyr, risikerer du at der er nikkel i. Ligesom du gør på fx en hårbørste til mennesker. Og en hurtig berøring, bør ikke udløse en reaktion på dig.

 

I øvrigt, min "stamtavle" fejler heller intet, og ikke desto mindre har jeg udviklet en allergi. At jeg tilfældigvis har en vævstype der gør mig disponeret, er genetisk. Men ingen (!!!!) andre i familien har det.

 

Jeg havde ikke nogen tråd. Jeg skrev et indlæg i en andens. Og jeg synes ikke det er hysterisk at have en forventning om, at hundelegetøj kan tåle at blive leget med - af hunde. :rolleyes: Ikke ædt, ikke flået i stykker - men leget med. I hvert fald hvis vi taler om en vis kvalitet.

 

 

At lakken er slidt af, fordi der er tale om metal mod metal, ser jeg slet ikke som en formildende faktor. Det er jo meningen, at man sætter karabinhagen fra snoren fast i ringen - og en karabinhage er sjældent lavet af plastik eller andet.

Så de må da tænke på, at bruge en lak som kan holde til dette slid - eller finde en anden løsning. De har jo åbenbart tænkt så langt, at de ikke selv har ment at metallet skulle være "frit", men når de så bruger en lak, der ikke engang holder 30 dage, giver ikke meget mening for mig. Hvorfor så overhovedet lakere metallet?

 

Men jeg kan godt se, at hvis man bare skal acceptere at give 330 kroner for noget, der har kostet max 30 kroner at producere - fordi det er til en hund, så bliver markedet ikke bedre.

For det er jo os som forbrugere, der sætter standarden, ift. hvad vi smider penge efter og om vi retter henvendelse til producenten, hvis vi ikke mener at produktet lever op til prisen eller den formodede kvalitet (den kvalitet, de reklamerer med).

Hvis alle bare trækker på skuldrene og siger "Too bad, det er jo bare til en hund", så kan vi jo blive ved med at leve, med samme crappy standard.

 

 

Min holdning er den, at jeg ikke kan tillade mig at være irriteret over det, hvis jeg ikke selv gør noget. Derfor har jeg tænkt mig at skrive til dem. Måske får det dem til, at finde en mere holdbar lak - what do I know. :vedikke: Men hvis jeg ikke er den eneste med problemet, kan det jo være at de er lydhøre - det kræver bare, at folk der oplever sådanne gener, rent faktisk gider at melde det tilbage til producenten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Noget kunne tyde på at firmaet har skiftet leverandør af metaldele til deres produkter uden at kontrollere kvaliteten, så en klage er helt ok :5up: måske endda mere end velkommen, hvis de ikke selv har været kritiske nok! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget kunne tyde på at firmaet har skiftet leverandør af metaldele til deres produkter uden at kontrollere kvaliteten, så en klage er helt ok :5up: måske endda mere end velkommen, hvis de ikke selv har været kritiske nok! :mrgreen:

 

Præcis!

 

Det er jo heller ikke fordi at jeg vil flame dem. Jeg vil bare beskrive vores problem for dem, hvad de så stiller op, er op til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Fin stamtavle eller ej, man er jo aldrig 100% garanteret mod allergi/sygdomme... Og så synes jeg egentlig at det kunne være meeget værre, nikkel kan da undgås temmelig let i forhold til diverse andre allergier...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes ikke du er hysterisk - men jeg lider også af nikkel allergi og det er ikke bare så som så at undgå det - for det findes også i div. fødevarer eller i hver fald som krydsallergier.

 

Selvom markedet i dag tager højde for at der må være en vis koncentration til stede så er det lang fra en sikker ting når man først har fået allergien. Mit er så slemt at ikke engang min frisør kan klippe mig tæt i nakken så slår jeg ud - jeg går med titanium ur og min vielses ring er også lavet af det.

 

Lige nu er jeg også på dupperne da Darwins pels er begyndt at blive slidt af, af den Julius K9 sele han bruger - det er lige der hvor ringen sidder i brystdelen. Det har fået mig til at overveje næste skridt, for man ved jo aldrig - i forvejen er jeg ret hys med sådanne ting med mig selv og når jeg sidder og strikker vinter trøjer i 100 % ren uld til mine beagler - så skal deres halsbånd mv. altså også være i orden.

Problemet her er jo at selvom det er et anerkendt mærke Hurtta eller Julius K9 f.eks. så er der ingen garanti, for producenten får sikert en del af deres dele leveret fra Kina og så er der jo frit slag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klag over det med nikkelindholdet. Mht overfladebehandling tror jeg ikke, der er noget at gøre, da der nok ikke er udviklet nogen lak, der kan modstå metal mod metalslid, hvis jeg har forstået problemet korrekt. I øvrigt vil mange også være allergisk overfor crom.

Jeg har prøvet at klage til hurtha over et nyt halsbånd, som gik i syning efter 14 dage. Jeg havde lånt det ud og ved så ikke hvor voldsomt den hund havde leget med andre hunde, men flået var det og ikke pengene værd.

Firmaet var så ligeglad, mente det var hærværk. På samme tid hørte jeg om flere, hvor en metalring var knækket på deres seler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint du gør Hurrta opmærksom på det. Det ville da være dejligt hvis vi, på sigt, kunne undgå allergifremkaldende stoffer i legetøj, seler og andet udstyr. Jeg synes da heller ikke det er betryggende at der er ftalater i legetøj til hunde, ikke at jeg bruger ret meget gummilegetøj til min hund, men alligevel ville det da glæde mig hvis producenterne fandt noget andet at bruge.

 

Hvis min hund havde fået udslæt, grundet nikkel i selen, ville jeg nok også være noget indebrændt og klage til producenten.

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden bliver syg og skal tilses af en dyrlæge pga. et produkt som er lavet til hunde synes jeg nu er ret alvorligt :hmm:

 

Når man køber et Hurtta-produkt regner man da med at kvaliteten er iorden, og da ikke er fyldt med alt muligt l**** når nu det skal sidde i tæt kontakt med hunden. Vi har selv Hurtta-seler til vores to, og har heldigvis ikke oplevet nogen reaktion - men jeg var også blevet sur. De er jo ikke fordi de er specielt billige de seler.

 

Jeg forstår godt din frustration, og jeg ville også vælge at skrive en mail til Hurtta. Taiki kan ikke være den første som reagerer på den nikkel de bruger i ringene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at det undre mig lidt at det kan komme bag på folk at der er nikkel i ringe og øvrige metaldele på hundehalsbånd, liner mv., det overrasker mig overhovedet ikke, tværtimod...

 

Men det er da drøn uheldigt og træls at hunden ligefrem udvikler allergi af det, det synes jeg da og derfor synes jeg også at det er fair nok at gøre producenten opmærksom på det, ellers kan man jo heller ikke gøre sig håb om at noget vil ændre sig.. ;-)

 

Men blive forarget over det, det kan jeg godt nok ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre ingen garantier mod allergi. Min egen shiba, Fuji, har nu i en alder af 15 år fået diagnosen allergi mod græs, støvmider og lagermider, og han har ALDRIG tidligere vist nogen som helst tegn på allergi. Hans allergi er sandsynligvis blevet trigget af et loppe-angreb i efteråret - som han fik på trods af forebyggende behandling af et meget kendt loppemiddel! Jeg er sgu også tosset over, at både han, mine 3 andre hunde + en hund vi passede i en uge alle fik lopper på trods af, at de alle var behandlet med dette loppemiddel. Så et lorteprodukt (ja, undskyld mit sprog) kan føre mange ubehageligheder med sig!

 

Håber at Taiki "kun" har allergi mod nikkel, for det er nogenlunde til at undgå så han ikke får flere gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre ingen garantier mod allergi. Min egen shiba, Fuji, har nu i en alder af 15 år fået diagnosen allergi mod græs, støvmider og lagermider, og han har ALDRIG tidligere vist nogen som helst tegn på allergi. Hans allergi er sandsynligvis blevet trigget af et loppe-angreb i efteråret - som han fik på trods af forebyggende behandling af et meget kendt loppemiddel! Jeg er sgu også tosset over, at både han, mine 3 andre hunde + en hund vi passede i en uge alle fik lopper på trods af, at de alle var behandlet med dette loppemiddel. Så et lorteprodukt (ja, undskyld mit sprog) kan føre mange ubehageligheder med sig!

 

Håber at Taiki "kun" har allergi mod nikkel, for det er nogenlunde til at undgå så han ikke får flere gener.

 

Lige nu går det rigtig godt med ham, han er meget mindre hævet efter at vi fjernede ringene og jeg tror også, at indsprøjtninger + antibiotika hjælper, for han klør sig ikke længere, er i sit gamle gode bølle-humør og mere afslappet.

 

Jeg kan godt forstå, at du er tosset - især fordi det loppemiddel du omtaler, jo sælges specifikt som noget der bekæmper lopper, men i realiteten kunne man lige så godt have dryppet sine hunde med noget andet giftigt stads, når effekten er så ringe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre ingen garantier mod allergi. Min egen shiba, Fuji, har nu i en alder af 15 år fået diagnosen allergi mod græs, støvmider og lagermider, og han har ALDRIG tidligere vist nogen som helst tegn på allergi. Hans allergi er sandsynligvis blevet trigget af et loppe-angreb i efteråret - som han fik på trods af forebyggende behandling af et meget kendt loppemiddel! Jeg er sgu også tosset over, at både han, mine 3 andre hunde + en hund vi passede i en uge alle fik lopper på trods af, at de alle var behandlet med dette loppemiddel. Så et lorteprodukt (ja, undskyld mit sprog) kan føre mange ubehageligheder med sig!

 

Håber at Taiki "kun" har allergi mod nikkel, for det er nogenlunde til at undgå så han ikke får flere gener.

 

Som med alt andet, kan der udvikles resistens. Det er ikke ensbetydende med at produktet er dårligt, blot at lopperne måske er resistente. Eller at produktet ikke er anvendt korrekt.

 

Et decideret loppeangreb kan stoppes med en kombinationen af loppepiller, forebyggende midler, loppespray og notorisk rengøring. Særligt det sidste er MEGET krævende, og derfor er der ikke mange der følger det op.

 

Jeg synes generelt der er en tendens til at skyde skylden på andre og himle op om at dit og dat er forkert/noget lort. Men at tage ansvar for egne handlinger, er ikke noget vi bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som med alt andet, kan der udvikles resistens. Det er ikke ensbetydende med at produktet er dårligt, blot at lopperne måske er resistente. Eller at produktet ikke er anvendt korrekt.

 

Et decideret loppeangreb kan stoppes med en kombinationen af loppepiller, forebyggende midler, loppespray og notorisk rengøring. Særligt det sidste er MEGET krævende, og derfor er der ikke mange der følger det op.

 

Jeg synes generelt der er en tendens til at skyde skylden på andre og himle op om at dit og dat er forkert/noget lort. Men at tage ansvar for egne handlinger, er ikke noget vi bruger.

 

Den beskyldning hopper jeg altså ikke på!!! Jeg er sgu træt af at høre, at produktet er anvendt forkert - helt ærligt, det er da ikke så svært at bruge, og det er altså ikke det som er gået galt for mig!!! Produktet virkede bare ikke - så kort kan det siges!

 

Måske skulle producenterne tage ansvaret for deres produkter i stedet for at skyde skylde på forbrugerne :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst S'eren
Den beskyldning hopper jeg altså ikke på!!! Jeg er sgu træt af at høre, at produktet er anvendt forkert - helt ærligt, det er da ikke så svært at bruge, og det er altså ikke det som er gået galt for mig!!! Produktet virkede bare ikke - så kort kan det siges!

 

Måske skulle producenterne tage ansvaret for deres produkter i stedet for at skyde skylde på forbrugerne :evil:

 

Så vidt jeg så blev der givet to eksempler i Annes indlæg.

Ergo hvis du har brugt produktet korrekt så har lopperne nok være resistente?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg så blev der givet to eksempler i Annes indlæg.

Ergo hvis du har brugt produktet korrekt så har lopperne nok være resistente?

 

Ergo - produktet har ikke virket! Hvis et produkt ikke kan holde hvad det lover (= at holde lopper væk) så lever det bare ikke op til forventningerne. Uanset hvilken undskyldning producenten skulle ha'. Ellers bør de oplyse, at der er stor chance for, at man alligevel får lopper fordi de er resistente!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ergo - produktet har ikke virket! Hvis et produkt ikke kan holde hvad det lover (= at holde lopper væk) så lever det bare ikke op til forventningerne. Uanset hvilken undskyldning producenten skulle ha'. Ellers bør de oplyse, at der er stor chance for, at man alligevel får lopper fordi de er resistente!

 

Så hvis du bliver syg og går til lægen og får noget penicillin som ikke virker på dig på den bakterie, er produktet noget lort? Også selvom det virker på tusindvis andre?

 

Så skal man jo også huske at de forebyggende midler virker på forskellig vis. Hvis angrebet er sat ind, nytter det jo ikke at behandle med et middel der kun afskrækker lopperne fra hunden.

 

Her er i øvrigt guiden til at bekæmpe et loppeangreb. Som det fremgår, er det en lang proces på 3 mdr., med konstant behandling og rengøring.Og tro mig, jeg HAR prøvet det, og det endte med at tage ddet meste af et halvt år, da jeg ikke lige var grundig nok de første par mdr.

 

Om parasitter: Om lopper | FRONTLINE Combo Vet

 

Med fred nu være med det - jeg tror bare at vi er meget forskellige i vores tilgang til produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis du bliver syg og går til lægen og får noget penicillin som ikke virker på dig på den bakterie, er produktet noget lort? Også selvom det virker på tusindvis andre?

 

Ja, hvis producenten og lægen lover mig, at hvis jeg bruger penge på penicillinen så bliver jeg rask, og jeg så ikke bliver det, så er det da falsk markedsføring.

 

Så skal man jo også huske at de forebyggende midler virker på forskellig vis. Hvis angrebet er sat ind, nytter det jo ikke at behandle med et middel der kun afskrækker lopperne fra hunden.

 

I mit tilfælde havde min hund fået produktet i LANG tid, så det var med andre ord indkøbt som FOREBYGGENDE - ikke BEHANDLENDE til et allerede igangværende angreb.

 

Her er i øvrigt guiden til at bekæmpe et loppeangreb. Som det fremgår, er det en lang proces på 3 mdr., med konstant behandling og rengøring.Og tro mig, jeg HAR prøvet det, og det endte med at tage ddet meste af et halvt år, da jeg ikke lige var grundig nok de første par mdr.

 

Om parasitter: Om lopper | FRONTLINE Combo Vet

 

Med fred nu være med det - jeg tror bare at vi er meget forskellige i vores tilgang til produkter.

 

Tak, den kender jeg. Måtte jo læse en masse om det da lopperne jo allerede var godt i gang.

 

Igen: Midlet lover i sin markedsføring at det er forebyggende mod lopper - så skal det også være det!

 

Har forresten snakket med mange andre hundeejere, som har samme dårlige erfaring med produktet som jeg. Og apoteket og dyrlægen havde også hørt mange klager - så der er jo nok noget om snakken...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...