Hop til indhold

Agilitytræning vinter / forår 2013-14


Amocca
 Share

Recommended Posts

Fik trænet i dag. Cassi var lidt :hmm: Irriterende er nok det rette ord. Hun lavede nogle pæne ting, og pillede nok kun tre pinde, men der var bar nogle ting som normalt fungere super, som bare ikke ville lykkes. Fx var der en tunnel, hvor hun konsekvent valgte at ignorere at jeg kaldte på hende og lige skulle hente to spring, som ikke var i nærheden af hvor jeg stod.

 

nu holder vi agilityfri den næste uge, og så håber jeg at vi kan få nogle ting til at gå op i en større enhed til årets første konkurrence...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vores træning er normalt søndag formiddag, men i denne uge blev det flyttet til i dag, da min træner skal udenbys. I går så det ud til regn, så jeg forventede det blev aflyst, så glæden var stor da jeg stod op til solskin. Og endnu større var skuffelsen, da det alligevel blev aflyst, fordi det havde regnet for meget i nat. :cry:

 

Utroligt så afhængig man bliver. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala og jeg har været til selvtræning i dag :banan:

 

Vi trænede balancefelt - er jo begyndt på 2o2o. Det går egentlig ret godt synes jeg. Hun laver ikke ret mange fejl og jeg pressede hende ret meget i dag. Skålen er stadig fremme i langt de fleste tilfælde, så målet er selvfølgelig at den skal udfases endnu mere fremover, men den vil nok stadig være med mig et par uger endnu.

 

Vi trænede også udgange og selvstændighed på slalom. Nala løber kun hurtigt i slalom hvis jeg er foran hende. Meget irriterende, så i dag trænede jeg bl.a. at jeg stod stille mens hun skulle tage den - det krævede lidt ekstra hjernekapacitet :slem:

Trænede også lidt indgange, men de sidder squ bare. Det er altså så ypper fedt!!

 

Indimellem trænede vi også lidt på vippen. Jeg er begyndt at "genindlære" den så småt. Prøver at give hende succes med nedslagene - hun er ikke bange, men lidt forsigtig og måske lidt usikker. N

ala er den type der løber op til midten - træder et skridt ud af gangen og afventer nedslaget før hun løber ud for enden. Det bruger vi en del tid på, på konkurrencebanerne.

 

Til sidst løb vi nogle baner hvor jeg havde fokus på et par svære blindskift. Jeg spurtede afsted og pressede både mig selv og Nala - det var bare mega succes!

... Bortset fra at jeg pludselig midt i et løb fik rigtig ondt i mit venstre lår og det gør stadig ondt nu her. Ikke rart! Frygter fiberspringning, men det kan også "bare" være en overbelastning. Dumt!

 

 

Soegaard - er bare så trist over jeg ikke kan være med jer i morgen. 2 timer i dag var bare slet ikke nok :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, Dober! Hvor er det uretfærdigt!

Er der ingen indendørstræning i nærheden hvor du bor? det er da træls at være så afhængig af vejret!

 

I dag pissede det ned hele dagen her i Nordsjælland, men vi er jo heldigvis ingen. Ellers var det helt sikkert også blevet aflyst!

 

Nej, desværre. Der findes f.eks. ingen ridehuse her, da det er alt for varmt det meste af året. Men OK, jeg ville ikke bytte mht. klimaet. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe. Lidt sjovt faktisk.

 

Hele sommeren: Hedebølge i dk

Vinteren indtil nu: +6 gr

 

Var det ikke noget med -35 gr der hvor du er ? ;-)

 

Nej, er du tosset, så var vores verden gået totalt i stå, alle vandrør var sprunget og folk var døde af kulde. :lol: Den laveste temperatur der nogensinde er målt er -13 i år 1899. Det var lidt af en naturkatastrofe.

 

Vi havde for et par dage siden -5 om natten og det er virkelig ekstremt for disse kanter. I dag havde vi 23 grader, hvilket er lidt over normalen for vintermånederne, mens 33 er normen for forår/sommer/efterår.

 

Kan godt lide den regel at hvis det er varmt, så risikerer vi nedbør, men er det koldt (relativt), så er det som regel klart og tørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

sol, morgenfrost og agility...ahhh! :hjerte:

Jeg kæmper noget med Sally. Altså ikke MED Sally, men med de ting vi skal lære, synes det er svært pludselig at skulle huske alting :lol: og det er vitterligt første gang siden jeg kom herover, at jeg får den træning jeg hele tiden har drømt om, hvor det hele står og falder på at jeg SKAL lære handlingen rigtigt, og ikke bare "løb en tur, og håb på det bedste over forhindringerne", som er attituden hos mange trænere. Det er vildt fedt, men hårdt, fordi Sally og jeg har mange dårlige vaner sammen.

Kommer heller ikke rigtig afsted til selvtræning ude på gården, men skal snart tage mig sammen, min træner er god til at give mig øvelser, som er helt perfekte at lege med selv derhjemme, mellem lektionerne.

Dexter er jo bare sjov og ballade at arbejde med, så meget tænding og gejst! Idag kom slalommen en lille bitte smule tættere sammen, han kunne nu lige mærke den henover siderne når han løb igennem, og det tog han sig ikke meget af :5up:

Også rigtig gode vendinger med Dex, det betaler sig tusindfold, at lave wing wraps inden man lærer dem at springe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hej

 

Hvis man nu er helt sprød og ny i agility med en hund, der stadig er hvalp (altså ingen spring eller andet belastende!), hvor starter man så? Jeg regner med at kunne komme på et DcH-hold til august, hvor frøken hund er blevet et år, men indtil da kunne det da være sjovt at starte i det små.

 

Hvilke kommandoer bruger I? Jeg aner det ikke, men tænker at højre/venstre, zigzag etc. kunne være brugbare?

 

Som helt nybegynder aner jeg ikke, hvad man starter med - hjælp? :engel:

 

Hvad mener I, når I skriver felter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil anbefale at man prøver at se om der ikke er en man kan låne Greg Derrets "Agility Foundation Training". Jeg bruger rigtig mange af tingene, når jeg har før-agility og begynderhold.

 

Med felt menes der at der på forhindringerne A, Balance og Vippe er malet i anden farve i for neden. Her skal hunden sætte mindst en pote, ellers får den fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hej

 

Hvis man nu er helt sprød og ny i agility med en hund, der stadig er hvalp (altså ingen spring eller andet belastende!), hvor starter man så? Jeg regner med at kunne komme på et DcH-hold til august, hvor frøken hund er blevet et år, men indtil da kunne det da være sjovt at starte i det små.

 

Hvilke kommandoer bruger I? Jeg aner det ikke, men tænker at højre/venstre, zigzag etc. kunne være brugbare?

 

Som helt nybegynder aner jeg ikke, hvad man starter med - hjælp? :engel:

 

Hvad mener I, når I skriver felter?

 

Det bedste ville jo være hvis der var en klub i nærheden der tilbyder før-agility/hvalpeagility/agility preschool eller hvad det kan hedde. Det indholder lige præcis de ting du efterlyser, nemlig forskellige øvelser der forbereder hund og fører for senere agilitytræning. Hvis ikke der er noget i nærheden, så ville jeg også læse mig til noget, som Camilse foreslår. Denne her bog findes også: http://www.agilityrightfromthestart.com/

 

Ellers så er nok det aller vigtigste at du og din hund har et godt samarbejde generelt, og jeg synes personlig det er supervigtigt at man kan lege med sin hund! At træne tricks gør rigtig meget for samarbejdet, så det er altid godt. Hvis din hund ikke kan belønnes med legetøj (ruskeleg), så ville jeg også lære den det. Selve agilitydelen (forhindringer etc.) og kommandoer er faktisk ikke rigtig noget der er nødvendigt før hunden er gammel nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, er du tosset, så var vores verden gået totalt i stå, alle vandrør var sprunget og folk var døde af kulde. :lol: Den laveste temperatur der nogensinde er målt er -13 i år 1899. Det var lidt af en naturkatastrofe.

 

Vi havde for et par dage siden -5 om natten og det er virkelig ekstremt for disse kanter. I dag havde vi 23 grader, hvilket er lidt over normalen for vintermånederne, mens 33 er normen for forår/sommer/efterår.

 

Kan godt lide den regel at hvis det er varmt, så risikerer vi nedbør, men er det koldt (relativt), så er det som regel klart og tørt.

Ej nu er den gal med geografien igen. Sorry! haha

 

33 er aaaalt for varmt for mig, men det vænner man sig jo selvfølgelig nok til, hvis man har 23 i vinteren :cool:

 

 

Dumme regn - håber den er gået væk igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hej

 

Hvis man nu er helt sprød og ny i agility med en hund, der stadig er hvalp (altså ingen spring eller andet belastende!), hvor starter man så? Jeg regner med at kunne komme på et DcH-hold til august, hvor frøken hund er blevet et år, men indtil da kunne det da være sjovt at starte i det små.

 

Hvilke kommandoer bruger I? Jeg aner det ikke, men tænker at højre/venstre, zigzag etc. kunne være brugbare?

 

Som helt nybegynder aner jeg ikke, hvad man starter med - hjælp? :engel:

 

Hvad mener I, når I skriver felter?

 

:vinke: Velkommen til!

 

Vi startede på et begynder agility hold da Nala var lidt over 1,5 år gammel. Vi havde trænet lidt fremafsendelse på naturspring inden som en del af de daglige gåture (vi har nogle lave hegn i området) og lidt balance på træstammer i skoven, men ikke andet.

Vi har løbet Agility i lidt over 1,5 år nu og har løbet konkurrencer med ret stor succes det sidste halve år. Vi blev konkurrenceklare på et lille års tid.

 

Jeg er helt enig med Korvis - Man behøver ikke rigtig at kunne så meget når man starter på et hold, men det er selvfølgelig klart en fordel hvis hunden i forvejen har et godt samarbejde og kan arbejde selvstændigt og fremme.

Bliv-øvelsen foran et spring er også guld værd!

De må ikke springe før de er et års tid (som du også selv er inde på), men på et præ-agility hold lærer man en del handling med spring-overlæggeren liggende på jorden. Det er selvfølgelig en super introduktion. Mange af øvelserne kan du også bare lave derhjemme rundt om nogle springstøtter, men jeg ville nok selv foretrækker at have en intruktør hvis jeg aldrig havde løbet AG før.

 

Hmm. Kommandoer - Jeg bruger ikke ret mange. Forventer hun gør meget kun på baggrund af mit kropssprog.

- Ud = tage et spring fra bagsiden

- Slalom = slalom (surprice)

- Op = A'et og Balancebommen (men siger kun noget hvis hun kan blive i tvivl - f.eks. hvis der er en tunnel tæt på)

- Vippe = Vippen (igen siger jeg typisk kun noget hvis der kan være tvivl)

- Tunnel = Tunnellerne og posen

- Fremad = Fremadsendelse på mange lige spring eller hvis jeg er langt bagud og hun skal hente en forhindring langt væk

- Back = Faktisk den eneste handling jeg har navn på. En back er når man er bag hunden og sender over et spring imens man selv skifter retning bag hunden (hunden skal lære at løbe væk fra en) - Camilse har en god video af træning af de på græs uden spring. Den kan hun sikkert diske op med igen

 

Udover det bruger jeg bare en masse "Nala", "her", "kom", "go" osv for at gejle hende op eller få hendes opmærksomhed på svære handlingsmomenter :slem:

 

Synes du skal starte med at undersøge om du kan komme på et præ-agility hold, og ellers bare træne bliv-øvelser, kontaktøvelser, fremadsendelse osv. Der er masser man kan :mrgreen:

Forhindringerne skal nok komme tidsnok. Det er handlingen der tager tid!

 

Glæder mig til at følge med :mrgreen:

 

Vuf :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil anbefale at man prøver at se om der ikke er en man kan låne Greg Derrets "Agility Foundation Training". Jeg bruger rigtig mange af tingene, når jeg har før-agility og begynderhold.

 

Med felt menes der at der på forhindringerne A, Balance og Vippe er malet i anden farve i for neden. Her skal hunden sætte mindst en pote, ellers får den fejl.

 

 

Ahh, tak! Jeg vil se, om jeg kan finde noget på youtube. Hans dvd er godt nok pebret...

 

Det bedste ville jo være hvis der var en klub i nærheden der tilbyder før-agility/hvalpeagility/agility preschool eller hvad det kan hedde. Det indholder lige præcis de ting du efterlyser, nemlig forskellige øvelser der forbereder hund og fører for senere agilitytræning. Hvis ikke der er noget i nærheden, så ville jeg også læse mig til noget, som Camilse foreslår. Denne her bog findes også: http://www.agilityrightfromthestart.com/

 

Ellers så er nok det aller vigtigste at du og din hund har et godt samarbejde generelt, og jeg synes personlig det er supervigtigt at man kan lege med sin hund! At træne tricks gør rigtig meget for samarbejdet, så det er altid godt. Hvis din hund ikke kan belønnes med legetøj (ruskeleg), så ville jeg også lære den det. Selve agilitydelen (forhindringer etc.) og kommandoer er faktisk ikke rigtig noget der er nødvendigt før hunden er gammel nok.

 

Jeg ved ikke, om der er noget før-agility, men jeg vil undersøge det. Lige nu, efter hvalpeholdet, træner vi DcH lydighed, hvor der for de aldre hunde skal indgå lidt soring. Vi er af og til over A'et, og Saga elsker det bare. :-D Jeg er så småt begyndt at belønne med legetøj. Det fanger hende ikke altid, hvis der sker for meget omkring os, men det har jo en del at gøre med nysgerrig og livsglad hvalp. :mrgreen: Vi leger videre!

 

:vinke: Velkommen til!

 

Vi startede på et begynder agility hold da Nala var lidt over 1,5 år gammel. Vi havde trænet lidt fremafsendelse på naturspring inden som en del af de daglige gåture (vi har nogle lave hegn i området) og lidt balance på træstammer i skoven, men ikke andet.

Vi har løbet Agility i lidt over 1,5 år nu og har løbet konkurrencer med ret stor succes det sidste halve år. Vi blev konkurrenceklare på et lille års tid.

 

Jeg er helt enig med Korvis - Man behøver ikke rigtig at kunne så meget når man starter på et hold, men det er selvfølgelig klart en fordel hvis hunden i forvejen har et godt samarbejde og kan arbejde selvstændigt og fremme.

Bliv-øvelsen foran et spring er også guld værd!

De må ikke springe før de er et års tid (som du også selv er inde på), men på et præ-agility hold lærer man en del handling med spring-overlæggeren liggende på jorden. Det er selvfølgelig en super introduktion. Mange af øvelserne kan du også bare lave derhjemme rundt om nogle springstøtter, men jeg ville nok selv foretrækker at have en intruktør hvis jeg aldrig havde løbet AG før.

 

Hmm. Kommandoer - Jeg bruger ikke ret mange. Forventer hun gør meget kun på baggrund af mit kropssprog.

- Ud = tage et spring fra bagsiden

- Slalom = slalom (surprice)

- Op = A'et og Balancebommen (men siger kun noget hvis hun kan blive i tvivl - f.eks. hvis der er en tunnel tæt på)

- Vippe = Vippen (igen siger jeg typisk kun noget hvis der kan være tvivl)

- Tunnel = Tunnellerne og posen

- Fremad = Fremadsendelse på mange lige spring eller hvis jeg er langt bagud og hun skal hente en forhindring langt væk

- Back = Faktisk den eneste handling jeg har navn på. En back er når man er bag hunden og sender over et spring imens man selv skifter retning bag hunden (hunden skal lære at løbe væk fra en) - Camilse har en god video af træning af de på græs uden spring. Den kan hun sikkert diske op med igen

 

Udover det bruger jeg bare en masse "Nala", "her", "kom", "go" osv for at gejle hende op eller få hendes opmærksomhed på svære handlingsmomenter :slem:

 

Synes du skal starte med at undersøge om du kan komme på et præ-agility hold, og ellers bare træne bliv-øvelser, kontaktøvelser, fremadsendelse osv. Der er masser man kan :mrgreen:

Forhindringerne skal nok komme tidsnok. Det er handlingen der tager tid!

 

Glæder mig til at følge med :mrgreen:

 

Vuf :vuf:

 

Tak :vinken:

 

Godt at høre, at man ikke behøver kunne det store. Så er vi jo godt med. :mrgreen: Hun er rigtig god til at blive i sit/stå/dæk. Jeg har ikke lært hende bliv, da sit/dæk/stå blot betyder "bliv i den stilling". Bliv betyder hos os, at hun ikke skal med ud af døren, men ellers må gøre hvad hun vil.

 

Hun øver helt af sig selv balance på træstammer, sten osv. Og springer hellere over krat (den lille hund kan dælme springe :scared:) end går igennem, men når man har små ben og en lang pels, er det sikkert også behageligere at hoppe over.

 

Og tak for den gode forklaring af kommandoer! Jeg kan nemt øve "op" på en overdækket sandkasse eller lign. og "fremad". Men hvordan træner du fremad? Kaster godbidder og giver kommandoen, når hun løber ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :vinken:

 

Godt at høre, at man ikke behøver kunne det store. Så er vi jo godt med. :mrgreen: Hun er rigtig god til at blive i sit/stå/dæk. Jeg har ikke lært hende bliv, da sit/dæk/stå blot betyder "bliv i den stilling". Bliv betyder hos os, at hun ikke skal med ud af døren, men ellers må gøre hvad hun vil.

 

Hun øver helt af sig selv balance på træstammer, sten osv. Og springer hellere over krat (den lille hund kan dælme springe :scared:) end går igennem, men når man har små ben og en lang pels, er det sikkert også behageligere at hoppe over.

 

Og tak for den gode forklaring af kommandoer! Jeg kan nemt øve "op" på en overdækket sandkasse eller lign. og "fremad". Men hvordan træner du fremad? Kaster godbidder og giver kommandoen, når hun løber ud?

 

Når hun selv tilbyder balancetræning, kan du jo begynde at kalde det "balance" eller "bom", f.eks.

 

Ja jeg startede med at lokke hende fremad med en guf eller en bold der blev kastet.

Senere shapede jeg det til at hun skulle løbe før jeg kastede - der måtte hun ikke kigge tilbage på mig imens, så det var med små skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...