Hop til indhold

Agilitykonkurrencer vinter / forår 2013-14


Amocca
 Share

Recommended Posts

Som relativ ny konkurrence løber (dch) synes jeg egentlig klasse 1 er fin. Også med banetiden. Banetiden for de åbne har jeg til dels også en forståelse for, da det jo er udtag til DM. Og man er nok nødt til at holde antallet af deltagere på et vist niveau. Desværre har jeg ikke en video af AGÅ fra i går, hvor vi var fejlfri. Men jeg synes selv at det var et fint løb uden nogle kæmpebuer eller andet og her var vi vist omkring 4 sek fra banetiden. Som en åben bane er det nok ok, men hvis klasse 2 er lig åben når det kommer til sværhedsgrad og banetider, så får vi det nok svært i klasse 2

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu løber jeg jo klasse 3. og synes faktisk det er sjældent at jeg støder på en bane som jeg synes er for svær at løbe, tværtimod, synes jeg de for det meste er super udfordrende, sjove og men et godt flow :5up:... Jeg er tilgengæld enig i, at de åbne ofte har et kritisk punkt, ofte efter et langt løbe stykke, hvor det så er knald eller fald, ofte er det de langsomme hunde og de meget hurtige førere der klarer det.

 

Jeg er egentlig også generelt godt tilfreds, selvom jeg dog synes der af og til er dommere som går mere op i at bevise noget handling i kl3, end de gør i hundens løbebaner og opspringsvinkler. Jeg synes især det bliver problematisk når de laver snævre opgange til balancen. Svære baner skal ikke være på bekostning af hundens sikkerhed!

 

Hvis Karla bliver ok til at løbe igen fast, så får jeg hende rykket ned i kl2 næste år, så hun kan slippe for alle de voldsomme vrid og snævre vendinger. Hun ville kunne løbe senior fra næste år, men det synes jeg ikke er fair mod de andre seniorer, at hun skal løbe på så lav højde, der bliver hun for hurtig.

 

Det er længe siden jeg har løbet klasse1, så måske husker jeg det bare anderledes, men jeg synes det er supervigtigt i kl1 at der er et godt løbeflow, da en del af kl1 hundene måske løber 20 forhindringer for første gang i deres liv, så der skal være glæde ved løbet i mine øjne... Der må gerne være lidt svære momenter, men at starte med en mølle / mange vendinger synes jeg ikke er optimalt for begynderhunde, da de slet ikke når at komme op i fart... Og så synes jeg bare helt generelt, at banen skal være opbygget således at man skal tage det man ser (eksemplet med springet lige udenfor tunnellen!) Da det jo er det, vi arbejder som besatte med ved vores begynderhunde. Når hunden har lidt mere erfaring kan man så begynde at lære den, at det er ikke altid tilfældet. Men for en begynderhund bør verden være ret sort og hvid. Ser jeg en forhindring skal jeg have den, ingen tvivl i sindet og derfor kan jeg accelerere og få fremdrift væk fra min fører... Men måske har jeg ikke ret? Og måske skyldes det blot at jeg denne gang står med en hund der ikke har max motivation for arbejdet? Havde det været Karlas første kl1 bane, havde det sikkert ikke været et problem...

 

edit. det skal nævnes at udover starten så var banen faktisk ok at løbe, flowet var fint. De fleste fik dog problemer mellem A og slalom, hos små og mellemhundene, da ingen af dem havde ståfelter på A. Og så var der en del der røg i slutningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også enig! Indimellem undrer man om dommerne selv løber agility, eller om de har glemt hvordan det er at ha' en ny, ung hund, eller om de kun har én type hund i tankerne når de tegner baner... Jeg synes heller ikke det kun gælder klasse 1, jeg oplever indimellem også klasse 2 og åben, der byder på helt tossede ting. Jeg kunne fristes til at tro at nogle dommere simpelthen ikke har fantasi nok til at lave udfordrende baner der samtidigt er gode. Flere gange har jeg løbet baner hvor der ikke er noget som helst i størstedelen af banen - og så kommer der et langt løbestræk, hvor det er afgørende at føreren kan løbe sindssygt stærkt, og det er så udslagsgivende. Jeg har en lille håndfuld dommere som jeg simpelthen ikke har lyst til at løbe for, da jeg ved at jeg som regel ikke kan enes med deres baner... Banetiderne er ikke et problem for mig selv (får jo aldrig nogle tider, da vi mest bli'r diskede... :lol:), men kan se på kursister og andre, at tiderne er virkelig stramme. Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor en hund der løber i et ok tempo hele banen igennem, skal ha' tidsfejl?? :vedikke:

 

Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen - agilitydommerne har i sidste ende det helt store ansvar for agilityns fremtid. Og som det ser ud lige nu, er de ved at "dræbe bredden", som jeg ser det. Jeg har tit undret, om dommerne ta'r det til sig, når de har tegnet en bane hvor størstedelen af løberne bli'r diskede? Eller hvor kun få løber fejlfrit? Jeg havde ellers den opfattelse at nu hvor man lavede hele oprykningssystemet om, så ville man også sætte nogle retningslinjer for sværhedsgraden af banerne, men det ser jo ikke sådan ud. Det er trist at høre i krogene, at der faktisk er flere der tænker på at stoppe, eller i hvert fald droppe konkurrencerne. Jeg har heller aldrig selv haft de tanker før, at der er dommere jeg helst undgår, og jeg er faktisk rigtigt ked af at jeg nu har det sådan.

 

Jeg var i Skive her i weekenden og hjælpe til og for første gang i lang tid var jeg lidt ked af at jeg ikke havde fået meldt Tacco til. her var nemlig rigtig gode løbebaner, både i klasse 1 og åben. Det huskede jeg så at rose dommerne for ;-)

 

Jeg synes banerne efterhånden bærer præg af det der er border collie/sheltie folk der er dommere. Og det er en skam, for det er jo lige præcis en sport for Hr og fru Danmark også, men de kommer bare ikke når det er alt for svært.

jeg hørte en dommer sige engang at hvis over 50 % blev diskede på en bane han havde tegnet, så han fejlet i sin banebygning. Det synes jeg er en fin holdning at have, men jeg tror ikke der er mange der deler den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det må også være pissesvært at være dommer! For det er selvfølgelig umuligt at stille alle tilfreds. Og noget der er hamrende svært for en stor hund, kan være piece of cake for en lille og måske også for en mellemhund (afhængig af skridtlængde)... Med Karla var klasse 1 for mig altid knald eller fald - ingen tvivl om at hun elskede løbebaner, men var der for store lige ud stræk, så eksploderede hun og jeg mistede fuldstændigt kontrollen - så for mig var det en lettelse at komme i kl2 med hende, hvor der kom lidt mere handling på... ;-) Men løbebaner med lange ligeudstræk vil være optimalt for Johna og selvom de ikke lå til højrebenet for mig og min første hund, så synes jeg stadig de er vigtige i klasse 1.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt bestemt må det være pissesvært, og indimellem sikkert også utaknemmeligt, at være dommer! Men det jeg efterlyser er egentlig ikke så meget baner der skal passe alle, for det går jo nærmest ikke. Det er mere det at jeg mangler en rød tråd. Et eller andet sted forestiller jeg mig at der burde være en fælles idé (blandt dommerne) om hvilken slags agilityhund man vil se. Hvad den skal kunne etc. Og det synes jeg ikke at banerne tyder på, når de er så vidt forskellige som man ser det i dag. Og hvordan man end vender og drejer på det, så er det de ting vi ser til stævner vi går hjem og lærer - og lærer videre, hvis man er instruktør. Så på den måde "styrer" dommerne jo faktisk hvordan fremtidens agilityhunde skal se ud. Og som mange af banerne ser ud i dag, er det faktisk en fordel at ha' en lidt langsom og lydig hund. Er det virkelig det vi arbejder hen imod nu, skal vi tilbage til 90'ernes "lydighedsagility"..?

 

Jeg ved godt at det er lidt hårdt trukket op, men det er lidt sådan jeg tænker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt bestemt må det være pissesvært, og indimellem sikkert også utaknemmeligt, at være dommer! Men det jeg efterlyser er egentlig ikke så meget baner der skal passe alle, for det går jo nærmest ikke. Det er mere det at jeg mangler en rød tråd. Et eller andet sted forestiller jeg mig at der burde være en fælles idé (blandt dommerne) om hvilken slags agilityhund man vil se. Hvad den skal kunne etc. Og det synes jeg ikke at banerne tyder på, når de er så vidt forskellige som man ser det i dag. Og hvordan man end vender og drejer på det, så er det de ting vi ser til stævner vi går hjem og lærer - og lærer videre, hvis man er instruktør. Så på den måde "styrer" dommerne jo faktisk hvordan fremtidens agilityhunde skal se ud. Og som mange af banerne ser ud i dag, er det faktisk en fordel at ha' en lidt langsom og lydig hund. Er det virkelig det vi arbejder hen imod nu, skal vi tilbage til 90'ernes "lydighedsagility"..?

 

Jeg ved godt at det er lidt hårdt trukket op, men det er lidt sådan jeg tænker...

 

Det er hårdt trukket op, men du har fat i noget vitalt synes jeg... Fx har jeg pt store kvaler med mit føl, fordi hun hele tiden gerne vil lave bagom forhindringerne - for det er det de laver til konkurrencer... Ja, det er det. Men jeg er hard core tilhænger af, at ci først lærer hundene at tage alt hvad de ser, før vi lærer dem, at nogle gange er det ikke det vi skal... Men måske skyldes des mere mit handlersystem end noget andet? Hvor det jo er den primære kerne ;-) hjern fremad indtil du får besked på andet.... hun løber efter de finske principper, hvor man generelt følges med hunden konstant.

 

Så måske har det også noget at gøre med hvilket handlersystem dommeren selv løber efter? Selvom jeg dog kan nævne på stående fod, minimum 3 dommere, som ikke har løbet agility i årevis... Sjovt nok er jeg dog glad for alle tre dommeres baner. Synes de har godt flow alle tre...

 

Nå. Men tilbage til det med føllet, for ja, hun bliver selvfølgelig smittet af det hun ser på konkurrencebanerne, så på den måde har du ret i, at dommerne skaber fremtidens agilityhunde. At vi, i dette specifikke tilfælde, nok nærmere har et problem med et føl der vil mere end kursisterne er klar til, er så selvfølgelig også noget der skal tages med. Men i sidste ende bliver hun instruktør, og jeg er sikker på, at den dag hun slipper for "røvirriterende" mig, der kommer der langt mere senden bagom og trækken ind imellem og den slags på hendes baner... Også til begynderne ;-)

 

i min optik skaber det hunde der går og glaner efter deres førere konstant, for de ved sgu aldrig om de skal have det næste spring eller ej... Men det er jo en hel anden diskussion :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, ups... Har glemt at melde Carla fra vores egen agilitykonkurrence. Tror jeg giver Cassi lov til at tage løbene i stedet, selvom hun egentlig var sat på standby.

 

****************************

 

Mht. dommerne og deres baner... Jeg synes generelt at når jeg tager over på den anden side af broen, så finder jeg banerne ikke lettere, men mere som passende til min hund. Jeg synes selv jeg har en hund, som er det man ønsker i en agilityhund, fremadrettet og selvstændig, og efterhånden også nogenlunde styrbar. Problemet er at tit så er banerne vildt kringlede eller også så er de steder hvor hunden får mulighed for at være selvstændig og fremadrettet lagt steder, hvor det er meget vanskeligt for føreren at være med(for jeg synes også man bør tænke på at der er nye hundeførere med i kl1, som skal have en god oplevelse).

Link til indlæg
Del på andre sites

Da de lavede oprykningssystemet om i DKK kunne jeg forstå at der var en fælles aftale mellem dommerne om at så skulle kl1 gøres lettere samtidig.

Kl1 løberne har de sidste 2 weekender klaget ret meget over banerne til de stævner jeg har været til (DKK) - også dem med flere hunde der er vant til at løbe i kl2 og kl3. Jeg har ikke selv set banerne, men det er selvfølgelig en trist udvikling hvis det er rigtigt!

 

Jeg løber jo selv kl3 nu og synes egentlig jeg er blevet præsenteret for ok baner. Der har indtil nu ikke været noget jeg ikke har kunne handle mig ud af (men jaja, disks kommer der da), og har også haft en del fremadsendelse så det er ikke altsammen kringlet. Jeg synes egentlig niveauet i kl3 har været ok indtil nu. Dania Cup var nok lidt sværer end dem jeg har løbet på siden, men det er også fair nok synes jeg ;-)

... Og på trods af at jeg ikke har en sheltie har jeg også kunne overholde banetiderne i de fleste :-P

 

Håber ikke at banetiderne og for sværer kl1 skræmmer bredden væk. Det håber jeg meget at DKK, DcH og dommerne generelt er opmærksomme på :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løb hos VAS i weekenden (DKK stævne) og det var med markant bedre resultater end sidste weekend :slem:

 

Lørdagens resultater:

AG3 - løb1: Fejlfri, men med 0,63 sek tidsfejl. Bliver nr. 6 af 23. 12 gennemførte. Der var CACIAG på højkant, så tror de havde presset tiden en del - banen var let. Jeg løber den på 4 m/s (bruger tid på ståfelt). Vinderen løber den på 5 m/s (Sheltie med løbefelt). Certet går til nr 5 (damn :cool:)

AG3 - løb2: Vægring på 2. sidste spring som stod helt forskudt ift løbebanen - man skulle løbe stærkt for at nå det :shock:. Bliver nr. 11 af 24. 12 gennemførte - En del med samme fejl som mig. Jeg løber den på 3,7 m/s (igen; ståfelt + retter vægring). Vinderen løber den på 4,8 m/s (samme Sheltie).

Søndagens resultater:

SP3 - løb1: Fejlfri, men med 2,24 sek tidsfejl. Igen var der CACIAG på højkant. Kun 5 når indenfor tiden og de er alle sheltier. 2 sheltier ryger udenfor tiden :-O Jeg løber den på 4,1 m/s, vinderen på 4,9 m/s. Blev nr. 8 af 21 - 15 gennemførte. Certet gik til nr. 4.

SP3 - løb2: Fejlfri. Bliver nr. 7 af 24, og får certet :banan:Jeg løber banen på 4,7 m/s og den vindende sheltie løber den på 5,4 m/s.

 

 

 

 

Har et billede af min stjernehund ved siden af sit cert, men det vil den ikke lade mig sætte ind direkte, så i får det som vedhæftning herunder og må så nøjes med dette:

 

:banan::banan::banan::banan: 1/3 spring-champ/mester. WUHUUUU :banan::banan::banan::banan::banan:

 

 

 

Video fra AG3 løb 1 - CACIAG på højkant (det hele foregår lidt langt væk, så man ser ikke så meget):

 

[video=youtube;gVBIcFL6-Kk]

Cert-hunden.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

mht til hvilke hunde "man vil se", skal man jo huske på t uanset hvad, er alle hunde forskellige, og der er hunde som aldrig kommer ud af kl 1, men som måske alligevel gerne vil udfordres, ligesom der samtidig skal være plads til helt nye hundeførere.

 

Jo, men jeg tænker at dommerne nødvendigvis må ha' "et mål" at arbejde efter..? En idé om hvad man arbejder hen imod, hvilken retning agility i DK skal/bør tage, eller hvordan man skal sige.

 

De hunde der "aldrig kommer ud af klasse 1" har vel udfordringer nok i klasse 1-banerne, ellers var de jo ude af klasse 1? Det handler vel oftest egentlig ikke om at banerne er for svære, men at man har andre, grundlæggende problemer, der gør at man ikke kommer videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men jeg tænker at dommerne nødvendigvis må ha' "et mål" at arbejde efter..? En idé om hvad man arbejder hen imod, hvilken retning agility i DK skal/bør tage, eller hvordan man skal sige.

 

De hunde der "aldrig kommer ud af klasse 1" har vel udfordringer nok i klasse 1-banerne, ellers var de jo ude af klasse 1? Det handler vel oftest egentlig ikke om at banerne er for svære, men at man har andre, grundlæggende problemer, der gør at man ikke kommer videre.

skal man ikke vinde sig ud af klasse 1? Jeg ved synligt intet om dansk agility :lol: Hvis alle dommere skulle have samme mål, og give ens udfordringer, ville det betyde dommermøder, dommerkurser osv for ALLE dommere flere gange om året vel, for at få det mere ensrettet. Er det ikke ret urealistisk, for noget som vel kun er på hobbybasis?

Link til indlæg
Del på andre sites

skal man ikke vinde sig ud af klasse 1? Jeg ved synligt intet om dansk agility :lol: Hvis alle dommere skulle have samme mål, og give ens udfordringer, ville det betyde dommermøder, dommerkurser osv for ALLE dommere flere gange om året vel, for at få det mere ensrettet. Er det ikke ret urealistisk, for noget som vel kun er på hobbybasis?

 

Man skal gennemføre klasse 1 fejlfrit 8 gange, hvoraf mindst 4 skal være et agilityløb, for at rykke i klasse 2 :-D

 

______________________________

 

Jeg synes egentlig helt generelt det er okay der ikke nødvendigvis er en helt tydelig og klar rød tråd i dommernes baner - det ville da netop være at henvende sig til en bestemt type handing/hund? Selvfølgelig skal banerne være til at løbe, i alle klasser, og det er da træls når en dommer skyder helt forbi med sværhedsgraden (til begge sider!), men synes altså ikke det er særlig tit jeg oplever det. Måske jeg bare er heldig?? Eller ikke tænker over det på samme måde?

 

Når jeg træner, så forsøger jeg at lære både mig og hunden alle mulige (og umulige) "værktøjer", så jeg føler mig bedst muligt rustet til at løse de mange forskellige ting vi møder til konkurrencerne. Og det går da alligevel ofte galt, men det er vist hverken dommer, bane eller hund den er gal med der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

skal man ikke vinde sig ud af klasse 1? Jeg ved synligt intet om dansk agility :lol: Hvis alle dommere skulle have samme mål, og give ens udfordringer, ville det betyde dommermøder, dommerkurser osv for ALLE dommere flere gange om året vel, for at få det mere ensrettet. Er det ikke ret urealistisk, for noget som vel kun er på hobbybasis?

 

Jeg tror allerede de har en del dommermøder og -kurser i forvejen. Jeg mener ikke at alle baner skal se ens ud, det er slet ikke det. Et eksempel - tiderne bli'r skruet ret meget ned, hvilket vel kun kan være et hint til løberne om at "man vil se" hurtigere hunde. Men samtidigt ser man tit baner, hvor det er en klar fordel at løbe med en lidt langsommere hund. Og de to ting harmonerer ikke i min hjerne. Det er sådan jeg mener det, ikke at banerne skal være ens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er, at der er sket noget de sidste par år... klasse 1-banerne er blevet handlingsmæssigt sværere (generelt, selvfølgelig ikke alle), og banetiderne bliver ofte sat lavere i alle klasserne. Jeg synes ikke, at det er en god udvikling. Det er selvfølgelig bare min subjektive oplevelse, men jeg er ikke den eneste, der oplever det sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er, at der er sket noget de sidste par år... klasse 1-banerne er blevet handlingsmæssigt sværere (generelt, selvfølgelig ikke alle), og banetiderne bliver ofte sat lavere i alle klasserne. Jeg synes ikke, at det er en god udvikling. Det er selvfølgelig bare min subjektive oplevelse, men jeg er ikke den eneste, der oplever det sådan.

 

Det er desværre også hvad jeg hører i klogene :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heldigvis stadig det er mere undtagelsen end normen, at jeg løber ind i baner hvos jeg tænker: det her er ikke i orden. Ved min træningskammerat har valgte at løbe en selvdigtet bane et par gange grundet balanceopgange, hun synes kompromitterede hundens sikkerhed, men hun løber også med stor hund - der er det lidt nemmere for os med de små og mellem.

 

og så kom det så lige op i weekenden, fordi jeg løb kl1 for første gang i årevis og jeg synes der var nogle momenter i banen, der ikke var kl1...

Link til indlæg
Del på andre sites

Poker har løbet årets sidste stævne, så det er da tid til den endelige 2014-opgørelse.

 

En lille status over året:

I DKK har vi i år fået 6 pinde og løber nu i Klasse 2. Det er blevet til 0 pinde i DcH, hvor vi stadig roder rundt i Klasse 1.

I jagten på en DM-kvalifikation endte det med 5 point i spring, men desværre kun 2 i agility.

 

Det er sgu' helt i orden. Hun fylder 3 år til november :hjerte:

 

En lille lagkage er det også blevet til.

 

Untitled.jpg

 

Til sammenligning havde hun 36 starter i 2013 og en diskprocent på 53. Så der har været dobbelt så mange løb i år (pga. Dania, Viby og DcH), og jeg tror hun trænger til en god lang pause nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer desværre ikke til mit sidste planlagte stævne i år pga arbejde og jeg har slet ikke sådan et fint diagram, men jeg synes min lille hund har gjort det rigtig fint i 2014! Vi startede i konkurrencer, begge som helt nybegyndere, tilbage i februar og har opnået 7 pinde i DcH (5 i AG1 og 2 i SP1) og mangler 1 pind inden vi (desværre) ender i klasse 2. Vi har kun løbet et enkelt stævne i DKK og her fik vi en pind i SP1. Så vi har heldigvis god tid i DKK, hvor vi stadig er klasse 1. Især da vi nok kun kommer til 1-2 DKK stævner om året :-) Når jeg ser tilbage til vores første løb, så synes jeg Viktor har gjort det super fint! Jeg kan stadig fare vild i banerne og føle mig lost på en bane, men heldigvis kommer der jo en sæson igen næste år. Bedst af alt er, at jeg har fundet noget som både Viktor og jeg synes er sjovt og som vi hygger os rigtig meget med!! Glæder mig til konkurrence sæson 2015

Link til indlæg
Del på andre sites

Poker har løbet årets sidste stævne, så det er da tid til den endelige 2014-opgørelse.

 

En lille status over året:

I DKK har vi i år fået 6 pinde og løber nu i Klasse 2. Det er blevet til 0 pinde i DcH, hvor vi stadig roder rundt i Klasse 1.

I jagten på en DM-kvalifikation endte det med 5 point i spring, men desværre kun 2 i agility.

 

Det er sgu' helt i orden. Hun fylder 3 år til november :hjerte:

 

En lille lagkage er det også blevet til.

 

[ATTACH=CONFIG]121286[/ATTACH]

 

Til sammenligning havde hun 36 starter i 2013 og en diskprocent på 53. Så der har været dobbelt så mange løb i år (pga. Dania, Viby og DcH), og jeg tror hun trænger til en god lang pause nu.

 

I har haft travlt i år :-) Jeg synes hun har gjort det rigtig fint! Tillykke med et godt år

Link til indlæg
Del på andre sites

er sæsonen allerede slut, eller er det kun for Poker den er slut? Er sikker på hun kommer stærkt tilbage næste år :5up:

 

Janice fandt et lille bitte uofficielt stævne til os næste søndag, ugen før Sally's "come back". Jeg kan få 3 løb med hende, og træne i ringen, dvs have hendes tennisbold med ind, helt perfekt! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...