Hop til indhold

Kender i symptomerne på stivkrampe


Ulla H
 Share

Recommended Posts

En 4 mdr´s hvalp døde natten til i går under indlæggelse pga stivkrampe. Hundeejer havde beskrevet den som pudsig og underlig i hovedet og grinet lidt af den. Altså inden den viste sygdom. Ved 1 ste konsultation kunne DR.Dyr straks se hvad der var galt og den kom strakt i behandling og senere indlagt et sted med natåben.

Jeg husker ikke at have hørt om denne dødsårsag før, så alle hundeejere bør nok lige læse om de meget tydelige symptomer på denne farlige infektion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mennesker kan få stivkrampe af bare en rift fra havearbejdet. Ved ikke hvordan det er med hunde og katte - om det er det samme.

Min læge, som gav mig stivkrampe da jeg blev bidt af Lily (igen igen) fortalte at hans første patient fik alvorlig stivkrampe og overlevede med nød og næppe. Stivkrampen kom fra en lille rift fra en rose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mennesker kan få stivkrampe af bare en rift fra havearbejdet. Ved ikke hvordan det er med hunde og katte - om det er det samme.

Min læge, som gav mig stivkrampe da jeg blev bidt af Lily (igen igen) fortalte at hans første patient fik alvorlig stivkrampe og overlevede med nød og næppe. Stivkrampen kom fra en lille rift fra en rose.

Tetanibakterien har altid (før i tiden) skulle befinde sig i luftfrie omgivelser for at kunne producere den nervegift der giver symptomerne. Bakterien lever forøvrigt i jord og mundhulen og tarmkanalen.

Mon ikke at tornen fra rosen er blevet siddende?

Jeg er aldrig blevet stivkrampevaccineret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er temmelig sjældent hunde får stivkrampe - men de får det :-( Stakkels hvalp og ejer!

Hyppigere ses det hos hest.

Det er korrekt at C. tetani kræver iltfattiget miljø for at producere den toxin, der forsager stivkrampe. Det vil sige et stiksår af en art, "lukker" sig og efterlader bakterien i dybden. Fra mennesker mest kendt fra bid, fra rovdyr (hund/kat på vores breddegrader) eller klassikeren, træde på rustent søm.

Hos os ( mennesker) er vi hhv blevet vaccineret ved hundebid, snitsår med skalpel under forurenede forhold samt ved snit fra låget på en dåse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har oplevet det med et æselføl, som jeg måtte bakse ind fra en mark i en efterårsstorm når de er værst. Æselhoppen var dybt ulykkelig, og føllet var helt "væk" i stivkrampen. Det er nok noget af det mest voldsomme jeg har oplevet ved et sygt dyr. Det var så hårdt at se angsten og smerterne i føllets øjne, og man kunne intet andet end at holde den mens man ventede på at dr. dyr kom. Følle klarede den ikke..:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejerne af den døde hvalp aner ikke, hvor det kommer fra. De og deres ældre hund er i sorg.

Og Siri gjorde mig lige forskrækket, for jeg river mig meget og nok også min vovser, da jeg har over 20 rosenbuske i haven. Min vaccination er da vist også for gammel. I forgårs mistede en opdrætter en 12 ugers hvalp, der blev kvalt i en godbid til hundetræning(ringtræning). Stakkels hvalp.

Manden var af sted med den, han er høj og har nok givet den godbid fra en højde, der gjorde at denne godbid gled ned i luftrøret.

Så alle I, der er trænerer, husk at fortælle at man skal have tid og komme ned på hug, så hvalpen får hovedet nedad, så den skal spise godbidden normalt med tyg og synk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejerne af den døde hvalp aner ikke, hvor det kommer fra. De og deres ældre hund er i sorg.

Og Siri gjorde mig lige forskrækket, for jeg river mig meget og nok også min vovser, da jeg har over 20 rosenbuske i haven. Min vaccination er da vist også for gammel. I forgårs mistede en opdrætter en 12 ugers hvalp, der blev kvalt i en godbid til hundetræning(ringtræning). Stakkels hvalp.

Manden var af sted med den, han er høj og har nok givet den godbid fra en højde, der gjorde at denne godbid gled ned i luftrøret.

Så alle I, der er trænerer, husk at fortælle at man skal have tid og komme ned på hug, så hvalpen får hovedet nedad, så den skal spise godbidden normalt med tyg og synk.

 

Hvis man har hund og går i haven, så bør man altså virkelig få opdateret sin vaccination. Kan du så komme afsted :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...