Lenschow Skrevet Juli 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2013 Hej jeg starter nogle forskellige hold ved Viborg, og har endelig fundet egnede arealer. I den forbindelse skal jeg tilbyde hvalpemotivation sammen med en dyrlæge, og jeg har naturligvis nogle forestillinger om indhold osv - men jeg vil gerne høre hvalpeejerne selv: Hvis du har gået til hvalpemotivation - hvad virkede så og hvorfor på dit hold? Var der nogle ting, som du især syntes godt om? Du behøver ikke skrive hvor naturligvis. Jeg er bare nysgerrig efter at høre, hvad målgruppen efterspørger og hvordan vi kan gøre det bedst muligt for både vams og ejer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Tak for alle de gode svar på mailen - jeg har en masse fine ting nu at arbejde videre med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Hvorfor får du svar på mailen og ikke over forumet så andre kan læse med og blive inspireret? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 En ting som jeg stadig hænger i fra vores første hvalpehold med den gamle. Det var hos Dch. Der var 16!!!! hunde på holdet. Det var ALT for mange. Det eneste tidspunkt at man ikke mærkede at det var for mange var i "frikvarteret". Gud hvor var det røvsygt at sidde og vente imens de 15 andre skulle have hjælp til en øvelse. Der var SÅ meget ventetid. Vores instruktør havde kun et mål for øje og det var prøver, det vil sige ALT blev vurderet i forhold til en prøve og her mener jeg ALT. Vi var glade for at der var forskellige racer - det var virkelig skønt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 En ting som jeg stadig hænger i fra vores første hvalpehold med den gamle. Det var hos Dch. Der var 16!!!! hunde på holdet. Det var ALT for mange. Det eneste tidspunkt at man ikke mærkede at det var for mange var i "frikvarteret". Gud hvor var det røvsygt at sidde og vente imens de 15 andre skulle have hjælp til en øvelse. Der var SÅ meget ventetid. Vores instruktør havde kun et mål for øje og det var prøver, det vil sige ALT blev vurderet i forhold til en prøve og her mener jeg ALT. Vi var glade for at der var forskellige racer - det var virkelig skønt Jeg var trænerføl på et hvalpehold hos DCH her i vinter/foråret - med 19 hunde på holdet. Vi var til gengæld 3 trænere om holdet, så vi delte op, så hver træner havde 6-7 hunde i 20 minutter og så gik vi "på omgang". Så det er der er mange hunde på holdet, behøver ikke være en dårlig ting. Der skal bare være trænere nok på holdet. Vi har også en hvalpeprøve, men det var nu kun de sidste 3-4 gange, vi fokuserede på tingene i prøven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Der var så kun EN træner Det var HELE vejen igennem der var konstant fokus på prøven. Helt ærligt, en dame på 50 der står og skælder folk ud - sassy flugter ikke førers forben, det er for dåååååårligt:sjov: spørg lige om jeg stod af der*GG* Men hey hunden nød at komme ud og hilse på andre hunde og få øvelser, men det her var for stort Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Et lille hold, hvor der er tid til at snakke med den enkelte. Højst 8 hvalpe pr. træner. En masse indlæring af de nye hundeejere Opbygning af en god relation mellem hund og ejer En masse ro omkring diverse sjove "øvelser" Et styret "frikvarter" hvor hvalpene tumler to og to i par som passer sammen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Vi gør også meget ud af det sociale bagefter; kaffe i klubhuset sammen. Her har man mulighed for i ro og mag at få stillet spørgsmål og få svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Der var så kun EN træner Det var HELE vejen igennem der var konstant fokus på prøven. Helt ærligt, en dame på 50 der står og skælder folk ud - sassy flugter ikke førers forben, det er for dåååååårligt:sjov: spørg lige om jeg stod af der*GG* Men hey hunden nød at komme ud og hilse på andre hunde og få øvelser, men det her var for stort Ved vores prøve er vi ligeglade med om hvalpen flugter med førerens ben, sidder/stå/ligger lige osv. Den skal dog frivilligt følge med - altså ingen stram snor og have en forståelse for, hvad øvelsen går ud på - om man så kan gå 2 eller 10 skridt væk i en dæk er hamrende ligegyldigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 For mig er det vigtigt at der er kontrol over holdet. Dvs. ingen løse og vilde hunde - ingen hilsen medmindre det er aftalt og ingen fri leg. Det er vigtigt at træner respekterer de enkeltes ønsker, hvis de træner mod noget bestemt. Og det er vigtigt at træneren kan se fremad og hjælpe hundeføreren på vej mod et langsigtet mål. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Vi gør også meget ud af det sociale bagefter; kaffe i klubhuset sammen. Her har man mulighed for i ro og mag at få stillet spørgsmål og få svar. Det havde vi slet heller ikke. Det var kun hvis vi selv gik derind og fik snakket med andre fra klubben. Men træneren forsvandt. Snoren var skam pænt slap, meeeeen jeg lover dig hun forstod at øffe og skælde ud*GG* Hun var ikke den perfekte, meeen der var nogle dejlige hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Det er også vigtigt for mig at man arbejder med drift og leg - og har andre redskaber i posen end at proppe godbidder i munden på hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Det er også vigtigt for mig at man arbejder med drift og leg - og har andre redskaber i posen end at proppe godbidder i munden på hunden. Kommer det ikke noget an på, hvem målgruppen er? Det er naturligvis rigtig godt at kunne lege med sin hund, men "drift" ligefrem? Lenschow, på mine hvalpehold har der været udtrykt meget stor glæde over "ro" træning samt gennemgang af pels, øren, tænder mv. Jeg har haft medbragt redskaber til pelsen, klosakse mv. På et hold hvor jeg havde en del hvalpe med lidt udstående øjne fik hvalpeejerne prøvet at dryppe hvalpenes øjne med sterilt saltvand i små pipetter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Kommer det ikke noget an på, hvem målgruppen er? Det er naturligvis rigtig godt at kunne lege med sin hund, men "drift" ligefrem? Lenschow, på mine hvalpehold har der været udtrykt meget stor glæde over "ro" træning samt gennemgang af pels, øren, tænder mv. Jeg har haft medbragt redskaber til pelsen, klosakse mv. På et hold hvor jeg havde en del hvalpe med lidt udstående øjne fik hvalpeejerne prøvet at dryppe hvalpenes øjne med sterilt saltvand i små pipetter. Nej det synes jeg ikke. Leg og arbejde drift mener jeg bør indgå på et hvalpehold. Altså drift som i byttedrift. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 For mig er det vigtigt at der er kontrol over holdet. Dvs. ingen løse og vilde hunde - ingen hilsen medmindre det er aftalt og ingen fri leg.Det er vigtigt at træner respekterer de enkeltes ønsker, hvis de træner mod noget bestemt. Og det er vigtigt at træneren kan se fremad og hjælpe hundeføreren på vej mod et langsigtet mål. Det er også vigtigt for mig at man arbejder med drift og leg - og har andre redskaber i posen end at proppe godbidder i munden på hunden. Det er ikke for at være på tværs, men det er egentlig morsomt hvor uenig man kan være. Det du beskriver ville jeg løbe væk fra så hurtigt som muligt. For mig er det vigtigt at hvalpene får lov til at lege sammen, da man selvom man bor hvor jeg gør hvor der er tonsvis af hunde, kan have svært ved at finde ligeværdige hvalpe ens hvalp kan lege med. Legen skal styres så ingen får ubehagelige oplevelser og ejerne skal lære at se hvor de skal gribe ind og hvor de skal lade hvalpene selv finde ud af det. Personligt kan jeg også godt lide at man træner indkald i frikvarteret (det skal selvfølgelig være når hvalpen ikke er fuldstændig opslugt af legen) så ejeren får en fornemmelse af hvornår de ikke skal kalde. At lære boldmotivation kan være godt, men jeg synes ikke det hører hjemme på et hvalpehold med mindre andre midler ikke har den ønskede effekt. Balancen mellem interesseret og stresset kan være svær at ramme og når man ikke kender sin hvalp så godt endnu skulle jeg personligt ikke nyde noget af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Det er ikke for at være på tværs, men det er egentlig morsomt hvor uenig man kan være. Det du beskriver ville jeg løbe væk fra så hurtigt som muligt. For mig er det vigtigt at hvalpene får lov til at lege sammen, da man selvom man bor hvor jeg gør hvor der er tonsvis af hunde, kan have svært ved at finde ligeværdige hvalpe ens hvalp kan lege med. Legen skal styres så ingen får ubehagelige oplevelser og ejerne skal lære at se hvor de skal gribe ind og hvor de skal lade hvalpene selv finde ud af det. Personligt kan jeg også godt lide at man træner indkald i frikvarteret (det skal selvfølgelig være når hvalpen ikke er fuldstændig opslugt af legen) så ejeren får en fornemmelse af hvornår de ikke skal kalde. At lære boldmotivation kan være godt, men jeg synes ikke det hører hjemme på et hvalpehold med mindre andre midler ikke har den ønskede effekt. Balancen mellem interesseret og stresset kan være svær at ramme og når man ikke kender sin hvalp så godt endnu skulle jeg personligt ikke nyde noget af det. Hvem snakker om boldmotivation? Jeg gør altså ikke. At arbejde med byttedrift indgår i øvrigt i DKKs pensum for hvalpemotivation og jeg synes det er vigtigt. Det handler jo ikke om at kaste bold, det handler om at tale om hvad byttedrift er og vise hvordan man kan bruge den konstruktivt. Alt for mange hvalpehold, mener jeg, arbejder kun med mad. Så står man der med en halvvoksen hund, som aldrig har lært at lege, når man engang skal videre. Og det har jeg set alt alt for mange gange. Fri leg hører i mine øjne ikke hjemme på et hvalpehold - hos os (DKK) bruger vi det indimellem sidst i forløbet, hvor hvalpene inddeles i mindre grupperinger. Det er også fint - jeg vil bare ikke være med med min hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Nej det synes jeg ikke. Leg og arbejde drift mener jeg bør indgå på et hvalpehold. Altså drift som i byttedrift. Er det ikke et almindeligt hvalpehold vi taler om?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Er det ikke et almindeligt hvalpehold vi taler om?. Jo, et helt almindeligt hvalpehold. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Hvem snakker om boldmotivation? Jeg gør altså ikke. Okay, så ved jeg vist ikke helt hvad du mener med at arbejde med byttedrift. Jeg er med på at det ikke drejer sig om at kaste bold med sin hund, dog.At arbejde med byttedrift indgår i øvrigt i DKKs pensum for hvalpemotivation og jeg synes det er vigtigt. Det handler jo ikke om at kaste bold, det handler om at tale om hvad byttedrift er og vise hvordan man kan bruge den konstruktivt. Alt for mange hvalpehold, mener jeg, arbejder kun med mad. I min verden har de fleste mere brug for at finde slukknappen end tændknappen og der er mad nu en god og harmløs løsning. Så står man der med en halvvoksen hund, som aldrig har lært at lege, når man engang skal videre. Og det har jeg set alt alt for mange gange. En hund der ikke har lært at lege med sin ejer?. Jeg forstår vist heller ikke her præcist hvad du mener. Fri leg hører i mine øjne ikke hjemme på et hvalpehold - hos os (DKK) bruger vi det indimellem sidst i forløbet, hvor hvalpene inddeles i mindre grupperinger. Det er også fint - jeg vil bare ikke være med med min hvalp. Men hvordan skal folk så lære hvad de skal se efter og være obs på, når de støder ind i det når de står alene med hvalpen?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 For mig ville belønning og timing være det vigtigste. Og snak om grænsesætning (og træning af det, selvfølgelig). De fleste hvalpeejere kender ordet "positiv træning", men mange overfortolker det. Så en præcisering af begreberne, træning af "nej"-øvelsen og korrekt belønning, er for mig det aller vigtigste. Hvis de ting er på plads, skal lydigheden nok komme. Og måske en introduktion til "stop jagten", fx med en hareflusher. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Jo, et helt almindeligt hvalpehold. Der synes jeg bare det rækker med at lære ejeren at gøre sig interessant, for der er jo rigelig af andre ting (imo vigtigere ting) at tage fat på i det ret korte forløb et hvalpehold kører. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Hvem snakker om boldmotivation? Jeg gør altså ikke.At arbejde med byttedrift indgår i øvrigt i DKKs pensum for hvalpemotivation og jeg synes det er vigtigt. Det handler jo ikke om at kaste bold, det handler om at tale om hvad byttedrift er og vise hvordan man kan bruge den konstruktivt. Alt for mange hvalpehold, mener jeg, arbejder kun med mad. Så står man der med en halvvoksen hund, som aldrig har lært at lege, når man engang skal videre. Og det har jeg set alt alt for mange gange. Fri leg hører i mine øjne ikke hjemme på et hvalpehold - hos os (DKK) bruger vi det indimellem sidst i forløbet, hvor hvalpene inddeles i mindre grupperinger. Det er også fint - jeg vil bare ikke være med med min hvalp. Hvad står der i det pensum for hvalpemotivationen? Er det noget man kan læse på nettet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Der synes jeg bare det rækker med at lære ejeren at gøre sig interessant, for der er jo rigelig af andre ting (imo vigtigere ting) at tage fat på i det ret korte forløb et hvalpehold kører. Ja, men det er nok der vi ikke er enige. For jeg mener det er super super vigtigt at ejer lærer at bruge leg som redskab i træningen allerede her. Heldigvis indgår det jo fast i DKKs pensum, så vi har det altid med på holdene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Hvad står der i det pensum for hvalpemotivationen? Er det noget man kan læse på nettet? Nej, det tror jeg ikke. Det er noget man lærer på uddannelsen. Der står lidt om indholdet her: Hvalpetrning (3-6 mdr.) ~ Dansk Kennel Klub men det er ret begrænset. Men interesse for genstand er en del af kurset. Jeg udbygger altid den del, så der er mere leg med genstand. Jeg brugte selv 1½ år på at tænde min tæppetisser rigtigt på leg, fordi jeg ikke havde arbejdet med det fra starten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2013 Nej det synes jeg ikke. Leg og arbejde drift mener jeg bør indgå på et hvalpehold. Altså drift som i byttedrift. For nogle år siden indførte en DcH afdeling at alle hunde som kom på kursushold, altså bare disse 8 - 10 gange, skulle køres på bold/klud i stedet for godbidder. Når man betænker at kun få på et almindeligt hold vil blive "ivrige træningstosser", altså komme til at gå op i konkurrencetræning, hvad skal hundene så køres op på bold/klud for? Hvad skal hunden og ejeren bruge det til, hvis hunden "kun" skal fungere som familiehund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts