Hop til indhold

Samsung og Cesar Millan


millemus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 117
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Dog Shock Collar – The Good and The Bad

 

Der KAN så være gode grunde i USA til, at bruge dette - jeg er stadig IMOD og ville aldrig bruge det på mine hunde - nu bor vi i Sveige og skulle vi til at gå langt ind i skoven, hvor jeg ved der er elge, vildsvin, ulve, los og bjørn, ja, så må jeg bare håbe at de er kloge nok til at lade dem være.

 

Der KAN også være gode grunde til at træne hunden på løbebånd, da det jo kan være i et farligt område eller at man bor langt fra alt.. Husk nu på, at det er i den enkelte situation og sjældent, at det er samme løsning til alle hunde, han møder og ud af 7-8 sæsoner har jeg ikke bidt mærke i noget elektrisk - måske kigger jeg heller ikke super koncentreret hele tiden, så det undskylder jeg igen - men det MÅ ganske enkelt være i ekstrem-tilfælde det er sket. Jeg ville til enhver tid foretrække at få CM ud og hjælpe mig med mine hunde, hvis det skulle komme dertil, end at aflive dem uden at have prøvet alt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese: JA, han fremprovokerer den situation, for at få den aflært, så det ikke er familien eller et barn, den bider - en hund skal ALDRIG reagere på, at man tager sin hånd i dens mad eller tager dens ben. Kommer en unge kravlende i nærheden af hunden og bliver bidt, hvilket meget vel kunne være situationen - skulle hunden så bare i stedet aflives? Hvis en hund er klog nok til at kende forskel på hund og menneske (og selvfølgelig er den det, MEN vi er stadig dens flok!), så er den vel også klog nok, til at kende forskel på en plastic-hånd og en menneskehånd??
Nej, en hund skal ikke bide. Det er vi helt enige om. Men jeg går ind for tillid mellem hund og menneske og derfor skal min hund have tillid til at jeg ikke tager dens mad og at det derfor ikke er nødvendigt at bide efter mig. Det er ikke tillidsskabende at "true" hunden væk fra sin mad. Og jeg tror ikke på, at det giver ret meget respekt fra hundens side. Jeg tror tværtimod, at det er rigtig "uhøflig" hunde adfærd at tage maden fra en, som er ved at spise.

 

Jeg har haft en hund med ressource forsvar. Den første dag hos mig knurrede han af mig, fordi jeg satte mig ned ved siden af ham, mens han lå med et ben i sofaen. Jeg kunne da godt have holdt på min ret til at blive siddende eller endda tage benet fra ham, men hvad ville det lære hunden? Det ville da bare bekræfte ham i, at man skal passe på mennesker, for de tager ens mad. Og det sjoveste af det hele er at han efterfølgende aldrig knurrede af mig igen. Det viser altså mig, at man ikke behøver holde hårdt mod hårdt altid.

 

Jeg tror man skal huske på at ressourceforsvar kommer af en grund. Det opstår ikke, fordi hunden vil demonstrere sin magt eller hæve sin egen position i flokken. Det opstår, fordi hunden har erfaring med, at man skal passe på sin mad. Det billede skal man have vendt. Og når det er formålet, virker det helt gak-gak at tage maden fra hunden - igen! Man kan selvfølgelig godt gøre det og gennemtvinge sin ret til det, men det ændrer bestemt ikke hundens opfattelse af situationen. Og så synes jeg altså ikke at træningen har virket specielt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
I øvrigt synes jeg at det absolut værste ved hans metoder er, at hunden ikke samarbejder. Den makker ret af frygt for hvad der sker hvis den ikke gør, men den samarbejder ikke. Og hvorfor så have hund?

Det var lige det jeg ville til at skrive .... det er fint nok med en hund der gør hvad man siger - men den skal gøre det fordi det er noget vi sammen har lært at den skal gøre - hvis I kan følge mig, den skal ikke gøre det af frygt.

Samarbejde, det er da bare så fantastisk at have med en hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes dog også at man skal respektere at nogen altså syntes han er Guds gave til vores hunde - det må være folks eget valg. Ligesom nogle af os vælger andre metoder som sikkert heller ikke er hensigtmæssig altid.

 

Naturligvis skal man respektere andres valg. Det "sjove" er bare, at når der har været debatter for og imod Millans metoder er tilhængerne altid endt med at blive ubeskriveligt ubehagelige overfor modstanderne.

Derfor er det rart at vi kan være for og imod her på HF uden at rive hovederne af hinanden :-)

 

Ok, beaglepack - det har jeg så aldrig hørt om før og slet ikke set i hans programmer - undskyld forum, for at være så skråsikker - dog forstår jeg, at det kun er i ekstreme red-zone cases, hvor der intet andet valg er, andet end at aflive hunden - korrekt?

 

Her skal man måske lige stoppe op og tænke lidt ud af boxen, som det hedder nu om dage :-)

 

At Millan kategoriserer en hund som redzone og mener, at det han gør er hans sidste mulighed, betyder ikke nødvendigvis, at en hund kun kan "reddes" ved at gennemgå hans træning. Det betyder udelukkende at han ikke har mere i posen og derfor tyr til ekstreme metoder.

Som en klog mand engang sagde: "En mand bruger det værktøj han har" og det betyder blandt andet at ortopæddyrlægen valgte at operere min hvalp, hvorimod en mindre utraditionel dyrlæge ville have valgt anden behandling. Har man kun en hammer, må man forsøge at bruge den til jobbet - også selv om man skal skrue skruer i et stykke træ.

 

Ser man overordnet, og helt objektivt, på Millans metoder, så tilpasses disse ikke den aktuelle hund. Det er altid hunden, som skal passe til metoderne - og ikke mindst deres ejeres forskruede forestillinger om, hvad det er rimeligt at kræve og forvente af en hund..

 

Millan har udtalt disse ord: "Jeg elsker kampen med en hund". Dette sagt umiddelbart før han tvang en hund ned at ligge og holdt den der på trods af, at den med alle midler forsøgte at slippe fra ham. For at det ikke skal være løgn, gentog han sætningen igen i samme program. Allerede dér ryger kæden af for mig, for når vi gang på gang ser Millan fremtvinge konflikter, som han løser gennem fysisk styrke og tvang, er det så sit eget ego han styrker ved at vinde kampen, eller er det vitterligt fordi han tror på, det er for hundens bedste :vedikke:

 

Uden at være kendt har jeg arbejdet professionelt med hunde i efterhånden mange år. Jeg, og de kollegaer jeg har arbejdet sammen med, har haft en del hunde med samme adfærd vi ser Millan "kurere" mellem hænderne og ikke en eneste gang har det været nødvendigt at være fysisk overfor hundene i den grad Millan er.

Det har ikke været nødvendigt at bruge en fod for at få hundens fokus væk, jeg har i øvrigt set mere end en hund halte efterfølgende, det har ikke været nødvendigt at gennemtvinge passiv underkastelse eller bruge hurtige ryk i et smalt halsbånd. Der har skulle arbejdes med hundene over lidt længere tid og det har været ejerne selv, som skulle træne og nærme sig målet med alt hvad der ligger i dette af succes og tilfredsstillelse.

 

Min påstand er at Millan skyder gråspurve med kanoner fordi en kanon er det eneste han kan betjene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

 

 

Altså alt det nonsens han skriver om Leader of the pack og at vi mennesker, menneskeliggør vores hunde er noget pladder. Det er ikke alle hunde der er pack hounds altså at det ligger naturligt i dem. Min dalmatiner f.esk. var en meget selvstændig hund, som havde det aldeles glimrende uden andre hunde om sig - de hunde jeg har nu er naturlige pack hounds - for det ligger til den race og jo flere af dem jo bedre.

Jeg ville aldrig kunne gå tur med mine hunde i ført sådan en lænke som Cesar hævder skal sidde oppe under ørerne på dem - mine hunde er støvere og hvis de ikke kunne bruge næsen naturlig på en gå tur - så kan man lige så godt lade være at gå turen eller anskaffe sig sådan en hund.

 

Cesars side er skruet sammen til det amerikanske folk og i sær rettet mod de der forstokkede amerikanske husmødre som ofte ikke kan se en pind ud over deres egne næser endsiger tænke selv (undskyld det er ikke for at jokke nogen over tæerne) - klart at sådan en type ser en Gud i ham og det spinder han da alt sit guld på - dum er han jo ikke når det handler om at lave penge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Chewie: Synes du, at anvendelse af stødhalsbånd er berettiget og livsnødvendigt i den video, jeg satte ind med katten?

 

Og hvis jeg skulle vælge imellem at aflive eller få CM ud og straffe, knække og undertrykke - så ville jeg vælge det første!

At skulle leve i evig frygt for straf og smerte, er ikke et godt og værdigt hundeliv :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, sober tone uden at rive hovederne af hinanden? Det var så dagens joke, ikk? Jeg kan sagtens læse mellem linierne og kan godt se, hvem der bliver ubehagelige over for hvem! Men det er ok - jeg er såmænd også ateist, stemmer på enhedslisten og spiser paleo, så jeg er vant til det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at jeg elsker CM, paleo eller noget andet, betyder jo absolut ikke, at jeg er enig i ALT og der er ingen grund til at bruge "idiot-kvote" på mig, Umulia - men jeg bruger så lidt af min på dig alligevel..

Link til indlæg
Del på andre sites

Millemus: Jeg ville ALDRIG selv bruge stødhalsbånd eller andet, som ville gøre min hund fortræd eller ødelægge hans tillid og kærlighed - aldrig!! Som sagt er det nyt for mig, at han anvender stød i særtilfælde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Som min afslutning for i dag (da jeg ikke ser nogen grund til at fortsætte diskussionen, med den holdning visse har til mig) har jeg tilladt mig, at kopiere et indlæg fra en anden diskussion om samme emne, som er ret godt. Hav en dejlig solskinsdag derude :)

"Jeg har det sådan at nogle af hans metoder er brugbare, mens andre ikke er - ligesom jeg har det med mange andre trænere.

- Synes meget træning i dag er blevet meget blødt og alternativt, hver sin smag, - generelt går jeg ind for positiv træning, men de eksempler vi ser CM hjælpe med, er jo bare eksempler på noget der er nået for langt ud og hvor man altså ikke altid lige kan hive et halvt år ud af kalenderen for at rette op på det.

F.eks. er et af de eksempler man bruger mest den hvor han bruger stød og det klip der oftest henvises til, er en hund som har fået "smag" for slanger, hunden kan jo sjovt nok ikke se forskel på om det er en giftslange eller alm. slange den går efter og her vil jeg jo så mene at man ikke ligefrem har et halvt års tid til at træne hunden i, men der skal ske noget ret hurtigt inden hunden bliver bidt og dør.

- Dér kan jeg altså personligt godt se fidusen i at man bruger stød, - hellere at hunden lærer slanger = stød, end andre mere humane men nok langsommelige metoder, hvor man risikerer hunden bliver bidt og dør inden den har forstået det helt.

Mht. hans små "spark" op i lysken, om man synes de er passende eller ej, - så er de jo heller ikke voldsommere, vi snakker jo ikke om et fuldt los lige i lysken på hunden, men små "prik" for at forstyrre hunden og få dens opmærksomhed.

Om man synes manden er gammeldags og hård er jo op til en selv. I dag mener mange der slet ikke eksisterer hieraki i hundeflokke, hunden ser aldeles ikke en som en del af flokken, hunden prøver aldrig at overtage magten eller ser sig selv som værende et højere invidived end mennesket osv.

- Nu bliver jeg sikkert lynchet, men dét tror jeg altså ikke på.

For mig at se, med 7 hunde i huset, så er der altså ret tydeligt en form for hieraki og der er helt tydeligt en boss af hvert køn.

- Det er ikke så den laveste i hierakiet intet må spise osv. - sådan er det jo heller ikke i naturen mig bekendt, men der er da ingen tvivl om hvem går forrest i flokken og hvem der IKKE gør.

Om hunden ser mennesket som en del af flokken, på en eller anden vis tror jeg på at den gør, vi er da klart en del af hundens flok og de har det bedst når flokken er samlet.

Har set flere hunde som har overtaget magten i hjemmet, og dér er det for MIG at se tydeligt at hunden føler sig højere i hieraki end mennesket - ofte opstår det fordi hunden er forkælet og kan slippe afsted med alting.

- Har set flere af de hunde. De møver sig ind foran deres ejer, dominerer ejeren som misforstår dominansen og tror det er sødt/sjovt osv.

Men uanset hvordan man opfatter tingene, så må man jo mene at hver sin metode fungerer bedst - synes det er så ærgerligt med sådan nogle tråde her, for der skal nok komme nogen som mener at man er dyremishandler hvis man stadig tror på hieraki osv. thumbs-down.gifsad.gif

- Jeg er ikke storskrigende afstands-tager til Cesar Milan, mener at nogle af hans metoder er brugbare mens andre ikke er.

Jeg hverken slår, niver, sparker osv. min hund, ej heller råber jeg ad den - jeg tror på positiv forstærkning, men jeg tror altså ikke på at det hele skal blive for puttenuttet - det er trodsalt stadig dyr vi har med at gøre.

Derudover - for pokker, det er FJERNSYN! Der er jo KLIPPET i det, vi ser ALDRIG det hele - og de klip på nettet, jamen det er jo netop det de er, KLIP, - vi ved ikke hvad hele historien er, vi ved sjældent hvad der er sket forud for tingene osv.

- Dét er der mange som glemmer i dag, ikke kun mht. Cesar Milan men rent generelt. Alt for få er i dag kritiske til det de får serveret på tv."

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt mere og nej, det er fa heste-nettet:

 

"Elhalsbåndet har jeg set blive brugt i 1(!) afsnit . Her skulle hundene lære at undgå slanger. Jeg synes metoden var iorden, da slangebid jo rent faktisk kan slå en hund ihjel. Cesar forklarer i denne episode netop at hunde ikke længere har deres fulde instinkter, og derfor ikke ved hvorfor de skal undgå slanger .. I afsnittet ser man ikke en hund der ligger total overkrampet af stød, men den får (Cesar bruger i dette tilfælde Daddy)2 stød, og har derved lært en livslang lektie, der i sidste ende kan redde dens liv.

Vil også pointere at jeg tror at man i nogle tilfælde forveksler to ting; nemlig elhalsbåndet, og vibrationshalsbåndet. Elhalsbåndet giver stød, mens vibrationshalsbåndet giver små vibrationer, for at fange hundes opmærksomhed.

Stanguleringen, kan jeg heller ikke følge dig i .. I tilfælde af at hunden reelt bliver stanguleret ville den bagefter hoste og hive efter vejret. Det har jeg (tror jeg) ikke set.

Lyske"sparket" tror jeg man skal tage med et gran salt .. Han SPARKER jo ikke livet ud af hunden. Den hverken hyler eller hiver efter vejret. I min verden er lyske"sparket" mere et lyske"puf" ..

Hans "hakken" i halsen og hans "lyde" ser jeg den fulde mening i .. I stedet for at sige "NEJ, NEJ, NEJ, NEJ" i milliard gange i streg, fanger han hundens opmærksomhed i første "hug", og hunden kender lyden som et "NEJ!" ..

Kvæler/pig halsbånd ??? Tror på ingen måde Cesar har en forkærlighed for nogle af delene .. Oftest har hundene dem på, fordi EJERNE har valgt at bruge disse .. Ser man efter er det ofte ikke disse halsbånd som Cesar bruger, men derimod løkken om halsen .. Hvis Cesar var fan af kvæler/pig halsbånd, så tror jeg de ville være at finde i webshoppen på hans hjemmeside (hvilket de ikke er)..

Straf og frygt ser jeg på INGEN måde! I min verden er det diciplin og respekt, hvilken en hver hund burde have for ejer, såvel som for andre mennesker .. Hvis hundene virkelig frygtede ham, ville de højest sandsyneligt krybe langs gulvet/væggen og flygte ved enhver mulighed .."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hmm, sober tone uden at rive hovederne af hinanden? Det var så dagens joke, ikk? Jeg kan sagtens læse mellem linierne og kan godt se, hvem der bliver ubehagelige over for hvem! Men det er ok - jeg er såmænd også ateist, stemmer på enhedslisten og spiser paleo, så jeg er vant til det :D

 

Jer ser ikke nogen der river hovederne af nogen - men kan godt forstå at du syntes vi er på nakken af dig. Som jeg skrev tidligere så må folk selvom deres valg - men enhver ved jo at Cesar ikke er ren og at han bruger grimme metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jamen, så hej hej:vinken: Men husk lige en kildeangivelse på det kopierede, ikke. Gætter dog på at det er fra Gipote.....

Det kunne godt have været Gipote - Gipote er desværre glad for CM - de har endda interviewet Cesar for ikke så længe siden

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. strangulering: Hundene ligger udmattede og gispende på jorden efter at CM har stranguleret dem :(

 

Lyskesparket: Disse spark gør helt tydeligt ondt på hundene. Se på deres kropssprog. Men det er måske okay at påføre dyrene smerte og ubehag så længe de ikke dør af det...?

 

Kvæler-/pighalsbånd: Hvis det er disse halsbånd, ejerne bruger i forvejen, burde CM måske lære dem at bruge noget bedre i stedet. Men CM rykker og flår selv voldsomt i disse halsbånd, så tror ikke ligefrem, at han har noget imod brugen af dem. Og disse halsbånd kan jo (desværre) købes mange steder, så hvorfor skulle CM sælge dem? Han har udviklet sit eget torturhalsbånd, som han sælger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får en knude i maven hver gang jeg hører folk udtale at Milan ikke er ubehagelig overfor hundene, for hvis man kan se hundens signaler og forstår dem,.. så er det jo tydeligt at hundene ændrer sig pga. udsigten til noget ubehageligt. Det gider jeg egentlig ikke bruge tid på at diskutere. Kan folk ikke se noget så basalt, så burde de holde sig til at have med deres egen art at gøre.

 

Man hører folk forsvare manden med at ellers ville hunden blive aflivet, men hvad er det for et argument?. Det er der da ingen der ved. Og hvad er det der gør at man accepterer vold fordi man står i en situation man ikke selv kan finde ud af at ændre?, det skal vel ikke gå ud over hunden at ejeren ikke kan finde ud af det.

 

Mennesket og hunden har levet under samme forhold i tusindvis af år og er i bund og grund skruet sammen på samme måde, socialt, men folk går jo ikke rundt og tænker i dominans og lederskab når de er sammen med andre mennesker. De overholder de uskrevne regler der er medfødt eller lært i tidlig barndom og søger råd hvis de kan fornemme at andre har bedre forudsætninger for at løse en problemstilling. Mennesker kan godt blive vrede og sige fra hvis de føler sig trådt på, eller bliver utrygge, men går ikke rundt og tænker på hvem der bestemmer over hvem hele tiden. Da vi er blevet formet til at samarbejde med hinanden på samme måde (gr. samme livsbetingelser) hvorfor skulle det så være så markant anderledes for hunde?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at jeg til dels vil vove at påstå at jeg er "lederen" overfor mine hunde... De skal gøre hvad jeg siger, færdig bum! Og vi er ikke på "lige fod", når det kommer til at bestemme. Jeg bestemmer om mine hunde skal have lov at gø eller ej, jeg bestemmer om de skal rende hen og hilse på en anden hund osv.

 

Så på det punkt vil jeg altså vove at påstå at ja jeg er lederen. Men der skal være en leder! Ellers ville det være kaos. Og der skal for den sags skyld også være en leder, når der ikke findes en hund. Ansvaret skal placeres et sted.

 

Der hvor vi skal have renset ud er at "lederen" er en der har kæmpet sig vejen til toppen, at man er lederen ved at dominere og tvinge sig frem.

 

Jeg er lederen overfor mine hunde fordi de stoler på at jeg kan tage mig af dem, fordi de stoler på at jeg kun vil dem godt og at det jeg siger er rigtigt. For at de skal se mig som en god leder (Faktisk er guide nok et bedre udtryk), skal jeg have respekt for deres grænser møde dem på deres niveau, og aldrig nogensinde tvinge dem til noget de ikke vil eller finder naturligt.

 

Så på det punkt vil jeg nu være enig med CM... Der skal være en leder i flokken, og det skal være ejeren... Men igen er det også der hvor jeg synes CM er fortabt.

 

Han ved virkelig meget, og han kan se hundene på en rigtig god måde, og han kan sagtens finde ud af at se hvor et problem opstår. Der hvor det i mine øjne er forkert er hvordan man når frem til målet.

 

F.eks. en understimuleret hund, der måske skal tabe sig. Fremfor at smide det på et løbebånd, så gå tur, lav lydighed, måske agility ect. Så generelt set er det eneste jeg ser forkert ved CM hans metoder. Det er ikke udelukkende det han siger, for ærligt synes jeg faktisk at han er super dygtig (oftest) til at finde roden til hundens problemer, og jeg synes også han har et fantastisk indsigt i kropssprog, problemet er bare at han mener alt skal løses med fysisk afstraffelse og magt... Og det er jo de de fleste af os ligesom hopper op... Og det ER altså det han går ind for, og det siger han også ærligt.

Jeg er enig i alt du lige sagde der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Beaglepack: Tak for fiffet - tror jeg smutter derover så, der er jeg nok mere velkommen :) Hej-hej :vinken:

Jamen, det er da ikke fordi du ikke er velkommen. Det synes jeg i hvert fald ikke. En debat er nu engang sjovest, når modparten er uenig og jeg tror faktisk, at debatten kunne have været ret lærerig, hvis den kunne være blevet holdt i en ordentligt tone. Jeg kunne i hvert fald godt have tænkt mig at høre mere om hvorfor man er tilhænger og hvad det er man synes er godt ved ham. Så det er lidt ærgerligt, hvis du smutter, synes jeg.

 

Men det kan selvfølgelig være at jeg skal kigge lidt på Gipote i stedet for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som min afslutning for i dag (da jeg ikke ser nogen grund til at fortsætte diskussionen, med den holdning visse har til mig) har jeg tilladt mig, at kopiere et indlæg fra en anden diskussion om samme emne, som er ret godt. Hav en dejlig solskinsdag derude :)

"Jeg har det sådan at nogle af hans metoder er brugbare, mens andre ikke er - ligesom jeg har det med mange andre trænere.

- Synes meget træning i dag er blevet meget blødt og alternativt, hver sin smag, - generelt går jeg ind for positiv træning, men de eksempler vi ser CM hjælpe med, er jo bare eksempler på noget der er nået for langt ud og hvor man altså ikke altid lige kan hive et halvt år ud af kalenderen for at rette op på det.

 

(...)

 

 

Derudover - for pokker, det er FJERNSYN! Der er jo KLIPPET i det, vi ser ALDRIG det hele - og de klip på nettet, jamen det er jo netop det de er, KLIP, - vi ved ikke hvad hele historien er, vi ved sjældent hvad der er sket forud for tingene osv.

- Dét er der mange som glemmer i dag, ikke kun mht. Cesar Milan men rent generelt. Alt for få er i dag kritiske til det de får serveret på tv."

 

Har klippet lidt i indlægget, og er klar over at brugeren er taget videre til Gipote, men til det markerede: Ja, der er lige præcis klippet i de episoder der er blevet sendt i fjernsyn, og det er ekstremt dumt at de får det til at se ud som om det hele foregår på et par timer. Cesar Millan lever højt på at have 'Mirakel'løsninger, som på fjernsyn ser ud til at kunne fjerne et hvert adfærdsproblem på få dage. Det eneste man skal bruge er en kvælerline, sine fingre og dybe spark i hundens lyske, som giver en hul 'dump' lyd. Forstår ikke at man kan være i tvivl om hvor hårdt han sparker til hundene :hmm:

 

Omkring 'Alpha-Roll' synes jeg Victoria Stilwell forklarer det meget godt i denne video, ca. et halvt minut inde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som min afslutning for i dag (da jeg ikke ser nogen grund til at fortsætte diskussionen, med den holdning visse har til mig) har jeg tilladt mig, at kopiere et indlæg fra en anden diskussion om samme emne, som er ret godt. Hav en dejlig solskinsdag derude :)

 

Hvis man stopper i en debat i et emne man føler for, fordi man synes en anden debatør ikke kan lide en, kommer man ikke langt med sit budskab

Giv os nu en chance ;-)

 

Jeg går straks i kødet på det citerede idet jeg går ud fra, at det afspejler din egen holdning :-D

 

Jeg har det sådan at nogle af hans metoder er brugbare, mens andre ikke er - ligesom jeg har det med mange andre trænere.

 

Det flere af os diskuterer er ikke brugbar eller ej, det er nok snarere holdning til hvad man vil udsætte sin hund for. At noget kan bruges er jo ikke ensbetydende med, at noget andet ikke kan være endnu bedre egnet.

 

Synes meget træning i dag er blevet meget blødt og alternativt, hver sin smag, - generelt går jeg ind for positiv træning, men de eksempler vi ser CM hjælpe med, er jo bare eksempler på noget der er nået for langt ud og hvor man altså ikke altid lige kan hive et halvt år ud af kalenderen for at rette op på det.

 

Dette er et af de mest almindelige argumenter fra Millantilhængere. Af samtlige af de problemer jeg har arbejdet med er aleneproblemer dem som tager længst tid at løse, ikke den type problemer vi ser Millan forsøge at løse. Alene af den grund at de fleste at de adfærd vi ser i programmerne er blevet fremprovokerede gør dem forholdsvis nemme at komme ud over.

 

F.eks. er et af de eksempler man bruger mest den hvor han bruger stød og det klip der oftest henvises til, er en hund som har fået "smag" for slanger, hunden kan jo sjovt nok ikke se forskel på om det er en giftslange eller alm. slange den går efter og her vil jeg jo så mene at man ikke ligefrem har et halvt års tid til at træne hunden i, men der skal ske noget ret hurtigt inden hunden bliver bidt og dør

 

Jeg ved ikke, hvilke klip der oftest trækkes frem, men jeg ved at slangeklippet ikke er det eneste, hvor der er anvendt strøm eller pighalsbånd.

 

 

Dér kan jeg altså personligt godt se fidusen i at man bruger stød, - hellere at hunden lærer slanger = stød, end andre mere humane men nok langsommelige metoder, hvor man risikerer hunden bliver bidt og dør inden den har forstået det helt

 

Man kunne også vælge andre taktikker uden strøm

 

Mht. hans små "spark" op i lysken, om man synes de er passende eller ej, - så er de jo heller ikke voldsommere, vi snakker jo ikke om et fuldt los lige i lysken på hunden, men små "prik" for at forstyrre hunden og få dens opmærksomhed

 

Hvis det kun var "små prik", ville en lyd eller en anden bevægelse virke lige så godt. F.eks. et indlært kontaktsignal..

Jeg har set hunde som efterfølgende haltede og hunde som blev puffet sidelæns og ud ad balance af "prikket".

 

Om man synes manden er gammeldags og hård er jo op til en selv.

 

han anvender metoder som for længst er blevet afløst af langt mere humane metoder mange steder

 

I dag mener mange der slet ikke eksisterer hieraki i hundeflokke, hunden ser aldeles ikke en som en del af flokken, hunden prøver aldrig at overtage magten eller ser sig selv som værende et højere invidived end mennesket osv

 

Efter 39 år med hunde, heraf de fleste år med 3 - 5 hunde samtidig, hunde af begge køn, har jeg endnu til gode at se et fast hierarki mellem hundene. "Hierakiet" er dynamisk og ændrer sig dermed afhængig af situation, alder mm.

 

Nu bliver jeg sikkert lynchet, men dét tror jeg altså ikke på

 

Ikke her, enhver har ret til sin mening

 

For mig at se, med 7 hunde i huset, så er der altså ret tydeligt en form for hieraki og der er helt tydeligt en boss af hvert køn

 

Nu kan jeg af gode grunde ikke spørge forfatteren til indlægget hvad h*n mener, men i mine hundegrupper har der aldrig været en chef

 

 

Det er ikke så den laveste i hierakiet intet må spise osv. - sådan er det jo heller ikke i naturen mig bekendt, men der er da ingen tvivl om hvem går forrest i flokken og hvem der IKKE gør

 

Igen, det afhænger af situationen

 

Om hunden ser mennesket som en del af flokken, på en eller anden vis tror jeg på at den gør, vi er da klart en del af hundens flok og de har det bedst når flokken er samlet.

 

Her kan man heller ikke spørge

 

Har set flere hunde som har overtaget magten i hjemmet, og dér er det for MIG at se tydeligt at hunden føler sig højere i hieraki end mennesket - ofte opstår det fordi hunden er forkælet og kan slippe afsted med alting.

 

Det er en menneskeliggørelse at konkludere at en hund føler den rangerer højere oppe i et hierarki end dens ejer. En hund griber chancen for at slippe af sted med ting og sager hvis den synes, det betaler sig. Det har intet med magtovertagelse at gøre.

 

Har set flere af de hunde. De møver sig ind foran deres ejer, dominerer ejeren som misforstår dominansen og tror det er sødt/sjovt osv.

 

Det handler bare om manglende opdragelse og ikke om magt

 

Men uanset hvordan man opfatter tingene, så må man jo mene at hver sin metode fungerer bedst - synes det er så ærgerligt med sådan nogle tråde her, for der skal nok komme nogen som mener at man er dyremishandler hvis man stadig tror på hieraki osv.

 

For mig handler det ikke om at "min metode" fungerer bedst, men at Millans metoder er unødigt hårde og unødvendige i det hele taget.

At vi så kan nå endnu bedre resultater ved at arbejde med en hund i stedet for imod den gør de psykologiske metoder endnu mere tiltalende.

 

 

Derudover - for pokker, det er FJERNSYN! Der er jo KLIPPET i det, vi ser ALDRIG det hele - og de klip på nettet, jamen det er jo netop det de er, KLIP, - vi ved ikke hvad hele historien er, vi ved sjældent hvad der er sket forud for tingene osv

Dét er der mange som glemmer i dag, ikke kun mht. Cesar Milan men rent generelt. Alt for få er i dag kritiske til det de får serveret på tv.

 

Lige netop. Vi ved ikke hvad der er gået forud og hvad der er klippet væk. Bortset fra de klip som man har set fra "opvarmningen" hvor hunde sættes op til at være aggressive. Ja, sættes op til at blive aggressive nok.

der ligger et klip fra en "opvarmning" på Youtube, et klip som viser en "aggressiv" hund, en labradorblanding er det vist, som sættes op til at bide ved at den trues med en anden hund. Imens står Millan og griner.

 

Man kan også ofte se, at når Millan "første gang" møder en hund, er den allerede yderst utryg ved ham.

 

Det vi ser Millan gøre, gør han, og så er det da ligegyldigt hvad der er gået forud, i alle fald brugt som undskyldning eller forklaring for hans handlinger.

 

Uanset, de tiltag Millan finder frem er ikke nødvendige og de er unødvendigt hårde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...