Hop til indhold

Aggressiv hanhund


Gæst Krogager
 Share

Recommended Posts

Gæst Krogager

Hej.

Jeg har 3 Olde English Bulldogs. 2 hanner og en hun.

Mit problem er at vores yngste han på et år, viser aggressiv adfærd over for vores aden han, på 1½ år.

Samtidig er han også meget dominerende over for andre hunde, første gang han møder dem. Han hopper op på dem med rejste børster. og prøver at lægge dem ned.

Efter et øjeblik er der ingenting.

Men mit største problem er det på hjemmefronten, med vores 2 hanner. vores ældste er stille og rolig.

 

Vi har engang imellem slåskampe, som er virkelig voldsomme, som vi må stoppe.

kastrering er ikke en mulighed, da begge er avlshanner

 

Håber der er nogle, som har nogle gode råd.

 

MVH Christopher.

Link til indlæg
Del på andre sites

To intakte hanner og en tæve er en virkelig dårlig kombination. Man kan næsten sige sig selv at der må opstå konflikter. Jeg ville gå af med den ene han. Du kan evt. udstationere ham, hvis du ikke er klar til at sælge. Men der findes ikke nogen fiks løsning, der kan få dem til at holde op med at slås.

 

Der er noget, der tyder på at den yngste er langt fremme i skoene og måske mere egetkønsaggressiv end gennemsnittet. Har du tænkt på, at hvis du avler på ham, giver du de egenskaber videre til næste generation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok osse en chance at tage, at vælge at have to hanhunde kun med 6 måneders aldersforskel. Lige nu er de ved at modnes mentalt og så opstår den slags problemer, i nogle racer oftere end i andre. Jeg ville aldrig tage det som en selvfølge af to hanhunde med samme alder ville kunne acceptere hinanden efter kønsmodning.

 

Når det "går godt" i de situationer hvor den yngste puster sig op over for fremmede hunde, skyldes det kun at den fremmede hund ikke puster sig tilsvarende op. Den dag han gør det over for en voksen hanhund af samme type som ham selv går det galt.

 

Jeg ville vælge at holde de to hanhunde adskildt eller finde et nyt hjem til den ene. Det dur ikke at have dem gående som nu, de stresser hinanden og når der så osse er en tæve i hjemmet er der i den grad noget at blive uenige om for de to. Når de begge forventes at skulle bruges i avl er det osse vigtigt at de ikke går og påvirker hinanden, du risikerer at den der bliver trykket slet ikke vil parre.

 

Der er efter min mening intet galt med jeres yngste hanhund, han er tydeligvis bare ikke en hund man skal have til at bo sammen med en anden han og han skal ikke have lov at hilse på fremmede hanhunde. Hver gang han har succes med at puste sig op over for en der trækker sig, bekræfter det ham i at han er sheriff og det er i øvrigt ikke ok at udsætte andre hunde for den risiko han bringer med sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor avle på sådan et sind?

 

Men jeg har ikke forstand på avl....

 

Det behøver ikke være noget problem, og det kan i øvrigt være miljøet der får ham til at reagere som han gør.

Sådan en hanhund kombineret med den rette tæve kan sagtens give et kuld rigtig fornuftige hvalpe, og nu er det jo osse bare sådan at alle racer ikke er "hundeskovshunde" og det er opdrætterne forhåbentlig bevidste om når de vælger hvalpekunder... men ok, at der er en opdrætter som har valgt at sælge en hanhund til en med en hanhvalp på 6 måneder kan selvfølgelig indikere at det ikke er tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver ikke være noget problem, og det kan i øvrigt være miljøet der får ham til at reagere som han gør.

Sådan en hanhund kombineret med den rette tæve kan sagtens give et kuld rigtig fornuftige hvalpe, og nu er det jo osse bare sådan at alle racer ikke er "hundeskovshunde" og det er opdrætterne forhåbentlig bevidste om når de vælger hvalpekunder... men ok, at der er en opdrætter som har valgt at sælge en hanhund til en med en hanhvalp på 6 måneder kan selvfølgelig indikere at det ikke er tilfældet.

 

Skrev også jeg ikke havde forstand på det :mrgreen:

 

Men ja... Han kunne sikkert begå sig bedre uden en anden unghund og en intakt tæve i huset også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver ikke være noget problem, og det kan i øvrigt være miljøet der får ham til at reagere som han gør.

Sådan en hanhund kombineret med den rette tæve kan sagtens give et kuld rigtig fornuftige hvalpe, og nu er det jo osse bare sådan at alle racer ikke er "hundeskovshunde" og det er opdrætterne forhåbentlig bevidste om når de vælger hvalpekunder... men ok, at der er en opdrætter som har valgt at sælge en hanhund til en med en hanhvalp på 6 måneder kan selvfølgelig indikere at det ikke er tilfældet.

 

Jeg respekterer selvfølgelig din erfaring på området! Synes bare der pålægger opdrættere et skærpet ansvar, når der er tale om en race som den gennemsnitlige bedsteborger tror er en "kamphund". Så bør man måske lige tænke på racens image før man begynder at avle på hvad som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer selvfølgelig din erfaring på området! Synes bare der pålægger opdrættere et skærpet ansvar, når der er tale om en race som den gennemsnitlige bedsteborger tror er en "kamphund". Så bør man måske lige tænke på racens image før man begynder at avle på hvad som helst.

 

Det er jeg slet ikke uenig i. Det kræver altid omtanke at udvælge avlshunde og kombinere dem rigtigt, det var blot for at anføre at sådan en hanhund ikke per automatik giver hvalpe med samme udfordringer og at grunden til hans adværd ikke med garanti er genetisk. En tæve med den adfærd ville jeg derimod være ekstremt skeptisk over for at anvende i avl, da det er hende der præger hvalpene de første uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krogager

Tak for svarende.

At finde et nyt hjem til en af dem, er sidste mulighed. og med hensyn til hun hunden, så opstod problemet et stykke tiden inden vi fik hende. Og det yngste, er slet ikke interesseret i hende, hun har lige været i løbe tid, uden han har haft interesse.

Med hensyn til den yngste, var han alene i kulet. så han har gået med nogle valpe der var mindre end ham selv. Vi har derfor snakket om, om det kunne være der problemet lå, at han altid har været den største, indtil han kom hjem til os, og pludselig var den mindste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Der er altid en potentiel risiko for at to hunde af samme køn på nogenlunde samme alder ikke kan enes. De ligger for tæt på hinanden i udvikling og vil ofte toppes om hvem der er stærkest. Det er derfor man som regel anbefaler en aldersforskel på minimum to år hos hunde af samme køn.

Din yngste har noget med sig i bagagen omkring det du skriver han har erfaret hos opdrætteren, nemlig at han bare kan tromle andre og dette bør der sættes en stopper for. Hvis du tør gennem samvær med ældre og meget "dominante" hunde, altså hunde som hviler i sig selv og ikke skal bevise noget, men heller ikke finder sig i alt.

 

Jeg ville sørge for, at han slet ikke fik muligheden for at tippe fremmede hunde, men i stedet følges ad med dem i snor, så de kan gå og kikke hinanden an 20 minutter - ½ times tid før de bliver sluppet. Dette har jeg erfaring for er en utrolig god indgang til nærkontakt, som da sker med meget større harmoni og ro.

For hver gang han får mulighed for at dominere en hund bliver denne adfærd og ikke mindst indstilling forstærket.

 

I hvilke situationer opstår slåskampene hjemme?

Leger de også sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krogager

De yngste får bank, når den hopper på den ældste. Men det opstår gerne, hvis gir opmærksomhed til den ældste. De leger ikke sammen. Men det skal lige siges, at den yngste slet ikk leger, han vil hellere have opmærksomhed af mennesker hele tiden.

 

Men jeg vil prøve det med snoren, det har vi ikke prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

De yngste får bank, når den hopper på den ældste. Men det opstår gerne, hvis gir opmærksomhed til den ældste. De leger ikke sammen. Men det skal lige siges, at den yngste slet ikk leger, han vil hellere have opmærksomhed af mennesker hele tiden.

 

Men jeg vil prøve det med snoren, det har vi ikke prøvet.

 

Ja, prøv det

 

Jeg ville forsøge at introducere ham til ældre rare hunde som ikke finder sig i noget, men det kan være lidt svært at finde dem. Det er lidt noget skidt at han er mere interesseret i mennesker end i artsfæller. Måske skal I lægge ham en anelse på is mht. opmærksomhed/kæl og prøve at sætte ham i gang med noget, når han opsøger jer.

Det lyder hårdt og det tror jeg også det vil være for ham, men alternativet ser ikke så kønt ud, synes jeg.

 

Stop ham straks han vil jage den anden væk, men ikke ved fysisk at holde ham væk, et tryk på kroppen for at holde ham væk bil bare tænde ham og få ham til at trykke hårdere, når han er af den race. Prøv i stedet med stemme (hans navn) og fjern jer fra ham, når han vil forsvare sin ret til jer. Går han med, kan I droppe en godbid på gulvet bag ham, så han bliver afledt. På denne måde kan situationen muligvis opløses.

 

Ellers tænker jeg at I skal have hjælp til at vurdere situationen og hunden af en erfaren adfærdsbehandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

To intakte hanner og en tæve er en virkelig dårlig kombination Hvorfor avle på sådan et sind?find et nyt hjem til den, jeg ville aldrig lade dem være alene og slet ikke sammen med mennesker og andre hunde når den er så aggressiv.Man skal ikke avle på hunde med vanskeligt og aggressiv sind. Jeg syndes du skal afskaffe den hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

To intakte hanner og en tæve er en virkelig dårlig kombination Hvorfor avle på sådan et sind?find et nyt hjem til den, jeg ville aldrig lade dem være alene og slet ikke sammen med mennesker og andre hunde når den er så aggressiv.Man skal ikke avle på hunde med vanskeligt og aggressiv sind. Jeg syndes du skal afskaffe den hund.

 

Det du skriver giver i mine øjne ikke mening.

 

Du skriver:

 

To intakte hanner og en tæve er en virkelig dårlig kombination.

 

Det er jeg helt enig i! Men dette har jo intet med sindet, racen eller andet at gøre. Jeg tror de fleste vil være enige i at den kombination altid vil indbyde til konflikter, i større eller mindre grad. Skal man så ikke avle på nogle hunde eller hvad? For jeg tror da ingen vil anbefale den kombination, hos ret mange racer?

 

Jeg synes det er voldsomt at mene at hunden er direkte farlig overfor mennesker eller andre hunde generelt, det virker som om det kan være et opdragelses/situation problem, så jeg er som sådan enig i at fjerne hunden fra den dårlige kombination, men dette vil også kunne give en god og fredelig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Shii. Jeg synes det er ret almindeligt at unge hanner lige skal guides lidt omkring hvordan man gebærder sig overfor fremmede hanner. Min gamle hund var da venlig og omgængelig, men hold nu op hvor havnede han i mange konflikter da han var helt ung.

 

Jeg fulgte et råd fra Ninjamor om at lade ham undgå møder med hanhunde i en periode og forstærke ham når han viste venlige signaler. Derefter lod jeg ham møde små, erfarne, selvsikre hanhunde (stadig roste jeg ham hvis han viste venlige eller dæmpende signaler), dernæst større hunde af samme støbning og til sidst kunne han håndtere at møde jævnaldrende og svagere hanner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...