Hop til indhold

Akita - Hvordan?


Gæst Tesshin
 Share

Recommended Posts

A:

 

Den med at jeg har haft en Akita / HUsky / Schæfer / Den var misforstået ? Jeg havde forstået det som rækken på de racer man syndes bedst om... IKKE som dem man havde...

 

B:

 

Ja har HAFT! Har ikke mere, desværre, Balto, måtte desværre aflives på grund af mavevending, Buller, stak min ex-kæreste og hendes datter af med... Så ja HAR haft dem, men DESVÆRRE har jeg dem ikke mere...

Samt da, jeg var en lille knejt, der havde jeg en Amrikansk Akita, som min far fik fra en avler af som desværre ikke avler mere... ;-)

______________________________________________________________________________________________________

 

 

Nej self ved jeg ikke mere om en hund end jeg ser på billedet... Nårhhhh nej har jo ikke været fig i 6 år, til alt muligt IPO pis og hvad ved jeg, nårhh nej, bare rolig ved kun det jeg læser eller er på et billede...

 

nu du siger det, tror jeg aldrig i mit liv jeg har set en rigtig levende hund :o

 

Hvordan ser sådan en ud ??? :o

 

Som det første skrev du at det ville se godt ud at have en sjælden race i enden af snoren, så hvad havde du forventet?. Men jeg står af her, held og lykke og god fornøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tesshin

Jeg havde forventet at når man spøger om noget seriøst, får man et seriøst svar, men det er ikke det jeg får, istedet for at dømme folk så prøv at være lidt åben og modtaglig :-) verden er sådan et dejligt sted, hvis man gør det til det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tesshin

Ja jeg ved ikke hvor mange online bruger i har herinde, men tror og går da udfra det er en del... Det er ingen fjolser i min verden ;-) Men ja man kan jo håbe...

Hader bare at folk dømmer andre :-( That makes me so sad :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du helt seriøst gerne vil have en akita inu, skal du i første omgang kontakte en dansk opdrætter af akita, evt. deres raceansvarlige. Det kan også være american akita, selvom du ønsker en akita inu, for miljøet inden for de enkelte spidshunderacer er så lille i Danmark, at langt de fleste opdrættere kender hinanden inden for hver enkelt race, og ofte kender de også opdrættere i Skandinavien og Tyskland i forb. med avls-samarbejde.

For at finde opdrættere, raceansvarlig m.m. kan du kigge på spidshundeklubbens hjemmeside.

 

Når du har forhørt dig hos forskellige - som måske ikke selv kender en opdrætter af akita inu, men sender dig videre til nogen som måske gør, som måske også sender dig videre - så kommer det hårde arbejde med at vise, at du rent faktisk har sat dig ind i racens sind, og hvad den kræver af sin ejer.

Det er nemlig en hund, der skal både trænes og stimuleres både fysisk og psykisk - selvom det er en hund, der er er absolut svær at træne, fordi den udover at være stædig og selvstændig, også fysisk har mulighed for at sige fra.

Det er ikke en race, der reagerer godt på gammeldags opdragelsesmetoder, så man skal have megen tålmodighed.

 

Mange opdrættere af denne race, er meget kritiske med hvem de sælger hvalp til, fordi de er meget dedikerede og passionerede. I stedet for at give op, hvis du ikke lever op til deres krav, og lede efter et andet sted at få en akita, så spørg dem, hvorfor de evt. er tøvende med at sælge dig en hvalp - og forsøg at foretag de nødvendige ændringer.

De fleste opdrættere er ikke urimelige, men kigger efter om du rent faktisk kan varetage de behov, en hund som en akita har. Og det er i din egen interesse, at du lever op til de krav, inden du anskaffer dig hunden.

 

 

Når du er godkendt som hvalpekøber, kan du vente på, at de avler et kuld hvalpe. Ofte er hvalpene reserverede, allerede inden de er født, inkl. "back-up købere", så du skal som regel ikke regne med, at du kan få hvalpe fra et allerede født kuld.

 

Det kræver altså en del dedikation og planlægning og tålmodighed, at få fat i en akita inu. :)

 

 

Jeg har selv en shiba inu, som er akita inu'ens mindre fætter. Det er også en mulighed. Den har samme sind som en akita, den er bare lige størrelsen mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene du skal tage fat i specialklubben som der er linket til. Eller google kenneler på nettet, undersøge dem og så tage en snak med ejerne.

 

Du kan jo også tage på en af de store udstillinger hvor der kommer japanske (hvis der gør det i dk) og spørge dig for der:)

 

Jeg har kun set american akitas her i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina A

Jeg er meget fordømmende overfor dig og syntes ærligt, at de ting du skriver slet ikke hænger sammen.

Først så havde du set en Akita til en udstilling for mange år siden. Så havde din far en American Akita da du var dreng og du havde også selv en for fire år siden. Bare du selv kan holde styr på det ;-)

 

Hvorfor har du brug for hjælp, når du i forvejen ved så meget og er uddannet fig træner osv. Ved at en Akita kan C arbejde, for det skal vi ikke tvivle på.

 

Der er så også forskel på om man kan få en hund til ting og lære en hund gennem frygt, eller via positiv samarbejde.

Det lyder det så tilgengæld ikke til at, du ved noget som helst om :shock:

 

Må indrømme at jeg bliver noget bekymret, når man læser alt det du skriver. F.eks. Man fra dag et af skal vise dem hvem der bestemmer. Ordret som du skriver (Fast hånd) Er det lige som i tegnefilmen Silver, hvor du så er Farfar Gohai. Er det fast på den måde du mener?

Sådan læser jeg det nemlig og så ender din Akita jo nok desværre, som en sørgelig hundeskæbne og måske i statistikken for de 15.000 aflivet hunde årligt :(

 

Øv jeg syntes virkelig du vil have en Akita af alle de forkerte årsager og mere som en penis forlænger, end det hundeliv den fortjener.

 

Jeg vil slet ikke give dig nogle gode råd angående Akitaer, andet end jeg vil råde dig til ikke og få hunde eller andre dyr for den sags skyld. For dyrenes skyld...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ved ikke hvor mange online bruger i har herinde, men tror og går da udfra det er en del... Det er ingen fjolser i min verden ;-) Men ja man kan jo håbe...

Hader bare at folk dømmer andre :-( That makes me so sad :-(

Folk herinde dømmer én på det man skriver - as simple as that. Hvordan skulle man kunne andet?

Du må selv indrømme, at hvis du ser helt isoleret på de oplysninger du giver i de første par indlæg, er det klart at du bliver dømt som én der kun tænker på hundens udseende og "wow, den er speciel"factor. For det er sjovt nok de eneste du giver :-D Havde du lagt ud med at fortælle om hvilke karaktertræk ved racen, som du er faldet for, var det nok faldet anderledes ud.

 

Men som andre forstår jeg ikke dit valg, når nu du er vild med IPO. Hvorfor ikke vælge en race, der decideret velegnet til den sport?

 

Jeg kender til flere shibaer, som jo skulle have nogenlunde samme sind som akita (måske lidt mindre skarp dog). Ingen af dem ville nogensinde kunne læres bidearbejde, deres psyke er slet ikke til det. De har alle sådan en "Det der er altså under min værdighed" attitude. Jeg nægter at tro på, at du kan få en akita til at løbe ud mod en råbende mand med en kæp i hånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at man under ingen omstændigheder bør starte med Akitaen og synes det forslag der blev stillet om at starte med Shibaen er udmærket.

 

Det bedste sted at starte er dog at møde begge typer af Akita på udstillinger og hos kenneler, er interessen stor nok, gider man også bevæge sig efter det- selvom det betyder man må udenlands i flere omgange.

 

At møde Akitaer IRL kan forhåbentlig få nogle af de mere useriøse drømmere til at betænke sig mere end en gang- det er ikke en hund man bare går til.

 

Når det så er sagt jeg har samme fascination af Akitaen (inu, vel at mærke) og kan jeg nå det , så skal jeg også have et par stykker en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...