Hop til indhold

Ondt i maven ved løbetid...


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Er der nogle af jer der har prøvet at jeres tæve har ondt i maven i sin løbetid?

 

Sille havde rigtig ondt i maven i morges og hun har ikke kunnet finde ro hele dagen. Hun har i den sidste tid været hævet on/off i "blomsten", men det er ikke rigtig blevet til mere. I dag er hun meget hævet (som hun plejer at være når hun er i løb). Hun bløder ikke endnu.

Hendes temp. i morges var 38,2.

Jeg har snakket med en vet. hos dyrlægen og hun sagde at de faktisk godt kan få ondt. Det er ikke normalt sådan, men hvis de f.eks. har cyster på æggestokkene kan de godt gøre ondt når de kommer i løb. Det med at få cyster er arveligt og det var også derfor Molly (mor) blev sterelliseret i sin tid.

Det kan også være hendes tarme, som hun jo ret tit har problemer med. Hendes afføring var dog fin til morgen og der var ingen slim i, som der ellers plejer at være når det går galt med maven.

 

Nu overvejer vi så, om vi skal få hende sterelliseret engang om et par måneder når løbetiden er ovre. Hendes humør plejer også at ændre sig og ved sidste løbetid kastede hun op.

Der er fordele og ulemper ved at lade hende sterellisere og lade være. Jeg er bare meget i tvivl... Sille bliver 5 her den 13 oktober.

 

Hvad tænker I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea fik ondt lige op til sin sidste løbetid - og nu ved vi at det har skyldtes en cyste...

Hun endte jo med at blive steriliseret mens hun var i "løb", da løbetiden var lang og vi fik mistanke om at det ville udvikle sig til livmoderbetændelse, og da de fik hende på bordet var der ikke længere nogen tvivl om at det ville have udviklet sig hurtigt.

 

Selve teas operation var iflg dyrlægen lidt mere omstændig end en normal sterilisation pga. livmoderbetændelse. Men alt gik godt, hun blev overvåget på hospitalet under opvågningen, og jeg fik en rimelig upåvirket hund med hjem dagen efter :)

De kompliationer vi har oplevet bagefter, skyldes også sygdommen, hun måtte fx igennem en lang antibiotika behandling for stump pyometra, og det kunne vi have undgået hvis hun var blevet steriliseret tidligere.

 

Men helt generelt, Siden sterilisationen har hun bare fået det så godt!

Hendes humør og generelle energiniveau er steget og vi har endnu ikke set noget til bivirkninger.

 

Vi er så glade for at vi fik det gjort, og, får vi en tæve igen, bliver den højst sandsynlig også steriliseret.

 

Kan godt forstå at det er en svær beslutning at tage, men synes der er meget som taler for at i også får Sille "fixet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke hun hurtigt kommer i en normal løbetid, tyder noget på, at der ER noget galt. Og ja, de kan have smerter ,men jeg tror stort set altid at smerter er en biting af noget forkert i underlivet eller en helt forkert hormonbalance. Normalt bør der højst bare være lidt spændinger.

Måske er de diffuse hævelser ved skeden et udtryk for unormal hormonbalance.????

Du skal ikke regne med at fange en underlivssygdom pga feber.

Som med Tea viser det sig ofte at noget er galt. Det skete jo også med Franciskas tæve.

Min Debbie har været blodprøvetestet for ægløsningstidspunkt, som 2 gange faldt sammen med at hun stadig blødte. Det sker for nogle, men ved sterilisationen var der så cyster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, det lyder ikke rart... Jeg må holde godt øje med hende. Ja, det kunne måske godt lyde som nogle ubalancer i hormonerne, netop fordi hun er hævet on/off. Nu er hun meget hævet og jeg kigger hele tiden efter om der er kommet blod. Det er der ikke endnu.

Hun virker ok i dag...

 

Vi er nok nødt til at vælge sterellisation efter den her løbetid... Det er synd for hende. Vet. sagde det ikke var så godt før 2 mdr. efter hendes løbetid pga. de udviddede blodkar i forbindelse med løbetiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Laura fik jo meget korte intervaller mellem løbetiderne som 9 årig. Husker 4 løbetider på et år, altså først på året, maj, august og igen december. Så vi nåede ikke en hormonpause og beslutning blev så at hun skulle vente til først i marts. Men floddet kom igen os i forkøbet. Hun viste ingen tegn på ubehag eller sygdom. Så det blev en akutoperation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun begyndte at bløde lidt i går.

Hun havde igen tydeligt ondt i maven her til morgen da vi vågnede. Vi har snakket lidt om at det måske er fordi hun er "hævet" i underlivet + hun skal tisse og skide. Samtidig med at hun muligvis har cyster.

Hun er godt nok stor for neden.

 

Hvad gør uballance i hormonerne egentlig?

 

Tror bare vi tager en hyggedag i dag og måske trimmer dem lidt og så ellers bare hygge på sofaen. Sille har nemlig fødselsdag idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

:tillykke: Stort tillykke med fødselsdagen til Sille :tillykke:

 

 

Gracie blev steriliseret i forgårs, kun lidt over en måned efter sidste løbetid, så man behøver ikke at vente til midt imellem to løbetider, som jeg selv havde fået opfattelsen af. Men Gracies sterilisation var helt ukopliceret.

Hun havde fået en knude ved den ene brystvorte efter sidste løbetid, og den voksede, så det sikreste var at sterilisere, især fordi det tegner dårligt, når den tæve allerede i en alder af knap 5 år får knuder. Under operationen fandt de så en knude mere.

Nu er det noget andet Sille døjer med, men begge dele skyldes hormonelle forstyrrelser, og jeg tror, at når der først begynder at opstå problemer under/efter en løbetid, er det klogest at sterilisere, da der ikke er store chancer for at det bliver bedre til næste løbetid.

Jeg håber at Sille kommer igennem sin løbetid, uden at få det værre, så I kan vente med at sterilisere til blodkarene har trukket sig sammen igen.

 

Hilsen Karina, som har haft sin første og sidste tæve. Gracie er min stjerne og hun bliver mindst 100 år uden livmoder, men næste hund bliver en han.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Desværre kan jeg ikke hjælpe i den sammenhæng - det er længe siden jeg har haft med tæver at gøre.

 

Men uanset så kan jeg da give et :ae:og ønske god bedring til Sille

Og hun skal da også have et stort tillykke på fødselsdagen :yeah:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hilsnerne siger Sille :hjerte:

 

Silles fødselsdag.jpg

 

Det var da godt at hun blev stereliseret, så den anden knude også blev fjernet. Manden er ikke helt overbevist om at sterilisation er det bedste. Han er bekymret for operationen og tiden efter. Så jeg tager ham men til dyrlægen og så får vi en snak om det alle sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hilsnerne siger Sille :hjerte:

 

[ATTACH=CONFIG]113658[/ATTACH]

 

Det var da godt at hun blev stereliseret, så den anden knude også blev fjernet. Manden er ikke helt overbevist om at sterilisation er det bedste. Han er bekymret for operationen og tiden efter. Så jeg tager ham men til dyrlægen og så får vi en snak om det alle sammen.

 

Nårh hvor er hun sød ☺️ stort tillykke til hende!

 

Jeres tanker og bekymringer var nøjagtigt de samme som vi gik med, og jeg kan sagtens følge jeres bekymringer.

 

Men det mest ubehagelige ved de her sygdomme er jo netop at hunden ikke bliver syg som sådan, og at alle symptomer er så diffuse.

 

I Teas tilfælde viste hverken scanninger eller svab præcist hvad der var på færde, så vi tog beslutningen ud fra devisen at der er "noget" galt og det KAN være....

 

Det var en rigtig svær beslutning at tage på så usikkert et grundlag :/

 

Det vigtige for os, var at få et overblik over risikoen ved at vente kontra operere nu, og der var vores dyrlæge rigtig god at tale med. Hvornår har i tid hos dr dyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal også huske på, at evt svulster kan give blødning, der intet har med løbetid at gøre. Løbetidsblødning er forenklet sagt den udskiftning af livmoderoverpladen, der foregår inden ægløsning. Altså blødning ca 9 dage og derefter ca 9 dage, hvor æggene frigøres og blødning er formindsket.

Men mange underlivssygdomme som problemer i ægstokke, ægleder osv kan jo give blødning fra skeden.

Så hvis en tæve bløder på forkerte tidspunkter, så er den gal.

Det har jeg netop prøvet med min cavaliertæve. Hun blev straks indlagt og opereret, da jeg ikke turde have hende ubehandlet herhjemme, mens jeg jobbede .

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Vi har ikke fået en tid endnu. Det skal være midt i november. Der skal de have det store tjek med vacciner og blodprøver på hjerte og organer osv. Så jeg tænkte vi ville tage snakken der. Hvis altså ikke der kommer noget akut inden...

Det er til at blive helt tosset af. Jeg holder hele tiden øje med hende og "leder" efter tegn på at der er noget galt :(

Jeg er så bange for ikke at opdage det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...