Hop til indhold

Hvalpe ! Gravhund/DSG/Cavalier

Gæst Ingibjörg Bjarnadóttir
 Share

Recommended Posts

Hejsa :oops:

Jeg er ny på det her forum. Jeg hedder Ingibjörg (islænding) dog boet her siden jeg var barn. Jeg har den skønneste tæve på 1½ år.(hun bliver 2 år d.19marts)

Jeg har altid syns at hun er noget helt specielt (men det syns vi jo alle om vores hunde;) Og vil gerne i fremtiden lave hvalpe på hende, og beholde den ene hvalp. (Men intet er besluttet endnu, stadig i tænke fasen)

Hendes far: Langhåret Black&Tan gravhund. Hendes mor: lille hvid/sort DSG

Begga har fået Merle genet fra sin farman, og blå/brune/hvide øjne :) (korthåret)

Min kusine har en ren Cavalier king charles black&tan som jeg overvejer som den heldige "farman" ;-)

Mit spørgsmål: Hvad ku jeg tillade mig at kræve for sådan et par "mix" hvalpe :) Og evt. hvis i har, endelig sig til hvis i mener jeg burde finde en anden race. Lytter gerne til andres meninger og erfaringer. (jeg har valgt cavalier, pga. deres milde temp, og deres energi behov er mindre) Min tæve kan løbe forevig hehe. :vuf:

Kh Ingibjörg og Begga pigen :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du gjort dig nogle overvejelser vedrørende sundheden af hundene? Her tænker jeg f.eks. på, om du har tænkt dig at tjekke både moren og faren for problemer med hofter og albuer, øjenproblemer og andre ting der kan være arvelige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe begge forældre er testet for ryg, knæ og hjertefejl.... Hvis det kan dokumenteres at begge forældre er fri for arveligt sygdomme og hvalpene er chippet, tjekket, ormebehandlet osv., vil jeg synes at 3-4000 er ok. Så ikke noget du kommer til at tjene penge på.

Kig evt. på internaterne lige nu. Mange af dem har hvalpe som ikke har kunnet finde hjem. Og så må man jo gøre op med sig selv om man vil aflive dem eller sende dem på et internat. Så overvej hvad der skal ske hvis det er tilfældet.

Og husk på at du udsætter tæven for en risiko. Men hvis du synes der er flere fordele end ulemper, så go for it. Personligt havde jeg nok valgt en far som er enten gravhund eller DSG.

Link til indlæg
Del på andre sites

Caligo: ja selvfølgelig :) Hun skal til dyrelægen på sin 2 års fødselsdag, hvor jeg vil tjekke hende for pl (patella), og generalt sundhedstjek. Hendes øjne/hørelse er i orden. Jeg kender også hendes forældre og de er sunde. :) Min kusines hund (cavalier) er sund og rask. Alt bliver selvfølgelig tjekket grundigt, inden noget valg bliver taget. :)

Tullemus: Mange tak :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jo...du skal også lige være opmærksom på, at hvis din hund måske skal have kejsersnit, så kan det blive en dyr affære. I sær i weekender, helligdage og om natten. Har en bekendt, hvis hund måtte have akut kejsersnit om natten ,hos en fremmed dyrlæge og hun, måtte ringe rundt for, at skaffe halvdelen (8.000 kr ) midt om natten...det er bare lige en af de ting, man nok skal tage med i sine overvejelser, just in case ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja hun er min lille pige, og vil ikke udsætte hende for noget som helst, med mindre jeg er 110% klar på min beslutning. (Alt skal tjekkes i hoved/røv hehe)

Hvilket er derfor jeg snuser rundt på nettet og spørger til råds, diverse steder :)

Grunden til jeg ikke ville tage en gravhund, er at formindske risikoen om at den evt. indeholdte et merle-gen. For det er strengt forbudt at avle 2 merler. (hvalpe kan blive døve/blinde) og at hendes jagt instinkt/energi i forvejen er så højt, så tænkte det ville være godt med en lavere energi hanhund til kuldet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gravhunde kan også være bærer af medfødt hjertesygdom, så hjertet skal scannes. Ryggen skal vel røntgenfotos for disponering for anlæg til diskosprolaps.

Ville aldrig anvende en cavalier,nok så sund. Deres skavanker kommer ofte først i 5-6 års alderen og så findes der ikke den sygdom, de ikke kan være bærere af. Find dog en sød gravbassemand, så meget merle ligger der nok i dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, jeg vidste så ikke at deres skavanker ku komme så sent oppe i alderen.:???: Har dog været obs, på at der har været nogle problemer med racen. Ja, måske man sku bare hellere være på udkig efter en langhåret gravbasse :hmm:

Begga pigen får alt tjekket inden nogle overvejelser går igang med at lave hvalpe :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer af to smukke blandingshunde kan jeg sige, at jeg aldrig ville røre en blanding med cavalier i, med en ildtang... Det er simpelthen for farligt.

skulle jeg have en cavalier ville jeg have en stamtavle, så jeg kunne studere aner i en evighed før jeg turde vælge racen. Din pige ser fin ud, personligt ville jeg ikke lave hvalpe, jeg har selv to smukke intakte tæver, men hvis du absolut vil, så ville jeg smide en af de to racer der allerede er i hende på.

edit. Hvis jeg skulle vælge ville jeg smide en dsg på hende - men det er fordi jeg er til langbenede hundedyr med kort pels :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har et par gange omtalt din tæves energiniveau som noget du gerne ser anderledes hos kommende hvalpe.

Du skal nok være bevidst om at du ikke kan lave et kuld hvalpe der alle er lidt mindre energi i end moderen. Bruger du en han uden den samme drift, så vil du givet vis få et kuld hvalpe hvor nogle bliver som deres mor og andre bliver som deres far. Så ønsker du ikke et helt kuld driftige energihvalpe, eller ønsker du ikke en hvalp selv, med samme drift som tæven, så er det måske mere fornuftigt at gå ud og købe en tæve eller hvalp der i højere grad er som du ønsker det fra starten af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være totalt bagud i alt hvad der angår avl. Har aldrig hørt om merle i gravhunde?

Men en en lille bøn til alle der gerne vil avle på deres hunde - tag lige og besøg et internat først! Der er SÅ mange hunde der lever bag tremmer fordi udbuddet er så meget større end efterspørgslen.

det findes jo. Jeg har engang begået den enorme brøler at spørge en dame i hundeskoven hvad der var blandet i hendes gravhund - han var merle - hun blev meget mopset, for han var helt ren. Har siden lært, at man spørger hvad race kræet er istedet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

det findes jo. Jeg har engang begået den enorme brøler at spørge en dame i hundeskoven hvad der var blandet i hendes gravhund - han var merle - hun blev meget mopset, for han var helt ren. Har siden lært, at man spørger hvad race kræet er istedet :lol:

Heheh jeg har så prøvet hvor folk troede hun var mega gammel, fordi hun var "gråhåret" ;) godt nok en frisk gammel hund så :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har et par gange omtalt din tæves energiniveau som noget du gerne ser anderledes hos kommende hvalpe.

Du skal nok være bevidst om at du ikke kan lave et kuld hvalpe der alle er lidt mindre energi i end moderen. Bruger du en han uden den samme drift, så vil du givet vis få et kuld hvalpe hvor nogle bliver som deres mor og andre bliver som deres far. Så ønsker du ikke et helt kuld driftige energihvalpe, eller ønsker du ikke en hvalp selv, med samme drift som tæven, så er det måske mere fornuftigt at gå ud og købe en tæve eller hvalp der i højere grad er som du ønsker det fra starten af.

Ja jeg kan selvfølgelig ikke forme/designe hvalpene på forhånd.. Det var nu mere bare en tanke, da hun er meget jagthund :) Men absolut ikke noget negativt i det.. gør hende bare mere sjov og underholdene.. :) vigtigste er bare at finde en hanhund, som er sygdomsfri og har et lækkert temperament :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hanhunden ikke ER merle, er det ikke en merle-merle parring?

Så længe hanhunden ikke indeholder merle-genet, må der godt parres :) Har dog hørt om nogle som har gjort det alligevel og sluppet af med det.. Men syns det er alt for risikabelt og død uansvarligt ! Hvis man tænker på at hvalpene så måske skal leve blinde eller døve resten af deres liv...

Link til indlæg
Del på andre sites

korriger mig gerne hvis jeg tager fejl, men hvis handen ikke ER merle, kan han heller ikke give det videre? Heller ikke selvom en af hans forældre var merle? Merle kan kun nedarves direkte, så vidt jeg ved.

Jo nemlig, det er gennem arv.. Det som kan være lidt svært, er at en hund kan sagtens være Merle, men bare uden det "specielle" udseende.. Derfor er det så vigtigt at få tjekket om det ligger og lurer i DNA'et.. Begga havde 2 andre søskende. Den ene bror minder om hende og den anden så helt normal ud, men den er stadig en merle.. De fik deres merle-gen fra Gravbasse faren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo nemlig, det er gennem arv.. Det som kan være lidt svært, er at en hund kan sagtens være Merle, men bare uden det "specielle" udseende.. Derfor er det så vigtigt at få tjekket om det ligger og lurer i DNA'et.. Begga havde 2 andre søskende. Den ene bror minder om hende og den anden så helt normal ud, men den er stadig en merle.. De fik deres merle-gen fra Gravbasse faren :)

er broderen DNA testet for merle genet da? Eller hvordan ved i den er merle uden at vise det?

Link til indlæg
Del på andre sites