Hop til indhold

Agilitytræning vinter / forår 2013-14


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

 

Så fik Boss og jeg vores debut til agility træning her til formiddag. Det gik vildt godt. Vi var 8-9 stykker på holdet, så vi blev delt op på tre små "mini" baner som vi så løb på skift.

Boss fik prøvet spring, A-spring (hedder det ikke det :oops:) tunnel på den første bane. Han susede bare igen over og igennem det hele. Dernæst bestod næste lille bane af to spring, balancebommen og dernæst to spring.

Sidst tre spring efterfulgt at en tunnel er lå i en "u-form". Igen Boss klarede det hele uden problemer. Tror min udfordring ligger i at kunne kontrollere hans fart lidt.. hvis man kan sige det sådan.

 

For han fiser afsted og jeg havde lidt svært ved at følge med ham.. vil jo gerne lige være lidt ved siden af ham her i starten (bla. på balancebommen og vippen). Men han reagere super fint på mine kommandoer og sætter også farten ned (når jeg beder ham om det) når han skal ned af både A-springet og balancebommen.

 

Alt foregik uden snor. Kan godt mærke at min rally træning med ham uden snor er en kæmpe fordel her. Selvom han var noget så imponeret af alle de spændende forhindringer, havde han stadig fokus på sin moaar...:lun: dejligt.

 

Lige nu er vi faktisk begge gået lidt død. Boss ser jeg vist ikke så meget mere til i dag... han snorker..!! Jeg må da også indrømme, at jeg blev nødt til at tage lidt pauser under træningen... skal vist lidt i form. Men så er det jo godt, at man kan bruge undskyldningen at Boss liiiiige har brug for en pause...:engel:

 

Glæder mig helt vildt til næste gang.

 

Yesss, hvor fedt!! :klap: Og hvor fedt at både du og Boss har haft det sjovt! Det er da godt nok nogle ikke helt nemme ting i har været igennem til aller første gang, det er da superflot. Og det med fokus/kontakt/samarbejde er virkelig-virkelig godt at ha' på plads allerede nu, det bli'r helt sikkert en stor hjælp for dig til agilityen. Og så tror jeg vist at vi alle genkender det med den den manglende kondi... :engel::lol: Glæder mig til at høre mere fra jer her i tråden! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

nå, men jeg kom afsted til lidt selvtræning med hundene i dag, ude på gården. Det gik godt, og jeg havde jo lidt lektier jeg kunne arbejde med, fra sidste undervisningstime.

Med begge hunde øvede jeg "go find on it", som er en leg hvor hunden finder feltet. Skal gerne få dem til at skynde sig hele vejen ned til feltet, og ikke (som Sally gør), tage farten af på vej, fordi hun er lidt usikker på hvor "on it" egentlig er. Det ved Dexter jo godt, men med ham shapede jeg det, og har egentlig ikke fået kommando på endnu, det får han så med denne leg. Og han fattede det! Og han stod SÅ flot på feltet, også selvom jeg fortsatte fremad i gang, og hans rusker/godtepose lå fremme på græsset foran os. Vi øvede også vippen, som har var lidt skeptisk ved, men han kom over flere gange, og fik selv følt at det var ham der tippede den etc, og han stof også i de flotteste 2o2o på den, det sidder ret dybt i ham nu, åbenbart. Elsker at træne med den hund.

 

Med Sally øvede jeg nogle af de vendinger jeg aldrig kan få til at fungere, og også at hun henter springene bagfra. Hun arbejdede fint, men ja, hun er sgu lidt doven :lol: Jeg VED jo hvor hurtig og stærk hun er, når hun løber canicross, men der er slet ikke samme drve for agilityen.

Link til indlæg
Del på andre sites

tror jeg glemmer at trække vejret, mellem at jeg både skal holde styr på arme, skuldre, fødder og kommandoer. Der er i hvertfald ikke meget sprint over mine løb :lol:

 

Jeg har hørt at det er nemmere at løbe hvis man trækker vejret....:mrgreen:

 

 

Selvom jeg tidligere er blevet grinet af fordi man alligevel ikke kan følge med hunden, så er jeg klart af den overbevisning, at man ved at forbedre sin egen styrke og kondi kan forbedre sit AG løb. Det er trods alt nemmere at tænke klart og give klare kommandoer hvis man ikke samtidig er ved at kaste lungerne op....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, så ved jeg sgu ikke hvad det er med kondi og agility, for jeg har jo nu bevist 2 gange, at jeg kan løbe 5 km uden pauser, uden at blive synderligt træt, men kan jeg løbe et modul på 5-8 forhindriger? Nej, jeg er lige ved at dø :lol:

 

Hi hi!! :lol: Tror det kræver en heeeelt speciel slags kondi for at løbe agility! :mrgreen: Ej, men lidt seriøst - hvis man bare skulle løbe den samme strækning ligeud, så ville det jo være meget nemmere. Det er jo alle de der drej og sving, og op- og nedsætning af fart, der gør at det er hårdt. Plus at man samtidig skal tænke og snakke/vise tegn, og være lige så rap i hjernen som i benene. Det er sgutte nemt... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Merci var idag for første gang på det øvet hold, som hun er blevet rykket op på sidste gang.

Var spændt på hvordan hun ville tage det, vi har jo trænet lidt mere avanceret ting her hjemme og sammen med min veninde, hun kan jo alt ud over slalom så det er jo fint ;)

Hun klarede det bedre end forventet :D så stolt af hende. Her i klippet tog hun desværre A brættet istedet for tunnelen, det havde hun ikke gjort de andre gange, inden der blev filmet, men skidt, synes hun er total sej ;) og så er hun kun 15 mdr, det skal nok blive godt!

 

Link til indlæg
Del på andre sites

He he godt at høre at i også bliver lidt forpustede... Jeg var lidt skræmt over mig selv i dag ;-)

Lidt??? Prøv meget...! :lol:

 

Merci var idag for første gang på det øvet hold, som hun er blevet rykket op på sidste gang.

Var spændt på hvordan hun ville tage det, vi har jo trænet lidt mere avanceret ting her hjemme og sammen med min veninde, hun kan jo alt ud over slalom så det er jo fint ;)

Hun klarede det bedre end forventet :D så stolt af hende. Her i klippet tog hun desværre A brættet istedet for tunnelen, det havde hun ikke gjort de andre gange, inden der blev filmet, men skidt, synes hun er total sej ;) og så er hun kun 15 mdr, det skal nok blive godt!

 

 

Det ser supergodt ud Belinda!! :5up: Men... Bare nogle gode råd fra en gammel tante... Pas på med at gøre det for avanceret. Pas på med at rette hende. Pas på med at køre "for lange ting". Hun er så ung, og det er SÅ vigtigt at det endnu kun er superkort og sjaw-sjaw-sjaw, så du ikke får dræbt fremdriften i hende! Med den rigtige træning bli'r det bare kanongodt, det dér!

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis

Mener banen er på 14 eller 15 forhindringer, og inden den "lange" bane, var den delt i 2 sektioner, så det var ikke "så slemt" og "avanceret".. Men vil give dig ret, har heller ikke travlt med hende, og vippen har hun jo lige lært, så derfor belønnes hun også på på den :blink: og vi bruger fin tid på den.

Vi har ikke ret tit baner der er længere end de 15, og øvet er altid delt op i to eller flere sektioner, ellers siger jeg fra :blink:

 

Men tak for rosen! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg vil give dig ret, man skal passe på med at "prakke hunden" alt muligt på så snart den er fyldt 12 måneder nærmest.

Jeg har trænet Merci siden hun var omkring 16 uger i agility, med at løbe igennem en tunnel fra forskellige handlings muligheder, igennem springstøttere, osv. helt lidt af gangen, og mest øvet skift foran, og bag hende osv.

Også derfor hun som 15 mdr. ikke kan slalom endnu fx. vippen har hun kun lige lært osv.

 

Morgan den gang blev smidt ud i det hele, jeg vidste ikke rigtig bedre, og var i en anden klub! - En dårlig klub der efter et halvt år ikke kunne lære mig mere, andet end at krydse bag hunden! Ja det gør Morgan ret så langsom. + springene gerne skulle være så højde som mulige, og forskellige højder, for at hunden skulle koncentrer sig osv. Efter jeg flyttede klub har jeg lært SÅ meget mere, og tænker meget mere over hvad jeg beder min hund om, så vil slet ikke kræve mere af merci end jeg ved hun kan klare psykisk og ikke mindst fysisk, og hun skal bare have det sjovt de næste mange måneder, og så tager vi måske en konkurrence i sommerens løb, alt afhængig af hvordan hun udvikler sig osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg vil give dig ret, man skal passe på med at "prakke hunden" alt muligt på så snart den er fyldt 12 måneder nærmest.

Jeg har trænet Merci siden hun var omkring 16 uger i agility, med at løbe igennem en tunnel fra forskellige handlings muligheder, igennem springstøttere, osv. helt lidt af gangen, og mest øvet skift foran, og bag hende osv.

Også derfor hun som 15 mdr. ikke kan slalom endnu fx. vippen har hun kun lige lært osv.

 

Morgan den gang blev smidt ud i det hele, jeg vidste ikke rigtig bedre, og var i en anden klub! - En dårlig klub der efter et halvt år ikke kunne lære mig mere, andet end at krydse bag hunden! Ja det gør Morgan ret så langsom. + springene gerne skulle være så højde som mulige, og forskellige højder, for at hunden skulle koncentrer sig osv. Efter jeg flyttede klub har jeg lært SÅ meget mere, og tænker meget mere over hvad jeg beder min hund om, så vil slet ikke kræve mere af merci end jeg ved hun kan klare psykisk og ikke mindst fysisk, og hun skal bare have det sjovt de næste mange måneder, og så tager vi måske en konkurrence i sommerens løb, alt afhængig af hvordan hun udvikler sig osv.

 

Det lyder godt, Belinda! :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

God formiddagsagility træning i dag sammen med Soegaard og Ludwig:banan:

 

Jeg kan mærke at Caia og jeg rykker, nok fordi vi nu træner noget mere regelmæssigt.

 

Jeg har virkelig taget mig selv i ikke at løbe for lange moduler, og det virker bare så meget bedre med små trænings sekvenser.

 

Idag fik vi trænet på hjulet som vi ikke rigtigt har gjort os så meget i, lidt vippe træning og små baner med lidt spring osv.

 

Hun var ret dygtig og tændt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg GLÆDER mig til træning i dag! Det er bare så meget sjovere når hunden nu må springe. Sidste uge tog hun A for første gang, og hun elskede det. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har kaldt hende fra den, siden vi startede i august, fordi den åbenbart er det fedeste i verden :engel: Vi har ikke 2 on/2off, det bliver spændende om vi kan undvære det.

Nu tæller jeg bare timerne :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

er der ikke noget med, at 100 meter sprintere, ikke trækker vejret på de 100 meter? :hmm: men de skal jo heller ikke dirigere en hund :mrgreen:

Ej, jeg giver dig helt ret, jeg kan bare ikke se redultatet af mine anstrengelser endnu :lol:

 

HVis man ikke må trække vejret er det fandeme svært at råbe! Og jeg er ikke helt klar over hvem af Karla og jeg der skriger højest på en agilitybane :hmm: Men når vi er færdige er jeg ved at kaste mine lunger op, hvorimod hun meget gerne vil løbe efter sin bold? Så måske er det mig der råber mest :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg GLÆDER mig til træning i dag! Det er bare så meget sjovere når hunden nu må springe. Sidste uge tog hun A for første gang, og hun elskede det. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har kaldt hende fra den, siden vi startede i august, fordi den åbenbart er det fedeste i verden :engel: Vi har ikke 2 on/2off, det bliver spændende om vi kan undvære det.

Nu tæller jeg bare timerne :banan:

 

Det er sjovt med det A. Johna synes det er den fedeste forhindring i hele verden. I det hele taget, så tæller kun feltforhindringer for hende, men A er den bedste af dem alle. Og den man kan spotte alle steder fra på banen og den man accellererer når man ser :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt med det A. Johna synes det er den fedeste forhindring i hele verden. I det hele taget, så tæller kun feltforhindringer for hende, men A er den bedste af dem alle. Og den man kan spotte alle steder fra på banen og den man accellererer når man ser :lol:

 

Cajsa tænder også helt vildt på A - Mingus er mere til balancen. Nu krydser jeg bare fingre for at Lulu ikke bliver A-afhængig som en vis BJ :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det tunneller der bare er HITTET!!! :banan:

 

Men stemmer i koret - det var sjovt i går CCC.....og jeg er kun lettere øm på overlæben og i den ene arm. Men ligner ikke en der har fået tæsk :mrgreen:

Vi fik trænet en del på vippen og hjulet, og det gik super godt :banan:

 

Til gengæld så er der måske AG den 2/2, men ellers skal jeg vente heeeeel til vi starter træning igen den 23. februar :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Her er det tunneller der bare er HITTET!!! :banan:

 

Men stemmer i koret - det var sjovt i går CCC.....og jeg er kun lettere øm på overlæben og i den ene arm. Men ligner ikke en der har fået tæsk :mrgreen:

Vi fik trænet en del på vippen og hjulet, og det gik super godt :banan:

 

Til gengæld så er der måske AG den 2/2, men ellers skal jeg vente heeeeel til vi starter træning igen den 23. februar :megaked:

 

Ej har sku da helt glemt at spørge ind til hvordan du havde det...:oops: Godt at du er helt ok!

 

Ja AG d. 2/2, er så meget på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej har sku da helt glemt at spørge ind til hvordan du havde det...:oops: Godt at du er helt ok!

 

Ja AG d. 2/2, er så meget på.

 

Ingen problemer, SÅ dramatisk var det jo heller ikke...:engel:

 

He he....da jeg skrev 2/2 var det faktisk med mit AGhold der måske var noget....men da der ikke var booket ind søndag (men lørdag hvor jeg ikke kan), så kunne jeg jo selv lige nuppe tiden :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...