Hop til indhold

Begyndende tandsten - nogle gode råd?


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Elvis har været til sit årlige sundhedscheck og vaccination i dag, og fik konstateret, at han har en smule tandsten.

 

Dyrlægen anbefaler derfor, at vi begynder at børste tænder på ham. Har I nogle gode fif til, hvordan man gør det lettest? Skal man bruge en alm. tandbørste eller findes er nogle specielle til hunde?

Også gerne gode råd til hvordan man ellers kan minimere/undgå tandsten - hvis sådan nogle findes :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indtil videre nægtet at børste tænder på mine, men for hulan hvor er det svært at finde noget de kan tygge på som kan eliminere tandsten. Jeg har prøvet griseører, oksehudsruller, ben, tyredillere, gevir, grisehud, og alverdens andre tingester, men for mig er risikoen for at de kvæles i det større end risikoen for tandsten. Leder stadig efter den perfekte løsning, så læser lige med her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okselårben og foderpiller, der passer i størrelse til hunden, er en løsning, der har virket fint for mig.

Af alle de hunde, jeg har eller har haft, er det kun Vinnie, der har en lille smule tandsten - Vinnie er bare den type der har alle skavanker :vedikke:

 

Okselårben er nok for store for en Cairn, men andre rå knogler kan sikkert også gøre det.

En ting jeg tror er ret afgørende for at så mange hunde får tandsten, er foderpillernes størrelse. De fleste er så små, at hundene bare kan inhalere dem uden at tygge. Foder til små hunde er nærmest grus :shock:

Vælg en størrelse, så hunden skal tygge sin mad, det er jeg sikker tager meget tandsten i opløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun anbefale at starte på at børste tænderne! Hos os har det virkeligt ikke været svært at lære tea, og effekten er stor!

Vi bruger en alm baby tandbørste, og en hunde tandpasta med kyllingesmag, som tea synes er super lækker. Bare læg stille ud, og sørg for at det ikke når at blive ubehageligt for hunden inden du stopper.

Jeg startede med kun at børste teas hjørnetænder, og idag kan jeg få lov at børste helt ind bag ved.

Hun er 7 år, og har aldrig fået en tandrensning - dyrlægen har lige sagt at der er ikke tandsten at komme efter. Jeg ved det er tandbørstningen der gør det, for hvis vi bliver dovne med det, samler der sig hurtigt lidt belægninger.

 

Tea får desuden ben to gange om ugen - det hjælper, men er ikke nok til at holde bisserne fine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med lidt tandbørstning på Nala (ikke at hun trænger, men det er jo godt at kunne). Hun bryder sig ikke om selve børsten (jeg har både prøvet en menneskebaby børste og en til hunde, og både med og uden hundetandpasta). Man kan få sådan nogle filt nogen til langfingeren. Det fungerer klart bedre for os.

 

Men jeg børster dem aldrig rigtig på hende. Hun får plaqueOff på sin mad hver dag, store foderpiller som hun altid tygger og ben i alle størrelser og afskygninger.

Jeg har lige passet min svigermors hund i 3 uger - den havde tandsten og betændt tandkød da den kom, og gik hjem med fine bisser (med lidt plak stadig, dog) bare ved at få det samme som Nala ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med lidt tandbørstning på Nala (ikke at hun trænger, men det er jo godt at kunne). Hun bryder sig ikke om selve børsten (jeg har både prøvet en menneskebaby børste og en til hunde, og både med og uden hundetandpasta). Man kan få sådan nogle filt nogen til langfingeren. Det fungerer klart bedre for os.

 

Men jeg børster dem aldrig rigtig på hende. Hun får plaqueOff på sin mad hver dag, store foderpiller som hun altid tygger og ben i alle størrelser og afskygninger.

Jeg har lige passet min svigermors hund i 3 uger - den havde tandsten og betændt tandkød da den kom, og gik hjem med fine bisser (med lidt plak stadig, dog) bare ved at få det samme som Nala ...

 

Hvis man nu vil have "sådan nogle filt nogen til langfingeren", hvad hedder de så, og kan de bare købes i en dyrehandel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvis man nu vil have "sådan nogle filt nogen til langfingeren", hvad hedder de så, og kan de bare købes i en dyrehandel?

Det hedder en microfiber tandbørste - jeg bruger sådan en til Oscar

 

De fleste dyrhandlere har sådan noget - men ellers kan de købes på nettet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Okselårben og foderpiller, der passer i størrelse til hunden, er en løsning, der har virket fint for mig.

Af alle de hunde, jeg har eller har haft, er det kun Vinnie, der har en lille smule tandsten - Vinnie er bare den type der har alle skavanker :vedikke:

 

Okselårben er nok for store for en Cairn, men andre rå knogler kan sikkert også gøre det.

En ting jeg tror er ret afgørende for at så mange hunde får tandsten, er foderpillernes størrelse. De fleste er så små, at hundene bare kan inhalere dem uden at tygge. Foder til små hunde er nærmest grus :shock:

Vælg en størrelse, så hunden skal tygge sin mad, det er jeg sikker tager meget tandsten i opløbet.

 

Jeg har øvet at børste tænder på mine, men det er mest kun øvelsen i det at røre tænderne og få dem kigget efter engang imellem. Jeg har aldrig rigtig børstet tænder på dem. Jeg gør det samme som Umulia og det virker perfekt. Den gamle er nu snart 8 år og har det flotteste Colgate smil :-) men igen det er vel ligesom os mennesker, der er forskel på bisserne :-) nogen har gode tænder andre knap så gode tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg var så også én af dem som nægtede at børste tænder på min hund, indtil vi hentede Mollie som, i en alder af 1½, formentligt skulle have en tandrensning inden for et år. Hendes kindtænder helt bagerst var nærmest gule i 'fugerne' i tanden, så her var der ingen tvivl.

 

Startede med at introducere tandbørsten (ekstra blød babytandbørste fra Føtex) med godbidder. Begge hunde fik ros for at lade mig komme ind til fortænderne, og senere kindtænderne. Det hjælper en hel del når der sidder velsmagende tandpasta på tandbørsten :blink: Vi startede med mintsmag, men har sidst købt med lever da det lige var hvad dyrlægen havde hjemme. Begge tandpastaer specielt til hunde, selvfølgelig.

 

 

Det er supernemt nu, og pigerne står i kø (bogstaveligt talt) for at få børstet bisser :lol: Og så tager det ikke mere end 30sek. pr. hund, men vi fokuserer så også kun på ydersiden af kindtænderne.

 

 

 

 

Ellers kan jeg anbefale at komme PlaqueOff i foderet, og masser af ben at tygge i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode råd :5up:

 

Jeg tror, jeg prøver med en kombination af at børste tænderne på ham, købe PlaqueOff samt et ben i ny og næ :-D Og så måske blande lidt store foderpiller i hans mad (for at undgå helt at skifte foder), men jeg synes nu, det lyder som om han tygger dem rimelig godt.

 

For lidt siden lå Elvis og puttede ved siden af mig i sofaen, og jeg kunne nemt lige løfte hans læbe, så tænderne blev synlige, og han sagde slet ikke noget til det. Så jeg tror og håber, at jeg vil have nemt ved at børste tænder på ham, og det kan blive et lille aftenritual i sofaen :-) Jeg vil starte med den der filt-finger-dims, for jeg tror, jeg vil have nemmest ved det, og så kan jeg jo altid gå over til tandbørste, når han (forhåbentlig ;-)) er vænnet helt til det.

 

Jer der børster tænder på hundene - hvor tit gør I det?

 

Og jer der ikke gør: Flere af jer skriver, at I nægter at gøre det. Hvorfor ligefrem nægter? Jeg lægger en masse ting i det ord, som er lidt "armene over kors-agtigt" som at DÉT gør jeg bare ikke! Enten fordi det er nedværdigende at gøre? Det kun er mennesker, ikke hunde, der skal børste tænder (for meget menneskeliggørelse af hunden)? Det er synd for hunden? Eller er der en helt anden grund, og jeg bare tolker det ord helt forkert? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster tænderne på vores hver aften. De elsker det og sidder bare og venter på det :-D

Små muler har tænder der sidder tættere og derfor er det altså sværer for hunden at "holde" tænderne fri for tandsten. Jeg tror også at nogle hund, som vi mennekser har nemmere ved at få tandsten. Vores får tandsten alligevel, på trods af den daglige tandbørstning. Molly fik sidste år hevet 10 tænder ud pga. paradentose, PÅ TRODS af den daglige tandbørstning. Jeg ville også give dem ben eller andet tyggeting ved siden af, men Sille kan ikke tåle det, så der er ikke en mulighed. Jeg synes dit valg af forskellige tiltag, lyder som en helt fantastisk idé. Så er I dækket rigtig godt ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode råd :5up:

 

Jeg tror, jeg prøver med en kombination af at børste tænderne på ham, købe PlaqueOff samt et ben i ny og næ :-D Og så måske blande lidt store foderpiller i hans mad (for at undgå helt at skifte foder), men jeg synes nu, det lyder som om han tygger dem rimelig godt.

 

For lidt siden lå Elvis og puttede ved siden af mig i sofaen, og jeg kunne nemt lige løfte hans læbe, så tænderne blev synlige, og han sagde slet ikke noget til det. Så jeg tror og håber, at jeg vil have nemt ved at børste tænder på ham, og det kan blive et lille aftenritual i sofaen :-) Jeg vil starte med den der filt-finger-dims, for jeg tror, jeg vil have nemmest ved det, og så kan jeg jo altid gå over til tandbørste, når han (forhåbentlig ;-)) er vænnet helt til det.

 

Jer der børster tænder på hundene - hvor tit gør I det?

 

Og jer der ikke gør: Flere af jer skriver, at I nægter at gøre det. Hvorfor ligefrem nægter? Jeg lægger en masse ting i det ord, som er lidt "armene over kors-agtigt" som at DÉT gør jeg bare ikke! Enten fordi det er nedværdigende at gøre? Det kun er mennesker, ikke hunde, der skal børste tænder (for meget menneskeliggørelse af hunden)? Det er synd for hunden? Eller er der en helt anden grund, og jeg bare tolker det ord helt forkert? :-)

 

 

Det skal gøres hver dag for at have 100% forebyggende effekt. Engang imellem bliver det herhjemme gjort hver 2., nogen gange 3. dag fordi vi glemmer det :oops: Men ellers børster vi hver dag.

 

Det er helt sikkert en god start at få lov til at rode rundt inde i munden, og især at køre en finger ind på de allerbagerste kindtænder - det er nemlig tit her hunden ikke synes du har noget at skulle gøre :lol:

 

Når jeg skriver nægter er det mest fordi jeg synes det var fjollet og fordi Ninja altid har haft fine, hvide tænder. Men har man først set en hund med gule tænder af tandsten, er det pludselig ikke fjollet mere :shock:

 

Er sikker på at Ninja stadig ville have fine tænder selvom vi ikke børstede, men hun skal ikke snydes for levertandpasta :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en elektrisk tandbørste med et børnebørstehoved på (anbefaling fra dyrlægen). Sådan en fylder ikke ret meget i munden og man skal ikke børste frem og tilbage som en almindelig. Anton accepterer helt klart den elektriske bedre end en almindelig babytandbørste. Hunden skal bare lige vænne sig til lyden, Anton er vandt til at blive klippet med maskine på hele kroppen og i hovedet, så han er ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at min næste hund skal lære at få børstet tænder med en el-tandbørste...

 

Men med Silke går det så fint med en almindelig voksen tandbørste og med knust kridt, der sliber ret godt. Det smager ikke af noget, for jeg vil ikke risikere noget, når Silke har allergi.

Og hun er helt ligeglad med smagen. Hun er nærmest salig og sidder med lukkede øjne mens jeg gnubber hendes tænder og tandkød...

 

Tandbørstning hører til morgenritualet hos os. Hver dag..

Silke har aldrig fået renset tænder i bedøvelse. Og hendes tænder og tandkød er bare helt perfekt. Og hun fylder 12 til april..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea sidder også klar til at få børstet bisserne hver aften - indimellem bliver vi dovne og springer et ar dage over (mest hvis vi kommer for sent ud at gå nattur) men det kan som sagt hurtigt ses på tænderne :oops:

Vi startede med at vænne hende til tandbørsten, ved at bruge tube-leverpostej som "tandpasta". Ikke ligefrem sundt for tænderne, men rigtig godt til at lære hunden at elske synet af en tandbørste :klap:

Nu bruger vi tandpasta med kyllingesmag - og det er også guf.

Vær opmærksom på at fortænderne tit er kildne, og at det kan gøre ondt i tandkødet i starten, så læg meget stille og roligt ud :)

Din plan lyder forøvrigt rigtig effektiv :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...