Hop til indhold

2 x analkirtelbetændelse = operation?


Ajsas
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

 

Min hund på 3 har to gange med ca. halvandet års mellemrum haft betændelse i analkirtlerne. Udover det har de været ret fyldte én gang til sundhedstjek. Her anden gang med betændelse var for nyligt og det var ifølge dyrlægen en ret voldsom omgang. Der var ingen tegn på at der var noget galt før et par timer før vi tog til dyrlægen.

 

En uge efter blev han tjekket hos dyrlægen hvor analkirtlerne ikke helt var som de skulle være endnu. Vores hund fik smertestillende i endnu et par dage og vi fik så en tid til 3 uger efter (det er i morgen) hvor vi skal se hvordan det ser ud. Jeg er ret sikker på at det er helt som det skal være nu, da Uffe ikke viser nogen interesse bagi.

 

Dyrlægen nævnte dog at vi skulle snakke om en evt. fjernelse af kirtlerne i morgen. Umiddelbart synes jeg det er en lidt drastisk løsning, da jeg selv havde tænkt at vi kunne komme til tjek hvert halve år. Dog ved jeg også at analkirtelbetændelse er ret smertefuldt, og jeg ønsker bare at træffe den rigtige beslutning.

 

Synes I at det er på sin plads med operation allerede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde gjort det. Men jeg er også typen der til enhver tid tyer til operation frem for en masse potentielt bøvl i fremtiden.

 

Fyldte eller betændte analkirtler er meget smertefuldt for hunden, og hvis det kan fikses med et forholdsvis lille indgreb, synes jeg at det er det værd. Hvis du har forsikring på hunden, dækker den sandsynligvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg gjorde det ikke!

Min ældste beagle får regelmæssig tømt sine anal kirtler - det gør vi selv med 1 måneds mellemrum. Det er ikke spor besværligt og han har kun en gang haft en alvorlig betændelse i kirtlerne - da han var 3 år - nu bliver han 9 næste gang. Hvis man gør det til en regel at checke dem samt følge hundens adfærd, så syntes jeg ikke de skal fjernes.

 

Okay - jeg ser så ikke lige analkirtlerne som det største problem - klart hvis der er alvorlig sygdom at man skal overveje det. Min fik f.eks. fjernet sine læbefolder da der var alvorlig sygdom i dem - som kunne havde udviklet sig til en kræft sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde gjort det. Men jeg er også typen der til enhver tid tyer til operation frem for en masse potentielt bøvl i fremtiden.

 

Fyldte eller betændte analkirtler er meget smertefuldt for hunden, og hvis det kan fikses med et forholdsvis lille indgreb, synes jeg at det er det værd. Hvis du har forsikring på hunden, dækker den sandsynligvis.

 

Jeg er nok lidt typen der er forsigtig med operationer, og da jeg spurgte dyrlægen om det var en ret ligetil operation sagde han nej. Derefter forklarede han at de ofte gør det osv., men at han ikke vil sige at den er supernem netop fordi han skal ind bag ringmusklen.

 

Jeg har forresten forsikring som vil dække 80% :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde det ikke!

Min ældste beagle får regelmæssig tømt sine anal kirtler - det gør vi selv med 1 måneds mellemrum. Det er ikke spor besværligt og han har kun en gang haft en alvorlig betændelse i kirtlerne - da han var 3 år - nu bliver han 9 næste gang. Hvis man gør det til en regel at checke dem samt følge hundens adfærd, så syntes jeg ikke de skal fjernes.

 

Okay - jeg ser så ikke lige analkirtlerne som det største problem - klart hvis der er alvorlig sygdom at man skal overveje det. Min fik f.eks. fjernet sine læbefolder da der var alvorlig sygdom i dem - som kunne havde udviklet sig til en kræft sygdom.

 

Måske vi kunne lære at tømme dem. Det ville i hvert fald være smartere end at rende ofte til dyrlægen. Vi har efter første gang med betændte kirtler holdt virkelig godt øje med ham, og det undrer mig virkelig at den lige pludselig uden varsel er helt gal igen. Det er mest det der taler for operation for mit vedkommende i hvert fald. Men hvis jeg så lærer at tømme dem, kan det være vi aldrig kommer dertil. Hmm :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karlas bliver også tømt hver måned, for at undgå betændelse. Hun kan ikke tømme dem selv. Jeg tør ikke operere hende, da hun reagerer ekstremt dårligt på bedøvende midler....

 

Har du lært at gøre det selv? Eller det er måske ikke så besværligt at få dyrlægen til at gøre det så ofte? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Måske vi kunne lære at tømme dem. Det ville i hvert fald være smartere end at rende ofte til dyrlægen. Vi har efter første gang med betændte kirtler holdt virkelig godt øje med ham, og det undrer mig virkelig at den lige pludselig uden varsel er helt gal igen. Det er mest det der taler for operation for mit vedkommende i hvert fald. Men hvis jeg så lærer at tømme dem, kan det være vi aldrig kommer dertil. Hmm :)

 

Et af problemerne med analkirtlerne er, at der lige nu ikke er noget, for så to dage efter at være galt. Min Charlie har større anal sække end de fleste hunde har - det kan jo også være det som er galt med din hund?

 

Charlie viser tegn når hans afføring begynder at blive mere lind i det - han skal anstrenge sig for at komme af med det - sidder længe i "wc stilling" - eller han bliver mere stivbenet når han letter ben - desuden er vores yngste beagle meget mere interesseret i at snuse ham bagi grundet anal væsken som presser sig på - så ved vi at tiden er inde. Dyrlægen har vist os hvordan man gør - men der findes info på nettet - blandt andet flere videoer på You Tube - jeg har også lagt billeder ind herinde og der ligger info på beaglernes hjemmeside med anvisning på hvordan man gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du lært at gøre det selv? Eller det er måske ikke så besværligt at få dyrlægen til at gøre det så ofte? :)

 

Vi tager til dyrlæge og får det gjort. Jeg har én dyrlæge til Cajsa, og bruger en anden til de to andre. Cajsas tager en hel konsultation, mens den anden og min tidligere dyrlæge kun tager 100 kr. og nogle gange ingenting. Jeg synes personligt det er horribelt at tage en helt konsultation, når det er overstået på 20 sek.

 

Mingus' problemer startede for 3 år siden, hvor hans kirtler var blevet betændte uden at han havde vist tegn på det, andet end at han slikkede sig mere og havde været lidt ekstra nedtrykt (hvilket uheldigvis faldt sammen med at min eks og jeg gik fra hinanden, så man ikke tillagde det nogen videre betydning). Næste morgen på vej til dyrlægen, springer de i bilen. Siden da, er de blevet tømt manuelt med jævne mellemrum.

 

Jeg har overvejet operation, men den er nemlig alt andet end simpel, og med risiko for nogle ret alvorlige komplikationer. Så jeg tør simpelthen ikke, når nu det kan afhjælpes med 20 sekunders let ubehag hver/hveranden måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde fjernet dem, det gør hammer ondt på hunden, det generer dem rigtig meget men ikke alle er lige gode til at se signalerne. Det er heller ikke specielt behageligt for dem at få kirtlerne tømt ofte og i nogle tilfælde vil den gentagne irritation og tømning gøre at kirtlerne vokser og så er det pludselig ikke noget mindre indgreb at få dem fjernet.

 

Jeg har fået fjernet på to af mine hunde og har bestemt ikke fortrudt. Ved den første ville jeg bare ønske at jeg havde gjort det tidligere.

Jeg tømmer selv kirtlerne på mine, det er som sådan ikke et problem, men når man ved hvor ubehageligt det er for hunden når de ikke tømmes naturligt og bliver betændte, så synes jeg ikke der er så meget at være betænkelig ved. En af mine unge hunde skal have sine fjernet i nærmeste fremtid, jeg har egentlig kun ventet fordi jeg godt vil have noget alder på hende inden hun skal i narkose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overvejet operation, men den er nemlig alt andet end simpel, og med risiko for nogle ret alvorlige komplikationer. Så jeg tør simpelthen ikke, når nu det kan afhjælpes med 20 sekunders let ubehag hver/hveranden måned.

 

Lige præcis det du skriver der tænkte jeg også, indtil dyrlægen bad mig overveje operation og nok også anbefaler det i morgen. Ih, jeg synes simpelthen det er sådan en svær beslutning og tråden her har ikke rigtigt gjort det nemmere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde fjernet dem, det gør hammer ondt på hunden, det generer dem rigtig meget men ikke alle er lige gode til at se signalerne. Det er heller ikke specielt behageligt for dem at få kirtlerne tømt ofte og i nogle tilfælde vil den gentagne irritation og tømning gøre at kirtlerne vokser og så er det pludselig ikke noget mindre indgreb at få dem fjernet.

 

Jeg har fået fjernet på to af mine hunde og har bestemt ikke fortrudt. Ved den første ville jeg bare ønske at jeg havde gjort det tidligere.

Jeg tømmer selv kirtlerne på mine, det er som sådan ikke et problem, men når man ved hvor ubehageligt det er for hunden når de ikke tømmes naturligt og bliver betændte, så synes jeg ikke der er så meget at være betænkelig ved. En af mine unge hunde skal have sine fjernet i nærmeste fremtid, jeg har egentlig kun ventet fordi jeg godt vil have noget alder på hende inden hun skal i narkose.

 

Hvis kirtlerne aldrig blev tømt naturligt var jeg nok heller ikke i tvivl. Men jeg ved jo at han kan gå et år uden problemer, så det er derfor jeg tøver når nu operationen ikke er helt simpel. Men altså, hvis jeg lader ham operere kommer det sikkert til at gå fint :) Det er bare mig der er lidt en kylling når det kommer til narkose og dagene efter osv. Og det skal selvfølgelig ikke så i vejen for at vælge operationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis kirtlerne aldrig blev tømt naturligt var jeg nok heller ikke i tvivl. Men jeg ved jo at han kan gå et år uden problemer, så det er derfor jeg tøver når nu operationen ikke er helt simpel. Men altså, hvis jeg lader ham operere kommer det sikkert til at gå fint :) Det er bare mig der er lidt en kylling når det kommer til narkose og dagene efter osv. Og det skal selvfølgelig ikke så i vejen for at vælge operationen.

 

Jeg har set temmelig mange hunde gennem tiden som fik afhjulpet et problem, ved at få tømt kirtlerne. Deres ejere har simpelthen ikke overvejet at halthed, karperyg, blød mave og andet kunne hænge sammen med fyldte kirtler. De behøver ikke være betændte for at genere. Den unge tæve jeg har her, hun tømmer til dels sine kirtler når hun besørger, men det er ikke nok til at hun ikke er generet af fyldte kirtler. Ingen af mine hunde har nogen sinde gnubbet røv hen over gulvet, hvilket jo for nogle er indikation på generede analkirtler. Men tre af dem har på trods af det problemer der er generende nok for dem til at jeg ikke har været i tvivl om at de kirtler bare skal væk.

 

På den første nåede kirtlerne at blive på størrelse med valnødder, og han var gul og blå p numsen efterfølgende fordi det havde været problematisk at få pillet dem ud. Ved nummer to var jeg derfor noget hurtigere til at få dem fjernet og det gik temmelig meget nemmere.

 

Var jeg dig ville jeg de næste par måneder giver så meget ben til hunden at afføringen blev hård - er det ikke nok til at kirtlerne tømmes kontinuerligt, så ville jeg få dem fjernet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set temmelig mange hunde gennem tiden som fik afhjulpet et problem, ved at få tømt kirtlerne. Deres ejere har simpelthen ikke overvejet at halthed, karperyg, blød mave og andet kunne hænge sammen med fyldte kirtler. De behøver ikke være betændte for at genere. Den unge tæve jeg har her, hun tømmer til dels sine kirtler når hun besørger, men det er ikke nok til at hun ikke er generet af fyldte kirtler. Ingen af mine hunde har nogen sinde gnubbet røv hen over gulvet, hvilket jo for nogle er indikation på generede analkirtler. Men tre af dem har på trods af det problemer der er generende nok for dem til at jeg ikke har været i tvivl om at de kirtler bare skal væk.

 

På den første nåede kirtlerne at blive på størrelse med valnødder, og han var gul og blå p numsen efterfølgende fordi det havde været problematisk at få pillet dem ud. Ved nummer to var jeg derfor noget hurtigere til at få dem fjernet og det gik temmelig meget nemmere.

 

Var jeg dig ville jeg de næste par måneder giver så meget ben til hunden at afføringen blev hård - er det ikke nok til at kirtlerne tømmes kontinuerligt, så ville jeg få dem fjernet.

 

Tak for nyttig viden! Så selvom han har gået længe uden de har været betændte, så har de måske været ret fyldte alligevel. Mere end de burde. Jeg synes generelt godt han kan være lidt længe om at besørge en gang imellem, og vi bliver heller ikke super overraskede hvis han kaster lidt op. Det er det eneste jeg lige kan komme i tanke om der kunne være med ham.

 

Det lyder rigtig fornuftigt at arbejde på at gøre afføringen mere hård og så se hvad status er bagi. Jeg vender det med min kæreste og så dyrlægen i morgen. Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde fjernet dem, det gør hammer ondt på hunden, det generer dem rigtig meget men ikke alle er lige gode til at se signalerne. Det er heller ikke specielt behageligt for dem at få kirtlerne tømt ofte og i nogle tilfælde vil den gentagne irritation og tømning gøre at kirtlerne vokser og så er det pludselig ikke noget mindre indgreb at få dem fjernet.

 

Jeg har fået fjernet på to af mine hunde og har bestemt ikke fortrudt. Ved den første ville jeg bare ønske at jeg havde gjort det tidligere.

Jeg tømmer selv kirtlerne på mine, det er som sådan ikke et problem, men når man ved hvor ubehageligt det er for hunden når de ikke tømmes naturligt og bliver betændte, så synes jeg ikke der er så meget at være betænkelig ved. En af mine unge hunde skal have sine fjernet i nærmeste fremtid, jeg har egentlig kun ventet fordi jeg godt vil have noget alder på hende inden hun skal i narkose.

 

Efter have set en hund blive mere og mere deprimeret over en betændt analkirtel, og nærmest miste livslysten pga. smerte, så vil jeg til enhver tid hellere få dem fjernet ligesom dig.

 

Måske gør det ikke ondt på en hund at få tømt en ikke betændt analkirtel, men det gør så sandelig ret ondt at få den tømt hvis den er betændt.

 

Og hos min dyrlæge frarådes det at man selv tømmer den idet at man kan få revet hul på slimhinden, man kan derimod massere hunden "ude fra" for at hjælpe den, men det frarådes som sagt at forsøge at tømme den "inde fra".

 

Den hund jeg oplevede kom op til dyrlægen hvor man opdagede en betændt analkirtel, hos dyrlægen tømte man den og gjorde dette 4 gange med 3 dages mellemrum. I de dage der gik kunne jeg bare se hunden blive gammel for øjnene af mig, ville ikke gå tur, mistede lysten til mad, og virkede i det hele taget uden livslyst.

 

2 dage efter analkirtlen blev fjernet, og på trods af at der stadig måtte være smerter efter operationen, så begyndte hunden at live op og blive sig selv igen.

 

Det skal så siges at dyrlægen udtalte at analkirtlen var meget stor, så måske derfor det var så smertefuldt :vedikke:

 

 

ps. Og ja, han fik kun fjernet én analkirtel, den anden var fjernet for flere år siden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vil lige tilføje at vi aldrig tømmer anal sækken indefra - det foregår altid udefra.

Operation bør kun foretages ved gentagne betændelser og det læser jeg ikke at ts's hund har!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige tilføje at vi aldrig tømmer anal sækken indefra - det foregår altid udefra.

Operation bør kun foretages ved gentagne betændelser og det læser jeg ikke at ts's hund har!

 

Eller hvis betændelse er så svær at den påvirker hunden meget og den ikke kan komme af med betændelse på trods af tømninger.

 

Den hund jeg skrev om var så uheldig at betændelsen var så svær at dens stofskifte (det blev for lavt) også blev påvirket, og dette var så grunden til at den virkede som om den havde mistet livslysten. Men så uheldig behøver man jo ikke at være, og jeg ville da også først forsøge at få analkirtlen tømt, men hvis det ikke ser ud til at hjælpe eller hvis betændelsen bliver ved at vende tilbage, så ville jeg ty til opereation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige tilføje at vi aldrig tømmer anal sækken indefra - det foregår altid udefra.

Operation bør kun foretages ved gentagne betændelser og det læser jeg ikke at ts's hund har!

 

Jeg er helt enig. Mingus har kun haft betændelse den ene gang for tre år siden, så jeg er heller ikke tilhænger af en kompliceret operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Med betændelse mener jeg at det flyder ud med blod og betændelse når "sækken" tømmes - altså en tilstand der kræver antibiotika og smertestillende behandling.

Selve væsken behøver ikke blive betændt - men nogle hunde har en dybere "sæk" ligesom min Charlie og dermed dannes der mere anal væske end hunden kan tømme ud.

 

Jeg har lige læst om et tilfælde hvor hunden dannede en stor rød bule - fordi der blev dannet en falsk anal sæk hvor væsken hobede sig op - denne type problem kræver operation så den ekstra "sæk" kan blive fjernet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige opdatere og fortælle at kirtlerne var helt som de skulle være i går, og at dyrlægen ikke mente at det skulle være nu-nu hvis Uffe skulle opereres. Så vi arbejder på at gøre afføringen mere fast generelt og ser tiden an. Han bad mig dog om at være forsigtig med ben, fordi han ligefrem havde oplevet hunde med forstoppelse pga. for mange ben. Han talte (selvfølgelig) godt om et fiberprodukt de solgte. Det var ikke dyrt, så det røg med og så supplerer jeg med ben også forhåbentligt uden at give ham forstoppelse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ben er også noget man skal passe på. Mange hunde æder det hele og det har deres maver ikke godt af. Hvis hunden i forvejen har tendenser med tyktarms problemer (som to af mine har) så har man hurtig en ond cirkel og et større problem end analkirtlerne giver.

 

Ang. Fiber tilskud - så giver jeg tilskud af havre eller rugfras (rugfras har et højt indhold af fiber og ikke ret meget sukker)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ben er også noget man skal passe på. Mange hunde æder det hele og det har deres maver ikke godt af. Hvis hunden i forvejen har tendenser med tyktarms problemer (som to af mine har) så har man hurtig en ond cirkel og et større problem end analkirtlerne giver.

 

Ang. Fiber tilskud - så giver jeg tilskud af havre eller rugfras (rugfras har et højt indhold af fiber og ikke ret meget sukker)

 

Hvis ikke hunden æder benet kommer det jo ikke til at gøre en forskel på returvarens konsistens...

 

Jeg synes godt nok du oplever mange problemstillinger ifm. dine hunde og kan egentlig godt forstå at du "ser lidt spøgelser", men jeg blir altså nødt til at sige at det behøver ikke at være så dramatisk at fodre hund, hvis ellers hunden er normalt fungerende og ikke kræver specielle hensyn.

 

 

Trådstarter - du kan evt. vælge nøgleben for dem kan hunden ret nemt kvase og derfor få det bedste udbytte af. Prøv dig lidt frem, find ud af hvor meget der skal til for at lige netop din hund får så tilpas hård afføring at kirtlerne tømmes naturligt. Skulle du havne i en situation hvor afføringe bliver for tør og derfor svær for hunden at komme af med, så giv den en god gang olie over maden nogle gange, så glider det hele lidt lettere.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...