Hop til indhold

Agilitytræning vinter / forår 2013-14


Amocca
 Share

Recommended Posts

Når hun selv tilbyder balancetræning, kan du jo begynde at kalde det "balance" eller "bom", f.eks.

 

Ja jeg startede med at lokke hende fremad med en guf eller en bold der blev kastet.

Senere shapede jeg det til at hun skulle løbe før jeg kastede - der måtte hun ikke kigge tilbage på mig imens, så det var med små skridt.

 

Fedt, det må vi prøve. Hun tilbyder en del forskelligt, men det bliver straks sværere, når hun ikke skal kigge på mig imens. (Vi træner dæk på afstand, og det går fint, men hun vil altså vende sig med front mod mig, inden hun lægger sig ned.)

 

Kan ikke lige finde en bedre video (måske en af de andre kan), men du kan se en fremadsendelse her ved 0.15 og lidt frem.
:-D

 

Tak for den. Så kan jeg da se, hvordan det ser ud. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fedt, det må vi prøve. Hun tilbyder en del forskelligt, men det bliver straks sværere, når hun ikke skal kigge på mig imens. (Vi træner dæk på afstand, og det går fint, men hun vil altså vende sig med front mod mig, inden hun lægger sig ned.)

 

 

 

Tak for den. Så kan jeg da se, hvordan det ser ud. :-)

 

Især hvis hun ikke rigtig vil "slippe dig", så vil fremadsendelse være en rigtig god agilityforberedende øvelse! Og det er dødnemt. Du kan sagtens starte den uden noget der overhoved ligner forhindringer eller redskaber, bare på en græsplæne eller lignende. Jeg plejer at lægge et "mål", som regel en lille bøtte eller et bøttelåg, meget gerne hvidt så det kan ses. Her på/i lægger jeg en godbid, medens jeg holder hunden i halsbåndet/linen, så hunden kan se godbidden men ikke tage den. Så går jeg med hunden nogle skridt væk, og sender den så af sted til "målet" med et håndtegn og senere en "fremad"-kommando. Når hunden er sikker i øvelsen på kort afstand forøger jeg trinvis afstanden, og jo længere man ender med at kunne sende hunden desto bedre. Det her er en øvelse der ikke belaster hundens krop nævneværdigt, så længe man ikke laver for mange gentagelser, så den kan man snildt lave med helt unge hunde. Selvfølgelig skal den helt unge hund dog ha' så meget kropskontrol at den kan løbe sundt og rigtigt, og afstanden skal være alderssvarende. Næste skridt vil så være at man sætter spring op i fremadsendelsen - men uden overliggere! Altså sådan at hunden lærer at løbe mellem "springstøtterne". Og når hunden er udvokset nok til at springe sætter man overliggere på.

 

Tyvstarter/startposition er også noget jeg træner fra lille af. Det er igen trinvis træning, hvor jeg "frister" hunden med legetøj - men den skal bli' siddende indtil den får sin "frikommando". Det er ikke helt så nemt som fremadsendelsen, man skal ha' styr på hvor meget man kan friste uden at hunden bryder sin position, så det er godt at ta' babysteps her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu blev jeg jo nødt til at kigge på mine gamle videoer, fra den gang Iso var lille hvalp/unghund! Og jeg har faktisk filmet hendes anden baby-agility-træningssession ever, og det er netop fremadsendelsen vi har gang i. Plus at jeg samtidig "frister" hendes startposition lidt, kunne jeg se lidt senere i videoen. Jeg har så springstøtterne på fra start, da jeg har spring herhjemme, men det er ikke nødvendigt i starten. Jeg prøver også at variere mig selv lidt, sådan at jeg skifter mellem at stå på hendes højre og venstre side, og jeg skifter også mellem at sende hende af sted alene/kalde hende ind/løbe ved siden af hende. Det gør jeg måske ikke så meget i netop den her video, men jeg gør mere af det senere, så jeg ikke kom til at lære hende at jeg altid var foran/bagved/stod stille/løb, men at uanset hvor jeg var så skulle hun løbe fremad. Håber du kan bruge det til noget! :-D

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Især hvis hun ikke rigtig vil "slippe dig", så vil fremadsendelse være en rigtig god agilityforberedende øvelse! Og det er dødnemt. Du kan sagtens starte den uden noget der overhoved ligner forhindringer eller redskaber, bare på en græsplæne eller lignende. Jeg plejer at lægge et "mål", som regel en lille bøtte eller et bøttelåg, meget gerne hvidt så det kan ses. Her på/i lægger jeg en godbid, medens jeg holder hunden i halsbåndet/linen, så hunden kan se godbidden men ikke tage den. Så går jeg med hunden nogle skridt væk, og sender den så af sted til "målet" med et håndtegn og senere en "fremad"-kommando. Når hunden er sikker i øvelsen på kort afstand forøger jeg trinvis afstanden, og jo længere man ender med at kunne sende hunden desto bedre. Det her er en øvelse der ikke belaster hundens krop nævneværdigt, så længe man ikke laver for mange gentagelser, så den kan man snildt lave med helt unge hunde. Selvfølgelig skal den helt unge hund dog ha' så meget kropskontrol at den kan løbe sundt og rigtigt, og afstanden skal være alderssvarende. Næste skridt vil så være at man sætter spring op i fremadsendelsen - men uden overliggere! Altså sådan at hunden lærer at løbe mellem "springstøtterne". Og når hunden er udvokset nok til at springe sætter man overliggere på.

 

Tyvstarter/startposition er også noget jeg træner fra lille af. Det er igen trinvis træning, hvor jeg "frister" hunden med legetøj - men den skal bli' siddende indtil den får sin "frikommando". Det er ikke helt så nemt som fremadsendelsen, man skal ha' styr på hvor meget man kan friste uden at hunden bryder sin position, så det er godt at ta' babysteps her.

 

Fremadsendelse lyder jo egentlig meget nemt - kigger lige på videoen senere. :-D

 

Jeg frister hende også med forskellige ting i dæk/sit/stå. Mest godbidder og mig selv, der hopper rundt som en idiot. Prøver så at klikke, når hun registrerer det, men bliver. Så kan vi lige så godt begynde med legetøj også.

 

Hvis du lover jeg får dem igen, så må du låne både agility right from the start og gregg derrets foundation training dvd af mig. Jeg har desværre lånt ud før uden at få det tilbage :-(

 

Tusind tak, Amocca. Det er rigtig sødt af dig! Jeg har bare ikke så godt styr på mit liv pt, at jeg tør låne dem. :genert: Jeg har bestilt Agility right from the start på biblioteket og starter dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, vi har haft sådan en god agilitytræning i dag! Vores træner var forhindret så den stod på selvtræning, og da flere havde meldt afbud var jeg lidt bange for at vi bare ville være nogle få der løb forvirret rundt og løb på må og få. Men næ nej! Vi var alligevel nogle stykker, og så er jeg så heldig at min gamle træner også går på holdet, så Iso og jeg fik supergod hjælp. Det var nogle baner der var rigtig gode for Iso og jeg, lige de ting vi ikke kan og derfor har brug for at træne. Og det meste lykkedes da også, vi havde lidt bøvl med én bestemt ting, men til sidst gik det. Iso rev ikke voldsomt mange pinde, og når hun gjorde var det pga. mig, og så er det jo lidt mere i orden. :lol:

 

Jeg skal prøve at tegne den ting vi havde størst problemer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Course1.jpg

 

Det var denne her vi havde problemer med... Og selv om jeg på et tidspunkt virkelig terpede på de 3 spring, så kan jeg ikke huske hvordan det første stod, om det stod som på tegningen, eller om det stod mere ud for det ene eller andet af de to andre spring. :hmm: Nå, ligemeget! Hagen var som sagt at vi skulle ha' hunden ind imellem de to spring, sende den ud og ta' springet bagfra. Pga. banens forløb var man også nødt til at bli' på den side af springene hvor jeg har tegnet føreren, man kunne altså ikke gå bag om springene og kalde hunden ind imellem. På det her tidspunkt var Iso ved at være træt i hovedet, og så slog hun hjernen lidt af. Er der noget vi virkelig har trænet, så er det at hente spring bagfra, og det plejer faktisk at fungere rimelig godt. Men om hun kunne forstå det her - næ... Hun blev ved med at ta' nr. 3 i stedet for, og blev helt frustreret når jeg fortalte hende at det var forkert, og prøvede så på alt muligt andet, bare ikke det rigtige. Det endte med at jeg måtte gå helt til bunds med det, først vise hende hvordan jeg ville gøre hvis hun skulle ha' nr. 3, hvordan jeg ville gøre hvis hun skulle ta' nr. 2 "normalt", og så forskellen på det jeg faktisk viste - at hun skulle gå "ud". Og så faldt femøren til sidst, og så kørte det bare. Jeg tror også at hun slet ikke kunne se den mulighed, at man kunne gå imellem to spring der stod så relativt tæt, det har jeg måske ikke været god nok til at træne... :hmm: Det gør det også ekstra svært at Iso når at låse på ét eller andet før jeg når at gøre nærmest noget som helst. Fordi det var en start låste hun nogle gange på det forkerte spring allerede da jeg gik fra hende, og så er det svært at bryde...

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]115806[/ATTACH]

 

Det var denne her vi havde problemer med... Og selv om jeg på et tidspunkt virkelig terpede på de 3 spring, så kan jeg ikke huske hvordan det første stod, om det stod som på tegningen, eller om det stod mere ud for det ene eller andet af de to andre spring. :hmm: Nå, ligemeget! Hagen var som sagt at vi skulle ha' hunden ind imellem de to spring, sende den ud og ta' springet bagfra. Pga. banens forløb var man også nødt til at bli' på den side af springene hvor jeg har tegnet føreren, man kunne altså ikke gå bag om springene og kalde hunden ind imellem. På det her tidspunkt var Iso ved at være træt i hovedet, og så slog hun hjernen lidt af. Er der noget vi virkelig har trænet, så er det at hente spring bagfra, og det plejer faktisk at fungere rimelig godt. Men om hun kunne forstå det her - næ... Hun blev ved med at ta' nr. 3 i stedet for, og blev helt frustreret når jeg fortalte hende at det var forkert, og prøvede så på alt muligt andet, bare ikke det rigtige. Det endte med at jeg måtte gå helt til bunds med det, først vise hende hvordan jeg ville gøre hvis hun skulle ha' nr. 3, hvordan jeg ville gøre hvis hun skulle ta' nr. 2 "normalt", og så forskellen på det jeg faktisk viste - at hun skulle gå "ud". Og så faldt femøren til sidst, og så kørte det bare. Jeg tror også at hun slet ikke kunne se den mulighed, at man kunne gå imellem to spring der stod så relativt tæt, det har jeg måske ikke været god nok til at træne... :hmm: Det gør det også ekstra svært at Iso når at låse på ét eller andet før jeg når at gøre nærmest noget som helst. Fordi det var en start låste hun nogle gange på det forkerte spring allerede da jeg gik fra hende, og så er det svært at bryde...

 

Ja, den start drillede jer godt nok lidt! Og du har tegnet det rigtigt, eller også husker vi begge lige dårligt :mrgreen:

 

Luna var som altid en lille stjerne, eller dvs vi havde lidt problemer med en relativ svær slalomindgang, men kun fordi jeg var stædig ikke ikke ville bagkrydse, da vi gjorde det, så ingen problemer. Seje vuf!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt det der Korvis. For jeg kan af og til have lidt samme kvaler, men KUN hvis det er en start. Havde en lignende ting til træning den anden dag, med to meget tætte spring de skulle imellem. Som en del af er løb: no problem. Som start ville hun bare ikke. Ligesom du her nævner, så var det ligesom om, at hun låste på noget allerede mens hun sad på startlinien og ikke rigtigt kunne bryde det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt det der Korvis. For jeg kan af og til have lidt samme kvaler, men KUN hvis det er en start. Havde en lignende ting til træning den anden dag, med to meget tætte spring de skulle imellem. Som en del af er løb: no problem. Som start ville hun bare ikke. Ligesom du her nævner, så var det ligesom om, at hun låste på noget allerede mens hun sad på startlinien og ikke rigtigt kunne bryde det igen.

 

Jeg har også en mistanke om at det måske ville ha' fungeret midt i en bane... :hmm: Før jeg "fik det fikset" fik jeg det til at fungere en enkelt gang - hvis jeg "snød" hende til at tro at hun skulle ha' det højre spring, og så i sidste sekund fik givet hende "ud-tegnet". Men det var jo ikke en optimal løsning, og absolut ikke noget der var sikkert... Til et stævne ville jeg jo aldrig gøre det, så ville jeg jo sende hende højre om det højre spring, men til træningen i dag var det "Opgaven". Og det skal jeg så træne en del på herhjemme, kan jeg regne ud... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt så forskellige vi er, skulle jeg løbe Korvis' moment, ville jeg sætte Mingus skråt af og sende ham udenom den modsatte støtte og lave den som en serpentin.

 

Næ, vi er overhoved ikke forskellige, det ville jeg også meget gerne ha' gjort! Men det måtte vi ikke, det var meningen at vi skulle træne lige det dér...

Link til indlæg
Del på andre sites

I torsdags trænede vi distance. Hvor vi skulle blive bag en linie og handle hunden laaaaangt væk fra. Det kunne Karla såmænd godt, men hun synes tydeligt ikke det var det sjoveste i verden og gik lidt ned i fart over den store afstand. Ville aldrig bruge det til en konkurrence, men det er nu meget sjovt at træne

Link til indlæg
Del på andre sites

I torsdags trænede vi distance. Hvor vi skulle blive bag en linie og handle hunden laaaaangt væk fra. Det kunne Karla såmænd godt, men hun synes tydeligt ikke det var det sjoveste i verden og gik lidt ned i fart over den store afstand. Ville aldrig bruge det til en konkurrence, men det er nu meget sjovt at træne

 

Ja, man må jo træne alt, selv om det ikke er noget man umiddelbart ville bruge til stævne. Man ved aldrig når man får brug for det! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, vi er overhoved ikke forskellige, det ville jeg også meget gerne ha' gjort! Men det måtte vi ikke, det var meningen at vi skulle træne lige det dér...

 

Ja det kan jeg da godt se du har skrevet, nu hvor jeg har pudset brillerne :engel:

Jeg gik egentlig bare ud fra at det var noget jer hard-core folk gjorde, fordi det måske kunne spare tid, hvor jeg er sådan en der ofte spiller på det sikre og langsommere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man SKAL blive på den side af springene på grund af banens forløb. Tænker det da må være muligt på den anden side også :vedikke:

 

Tja, alt er vel muligt, og kunne man flytte sig rigtig hurtigt så gik det vel, måske... Men nu måtte vi jo ikke, fordi opgaven var som jeg har beskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan jeg da godt se du har skrevet, nu hvor jeg har pudset brillerne :engel:

Jeg gik egentlig bare ud fra at det var noget jer hard-core folk gjorde, fordi det måske kunne spare tid, hvor jeg er sådan en der ofte spiller på det sikre og langsommere :lol:

Hi hi! :lol: Nej for filan, det ville gå både hurtigere og lettere at ta' dem den anden vej, så det var ren træning. Jeg kører også altid det sikre valg, det nytter jo ikke meget at være hurtigst hvis man alligevel er disket...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer.

 

Så fik Boss og jeg vores debut til agility træning her til formiddag. Det gik vildt godt. Vi var 8-9 stykker på holdet, så vi blev delt op på tre små "mini" baner som vi så løb på skift.

Boss fik prøvet spring, A-spring (hedder det ikke det :oops:) tunnel på den første bane. Han susede bare igen over og igennem det hele. Dernæst bestod næste lille bane af to spring, balancebommen og dernæst to spring.

Sidst tre spring efterfulgt at en tunnel er lå i en "u-form". Igen Boss klarede det hele uden problemer. Tror min udfordring ligger i at kunne kontrollere hans fart lidt.. hvis man kan sige det sådan.

 

For han fiser afsted og jeg havde lidt svært ved at følge med ham.. vil jo gerne lige være lidt ved siden af ham her i starten (bla. på balancebommen og vippen). Men han reagere super fint på mine kommandoer og sætter også farten ned (når jeg beder ham om det) når han skal ned af både A-springet og balancebommen.

 

Alt foregik uden snor. Kan godt mærke at min rally træning med ham uden snor er en kæmpe fordel her. Selvom han var noget så imponeret af alle de spændende forhindringer, havde han stadig fokus på sin moaar...:lun: dejligt.

 

Lige nu er vi faktisk begge gået lidt død. Boss ser jeg vist ikke så meget mere til i dag... han snorker..!! Jeg må da også indrømme, at jeg blev nødt til at tage lidt pauser under træningen... skal vist lidt i form. Men så er det jo godt, at man kan bruge undskyldningen at Boss liiiiige har brug for en pause...:engel:

 

Glæder mig helt vildt til næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...