Hop til indhold

gode råd inden hvalpekøb...


Gæst Kristian
 Share

Recommended Posts

1000 tak

Jeg kan sagtens følge idégrundlaget i at alle er under en parably i DKK - jeg synes bare at det kører lidt langt ud, at en hund uden intet er værd.. Vi havde en god dialog med opdrætteren og har besøgt hunden + familie 2 gange inden beslutningen blev taget.. Og føler os trygge.

Hvem ønsker heller ikke det bedste for sit nye familiemedlem? havde vi følt der var noget galt havde vi kørt vores vej..

Jeg ved godt man ikke på forhånd kan være klar over evt. sygdomme etc..

men der gælder købeloven 2år som ved andre handler - også dem i DKK. ikke ment at hunden på den måde er en "handelsvare" men de er holdt op af en kontrakt! Og dette er, hvis man skal se det med overordnede briller på, vel i opdrætterens interesse at levere en sund hvalp.

Så er der nogen der tænker.. jaja.. nu er opdrætteren over alle bjerge.. nej. det er for en periode hun er væk og kommer til DK igen..

 

Vi har desuden tidligere været i dialog med en DKK opdrætter, som ikke var bleg for at afhænde hvalpen omkring 8. uge.. så det har vi ikke skænket en yderligere tanke.. men efter debatten herinde har vi valgt at fremrykke den!

Så helt hellige kan alle DKK´ere vel heller ikke undsige sig..

 

vh

 

Kristian

 

Ja, nu er jeg så en af de hårde her i tråden, og jeg ville ikke blinke et sekund med at indgive en politianmeldelse hvis ikke afhentningsdatoen var blevet flyttet. Det er individuelt hvornår en hund har godt af at komme hjemmefra. Nogen siger 10 uger, andre 12 uger. Men ifølge gældende lovgivning, så er MINIMUMS grænsen 8 uger.

 

Derimod er jeg fuldstændig græsk-katolsk overfor om hunden har stambog eller ej. I dette tilfælde har hunden en DDH stambog, og sorry to say, men nu har jeg været på deres hjemmeside, og jeg har ikke set en eneste hund jeg vil kalde racetypisk. -heller ikke hundene på opdrætterens hjemmeside. Og nej, det er svært at se hvalpe. Men en racekyndig kan snildt allerede når de er hvalpe vurdere om de er i henhold til racestandarden eller ej.

 

Købeloven? 2 års reklamationsret kan man sådan cirka stikke derhen hvor solen ikke skinner, eftersom opdrætter skriver på sin hjemmeside hun er væk i 3 år.

 

Seriøsiteten? En opdrætter der vælger at avle fra 4 forskellige racer så tæt på afrejse og hvor 3 af disse kuld først kan afleveres efter opdrætters afrejse og det af en veninde til opdrætter. Ikke for noget, men hvis der er noget jeg synes er useriøst, så er det hele det scenarie. Det havde klædt opdrætter enten at undlade at lave det kuld, eller at have ventet med at rejse afsted.

 

Nu kan det være der findes en anden virkelighed end den der står på hjemmesiden (som er mit eneste grundlag for at kommentere). Men min ærlige mening er at det er både useriøst og tangerer hundehandleri at drive et hundehold på den måde.

 

Beklager.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er jeg rimelig ny hundejer og skal ikke gøre mig så klog, men vi fik Qantas da han var 9 uger og vi kunne ikke have ønsket os bedre hund. På det tidspunkt var de fleste hvalpe omkring 8 uger som var til salg og det er de også i dag. Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt de skal være omkring 12 uger før de skal hjemmefra . Der er i øjeblikket rigtig mange chihuahua hvalpe til salg og de er også fra 8 uger og opefter, der er også en med DKK stamtavle som er klar at flytte hjemmefra da han er 8 uger. Så det er åbenbart ret almindeligt. Det må vel også være efter hvordan hvalpene har det og kan klare sig. Men jeg er helt enig at 8 uger er et minimumskrav.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak

Jeg kan sagtens følge idégrundlaget i at alle er under en parably i DKK - jeg synes bare at det kører lidt langt ud, at en hund uden intet er værd.. Vi havde en god dialog med opdrætteren og har besøgt hunden + familie 2 gange inden beslutningen blev taget.. Og føler os trygge.

Hvem ønsker heller ikke det bedste for sit nye familiemedlem? havde vi følt der var noget galt havde vi kørt vores vej..

Jeg ved godt man ikke på forhånd kan være klar over evt. sygdomme etc..

men der gælder købeloven 2år som ved andre handler - også dem i DKK. ikke ment at hunden på den måde er en "handelsvare" men de er holdt op af en kontrakt! Og dette er, hvis man skal se det med overordnede briller på, vel i opdrætterens interesse at levere en sund hvalp.

Så er der nogen der tænker.. jaja.. nu er opdrætteren over alle bjerge.. nej. det er for en periode hun er væk og kommer til DK igen..

 

Vi har desuden tidligere været i dialog med en DKK opdrætter, som ikke var bleg for at afhænde hvalpen omkring 8. uge.. så det har vi ikke skænket en yderligere tanke.. men efter debatten herinde har vi valgt at fremrykke den!

Så helt hellige kan alle DKK´ere vel heller ikke undsige sig..

 

vh

 

Kristian

 

Selvfølgelig kan en hund uden DKK-Stambog være ligeså god som alle andre. Jeg bliver generelt altid skeptisk når det er "modehunde".

 

Der er brodne kar over alt også blandt DKK-opdrættere :blink:

 

Jeg har ikke set på nogen hjemmeside eller andet, jeg har udelukkende forholdt mig til det skrevne ord i disse indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Hvad der yderligere kunne bekymre mig inderligt, er at ikke alene bliver hvalpen udleveret 3 dage før den ifølge loven er gammel nok, --men hun er indtil da anbragt hos en veninde til kennelmutter, der er rejst til Dubai.

 

Hvad så?? Er hvalpens MOR osse parkeret hos veninden med henblik på senere afsendelse til Dubai?? Eller rejser hvalpens mor osse til Dubai på onsdag?

---Det kan godt være, at jeg (igen) ser spøgelser, men når opdrætter kan sælge hvalpen 3 dage for tidligt, så kan hun altså osse lade moderen rejse fra hende en uge før tid...

 

Som minimun vil jeg meget stærkt opfordre køber til at forlange at SE moderen på dagen for afhentning af hvalpen.

En chi-hvalp, der bliver taget fra sin mor når den er 7 uger, er ret sikkert invalideret for livet.

 

---Jeg må indrømme, at jeg bliver helt dårlig ved tanken om den lillebitte hvalp, som åbenbart er så alene i verden at ingen sætter HENDES behov først....

 

Og det er mig en gåde, hvordan noget menneske kan være "tryg" ved at handle hvalp med en opdrætter, der BRYDER LOVEN ved at udlevere hvalpen for tidligt. En minimums-grænse er ikke en ca. grænse. Det er den aller- aller tidligste grænse for, hvornår man må fjerne en hvalp fra sin mor. Det kan sagtens være, at moderen er holdt op med at amme sine hvalpe da de var 6-7 uger. Men hvalpene er slet ikke klar til den store verden alene, i den alder.

 

...Og så kommer tanken: På hvilke andre områder er den lille hvalp blevet forsømt i sine første uger? :shock:

 

-De tusindvis af kroner, der er sparet ved at vælge sådan et "godt tilbud" som den lille hvalp sikkert er, de penge kan være tabt så mange gange i løbet af det første år -på dyrlægeregninger- at det tidobler hvalpens pris ... hvis hvalpen lever så længe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg rimelig ny hundejer og skal ikke gøre mig så klog, men vi fik Qantas da han var 9 uger og vi kunne ikke have ønsket os bedre hund. På det tidspunkt var de fleste hvalpe omkring 8 uger som var til salg og det er de også i dag. Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt de skal være omkring 12 uger før de skal hjemmefra . Der er i øjeblikket rigtig mange chihuahua hvalpe til salg og de er også fra 8 uger og opefter, der er også en med DKK stamtavle som er klar at flytte hjemmefra da han er 8 uger. Så det er åbenbart ret almindeligt. Det må vel også være efter hvordan hvalpene har det og kan klare sig. Men jeg er helt enig at 8 uger er et minimumskrav.

 

Hvalpe er IKKE!!! "omkring 8 uger" når de bliver solgt. Hvalpe ER og SKAL VÆRE mindst 8 uger inden de må tages fra deres mor. Det er et lovkrav der er lavet for at beskytte hvalpene mod den glidebane, der ellers kunne opstå. Hvalpe må aldrig nogensinde tages fra moderen bare én dag før de 8 uger er gået. Men de må meget gerne blive hos mor til de er 9-10 eller 12 uger. DET er helt en sag mellem opdrætter og køber.

 

Og det gælder ALLE hvalpe. Uanset om de er stambogsførte eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Hvad der yderligere kunne bekymre mig inderligt, er at ikke alene bliver hvalpen udleveret 3 dage før den ifølge loven er gammel nok, --men hun er indtil da anbragt hos en veninde til kennelmutter, der er rejst til Dubai.

 

Hvad så?? Er hvalpens MOR osse parkeret hos veninden med henblik på senere afsendelse til Dubai?? Eller rejser hvalpens mor osse til Dubai på onsdag?

---Det kan godt være, at jeg (igen) ser spøgelser, men når opdrætter kan sælge hvalpen 3 dage for tidligt, så kan hun altså osse lade moderen rejse fra hende en uge før tid...

 

Som minimun vil jeg meget stærkt opfordre køber til at forlange at SE moderen på dagen for afhentning af hvalpen.

En chi-hvalp, der bliver taget fra sin mor når den er 7 uger, er ret sikkert invalideret for livet.

 

---Jeg må indrømme, at jeg bliver helt dårlig ved tanken om den lillebitte hvalp, som åbenbart er så alene i verden at ingen sætter HENDES behov først....

 

Og det er mig en gåde, hvordan noget menneske kan være "tryg" ved at handle hvalp med en opdrætter, der BRYDER LOVEN ved at udlevere hvalpen for tidligt. En minimums-grænse er ikke en ca. grænse. Det er den aller- aller tidligste grænse for, hvornår man må fjerne en hvalp fra sin mor. Det kan sagtens være, at moderen er holdt op med at amme sine hvalpe da de var 6-7 uger. Men hvalpene er slet ikke klar til den store verden alene, i den alder.

 

...Og så kommer tanken: På hvilke andre områder er den lille hvalp blevet forsømt i sine første uger? :shock:

 

-De tusindvis af kroner, der er sparet ved at vælge sådan et "godt tilbud" som den lille hvalp sikkert er, de penge kan være tabt så mange gange i løbet af det første år -på dyrlægeregninger- at det tidobler hvalpens pris ... hvis hvalpen lever så længe..

 

Hehe, meget muligt, men jeg ser faktisk også lidt spøgelser her...

 

Trådstarter, du kan jo som foreslået lige spørge opdrætter om moderen bliver hos hvalpene eller tager med til Dubai - for hvis hun rejser sammen med ejeren, så ville jeg godt nok også blive en anelse (mere) skeptisk overfor denne opdrætter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristian

Jeg er altså nød til at dele lidt skepsis med jer..

Først må jeg sige at jer har stor respekt for jeres holdninger og engagement..

Men.. lad os antage at hvalpen var blevet frastødt af sin mor - det hænder jo at tæven mister interessen for sine hvalpe; det har jeg da ihvertfald læst om.. er skaden så den samme? og i så fald - skulle man afvise at købe en sådan hvalp? er dette i hvalpens tarv?

Jeg kan godt se det vigtige i de første leveuger.. Så absolut.

 

man får lidt tanken om at det at købe hund er at handle med meget utroværdige, pengegriske, egoistiske hundehandlere der kun tænker bussines.. Mon verden er skruet sådan sammen? jo vidst skal man være skeptisk.. men helt ærligt..

Vi har trods alt blevet budt ind i huset hos denne "kennelmutter" som vidst er slangudtrykket herinde, besøgt hvalpen 2 gange og følt os trygge ved situationen.. Så kan det godt pisse mig lidt af at der sidder nogen og taler i et, lad os kalde det negativt, sprog.. og maner op som om enden er nær.

 

Vi prøver fortsat at glæde os til vores nye familiemedlem skal komme til - men jeg ved da ikke om det her er forumet der forstærker denne følelse.. jeg tager kontakt til en dyrlæge og tager den lidt mere sagligt herfra..

 

Kristian :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså nød til at dele lidt skepsis med jer..

Først må jeg sige at jer har stor respekt for jeres holdninger og engagement..

Men.. lad os antage at hvalpen var blevet frastødt af sin mor - det hænder jo at tæven mister interessen for sine hvalpe; det har jeg da ihvertfald læst om.. er skaden så den samme? og i så fald - skulle man afvise at købe en sådan hvalp? er dette i hvalpens tarv?

Jeg kan godt se det vigtige i de første leveuger.. Så absolut.

 

man får lidt tanken om at det at købe hund er at handle med meget utroværdige, pengegriske, egoistiske hundehandlere der kun tænker bussines.. Mon verden er skruet sådan sammen? jo vidst skal man være skeptisk.. men helt ærligt..

Vi har trods alt blevet budt ind i huset hos denne "kennelmutter" som vidst er slangudtrykket herinde, besøgt hvalpen 2 gange og følt os trygge ved situationen.. Så kan det godt pisse mig lidt af at der sidder nogen og taler i et, lad os kalde det negativt, sprog.. og maner op som om enden er nær.

 

Vi prøver fortsat at glæde os til vores nye familiemedlem skal komme til - men jeg ved da ikke om det her er forumet der forstærker denne følelse.. jeg tager kontakt til en dyrlæge og tager den lidt mere sagligt herfra..

 

Kristian :???:

 

 

Da jeg sikkert er en af dem der pisser dig af, så er det vel på din plads jeg svarer.

 

Ja, det er vigtigt hvalpen bliver hos opdrætteren til den er 8 uger. Hvis nu moderen har afvist den, så er det stadig vigtigt for den at den er sammen med sine søskende for at få prægning på andre hunde, ligesåvel som opdrætter bør finde en amme hvis moderen afviser dem når de fødes. Prægning på artsfæller er meget vigtig, og hvalpetiden er en vigtig tid, ligesåvel som opdrætteren spiller en vigtig rolle i prægningen.

 

Og ja, verden er skruet sådan sammen. Ihvertfald har det chokeret mig at man er i stand til at handle som pågældende opdrætter. Det er muligt at vedkommende er vældig flink, men i den grad at sætte egne interesser over 3-4 kuld hvalpe, det synes jeg er så kritisabelt jeg væmmes ved det. Og nej, ikke alle opdrættere er utroværdige, pengegriske hundehandlere. Jeg ved eksempelvis ikke hvor meget i skal give for jeres hvalp, så om hun er pengegrisk eller ej ved jeg ikke. Men når man vælger at rejse bort fra hvalpene når de er 6 uger gamle og end ikke er der når de skal bort som 8 uger gamle, det vidner for mig ikke om århundredets mest engagerede og ansvarlige opdrætter.

 

og nej, det her indlæg forstærker nok ikke ligefrem din glæde. Men hvis du ikke kan se at der er et eller andet i det hundekøb der er fuldstændigt afsporet, så kan jeg ikke andet end at ønske dig held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

9.000 kroner tager opdrætter for sine DDH hvalpe. Og ja, jeg syntes ærligt talt også, at der er noget der lugter, når man skynder sig at fyre så mange kuld af på så kort tid.

 

Nu har sælger ikke så forfærdelig meget info på sin hjemmeside, så det er svært at sige, om de annoncer man finder når man søger på hende fra tidligere i år, er på samme hunde som også får hvalpe nu - eller om der skiftes lidt mellem avlstæverne.

 

Og så må jeg indrømme at det er svært at få god information fra dyrlæger om meget andet end medicinske spørgsmål. De har sjældent sat sig ind i adfærd, avl, opdræt og har ingen etisk mening om særligt meget af dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså nød til at dele lidt skepsis med jer..

Først må jeg sige at jer har stor respekt for jeres holdninger og engagement..

Men.. lad os antage at hvalpen var blevet frastødt af sin mor - det hænder jo at tæven mister interessen for sine hvalpe; det har jeg da ihvertfald læst om.. er skaden så den samme? og i så fald - skulle man afvise at købe en sådan hvalp? er dette i hvalpens tarv?

Jeg kan godt se det vigtige i de første leveuger.. Så absolut.

 

man får lidt tanken om at det at købe hund er at handle med meget utroværdige, pengegriske, egoistiske hundehandlere der kun tænker bussines.. Mon verden er skruet sådan sammen? jo vidst skal man være skeptisk.. men helt ærligt..

Vi har trods alt blevet budt ind i huset hos denne "kennelmutter" som vidst er slangudtrykket herinde, besøgt hvalpen 2 gange og følt os trygge ved situationen.. Så kan det godt pisse mig lidt af at der sidder nogen og taler i et, lad os kalde det negativt, sprog.. og maner op som om enden er nær.

 

Vi prøver fortsat at glæde os til vores nye familiemedlem skal komme til - men jeg ved da ikke om det her er forumet der forstærker denne følelse.. jeg tager kontakt til en dyrlæge og tager den lidt mere sagligt herfra..

 

Kristian :???:

 

Kristian, hvis hvalpen er blevet afvist af sin mor, så er der enten noget galt med hvalpen eller der er noget galt med moderen. Begge dele vil give varige skader, hvis ikke man hurtigt finder problemet og løser det. Evt. ved hjælp af en amme. Afvisning af en hvalp sker jo ikke når den er 7 uger, men meget tidligere.

Sådan en hvalp kan du ikke "redde". Det er IKKE!!! hvalpens tarv at komme ud til en hundeejer, der ikke rigtig har nogen erfaring med hvalpe af racen. Hvis man er interesseret i "hvalpens tarv" så lader man det lille pjevs blive hos sin mor til hun bliver accepteret igen. Sikkert når hun ikke mere forsøger at die hos sin mor.

Men hvis det er situationen med denneher hvalp, så er det meget ubekvemt for opdrætter, der så enten må blive i Danmark i nogle uger endnu, --eller hun må tage både hvalpen og moderen med til Dubai.

 

Den "afvisning" der kan finde sted i slutningen af de 8 uger, er en mere normal opdragelse af hvalpen fra moderens side. Hun skal ikke nødvendigvis stå rådighed med mejeriet i alle 8 uger. --Nogle tæver ammer deres hvalpe til de er 8 uger eller mere. Men der er også tæver, der stopper ammeriet tidligere. Og det betyder IKKE at hvalpene så kan undvære deres mor.

 

Opdrættere er kun mennesker. Og der er ikke mange penge i at opdrætte hvalpe. Og slet ikke hvalpe af de små racer, der tit kun får et par hvalpe af gangen. ---Jeg tror ikke der er tale om pengegriske hvalpefabrikker. Men det er så dyr en hobby at have, at det ER et kærkomment tilskud til økonomien, når der kan sælges et kuld hvalpe..

--Og når familiens samlede økonomi til dels er blevet afhængig af et vist antal hvalpe om året, så VIL det svie, hvis man stopper avlen i ½ år fordi man har planer om at rejse udenlands. ---Tævernes løbetider kan man jo ikke ændre på, så man kan IKKE fremskynde en parring så kuldet kan nå at flytte hjemmefra før man selv har planlagt at rejse. :(

 

Anyway. Det er opdrætter der har skabt situationen ved at lade tæven parre. Og det er opdrætter, der har den bedste løsning for hvalpen.

Hvis hun prøver at bilde dig andet ind, så ER det altså løgn.

 

---Udtrykket "kennelmutter" er kærligt ment og bliver brugt om enhver opdrætter. Der er ikke skyggen af negativ klang i det. --Jeg tror ikke, at det er et udtryk specielt herfra HF, -for jeg har da brugt udtrykket helt tilbage fra da jeg købte min første "kennelhund" for ca. 30 år siden..

 

Jeg er ked af at vi ikke lever op til dine forventninger om at dele din glæde.

Det skyldes måske, at rigtig mange af os her på Hunde Forum har oplevet hvor galt det kan gå med charmerende små hvalpe, der bliver solgt/købt over hals og hovede fra "engagerede og sympatiske" opdrættere. ---Opdrættere, der er helt umulige at få fat på når man tre dage senere står med nogle problemer med hvalpen. --Det kan være småproblemer, som man bare har brug for et godt råd om, --men det kan også være livstruende problemer som aldrig skulle have forladt kennelen.

 

--Halvdelen af et hvalpekøb er da, at man dagen efter købet, --og dagen efter igen --og igen, -kan ringe til kennelmutter og høre, om hvalpens adfærd ER helt normal eller om der er noget, man gør galt... :shock:

 

---HVIS du tager hvalpen hjem, så er det altså helt bestemt en rigtig god ide at starte med et dyrlægechek. Ikke fordi du kan bruge det til så meget, men HVIS der er noget i vejen med hvalpen, så kan det jo ikke gå stærkt nok med at forsøge at behandle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kristian. Jeg forstår godt din glæde over at have fundet en hvalp. Jeg ved også at alle der har skrevet ønsker det bedste for dig. Det er derfor at de advarer dig.

Der findes desvære mange som for pengenes skyld er ligeglade med både tæven og hvalpene, for dem er det cool buisness. Det er svær for førstegangs køber at gennemskue det. Derfor opfordre jeg altid til at man køber en hund med stamtavle fra DKK. Det er så svær at genemskue når man står overfor opdrætter og selvfølgelig ved din opdrætter lige præcis hvad det er hendes hvalpekøber gerne vil høre.

Jeg syntes at Birgitte i sit sidste indlæg meget godt har beskrevet problemstillingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej Kristian,

 

Kan se, at vi har hvalpe fra samme kuld. Det er lille Cookie på billedet, ikke?

 

Min kæreste og jeg skal have den lyse hvalp, men vi har valgt at vente med at hente hende i Korsør til torsdag, hvor hun bliver 10 uger. Vil høre, hvordan det går med hende, og om du/I har følt at I har fået den fornødne info og gode råd, der nu engang følger med at få hund.

Nu var der jo noget med nogle hvalpe, der blev afvist af moderen, og blev lagt til hos Pinny, som er moderen til vores hvalp. Men er det Cookie?

 

Synes det ku være rart at høre, hvordan det går med jeres lille hvalp, nu hvor vi snart henter vores også :)

 

Mvh Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi har.. :5up:

 

 

Det går simpelthen så godt.. over alt forventning..

Nu har jeg haft hund før (cocker spaniel) - og var opsat på en del mere "pleje" her i starten. men hun er noget af det nemmeste.. Sover natten igennem, meen kan dog godt vågne lidt tidligt..

Hun er udvider dagligt sin horisont og er meget kontaktsøgende. Og så elsker hun at putte med os i sofaen.

Nu er vejret jo ved at være i den koldere skala, men svigermor har allerede strikket et lille "rør" til gåturene.. Det er et hit..

 

Mvh.

 

Kristian & Co. + Kuki

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi har.. :5up:

 

 

Det går simpelthen så godt.. over alt forventning..

Nu har jeg haft hund før (cocker spaniel) - og var opsat på en del mere "pleje" her i starten. men hun er noget af det nemmeste.. Sover natten igennem, meen kan dog godt vågne lidt tidligt..

Hun er udvider dagligt sin horisont og er meget kontaktsøgende. Og så elsker hun at putte med os i sofaen.

Nu er vejret jo ved at være i den koldere skala, men svigermor har allerede strikket et lille "rør" til gåturene.. Det er et hit..

 

Mvh.

 

Kristian & Co. + Kuki

 

Nååhhhh, hvor er hun dog kær, den bette stump. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej -

 

Det er rigtigt at man IKKE kan hente hvalpene før de er fyldt 8 uger - flere chihuahuaejere venter til 12 uger men i princippet er 8 uger helt fint. Jeg hentede min da hun var 8 uger + 1 dag. Jeg var drønnervøs for bilturen hjem men Nimmor hoppede bare rundt på min skød og ville hele tiden kigge ud ad vinduet - slikkede mig på ansigtet. Så det drejer sig om hundens personlighed også. Evt. usikre hvalpe kunne have godt af at vente til de er 12 uger mens livlige og legesyge kan sagtens undvære deres mor fra de er 8 uger.

 

Jeg er medlem af DKK men Nimmor har ikke noget stamtavle skønt hun er "ren chihuahua" - jeg valgte hende fordi jeg besøgte flere på det tidspunkt og fandt hende i DBA og tænkte at hun var et besøg værd. Jeg mødte både moderen og faderen samt stedsøsteren og de var alle tre i fanatatisk temperant og utrolige livlige og moderen lod mig hilse på hvalepene uden at blive vagtsom eller sitre eller knurre som jeg oplevede nogle andre steder. Hun løftede blot hovedet og så mig og slikkede så den anden hvalp jeg ikke rørte. Faderen gik nej han spankulerede rundt og så til at alt var i orden og da to andre begyndte at toppes gik han ind og afbrød så de ikke længere skændes. Da vidste jeg at hun var den pige jeg skulle have med hjem! Når man tænker på at ens hvalp får ½ personlighed af moderen og ½ af faderen så va jeg heldig. Det var en privatperson der "kom til at få hvalpe" - de er ikke opdrættere. Faderen var nemlig ikke kasteret men det blev han da uheldet kom..

 

Selvfølgelig er stamtavle en fordel - f.eks så har Nimmor en meget mild grad af løs knæ, det kunne muligvis være undgået hvis hun havde stamtavle. Men jeg fortryder intet. Det handler også om intitution.

 

Det er KLART at det også drejer sig om ens miljø om hvordan man opdrager hunde, da de sagtens kan blive bange og onde hvis man opdrager dem forkert.

 

Derfor vil jeg stærkt anbefale at deltage i hundtræning selvom det "kun er en chihuahua". Nimmor elsker virkelig at være med til træning hos DKK!

 

Håber I kan bruge det lange "post" til noget. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej -

 

Det er rigtigt at man IKKE kan hente hvalpene før de er fyldt 8 uger - flere chihuahuaejere venter til 12 uger men i princippet er 8 uger helt fint. Jeg hentede min da hun var 8 uger + 1 dag. Jeg var drønnervøs for bilturen hjem men Nimmor hoppede bare rundt på min skød og ville hele tiden kigge ud ad vinduet - slikkede mig på ansigtet. Så det drejer sig om hundens personlighed også. Evt. usikre hvalpe kunne have godt af at vente til de er 12 uger mens livlige og legesyge kan sagtens undvære deres mor fra de er 8 uger.

 

Jeg er medlem af DKK men Nimmor har ikke noget stamtavle skønt hun er "ren chihuahua" - jeg valgte hende fordi jeg besøgte flere på det tidspunkt og fandt hende i DBA og tænkte at hun var et besøg værd. Jeg mødte både moderen og faderen samt stedsøsteren og de var alle tre i fanatatisk temperant og utrolige livlige og moderen lod mig hilse på hvalepene uden at blive vagtsom eller sitre eller knurre som jeg oplevede nogle andre steder. Hun løftede blot hovedet og så mig og slikkede så den anden hvalp jeg ikke rørte. Faderen gik nej han spankulerede rundt og så til at alt var i orden og da to andre begyndte at toppes gik han ind og afbrød så de ikke længere skændes. Da vidste jeg at hun var den pige jeg skulle have med hjem! Når man tænker på at ens hvalp får ½ personlighed af moderen og ½ af faderen så va jeg heldig. Det var en privatperson der "kom til at få hvalpe" - de er ikke opdrættere. Faderen var nemlig ikke kasteret men det blev han da uheldet kom..

 

Selvfølgelig er stamtavle en fordel - f.eks så har Nimmor en meget mild grad af løs knæ, det kunne muligvis være undgået hvis hun havde stamtavle. Men jeg fortryder intet. Det handler også om intitution.

 

Det er KLART at det også drejer sig om ens miljø om hvordan man opdrager hunde, da de sagtens kan blive bange og onde hvis man opdrager dem forkert.

 

Derfor vil jeg stærkt anbefale at deltage i hundtræning selvom det "kun er en chihuahua". Nimmor elsker virkelig at være med til træning hos DKK!

 

Håber I kan bruge det lange "post" til noget. :-D

 

 

Hej

1000 tak for dit indlæg..

 

Det er dejligt med flere input - og som du måske har læst tidligere i tråden, blev vi en smule hmmm -skeptiske..

men.. Det går fantastisk med Kuki..! Og som du også nævner var det sindet vi faldt for da vi besøgte hende første gang.. Hun er nem og er godt på vej til at blive renlig (idag er det første gang hun intet har gjort indenfor..) store sager..

 

Vi oplevede det samme da vi skulle hjem med hende.. og havde ellers gjort transportkasse osv. klar.. men hun var simpelthen så nysgerrig og sad på skødet hele vejen hjem..

 

Min kæreste er klar til at starte på "hundeskole" tæt på hvor vi bor - vi var bare lidt i tvivl om det var for tidligt, men har kig på et hold med små hunde. Så det bliver rigtig spændende..

 

Håber at se din Nimmor :-D

 

mange hilsner Kuki + familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kuki -

Det er bare så skønt at du er ved at blive renlig! Det er virkelig en særlig glæde når ens hund ikke tisser eller besørger indenfor mere! :-D

 

Ja her er et billede af min engel :-) Fra da hun var 8 uger og en dag gammel. Den allerførste gang hun sad i sin nye kurv.

Flere kan ses på nimmor.stenell.dk

 

Knus og Kram herfra :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristian
Hej Kuki -

Det er bare så skønt at du er ved at blive renlig! Det er virkelig en særlig glæde når ens hund ikke tisser eller besørger indenfor mere! :-D

 

Ja her er et billede af min engel :-) Fra da hun var 8 uger og en dag gammel. Den allerførste gang hun sad i sin nye kurv.

Flere kan ses på nimmor.stenell.dk

 

Knus og Kram herfra :vinken:

 

Hun er godt nok dejlig.. :rolleyes:

Det går lidt op og ned med det med renligheden.. meen i den rigtige retning.. det er kun én dag vi har oplevet en hel dag uden indendørs-tåre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er godt nok dejlig.. :rolleyes:

Det går lidt op og ned med det med renligheden.. meen i den rigtige retning.. det er kun én dag vi har oplevet en hel dag uden indendørs-tåre..

 

Tillykke med den lille, hende bliver I garanteret glade for.

De små hunde er tit renlige senere end andre, så det er meget flot gået af hende. Ikke så sjældent går der ½ år før de er helt renlige, det er helt normalt. Men til gengæld er det jo ikke så gulvet sejler voldsomt, de er jo så små ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...