Hop til indhold

Førerhunde / servicehunde


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

jeg sad lige og tænkte på en fysioterapeut jeg engang kendte , hun var blind og havd

en lab som førerhund , så kom jeg til at tænke på hvordan man egentlig udvælger og

træner sådan en hund og hvorfor det ofte er de samme racer der bruges : schæfer -

labber - retrivere , men hvorfor ikke andre racer , som fks stor pudler - belgiske hyr-

dehunde og andre jagtracer ? det undrer mig også lidt at man ikke ser små racer

blive trænet som fks narkohunde , hvis man skal løfte en hund for fks at undersøge

et fly for narko eller sprængstof må det da være noget nemmere hvis det er en lille

hund end hvis det er en stor !

Er det udelukkende fordi det er en tradition at bruge visse racer eller hvad ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid tænkt at labberne har et fredeligt gemyt og er lette at træne.. det er vel også primært en større hunderace der er fysisk mere passende som førerhund, så den er nem at nå for den blinde? Og ja generelt som hjælpe hund at de større racer kan nå højere op uden de skal hoppe hvis de nu skal hente en telefon eller medicin.

Men ja, man burde da træne små hunderacer til at arbejde i lufthavne og sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så engang et program, hvor de netop kom ind på at pudlen var en fremragende førerhund, desværre var de mere 'utilregnelige' fordi de hurtigere keder sig på opgaverne.

 

Jeg kan ikke huske om det er som narko eller bombehund, men det danske politi har også en springer spaniel 'ansat' :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så engang et program, hvor de netop kom ind på at pudlen var en fremragende førerhund, desværre var de mere 'utilregnelige' fordi de hurtigere keder sig på opgaverne.

 

Jeg kan ikke huske om det er som narko eller bombehund, men det danske politi har også en springer spaniel 'ansat' :-D

spaniels er helt almindeligt brugt som narko/bombehunde i UK -og rigtig mange af dem er rescues. Vi havde to springere der kom fast i pensionen, der var politihunde. VILDT lækre, rolige hunde! De vidste godt de var på ferie, når de kom hos os :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En servicehund skal kunne medtages i alle miljøer og finde sig i en del. Blandt andet derfor er det vigtigt at racen (og individet) kan tolerere fremmede personer og hunde ganske tæt på sig og i dette ligger der, at hunden ikke må være naturligt reserveret/forbeholden.

 

Sjov timing for denne tråd for i går var jeg netop censor for STH servicehunde ved offentlighedstesten. Testen foregår i City2 og gerne på lørdage, hvor der er virkeligt pres på med mennesker, underholdning mv.

 

Nogle af de ting hundene skal kunne finde sig i er, at en fremmed pludselig tager kontakt og tilbyder hunden en rest mad uden at spørge, klapper på hunden og at der køres indkøbsvogne meget tæt forbi.

Hundene skal ignorere tætpasserende råbende, løbende børn, pludselige høje lyde mm.

 

Derfor er det så vigtigt at "grundmaterialet" i sådan en hund er åbenhed og en optimistisk tilgang til alt der sker omkring den.

 

Endvidere skal hundene kunne "kalde" på hjælp fra toilettet, være tryg i elevator, kunne slappe af på restaurantbesøg, kaldes ind fra vent, holdes af en fremmed person, hilse pænt på en fremmed, gå ind ad svingdøre, gennem smalle passager, udføre forskellige lydighedsøvelser mm.

 

En labrador/goldens udseende er venligt, hvilket har en betydning for de mennesker hundene møder.

 

Det siger sig selv, at STH hundene trænes med venlige, belønningsbaserede metoder og det er altid glade og frejdige hunde, jeg ser til testen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...