Hop til indhold

Går pænt i snor alene, men trækker hvis man er flere?


James Bond
 Share

Recommended Posts

Jeg går føl ved en hvalpe træner. Og i går fik jeg et spørgsmål af en af eleverne, om hvorfor hendes hund går pænt når det bare er hende og hunden der går tur. Men hvis hun har børnene og manden med, så trækker den med mindre hun går nogle meter foran de andre. Jeg kunne ikke rigtigt svare, da jeg faktisk også selv har det problem med min unghund.

 

Nogle der kan svare på hvorfor de gør det og eventuelt et forslag til træning af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det samme her - går jeg alene med Zeus på lige et år går han pænt - har jeg den anden hund med også - trækker han helt vildt... det er bare så træls... det samme er hvis manden og den "gamle" hund er med så trækker den lille også .. men går jeg alene er det bare fint.. så jeg lufter dem en af gangen... men det lærer han det jo ikke ved det er jeg klar over...... så vil følge med i tråden her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

MEget velkendt problem.

 

JEg tror det handler mest om stress niveau og forventninger.

 

Og at hunden gerne vil følge med i hvad alle de andre laver.

 

Så som med al anden træning, byg videre på succes. Lad først familien gå bagved og når det går godt, flere ture, så ved siden af lidt.

 

Mine hunde er heldigvis ovre det, de går ligedan uanset hvad vi følges med..eller nej, en hest og så trækker mysla:P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
MEget velkendt problem.

 

JEg tror det handler mest om stress niveau og forventninger.

 

Og at hunden gerne vil følge med i hvad alle de andre laver.

 

Så som med al anden træning, byg videre på succes. Lad først familien gå bagved og når det går godt, flere ture, så ved siden af lidt.

 

Mine hunde er heldigvis ovre det, de går ligedan uanset hvad vi følges med..eller nej, en hest og så trækker mysla:P

 

Hvordan lærte du dem at gå sammen uden at trække? Mine de går pænt i snor begge to hvis jeg går med en af gangen, sammen går den gamle stadigvæk pænt, men den lille trækker af H til... tror det er noget med at komme hen og snuse først og vil se det hele først. Men ville gerne have dem med begge og stadigvæk have en god tur....:-) uden trækkeri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lærte du dem at gå sammen uden at trække? Mine de går pænt i snor begge to hvis jeg går med en af gangen, sammen går den gamle stadigvæk pænt, men den lille trækker af H til... tror det er noget med at komme hen og snuse først og vil se det hele først. Men ville gerne have dem med begge og stadigvæk have en god tur....:-) uden trækkeri.
Ja, jeg har også lidt opgivet den del. Det er heldigvis ikke så tit, at vi følges med andre, men det kunne jo være rart, hvis han gik pænt alligevel.

 

Jeg overvejede at prøve at stoppe når han trækker, som jeg ville gøre hvis vi gik selv, men det dur jo ikke rigtigt, hvis man følges med nogen eller har to hunde med :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lærte du dem at gå sammen uden at trække? Mine de går pænt i snor begge to hvis jeg går med en af gangen, sammen går den gamle stadigvæk pænt, men den lille trækker af H til... tror det er noget med at komme hen og snuse først og vil se det hele først. Men ville gerne have dem med begge og stadigvæk have en god tur....:-) uden trækkeri.

 

 

Ninja og Mollie går rigtig fint når de er ude sammen, men trækker de for at komme hen til et snusested, stopper vi op og vender om et par meter, og prøver så igen. Trækken = det får du ikke noget ud af. Ikke trækken = Du får lov at snuse til den spændende plet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare, at problemet opstår, hvis det kun er den ene hund, der trækker :hmm:

 

Hvis man har dem i hver sin hånd, kan det sagtens kordineres så den hund der ikke trækker bliver guidet til at følge dig når du vender - det har ihvertfald ikke været noget problem her.

 

Men som oftest er det også de samme snusepletter de vil hen til :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

DEt lærte tiden dem tror jeg.

 

Da mysla var lille, trak sheila meget hvis vi gik i skoven med andre især. MEn mysla har aldrig rigtig været slem til at trække. HUn vil gerne hen til alt først, men da deres snore er lige lange kan hun jo som regel fint nå.

 

Så egentlig har jeg bare gået med dem begge og så bliver det bedre. Men tror Det er lidt et lille søster problem...de unge hunde til så gerne følge med i alt hvad den ældste gør.;)

 

Og med ture med andre hunde, Så har jeg gjort Det flere gange ugentligt i snor i årevis, og så bliver det lige så normalt som at gå tur alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Luckyluna, Ja hos mig går der "lillebror" i den, ham den lille bliver lige pludselig dobbelt så fræk og vil bare snuse først ;-) og ja hvad den store gør gør den lille også og vil se det den store snuser til... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår spørgsmålet, så er kursistens problem ikke at hunden trækker når der er flere hunde med, men derimod at den trækker hvis der er flere mennesker med?

 

Jeg ved ikke hvorfor, men Luna gør det samme, hvis jeg går med hende alene, så går hun pænt, men hvis Bo er med, så er flokken samlet og så skal der altså ske noget :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår spørgsmålet, så er kursistens problem ikke at hunden trækker når der er flere hunde med, men derimod at den trækker hvis der er flere mennesker med?

 

Jeg ved ikke hvorfor, men Luna gør det samme, hvis jeg går med hende alene, så går hun pænt, men hvis Bo er med, så er flokken samlet og så skal der altså ske noget :vedikke:

 

Jeg tror meget af det handler om, at man ikke har sit fulde fokus på hunden, når man har resten af familien med. Også selvom man føler, man har det.

 

Jeg ville træne "gå-pænt", som jeg plejer sammen med familien. Altså have dem med på ideen og med på at stoppe op, når linen strammes osv. Så man fælles gør en indsats for det - og overholder samme regler, som når man går alene. Vi går INGEN steder, hvis snoren bliver strammet, heller ikke selvom familien er med og vi skal noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...