Hop til indhold

Passer en Siberian Husky til mig?

Gæst bb12345
 Share

Recommended Posts

Hej Hunde-ejere :).

Jeg står og er rigtigt interesseret i at få en Siberian Husky, men jeg vil høre om jeg er kvalificeret nok til denne race?

Jeg er opvokset med hunde, så jeg vil mene jeg har styr på alt der skal være styr på.

Men jeg er bare i tvivl om at en Husky passer til mig når disse faktorer spiller ind.

1. Min lejlighed er på 70kvm.

2. Jeg arbejder 7-9 timer om dagen i hverdagene. Så den skal være alene i lejligheden imens jeg er på job.

3. Om jeg kan tilbyde den nok motion.

Det kan blive til hver dag.

- En morgen gåtur inden arbejde.

- En god Rulleskøjtetur med hunden, eller måske en løbetur hvis vejret ikke egner sig til rulleskøjtning. ( Jeg er selv en del aktiv, så det skal nok blive til nogle gode lange eftermiddagsture.)

- og nogle små aften ture ud af aftenen.

4. Jeg bor alene, så den kommer ikke til at være så social blandt andre hunde og mennesker udover i weekenderne.

- Jeg er ofte på besøg ved min far i weekenderne som har 2 hunde og en gård hvor den kan slå sig lidt løs.

Jeg kender ingen der har en Siberian Husky, så derfor spørger jeg til råds herinde.

På forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig en større hund. Og efter at have læst en del om huskies, så tror jeg det ville være hunden der ville passe mig bedst.

Jeg vil ihvertfald give den minimum en time motion af enten Rulleskøjtning eller en løbetur(jogging med pauser) om dagen. ( jeg er selv aktiv en time om dagen, af enten cykel eller fitness ). Jeg er forberedt på at stoppe i fitness og bruge energi med hunden i stedet :).

Også kommer der gåture som bliver 1 gåtur om morgenen og nogle stykker hen af aftenen.

- Jeg er selv ryger , så det bliver flere gåture om aftenen af en 10-15 minutters tid.

Så jeg vil tro den vil blive luftet ialt 2+ timer om dagen.

Husky'ens væremåde tror jeg ville passe bedst til mig, da jeg ikke vil ha en vagthund og gerne vil ha en hund der er god med andre mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lufter min schæfer ca. lige så meget som du skriver du vil lufte din husky. Jeg tror du skal tænke over om du virkelig kan afsætte mindst en time HVER aften de næste 12-13 år. Hver eneste aften!

Og så tror jeg at du er nødt til at afsætte ekstra tid mindst 2 gange om ugen hvor den kan få lov at gasse rigtigt af. Om det bliver træk eller noget andet fysisk, men den skal udfordres. Og husk på at den kommer til at sluge al din fritid om vinteren, for så er den i sit rette element.

Jeg tror egentlig sagtens at det kan lade sig gøre, men som sagt må der ofres noget ekstratid mindst 2 gange om ugen. Når hunden er helt igennem træt, kan det godt holde et par dage:-) Men en understimuleret arbejdshund er FRYGTELIG!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der lige det der med lejligheden...............

Almindeligvis vil jeg sige, at det ikke er vigtigt for en hund om den bor i lejlighed eller have. Den kommer endda sandsynligvis mere ud og gå, når den ingen have har.......

Men de der tætpelsede hunde, de kan altså ikke klare den indendørs varme i en lejlighed om vinteren. De hunde, der har have, foretrækker at ligge derude når det er koldt.

Og når du ikke kan lukke din hund ud. Og den heller ikke får seriøs motion nok, så vil du stå med en hund, der puster og halser og trasker rastløst rundt i lejligheden hele tiden... SELV OM du så lukker for varmen og lever i 5-10 grader, så vil hunden længes efter frosttemperaturerne udenfor.

Og små gåture mens du ryger en smøg er slet, slet ikke nok..

---Det er altså synd for hunden..

Vent med at få polarhunde til du har hus og have. Eller en lejlighed med have. De findes jo..

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der lige det der med lejligheden...............

Almindeligvis vil jeg sige, at det ikke er vigtigt for en hund om den bor i lejlighed eller have. Den kommer endda sandsynligvis mere ud og gå, når den ingen have har.......

Men de der tætpelsede hunde, de kan altså ikke klare den indendørs varme i en lejlighed om vinteren. De hunde, der har have, foretrækker at ligge derude når det er koldt.

Og når du ikke kan lukke din hund ud. Og den heller ikke får seriøs motion nok, så vil du stå med en hund, der puster og halser og trasker rastløst rundt i lejligheden hele tiden... SELV OM du så lukker for varmen og lever i 5-10 grader, så vil hunden længes efter frosttemperaturerne udenfor.

Og små gåture mens du ryger en smøg er slet, slet ikke nok..

---Det er altså synd for hunden..

Vent med at få polarhunde til du har hus og have. Eller en lejlighed med have. De findes jo..

Altså det med varmen behøver ikke nødvendigvis at være et problem. Vi har jo en samojede og vi bor i lejlighed. Han viser ikke nogen tegn på ubehag indenfor, hverken når det er koldt eller varmt udenfor. Han foretrækker som regel at ligge på gulvet og sove, hvilket nok er fordi der er køligt. Men han pruster og halser ikke og han trasker heller ikke rastløst rundt. Så det kan faktisk godt lade sig gøre :-) Dog vil jeg da give dig ret i, at det altid er bedst at man har en have, når man har en polarhund, netop fordi de elsker at være udendørs.

Til BB: Jeg er ikke sikker på, at det er en god idé, at du får en husky i lejlighed. Det KAN godt fungere, hvis du virkelig sørger for at bruge meget tid med hunden udenfor, men der er også risiko for, at du får en husky der løber på væggene, fordi den ikke bliver aktiveret nok. Og slædehunde kan virkelig blive destruktive, når de ikke får motion nok. Som sagt har jeg en slædehund og bor i lejlighed (min er dog ikke en husky, men en samojede) og det fungerer for os, fordi han får nogle gode lange gåture hver dag, men også fordi samojeden (ifølge min vurdering) er lidt lettere at have med at gøre i en lejlighed end huskys og malamutes.

Generelt vil jeg dog understrege, at man skal tænke sig rigtig godt om, før man får en slædehund (ligemeget hvilken race det er) - og især når man bor i lejlighed :-) Det KAN blive rigtig hårdt og besværligt, og jeg ville personligt ikke vælge at have hverken en husky eller en malamute i en lejlighed. Den eneste grund til at vi valgte at få vores samojede mens vi bor i lejlighed, er fordi vi virkelig har sat os grundigt ind i hvad det kræver, og samtidig hørte fra andre med samojeder at det godt kan lade sig gøre, hvis man virkelig vil det. Men det kræver en indsats :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En husky er dejlig, men det er nok bare ikke optimalt for dem med en lejlighed og ingen mulighd for at være timer i haven - hvilket de fleste polar hunde nyder rigtig meget.

Dertil kommer a mange huskys ikke bryder sig om at være alene hjemme og de viser det gerne ved at hyyyyyyle, hvilket jo ikke er populært i lejlighed. Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge i lidt andre baner hos hunde der også har de kvaliteter du søger.

Hvis du er glad for spidshundene er der jo mange at vælge i mellem og de fleste vil ikke have problemer med en times løb eller cykling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikker på at du tør køre på rulleskøjter med en husky?! Jeg turde ikke og jeg er ellers ikke specielt pivet. Men måske hvis den lærer det fra ret tidligt. "Problemet" er jo at de elsker at trække så meget, at hjernen totalt slår fra så snart man gør klar til at det er det de skal. De vil gerne løbe HURTIGT.

Men det lyder dejligt at du forstår at det er en hund som har brug for at løbe, for det har de, det er jo det de er avlet til. Det er svært at sige om det du tænker, er nok. Der kan være stor forskel i aktivitetsniveauet, og personligheden generelt. Mange huskyer er altså lidt reserverede (bare at de ikke gider, de er sjældent aggressive - det bør de i hvert fald ikke være!) overfor fremmede - mens nogle gerne vil klappes af alle mulige. Og 1 times gåtur er helt fuldstændigt standard for de fleste racer hunde, så du skal - som Anne også skriver - i hvert fald et par gange om ugen sætte flere timer af, så hunden også føler den bliver brugt. En træt slædehund er en dejlig slædehund ;)

Jeg har 2 samojeder, den ene er udendørs 18-20 timer i døgnet, den anden er meget mere indendørs (han vil helst være tæt på mig) men de ELSKER at ligge i haven og bare kigge, sove, tulre rundt. Den ene havde vi i lejlighed de første 8 måneder, og han var klart lykkelig, når turene varede 2 og 3 timer - ikke at vi gik super langt, slet ikke da han var lille, det var bare det at kunne være ude. Det betyder altså meget for de fleste af dem.

En helt anden ting - er du ok med, at de færreste slædehunde er specielt interesserede i træning? Og at man godt kan forvente at føle sig riiimelig dum engang imellem, når der igen er noget de lige beslutter sig for at de ikke gider :lol: uden at blive sur og irriteret på dem? Spidshunde er lidt specielle (men dejlige!) da de ofte føler at de kan det hele selv, og vi mennesker jo nærmest bare holder dem tilbage. Man skal bruge meget tid på at lære dem samarbejde - nogle mere end andre selvfølgelig - på en måde, så DE ønsker det. Hvis man ikke gør det, ender man med en hund man nærmest skal true for at få til at makke ret, og det er bare no-go med spidshunde, så gider de dig endnu mindre..

Mange spidshunde har desuden også en frygteligt veludviklet selektiv hørelse :lol:

Altså nu lyder det måske lige vel dramatisk, jeg skriver det kun for at du også har de ting med i tankerne :-D For i sidste ende, er man til slædehunde, så er man jo til dem og så gør det meste af ovenstående ikke noget overhovedet, for det er det man elsker ved dem.. som regel i hvert fald :mrgreen:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

En helt anden ting - er du ok med, at de færreste slædehunde er specielt interesserede i træning? Og at man godt kan forvente at føle sig riiimelig dum engang imellem, når der igen er noget de lige beslutter sig for at de ikke gider :lol: uden at blive sur og irriteret på dem? Spidshunde er lidt specielle (men dejlige!) da de ofte føler at de kan det hele selv, og vi mennesker jo nærmest bare holder dem tilbage. Man skal bruge meget tid på at lære dem samarbejde - nogle mere end andre selvfølgelig - på en måde, så DE ønsker det.

Ja! God pointe. Det kan vi bestemt skrive under på herhjemme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg eeeeeeelsker en Husky. Men havde som andre skriver nok heller ikke lyst til at have den i en lejlighed. Synes den tid du har til at gå tur vil lige være det mindste, det er lige lidt mere en der bliver gået med Coco om dagen og hun er selskabs hund. Så er det også vigtigt, som de andre skriver, det er en brugs hund så en tur rundt om blokken ville ikke være nok aktivitet for en husky. Det er en super lækker hund, men det kan blive lidt et helvede hvis man ikke ligger nok tid i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en husky, og det er en SKØN SKØN SKØN race! Jeg forstår godt at du har forelsket dig, for det er en fantastisk race.

Vi har så også et fantastisk eksemplar, der passer perfekt til os, og som nok er det man ville kalde en doven og medgørlig husky!

Det som jeg vil fortælle dig som er ting som du skal tænke over før du anskaffer dig en husky, i den situation du er i... For faktisk vil jeg sige der er kun to ting, som desværre spiller en stor rolle, der er imod det du kan tilbyde. Udover de to ting, så lyder du som person til at passe perfekt til en husky!

1. Som mange andre siger, så ved stort set alle racer har det ingen betydning om du har have eller ej. Da vi fik vores husky havde vi ikke have, og det klarede han faktisk fint de første 8-9 måneder.... I dag er han 2½ år, og NYDER sin have. Han er mere tid i haven end indenfor, uanset om det er koldt eller varmt... Dog hader han regnvejr! Derfor synes jeg at du skal tænke over om du virkelig vil bruge 4+ timer hver dag udenfor, uanset vejr. For uden have, så er det desværre nødvendigt!

2. At være alene hjemme! Huskies er rigtig dårlige til at være alene hjemme, selvfølgelig kan det trænes, men det er virkelig en social hund, og 9 timer er virkelig længe. Vores kan sagtens være alene hjemme i 9 timer; Men vi har også 3 hunde!

Dertil holder jeg med Buddha, jeg ville ALDRIG rulleskøjte med en husky :lol: MEN den kan godt trænes til det, så det er jo bare et spørgsmål om træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du installere ABS bremser på dine rulleskøjter...Ej spøg til side.

Jeg havde jo et vennepar som også var mine underboer i 3 år. De anskaffede sig en husky. Så jeg fulgte næsten dagligt med i dens liv i 3 år og passede den tit og vi gik tit ture sammen. og aldrig i livet om jeg ville eje sådan en hund.

Ting jeg opfattede som var tydeligt racebetinget, var dens behov for at være sammen med andre hunde. Den valgte altid andre hunde til og ejeren fra. Heldigt for den var den i hundeskoven hver dag, ligesom den tit var sammen med min hund. Den var ikke særlig snaksagelig, meget sin egen og sig selv. ( men det kan jo være lige netop DET du søger ved en hund, for mig er da bare total nederen, hvis min hund ikke gider putte med mig i sofaen eller sengen ) den valgte altid at ligge i haven. Den kunne gå gennem en hundelem og kom faktisk kun ind om natten ( den kunne frit vælge ) og sov på bryggers gulvet. Hele dagen når ejeren var hjemme fortrak den at ligge ude, også i snevejr.

Den var svær at træne og den splittede ALT ad, indtil den blev omkring et år. Jeg tænker det var mangel på aktivering, da den boede som en almindelig familie hund, med alene hjemme 8 timer dagligt.

Den væltede mit marsvinbur og åd mit marsvin. Den kunne tydeligvis slet ikke bo med smådyr.

Den havde intet indkald, som hvalp havde de den tit løs. Men den begyndte at stikke af. En dag som voksen hund, kom den tilbage ( hvor jeg og ejeren havde ledt i timevis ) med resterne af en kat den havde fanget og dræbt.

Kort sagt, den hund vandt aldrig mit hjerte, racen hellere ikke. Den ligger så langt fra det jeg anser for at være en skøn hund.

Men det er jo forskelligt hvad man ligger vægt på.

Link til indlæg
Del på andre sites