Hop til indhold

Agilitykonkurrencer vinter / forår 2013-14


Amocca
 Share

Recommended Posts

Lille Johnatrunte løb 2. Del af dgi landsdelsmesterskabet idag, kom hjem med 4 disk igen - men for satan den hund kan løbe stærkt :banan: hvis jeg nogensinde får styr på, at hun rent faktisk tager forhindringerne også, så bliver hun suveræn!

 

Havde dog den irriterende oplevelse idag, at flere erfarne løbere var henne ved mig og fortælle mig, at jeg ikke burde "lære" hende, at det er ok at løbe forbi ting. Når jeg svarede, at det jeg forsøgte at "lære" hende var, at det var pissesjovt at løbe drønstærkt, så de uforstående ud... Når jeg videre forklarede dem, at hunden har luntet de første tre år af sit liv, og jeg synes fart var vigtigere, så de uforstående ud... Den ene kan jeg da så forstå, for hendes hunde løber stabilt men laaaangsomt... Men den anden forstår jeg ikke.... Men skidt med det. De må tænke jeg er en nar. Min hund har en fest!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rikke: STORT tillykke :banan:

Så det på FB samme dag, men har ikke lige været på HF siden. Det er da bare så stort - FLOT FLOT løbet :klap:

 

(og for os "ikke Sheltie-ejere" er det FEDT at se det kan lykkedes!)

 

Tusind tak! :D

 

Det er stadig lidt vildt at tænke på synes jeg. Da jeg startede med at løbe stævner for 2 år siden var det vildeste at tænke på at komme i klasse 2! DM og klasse 3 var jo sindsygt langt væk.

 

Og nu er hun så årets klasse 3 hund og nr. 3 til DcHs DM :D så stort!

 

Og ja, synes også selv det er fedt at komme så langt uden en sheltie :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Johnatrunte løb 2. Del af dgi landsdelsmesterskabet idag, kom hjem med 4 disk igen - men for satan den hund kan løbe stærkt :banan: hvis jeg nogensinde får styr på, at hun rent faktisk tager forhindringerne også, så bliver hun suveræn!

 

Havde dog den irriterende oplevelse idag, at flere erfarne løbere var henne ved mig og fortælle mig, at jeg ikke burde "lære" hende, at det er ok at løbe forbi ting. Når jeg svarede, at det jeg forsøgte at "lære" hende var, at det var pissesjovt at løbe drønstærkt, så de uforstående ud... Når jeg videre forklarede dem, at hunden har luntet de første tre år af sit liv, og jeg synes fart var vigtigere, så de uforstående ud... Den ene kan jeg da så forstå, for hendes hunde løber stabilt men laaaangsomt... Men den anden forstår jeg ikke.... Men skidt med det. De må tænke jeg er en nar. Min hund har en fest!

Dem om det, stol på det du gør! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Johnatrunte løb 2. Del af dgi landsdelsmesterskabet idag, kom hjem med 4 disk igen - men for satan den hund kan løbe stærkt :banan: hvis jeg nogensinde får styr på, at hun rent faktisk tager forhindringerne også, så bliver hun suveræn!

 

Havde dog den irriterende oplevelse idag, at flere erfarne løbere var henne ved mig og fortælle mig, at jeg ikke burde "lære" hende, at det er ok at løbe forbi ting. Når jeg svarede, at det jeg forsøgte at "lære" hende var, at det var pissesjovt at løbe drønstærkt, så de uforstående ud... Når jeg videre forklarede dem, at hunden har luntet de første tre år af sit liv, og jeg synes fart var vigtigere, så de uforstående ud... Den ene kan jeg da så forstå, for hendes hunde løber stabilt men laaaangsomt... Men den anden forstår jeg ikke.... Men skidt med det. De må tænke jeg er en nar. Min hund har en fest!

 

Nemlig, dem om det! Johna er sej, og I skal nok ende med at blive lidt mere stabile og med suuper fart! :blink: Dejligt I havde 4 gode ture!

Link til indlæg
Del på andre sites

Anna - ja men hos nogle er fart jo selvskreven ikke?

Er nok derfor de tænker at det ikke er normalt at "lære hunden at løbe stærkt" frem for forhindringerne!

 

Siger som "Korvis" stol på det du gør, :5up:

 

Som sagt, den ene af dem der spurgte har sløøøøve hunde - som jeg personligt mener hun selv har dræbt farten i - men de er stabile og tager alt korrekt...

 

den eneste grund til at det generer mig, er nok, at jeg selv har tænkt det samme. Om det var en dum erfaring at give hende... :vedikke: men indtil nu ser det ud til at virke... Hun holder farten i træningen, når hun får lov til at blæse på denne måde... Og man kan vel kun træne et kriterie af gangen... Hos hende her blev det så fart. Hun kan jo alle forhindringerne, hun tænder bare ikke på dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

du VED jo at hun står af, hvis du korrigerer, og så er der jo ikke noget tilbage at lege med? Som det er nu, har hun det sjovt, og det er vel immervæk lidt højere på kriterielisten, end at man tager alle forhindringerne.

 

Præcis. Ja men jeg ved det er den rigtige beslutning, men jeg ved det åbenbart ikke dybt nok til at der ikke kan sås tvivl ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt, den ene af dem der spurgte har sløøøøve hunde - som jeg personligt mener hun selv har dræbt farten i - men de er stabile og tager alt korrekt...

 

den eneste grund til at det generer mig, er nok, at jeg selv har tænkt det samme. Om det var en dum erfaring at give hende... :vedikke: men indtil nu ser det ud til at virke... Hun holder farten i træningen, når hun får lov til at blæse på denne måde... Og man kan vel kun træne et kriterie af gangen... Hos hende her blev det så fart. Hun kan jo alle forhindringerne, hun tænder bare ikke på dem...

 

Ja den gang jeg trænede i Aabenraa tænkte de mest på at man helst skulle være fejlfri og kunne en masse bagkryds...

 

Så skiftede jeg til Løgumkloster, og for hunan jeg har lært meget der, nu gælder det hele for mig om at have en fest, og misser vi et spring eller en forkert retning på et spring eller lign. jamen så løber vi videre, hunden ved jo ikke hvad den har gjort, så skidt med man blir disket, man får ihvertfald en gladere og hurtigere hund på sigt, det kan jeg tydeligt mærke på min han hund, han er blevet meget gladere nu hvor jeg ikke stopper op for lige at få det spring med, jeg glemte at vise vi skulle have osv.

Hvis vi bare løber videre og har det sjovt, så er farten jo bedre, fordi hunden ikke rettes på hele tiden.

 

Men ærlig talt, så vil jeg også hellere have en hurtigere og gladere hund, at vi så misser nogle forhindringer af og til, jamen altså skide værre med det, man dyrker vel agility for sjov? Hvis man vinder noget, er det jo blot en bonus.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Lidt blandede følelser herfra.

 

jeg synes min Cassi løb skidegodt til dagen lokalkonkurrence. Hun blev disket i begge agilityløb. Den ene gang fordi hun lige skulle i tunnellen i stedet for op af balancen :stupid: Anden gang løb hun mellem mig og vippe og smuttede i tunnellen. Hun havde en ret utilfreds mor lige der. Men nøj, hvor var hun lækker at løbe med. ALT spillede handlingsmæssigt.

Hun var også lækker at løbe med i springløbene, hun laver dog de samme to fejl, nemlig springer en pind midt i slalom og piller en pind. Banen lå ellers lige til højrebenet for en hund som hende, og hun fik da demonstreret at hun virkelig mestrer at blive handlet på afstand. Så tror faktisk at vores diskprocent er blevet væsentligt bedre end 2013.

 

desværre manglede jeg lidt at der da bare var en som gad anerkende at det begynder at rykke for os. Jeg synes selv at det går enormt meget fremad, men om det kun er mig der kan se det, det ved jeg ikke. Men det er jo heldigvis det jeg selv synes, der er det vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, suk, da også... Havde skrevet et laaaaaangt svar, men så røg nettet samtidigt med jeg klikkede post.

 

Jeg ville ønske at jeg havde muligheden for at få hjælp andet sted fra, men det er ikke muligt før jeg får min egen bil. Tror jeg pt. bruger al den goodwill jeg kan få, når jeg låner min fars bil for at tage til konkurrencer.

 

Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg har en dygtig lille hund, men jeg kan bare ikke få hjælpen til at få det optimale frem i hende. Vi har brug for at nørde med detaljer, så hun ikke er et sekund i tvivl om hvad jeg beder hende om, og ikke som det er nu, hvor vi bare løber baner, baner, baner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, suk, da også... Havde skrevet et laaaaaangt svar, men så røg nettet samtidigt med jeg klikkede post.

 

Jeg ville ønske at jeg havde muligheden for at få hjælp andet sted fra, men det er ikke muligt før jeg får min egen bil. Tror jeg pt. bruger al den goodwill jeg kan få, når jeg låner min fars bil for at tage til konkurrencer.

 

Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg har en dygtig lille hund, men jeg kan bare ikke få hjælpen til at få det optimale frem i hende. Vi har brug for at nørde med detaljer, så hun ikke er et sekund i tvivl om hvad jeg beder hende om, og ikke som det er nu, hvor vi bare løber baner, baner, baner.

 

Det er bare ærgerligt du ikke har muligheden for det... Jeg har haft to ret svære hunde i Frostie og Iso. Og med begge hunde har det hjulpet så meget, når jeg fik den rigtige hjælp. I har jo nogle rigtig gode folk i området, så det er da noget hø det skal gå i vasken pga. en skide bil... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal til vores 2. nogensinde konkurrence næste weekend. Første konkurrence havde vi to løb og Leah forlod banen efter 7-8 spring begge gange. Hun var bare overvældet over al den aktivitet der fandt sted og fremmede mennesker alle vegne.

 

Til træning er hun totalt selvsikker og laver virkelig sjældent fejl - og når hun gør er det uden tvivl min fejl.

 

Nogen råd til hvordan jeg kan gøre det til det sjoveste hun nogensinde har oplevet? Jeg kan jo åbenlyst ikke bruge godbidder.

 

Jeg var noget overrasket over at hun forlod banen, da jeg som regel er hendes "sikre sted" men måske fornemmede hun at jeg også var usikker/nervøs da det var vores første konkurrence? Så jeg tænker lidt, hvis det sker igen skal jeg så se bort fra reglerne og bare opmuntre hende til at fortsætte (og undskylde med uvidenhed tdommeren) eller bare give op og håbe på bedre held næste gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har et eller andet jeg vil træne, som jeg ved min hund er bange for, fx vippen. Så løber jeg banen indtil vippen, belønner vippen og forlader banen med det samme... Ikke med mad på banen dog - med legetøj eller en tupperwaredåse med kattepate i, som hun så får åbnet når vi kommer uden for banen...

 

jeg synes du skal se om du kan slutte på en success, før hun vælger at forlade banen. Om det så kun betyder to spring, hvorefter du belønnet og forlader banen, jamen så er det det er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla er ikke super tryg ved at være på banen, og da vi var til Dania, så forlod hun banen, og gik nærmest i koma bare man forlod teltet. Så hun får lov til at komme med ud til mindre konkurrencer, for det kan hun nemlig håndtere. Jeg retter ikke fejl på hende længere, det kan hun få gjort til træning, og hvis jeg kan se at banen er mere end hun kan klare, så løber jeg banen, så det giver mening for hende. Hun kan rigtig mange ting til trods for meget lidt træning, men det er ligegyldigt når hun er så utryg inde på banen.

 

Så jeg ville have et mål der hedder at hunden skal være sikker de første gange den kommer med ud. Det var også målet med Cassi da hun kom ud til de første konkurrencer, men hun så bare en agilitybane og løb afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvordan det fungerer over there, men her hjemme er det jo altid en mulighed at lige informere dommeren på forhånd om at man muligvis "disker sig selv" ved at ta' noget legetøj frem. Forklarer man hvorfor så plejer det at være helt ok. Derudover har dommerne som regel fuld forståelse for de helt nye hunde, og plejer at være meget large. Som oftest. Men det er måske helt anderledes i USA? :vedikke: Men kan du ikke spørge din træner, hun ved jo sikkert hvad der er kutyme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Leah er ikke utryg ved nogen forhindringer, det er mere al aktiviteten og de mange fremmede mennesker. Specielt høje mænd med store armbevægelser. :)

 

Det var nok uheldigt at hendes allerførste stævne var stort, med to ringe ved siden af hinanden i en kæmpe hal og en million mennesker og hunde alle vegne. Dette her er mindre med kun en ring og det er et sted hun har været før, som tilskuer.

 

Min træners mening er, at det lidt er en balancegang. På den ene side vil man jo gerne at hunden skal igennem hele banen og ikke bare kan få ind i hovedet at hun kan smutte når hun vil, på den anden side skal det jo være lysten der driver værket. Lysten er der, det er mere modet, der kan briste.

 

God ide at informere dommeren om at man måske disker sig selv - det er jeg sikker på de har fuld forståelse for. Dem jeg har mødt virker meget sympatiske og ønsker kun at alle får en god oplevelse.

 

Tror det bliver noget med overdrevet begejstret ros for hver forhindring, og hvis hun begynder at tøve, så lokke hende over et spring mere og så slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Leah er ikke utryg ved nogen forhindringer, det er mere al aktiviteten og de mange fremmede mennesker. Specielt høje mænd med store armbevægelser. :)

 

Det var nok uheldigt at hendes allerførste stævne var stort, med to ringe ved siden af hinanden i en kæmpe hal og en million mennesker og hunde alle vegne. Dette her er mindre med kun en ring og det er et sted hun har været før, som tilskuer.

 

Min træners mening er, at det lidt er en balancegang. På den ene side vil man jo gerne at hunden skal igennem hele banen og ikke bare kan få ind i hovedet at hun kan smutte når hun vil, på den anden side skal det jo være lysten der driver værket. Lysten er der, det er mere modet, der kan briste.

 

God ide at informere dommeren om at man måske disker sig selv - det er jeg sikker på de har fuld forståelse for. Dem jeg har mødt virker meget sympatiske og ønsker kun at alle får en god oplevelse.

 

Tror det bliver noget med overdrevet begejstret ros for hver forhindring, og hvis hun begynder at tøve, så lokke hende over et spring mere og så slut.

Okay... Hmm, det er jo svært når man aldrig har set jer. Men sådan umiddelbart ville jeg nok synes at det var vigtigst at hun opdager at det "bare er agility", som hun jo kender og er glad for. Skidt pyt med hvordan det går rent resultatmæssigt. Jeg ville f.eks. ikke rette hende hvis der sker nogle fejl undervejs, men bare satse på at hun løb videre og var glad - så hun ikke "mister fokus" og får tid til at tænke over at der også er aktivitet rundtomkring. Hvis det gi'r mening? Plejer du at ha' legetøj med når du træner, så ville jeg ta' det med - i hvert fald i det første løb for dagen? Det lyder jo som om det sagtens kunne snakkes med dommer om. Og hvis det er alt ståhej rundtomkring der hyler hende ud af den, så er det en rigtigt god idé at møde virkelig tidligt, og gå 117 omgange rundt om banen, så hun får mulighed for at opdage at det "bare" er mennesker og hunde. Lad hende gå rundt og kigge på tingene i hendes eget tempo. Min coton var virkelig menneskesky, sådan rigtig alvorligt, og det hjalp i hvert fald hende rigtigt meget at få lov at gå rundt og kigge. Håber noget af det kan bruges!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver fint mening, og jeg synes allerede vi gør alt det du foreslår.

 

Vi har været ude til flere stævner og bare kigge og lege og tage opvarmningsspringet med belønning og legetøj. Til hendes første stævne kom vi dagen før og brugte timer på bare at gå rundt og indsnuse atmosfæren. Hun virkede fint tryg ved det hele. Hun løb super fint de første ca 8 spring, men så så hun dommeren i den anden ring fægte med armene, og det var det der hylede hende ud af den.

 

Jeg retter aldrig på hende, heller ikke til træning, det er hun alt for følsom til. Hvis hun fornemmer at hun har udført en øvelse forkert står hun af, og så skynder jeg mig at lave noget helt andet.

 

Jeg har tit lidt lyst til at smadre hendes "opdrætter" - der er ingen tvivl om at hendes svære start på livet stadig præger hende noget. Men hun er jo kommet ufattelig langt, så jeg er bare glad for hvert lille skridt fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...