Hop til indhold

Havde aldrig troet jeg skulle overveje en hyrdehund...


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Det bliver sjovt at se, hvad I kommer frem til. Jeg har aldrig sådan rigtigt været lun på en BC. Jeg kender dem også mest fra AG og de virker bare ikke som en hund for mig..... indtil jeg så Yoda. Sådan en ville jeg gerne have med hjem! Jeg håber at kunne komme med en gang og se ham til hyrdetræning

 

 

Hihi, hvor pokker har du set Yoda?

Kan slet ikke huske jeg har mødt dig :oops: - Men tak, han er sgu' speciel min lille Dingle. Enten elsker man ham, eller også synes man han er tosset :lol:

 

Til mit forsvar, så har jeg en hukommelse som en si, så medmindre folk decideret dunker mig i hovedet og sige - Hej, det er mig der hedder det og det og har den her hund - Så registrere jeg det ikke, andet end jeg lige har mødt endnu et venligt hundemenneske :genert:

 

Og du skal være velkommen.

Skal til at planlægge nye hyrdedatoer, så når jeg får datoer fra Erik og ML, så kan du lige få dem.

Og det gælder såmænd alle der har lyst til at se hvordan sådan noget foregår :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var i Herning, hvor I var ved lydigheds konkurrencen. Jeg havde siddet og kigget på ham, inden jeg kort var forbi for at hilse på. Han fik på kort tid ændret mit generelle syn på bordere og så er jeg jo overfladisk nok til at det heller ikke gør noget at han er gudesmuk at se på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var i Herning, hvor I var ved lydigheds konkurrencen. Jeg havde siddet og kigget på ham, inden jeg kort var forbi for at hilse på. Han fik på kort tid ændret mit generelle syn på bordere og så er jeg jo overfladisk nok til at det heller ikke gør noget at han er gudesmuk at se på :-)

 

Ahhh, så er jeg med :5up:

Og tak :oops:

Man synes jo altid selv, at man har det mest fantastiske kræ i verden, så det gør ikke noget at høre, at andre også kan se en flig af det man selv ser i kræet :engel:

 

 

Men der er kæmpe stor forskel på bc'er og indenfor de forskellige typer er der også en kæmpe forskel.

Så man kan indenfor racen finde temperament der passer til de fleste, fordi den efterhånden er avlet i meget forskellige retninger - Og så er der jo individ forskellene.

Så for mig er det ikke så meget bc/ikke bc, hvis man sådan generelt er OK med et aktivitetsniveau over gennemsnittet, men mere kunsten i at få afsøgt de forskellige typer.

Den kan være rigtig svær, hvis man ikke kender en masse der har forskellige typer hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha... Kan så udmærket følge dig ifht de der sindssyge ag bordere.

Aldrig om sådan en kom indenfor mine døre - Ville ikke kunne holde dem ud :genert:

 

Så hvis du har set tilstrækkeligt af dem, så kan jeg godt forstå du er lidt skræmt.

 

Men mine erfaringer som første gangs bc ejer, er at det har været piece of cake - Virkelig!

Yoda er den af mine hunde der har været, aller, aller nemmest på alle punkter og han er jo endda af hyrdelinjer, så hvis du spørger bc folk der ikke aner hvad de snakker om, så burde han jo virkelig være en af dem med knald i låget og med ét gear - fremad.

 

Men sandheden er bare en helt anden.

Jo, han køre rigtig højt når vi arbejder (og jeg har også fremelsket det, fordi jeg synes det er skide sjovt at arbejde med) og er utrolig intens og ihærdig. :lun:

Kan tænde og slukke og skrue på intensiteten og det kræver en del lige at lære, hvilket også har betydet vi har givet rallydommerne grå hår i hovedet, fordi der ikke står nogen steder hvad de skal trække for "hund hopper lige op i luften og laver piruette af glæde" fordi jeg harfået rost ham lige rigeligt på banen :engel:

Men herhjemme så er han meget, meget mere rolig og nem end jeg havde turde forstille mig uden vi har skulle gøre ret meget for det - Kaia var væsentlig værre da vi fik hende, end Yoda nogensinde har været.

Det er i hvertfald ikke Yoda der fylder og kræver mest herhjemme......

 

Den eneste uønskede hyrdning jeg har oplevet fra ham er når han hyrder Bamse, som er den eneste hund han hyrder - Og han leger og omgås alle typer af hunde og racer uden konflikter.

Synes ikke engang vi har været ret meget efter ham ifht. hyrdning og han har sgu' ellers hyrdeinstinkt nok :lol:

 

Han er langt den nemmeste at leve sammen med af alle mine hunde og er den der er nemmest at opdrage på og lære nyt.

Den største udfordring vi har er, at han er så fandens socialt anlagt og har sindssygt svært ved at styre sin glæde over mennesker der vil hilse på ham - Så der kæmper vi stadig med, at hilsen skal foregå med 4 poter på jorden. Det betyder også, at han gerne ligger i ske om natten og sidder på skøddet af alle der ikke synes han er for stor til det. :oops:

 

Har også skulle vænne mig til, at han er utrolig blød, så al irritation fra mig skinner lige igennem og han aflæser mig med det samme og så bliver han decideret ked af det, hvis jeg ikke formåer at lægge det på hylden, for han vil så gerne gøre det rigtige og gøre mig glad.

Det betyder så også, at jeg bare med oprigtig glæde og smil faktisk kan belønne ham og det er nok til han kan arbejde i evigheder, uden anden belønning - For det er en reel belønning for ham.

Det er lidt vildt og har ikke oplevet den slags så udpræget andre steder en hos bc'erne - Og primært dem af hyrdelinjer.

 

Og så vil jeg give Siri ret i, at jeg har oplevet at få så meget mere end jeg håbede på ifht. hundesport.

Den hund kan ALT! Jeg kan slet ikke styre mig, for han synes al samarbejde og træning er fedt og det er næsten umuligt for mig, at begrænse mig til én sportsgren. For har aldrig oplevet at have en hund, der går til alle opgaver med samme positive sind og bare synes det hele er fedt og rent faktisk er skide godt til alt jeg byder ham.

 

 

Åh ja.... Du kan jo nok høre, at jeg slet ikke synes du har noget at bekymre dig om ifht. netop bc'en :lol:

Der hvor udfordringen ligger, for mig at se, er i valget af linjer.

Der er godt nok stor forskel på linjerne indenfor racen og man skal se sig godt for og finde den type hund man selv godt kan lide.

Yoda er jo lige præcis én af dem, der har ændret mit syn på borderen, og åbnet døren lidt på klem (selvom jeg kun "kender" ham på skrift).

 

Sådan som du beskriver ham her, lyder han jo perfekt for mig; Arbejdsivrig, kælen, glad med glad på og blød. Han lyder faktisk lidt som min løve, som nææææsten er perfekt. Det eneste hun mangler, er mere fokus og mere glæde ved gentagelser. Hun er dog ikke specielt blød (første hund jeg har været nødt til at råbe af :shock:). Men hun er jo også købt som en agilitystjerne, som hun heldigvis er helt perfekt til :lun:

 

Hvem hjalp dig med at finde de rigtige linjer? Jeg vil jo ikke ane hvor jeg skal starte.

 

Du er næsten nødt til at lade os møde ham, sådan som du har solgt hans kvaliteter :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man skulle have en hyrde, så er der kun 1 race og det er borderen! Imo.

 

Aussien: nej tak. Har kun mødt et eksemplar jeg rent faktisk ønskede at eje. for skarpe, for reserverede og for tunge

 

Sheltien: for meget vov. For mange med for dårligt temperament / for nervøst anlagt

 

schæferen: for meget vov, for voldsom og en af de få hunderacer jeg bare ikke bryder mig om :vedikke: med undtagelse af få enkelte emsemplarer

 

collien: er ikke sikker på, den burde klassificeres som hyrde længere. Nærmere selskabshund. Ingen drift, for tung og for pelset.

 

Kelpien: for sindssyg, for skarp og har mødt en del med dårligt sind

 

corgi: øhm nej. Sjov hund, men ikke en træningsmakker

 

Belgierne: kender for mange nervøse eksemplarer og synes de er meget store. Mallen er ret lækker, men også nooooget ag en mundfuld.

 

Pyrenæer: denne kunne jeg evt overveje. Har dog mødt mange meget skarpe eksemplarer - især tæver.

 

og sådan kunne man blive ved :mrgreen:

 

border collien er nok den jeg mest ville overveje. Men må nok erkende, at jeg vist bare ikke er en hyrde-pige (hyrdinde? :lol: )

 

sjovt du er vild med Annes hunde, jeg synes de er for store og tunge... Men flinke og arbejdsomme, det er de.

Den dag jeg overvejer en sheltie, der afliver du mig altså (ellers gør René)

 

Annes hunde er SÅ lækre! Den ro de har, er jeg syg med. Bygning er jeg ikke så sart med, jeg holder mig til agilty-løver, tror jeg. Gider ikke stor klasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver sjovt at se, hvad I kommer frem til. Jeg har aldrig sådan rigtigt været lun på en BC. Jeg kender dem også mest fra AG og de virker bare ikke som en hund for mig..... indtil jeg så Yoda. Sådan en ville jeg gerne have med hjem! Jeg håber at kunne komme med en gang og se ham til hyrdetræning

 

Det ligger forhåbentlig mange år ude i fremtiden. Jeg må kun have 3 hunde, og når den første hund ikke er mere, skal René have en agility-løve.

 

Og vildt som ham Yoda gør indtryk på andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde da selv store betænkeligheder før jeg købte Archie ( Bc )

nu er han kun 4 mdr gammel, så det er nu lidt tidligt at udtale sig. :cool:

men en utrolig nem hund, der er vældig fokuseret på sin ejer.

nyder at arbejde og er en drøm at træne med. Den er så meget på.

Tænk at det kan være så nemt at træne hund :5up:

 

Min DSG er en super dejlig hund som jeg bruger til lydighed, rally og agility. Han er meget lærenem men han er altså ikke BC må jeg da allerede nu erkende. :vuf:

 

Jeg tror så også at Archie er et roligt eksemplar af racen. Han er af hyrdelinjer.

Men han hyrder altså ingenting :vedikke:

 

Vi går på hvalpehold med en 1/2 cocker 1/2 border collie af udstillingslinjer og den vil hyrde alt. Springer efter bilerne, cyklister og er en stor humørbombe. Så der skal virkelig trænes ro.

der er også en ren borderhvalp på 6 mdr. den virker glad for at arbejde og for mennesker, men er meget opkørt og gal på andre hunde.

 

Vi har lige været til hvalpe komsammen ved opdrætteren og Archie's søskende var alle rolige og velfungerende.

Den ene dog lidt sky overfor nye ting. Men den var så super på fårene. Det er jo dejligt når det er det den skal bruges til i fremtiden.

 

jeg fik det råd at se godt på forældredyrene. Er det nogle hunde du vil kunne trives med?

Det var det jeg gik ud fra. Og jeg har ikke fortrudt et sekund endnu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha... Kan så udmærket følge dig ifht de der sindssyge ag bordere.

Aldrig om sådan en kom indenfor mine døre - Ville ikke kunne holde dem ud :genert:

 

Så hvis du har set tilstrækkeligt af dem, så kan jeg godt forstå du er lidt skræmt.

 

Men mine erfaringer som første gangs bc ejer, er at det har været piece of cake - Virkelig!

Yoda er den af mine hunde der har været, aller, aller nemmest på alle punkter og han er jo endda af hyrdelinjer, så hvis du spørger bc folk der ikke aner hvad de snakker om, så burde han jo virkelig være en af dem med knald i låget og med ét gear - fremad.

 

Men sandheden er bare en helt anden.

Jo, han køre rigtig højt når vi arbejder (og jeg har også fremelsket det, fordi jeg synes det er skide sjovt at arbejde med) og er utrolig intens og ihærdig. :lun:

Kan tænde og slukke og skrue på intensiteten og det kræver en del lige at lære, hvilket også har betydet vi har givet rallydommerne grå hår i hovedet, fordi der ikke står nogen steder hvad de skal trække for "hund hopper lige op i luften og laver piruette af glæde" fordi jeg harfået rost ham lige rigeligt på banen :engel:

Men herhjemme så er han meget, meget mere rolig og nem end jeg havde turde forstille mig uden vi har skulle gøre ret meget for det - Kaia var væsentlig værre da vi fik hende, end Yoda nogensinde har været.

Det er i hvertfald ikke Yoda der fylder og kræver mest herhjemme......

 

Den eneste uønskede hyrdning jeg har oplevet fra ham er når han hyrder Bamse, som er den eneste hund han hyrder - Og han leger og omgås alle typer af hunde og racer uden konflikter.

Synes ikke engang vi har været ret meget efter ham ifht. hyrdning og han har sgu' ellers hyrdeinstinkt nok :lol:

 

Han er langt den nemmeste at leve sammen med af alle mine hunde og er den der er nemmest at opdrage på og lære nyt.

Den største udfordring vi har er, at han er så fandens socialt anlagt og har sindssygt svært ved at styre sin glæde over mennesker der vil hilse på ham - Så der kæmper vi stadig med, at hilsen skal foregå med 4 poter på jorden. Det betyder også, at han gerne ligger i ske om natten og sidder på skøddet af alle der ikke synes han er for stor til det. :oops:

 

Har også skulle vænne mig til, at han er utrolig blød, så al irritation fra mig skinner lige igennem og han aflæser mig med det samme og så bliver han decideret ked af det, hvis jeg ikke formåer at lægge det på hylden, for han vil så gerne gøre det rigtige og gøre mig glad.

Det betyder så også, at jeg bare med oprigtig glæde og smil faktisk kan belønne ham og det er nok til han kan arbejde i evigheder, uden anden belønning - For det er en reel belønning for ham.

Det er lidt vildt og har ikke oplevet den slags så udpræget andre steder en hos bc'erne - Og primært dem af hyrdelinjer.

 

Og så vil jeg give Siri ret i, at jeg har oplevet at få så meget mere end jeg håbede på ifht. hundesport.

Den hund kan ALT! Jeg kan slet ikke styre mig, for han synes al samarbejde og træning er fedt og det er næsten umuligt for mig, at begrænse mig til én sportsgren. For har aldrig oplevet at have en hund, der går til alle opgaver med samme positive sind og bare synes det hele er fedt og rent faktisk er skide godt til alt jeg byder ham.

 

 

Åh ja.... Du kan jo nok høre, at jeg slet ikke synes du har noget at bekymre dig om ifht. netop bc'en :lol:

Der hvor udfordringen ligger, for mig at se, er i valget af linjer.

Der er godt nok stor forskel på linjerne indenfor racen og man skal se sig godt for og finde den type hund man selv godt kan lide.

Sjovt som du dér ret præcist beskriver min sindssyge AG-border (som btw brugte det meste af 12 dages juleferie på at snorkboble på og under husets senge), som endda er af ubrugelige "udstillingslinjer"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt som du dér ret præcist beskriver min sindssyge AG-border (som btw brugte det meste af 12 dages juleferie på at snorkboble på og under husets senge), som endda er af ubrugelige "udstillingslinjer"!

 

Har kun set Iso en gang på agilitybanen og jeg vil bestemt ikke sætte hende ind under sindssyge ag-bordere! Lynende hurtig, adræt og lækker. Men ikke som mange af de andre jeg har set og ikke bryder mig om. Dem der virkelig stresser. Gør, er udadreagerende, hysteriske osv.

Tror ikke der er nogen der mener at udstillingslinjerne er ubrugelige. Ud af dem er der trods alt avlet virkelig gode ag-hunde. Men ift andre sportsgrene end ag så vil jeg aldrig drømme om at vælge de linjer. Dem jeg sere e simpelthen bare ikke gode nok synes jeg. Skulle jeg derimod finde en super agilityhund, så ville jeg nok se i retning af de blandede linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt som du dér ret præcist beskriver min sindssyge AG-border (som btw brugte det meste af 12 dages juleferie på at snorkboble på og under husets senge), som endda er af ubrugelige "udstillingslinjer"!

 

 

Hihi, nej, nu er Iso jo netop ikke en af tosse AG borderne - Slet ikke i nærheden af.

Men har så sent som i dag undervist en ejer af en af de hunde jeg tænker på og trods vi var udendørs, så kunne jeg næsten ikke være der for larm, fordi den stressgøede som en sindssyg og var slet ikke til at være i nærheden af - Og vi gik rally.... Den gudskelov pensioneret fra AG, for ejer sagde det var meget værre i AG. :shock:

Og har i øvrigt intet imod udstillingslinjer (og så er udstillingslinjer jo ikke bare udstillingslinjer, for at øge forvirringen er der jo også temmelig meget forskel der) :blink:

 

Det er faktisk meget det jeg mener med, at man er nød til at kigge på lidt mere end bare "type" som i udstilling/hyrd osv. og kigge lidt nærmere på netop den type hunde som opdrætter har og det sind kuldene har haft.

For som jeg skriver i et andet indlæg, så er synes jeg der mega forskel og tro mig, der er hyrdelinjer jeg ikke vil røre med en ildtang og udstillingslinjer jeg ville elske at eje.

Nu kender jeg ikke Iso så godt, men f.eks Trines Vilya synes jeg jo er et pragteksemplar af racen - I øvrigt fra Anne Kew, Louise, så prøv at hør Trine om du ikke må komme forbi og møde hendes flok. De er i hvertfald fantastiske hver og en og vil absolut kunne kurere ethvert forbehold du måtte have :lol:

 

Og det jeg har mødt Iso, så virker hun som samme type som Vilya, selvom vi vist skal pænt langt tilbage i tavlen, for at finde fælles forfædre - Sådan i nærheden af Old Hemp, agtigt?

Hun er i hvertfald samme type charmør som Vilya og jeg er ret sikker på, at hun har omvendt et par "ikke bc folk" undervejs, netop fordi hun ikke er sådan en stress-sag ;-)

 

Der er ingen tvivl om, at jeg har tabt mit hjerte til hyrdehundene, bla. fordi jeg gerne vil hyrde - Men de passer heller ikke til alle og det er derfor jeg synes det er så vigtigt at komme ud og møde en masse forskellige typer af hunde og se hvad man falder for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der har en BC'er der er et mix af udstilling og hyrdelinjer(det er i hvertfald det de kloge har fortalt mig:blink:).

 

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at beslutningen om at få hende er en af de bedste beslutninger jeg har truffet. Hun har da sine særheder, fx skal printeren helst slås ihjel og hun er ikke synderlig social, når det gælder andre mennesker og hunde. Men det er ikke det vigtige. Det vigtige er at når jeg tager hundetøjet på, så tænder hun og er klar til leg. Ellers er hun bare en rigtig kedelig hund, som sover det meste af dagen. Så lige som de andre er der en tydelig tænd/sluk funktion på hende, og det er til trods for at jeg typisk er væk fra hende ti timer dagligt og pt. Kun kan nå at arbejde med hende max en halv time for ellers er det mørkt.

 

Og jeg ved at hvis jeg nu krævede at hun skulle arbejde ti timer for mig dagligt, så ville hun gøre det. Hun er meget på når hun arbejder, men ikke stresset synes jeg. Der er nok nogle der ville betegne hende som en skør border når vi går på agilitybanen, jeg ser nu mere en urutineret agilityhund, som skal have lov til at vokse med opgaven.

 

Jeg er ikke i tvivl om at jeg gerne vil have en til ud af samme mix. Egentlig havde jeg planer om at skulle have en i år når Cassis halvsøster Sassi skulle have hvalpe, men den skal alligevel ikke have i år. Så må jeg jo gøre op med mig selvom jeg vil vente et år mere end planlagt, eller finde noget andet. Jeg har jo to måneders sommerferie, og det er jo perfekt til at skulle have en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun set Iso en gang på agilitybanen og jeg vil bestemt ikke sætte hende ind under sindssyge ag-bordere! Lynende hurtig, adræt og lækker. Men ikke som mange af de andre jeg har set og ikke bryder mig om. Dem der virkelig stresser. Gør, er udadreagerende, hysteriske osv.

Tror ikke der er nogen der mener at udstillingslinjerne er ubrugelige. Ud af dem er der trods alt avlet virkelig gode ag-hunde. Men ift andre sportsgrene end ag så vil jeg aldrig drømme om at vælge de linjer. Dem jeg sere e simpelthen bare ikke gode nok synes jeg. Skulle jeg derimod finde en super agilityhund, så ville jeg nok se i retning af de blandede linjer.

Det er godt nok noget af en generalisering, synes jeg... Men en vigtig ting at huske er, at "hvad man ser" og "hvad der findes" er to meget forskellige størrelser. Og skulle jeg gå ud fra hvad jeg ser, så vil jeg egentlig til dels gi' dig ret. Der er jo også en grund til at Iso er hentet i udlandet. Men jeg kender jo "mine" linjer og hunde, og ved hvilke jeg vil ha' - og de er jo sjovt nok efter gamle engelske lydighedshunde...

 

Hihi, nej, nu er Iso jo netop ikke en af tosse AG borderne - Slet ikke i nærheden af.

Men har så sent som i dag undervist en ejer af en af de hunde jeg tænker på og trods vi var udendørs, så kunne jeg næsten ikke være der for larm, fordi den stressgøede som en sindssyg og var slet ikke til at være i nærheden af - Og vi gik rally.... Den gudskelov pensioneret fra AG, for ejer sagde det var meget værre i AG. :shock:

Jo, Iso er en sindssyg ag-border, hun ter sig virkelig hysterisk i nærheden af en agilitybane. Men det ved jeg jo hvis skyld det er - udelukkende min, fordi jeg ikke tog fat i det fra start af. Og jeg tror at mange at "de sindssyge agilitybordere" har den samme grund til at de ter sig. Derudover fremelsker mange ag-folk virkelig tændningen på banen, og jeg vil vædde med at størstedelen af de hunde der ter sig sindssygt ved banerne, er lige så nemme derhjemme som både din og min er.

Og har i øvrigt intet imod udstillingslinjer (og så er udstillingslinjer jo ikke bare udstillingslinjer, for at øge forvirringen er der jo også temmelig meget forskel der) :blink:

 

Det er faktisk meget det jeg mener med, at man er nød til at kigge på lidt mere end bare "type" som i udstilling/hyrd osv. og kigge lidt nærmere på netop den type hunde som opdrætter har og det sind kuldene har haft.

For som jeg skriver i et andet indlæg, så er synes jeg der mega forskel og tro mig, der er hyrdelinjer jeg ikke vil røre med en ildtang og udstillingslinjer jeg ville elske at eje.

Og deri er jeg helt enig.

Nu kender jeg ikke Iso så godt, men f.eks Trines Vilya synes jeg jo er et pragteksemplar af racen - I øvrigt fra Anne Kew, Louise, så prøv at hør Trine om du ikke må komme forbi og møde hendes flok. De er i hvertfald fantastiske hver og en og vil absolut kunne kurere ethvert forbehold du måtte have :lol:

 

Og det jeg har mødt Iso, så virker hun som samme type som Vilya, selvom vi vist skal pænt langt tilbage i tavlen, for at finde fælles forfædre - Sådan i nærheden af Old Hemp, agtigt? Joke..? :vedikke: Findes der nærmest nogle BC'ere der ikke stammer fra Old Hemp? Vilya og Iso/Frostie har nok fælles aner en 4-5-6 generationer tilbage, vil jeg tro. Er temmelig sikker på at der ligger nogle af de samme engelske linjer bag.

Hun er i hvertfald samme type charmør som Vilya og jeg er ret sikker på, at hun har omvendt et par "ikke bc folk" undervejs, netop fordi hun ikke er sådan en stress-sag ;-)

 

Der er ingen tvivl om, at jeg har tabt mit hjerte til hyrdehundene, bla. fordi jeg gerne vil hyrde - Men de passer heller ikke til alle og det er derfor jeg synes det er så vigtigt at komme ud og møde en masse forskellige typer af hunde og se hvad man falder for.

 

Og undskyld for at OT'e din tråd, Louise... :oops: Mit råd til dig vil være at ta' ud og se på hunde IRL, og find ud af hvilke hunde du kan li' og hvilke du ikke kan li'. Derefter kan detektivarbejdet begynde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok noget af en generalisering, synes jeg... Men en vigtig ting at huske er, at "hvad man ser" og "hvad der findes" er to meget forskellige størrelser. Og skulle jeg gå ud fra hvad jeg ser, så vil jeg egentlig til dels gi' dig ret. Der er jo også en grund til at Iso er hentet i udlandet. Men jeg kender jo "mine" linjer og hunde, og ved hvilke jeg vil ha' - og de er jo sjovt nok efter gamle engelske lydighedshunde...

 

 

 

Og undskyld for at OT'e din tråd, Louise... :oops: Mit råd til dig vil være at ta' ud og se på hunde IRL, og find ud af hvilke hunde du kan li' og hvilke du ikke kan li'. Derefter kan detektivarbejdet begynde!

 

Jeg kender ikke alle hunde, derfor kan jeg også kun forholde mig til hvad jeg ser. Men ud fra det, så mener jeg ikke at udstillingslinjerne er gode nok til det jeg skal bruge dem til. Det kan jeg se når jeg kigger på hundene jeg ser og det kan jeg også se, når jeg kigger på hvem der ligger i top på verdensplan. De var gode nok for 10-15 år siden, men i dag er det mere undtagelsen at BCer af udstillingslinjer kan være med i toppen af lydighed.

Helt generelt, så er der nogle ting jeg mangler i de hunde af udstillings/sportslinjer, som jeg ser: impulskontrol, fokus, tempo, intensitet, attitude og præcision. Det er ikke fordi de ikke har det, de har bare ikke nok ift. de arbejdslinjer jeg ser. Men det er bestemt heller ikke alle arbejdslinjer der har det. Der er mange arbejdslinjer jeg ikke vil eje. Og så er det svære med arbejdslinjer, at når de kun hyrder, så kan der nemt gemme sig noget usikkerhed eller dårligt temperament, som man ikke kan se.

Det er en af grundene til at jeg gerne vil se forældredyrene lave andet end hyrdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, Iso er en sindssyg ag-border, hun ter sig virkelig hysterisk i nærheden af en agilitybane. Men det ved jeg jo hvis skyld det er - udelukkende min, fordi jeg ikke tog fat i det fra start af. Og jeg tror at mange at "de sindssyge agilitybordere" har den samme grund til at de ter sig. Derudover fremelsker mange ag-folk virkelig tændningen på banen, og jeg vil vædde med at størstedelen af de hunde der ter sig sindssygt ved banerne, er lige så nemme derhjemme som både din og min er.

 

Det video jeg har set af Iso på en AG bane minder på ingen måde om den type jeg tænker på - Har jo af gode grunde ikke set hende udenfor banen, men mit indtryk er, at det er de færreste hunde der ikke tænder pænt meget når de ser en AG bane og det har naturligvis en del med opdragelse at gøre :mrgreen: Oplever jo også hvad der sker med min egen, når han ser AG hunde løbe til stævner og han har aldrig selv løbet. Det er i øvrigt mit indtryk, at det er lige så meget alle de andre racer som borderne der opføre sig sådan?

 

Jeg tror du har helt ret i, at mange af hystaderne på en AG bane er nemme og rolige hunde derhjemme, men det er ikke dem jeg tænker på.

Det er dem der køre helt oppe i det røde felt, næsten uanset hvad du laver og dem har jeg desværre set nogle stykker af - Enten er det tændt eller slukket, mellemtingen hvor du kan arbejde med forskellige grader af tempo og stressniveau findes ikke rigtig.

Det var bla. sådan en jeg stod med i dag....

Gud hvor må de ikke have det sjovt, de hunde :(

 

Ja, der er fart på Iso når hun løber og selvfølgelig slår hun også hjernen fra engang imellem, det ligger jo lidt i sporten. :lol:

Men slet, slet ikke i den liga jeg tænker på og modsat de her hunde, så er det jo en fornøjelse at se jer på en AG bane.

 

Joke..? :vedikke: Findes der nærmest nogle BC'ere der ikke stammer fra Old Hemp? Vilya og Iso/Frostie har nok fælles aner en 4-5-6 generationer tilbage, vil jeg tro. Er temmelig sikker på at der ligger nogle af de samme engelske linjer bag.

 

Ja, joke, for jeg aner det ikke og aner ikke mere end at Iso er fra Belgien(?) og Vilya er fra Anne og begge er engelske linjer og den eneste jeg ved og derfor kom Old Hemp ind i billedet, for der kommer alle jo fra :mrgreen:

Men det kommer egentlig ikke bag på mig, at man ikke skal længere tilbage for at finde samme linjer.

 

 

Og undskyld for at OT'e din tråd, Louise... :oops: Mit råd til dig vil være at ta' ud og se på hunde IRL, og find ud af hvilke hunde du kan li' og hvilke du ikke kan li'. Derefter kan detektivarbejdet begynde!

 

Fuldstændig enig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det video jeg har set af Iso på en AG bane minder på ingen måde om den type jeg tænker på - Har jo af gode grunde ikke set hende udenfor banen, men mit indtryk er, at det er de færreste hunde der ikke tænder pænt meget når de ser en AG bane og det har naturligvis en del med opdragelse at gøre :mrgreen: Oplever jo også hvad der sker med min egen, når han ser AG hunde løbe til stævner og han har aldrig selv løbet. Det er i øvrigt mit indtryk, at det er lige så meget alle de andre racer som borderne der opføre sig sådan?

 

Jeg tror du har helt ret i, at mange af hystaderne på en AG bane er nemme og rolige hunde derhjemme, men det er ikke dem jeg tænker på.

Det er dem der køre helt oppe i det røde felt, næsten uanset hvad du laver og dem har jeg desværre set nogle stykker af - Enten er det tændt eller slukket, mellemtingen hvor du kan arbejde med forskellige grader af tempo og stressniveau findes ikke rigtig.

Det var bla. sådan en jeg stod med i dag....

Gud hvor må de ikke have det sjovt, de hunde :(

 

Ja, der er fart på Iso når hun løber og selvfølgelig slår hun også hjernen fra engang imellem, det ligger jo lidt i sporten. :lol:

Men slet, slet ikke i den liga jeg tænker på og modsat de her hunde, så er det jo en fornøjelse at se jer på en AG bane.

 

 

 

Ja, joke, for jeg aner det ikke og aner ikke mere end at Iso er fra Belgien(?) og Vilya er fra Anne og begge er engelske linjer og den eneste jeg ved og derfor kom Old Hemp ind i billedet, for der kommer alle jo fra :mrgreen:

Men det kommer egentlig ikke bag på mig, at man ikke skal længere tilbage for at finde samme linjer.

 

 

 

Fuldstændig enig!!

 

Tror vi tænker på de helt samme typer! Jeg får helt ondt i maven når jeg ser dem! De kan nemlig, lige præcist, ikke have det ret godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det video jeg har set af Iso på en AG bane minder på ingen måde om den type jeg tænker på - Har jo af gode grunde ikke set hende udenfor banen, men mit indtryk er, at det er de færreste hunde der ikke tænder pænt meget når de ser en AG bane og det har naturligvis en del med opdragelse at gøre :mrgreen: Oplever jo også hvad der sker med min egen, når han ser AG hunde løbe til stævner og han har aldrig selv løbet. Det er i øvrigt mit indtryk, at det er lige så meget alle de andre racer som borderne der opføre sig sådan?

 

Jeg tror du har helt ret i, at mange af hystaderne på en AG bane er nemme og rolige hunde derhjemme, men det er ikke dem jeg tænker på.

Det er dem der køre helt oppe i det røde felt, næsten uanset hvad du laver og dem har jeg desværre set nogle stykker af - Enten er det tændt eller slukket, mellemtingen hvor du kan arbejde med forskellige grader af tempo og stressniveau findes ikke rigtig.

Det var bla. sådan en jeg stod med i dag....

Gud hvor må de ikke have det sjovt, de hunde :(

 

Ja, der er fart på Iso når hun løber og selvfølgelig slår hun også hjernen fra engang imellem, det ligger jo lidt i sporten. :lol:

Men slet, slet ikke i den liga jeg tænker på og modsat de her hunde, så er det jo en fornøjelse at se jer på en AG bane.

 

 

Jeg har godt nok stadig til gode at se de hunde, der kører helt højt hele tiden. Men de fleste ser jeg selvfølgelig kun til agility, hvor tempoet jo er højt, og ved derfor ikke hvordan de er i andre situationer. Vi træner jo netop ikke med forskellige grader af tempo, det er som regel fuld fart/fuldt stop, eller i hvert fald meget bratte og korte temponedsætninger. Det gi’r selvfølgelig et højt stressniveau i sig selv, og især for de mere højt kørende BC’ere der rigtig tænder op. Får man så ikke arbejdet med de andre gear, f.eks. igennem anden træning, eller de helt små ag-øvelser, så lærer hunden jo at “træning = fart/højstress”.

 

Selvfølgelig er der også hunde der ikke fungerer helt som de skal, og som ikke tåler den stress agility indebærer. Nogle er måske af decideret dårlig/ukyndig avl, andre kan være faldet dårligt ud selv om kuldet har været velovervejet og gennemtænkt. Men jeg tror nu der findes langt flere der simpelthen ikke er trænet/forberedt/opdraget godt nok, og at det egentlig ikke har så meget med en “type” at gøre. Eller i hvert fald lige så meget en “type” fører! Ta’r man en højt kørende BC og går i gang med agilitytræningen, uden at tænke på at også træne de andre gear, og desuden ikke kan kapere at slås med stressadfærd til træning/ved banen, så har man da en stressende hystade i løbet af nul komma fem. Egentlig lidt på samme måde som man let som ingenting får skabt sig en arbejdsnarkoman, hvis man falder i fælden at træne for meget med sin fantastisk arbejdsglade lille BC-hvalp.

 

Men det er som sagt svært at sige noget om det, når jeg ikke helt genkender billedet af de hysteriske agility-BC’ere. Iso er nok den mest hysteriske hund i min agility-omgangskreds, og når vi står ved banen er det sket flere gange at nogen kigger på hende med store øjne og siger “kører hun altid så højt..??!!”. Og det gør hun jo ikke. Nu hvor jeg er gået i gang med klikkeruddannelsen har jeg f.eks. lidt problemer med at få fart nok på nogle af øvelserne, selv om hun er glad og logrende og elsker sin klikkertræning. Men dem der kun ser hende til agility vil jo nok tro at hun altid er hysterisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de spændende indlæg :-D

Jeg kan godt blive lidt skrømt når jeg læser at linjer er alfa og omega. For når man er helt ny og uerfaren, kan det godt virke lidt uoverskueligt.

Jeg så i en gammel tråd, at Yoda er fra kennel Krauholt. Hun skal også have dogdancing-debut i Rønde til april, så der kan jeg lige hive fat i hende. For jeg er absolut mest tændt på hyrde-linjer.

 

MEN, der bliver altid skrevet, at man skal stoppe uønsket hyrdning med det samme. Hvordan? Her tænker jeg jo uundgåeligt på min lille Lulu, som insisterer på at jagte katten, selvom hun får at vide hver gang, at det er forbudt. Jeg har endda smidt mine flinke intentioner bort, og råber seriøst højt af hende :engel: Alligevel virker det ikke rigtig, så jeg kan godt få lidt svedige håndflader ved tanken om jeg så kan få en border til at stoppe med at hyrde? Det virker lidt naivt at tro, at den bare på magisk vis stopper, selvom den selvfølgelig er noget mere pleaser end en löwchen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de spændende indlæg :-D

Jeg kan godt blive lidt skrømt når jeg læser at linjer er alfa og omega. For når man er helt ny og uerfaren, kan det godt virke lidt uoverskueligt.

Jeg så i en gammel tråd, at Yoda er fra kennel Krauholt. Hun skal også have dogdancing-debut i Rønde til april, så der kan jeg lige hive fat i hende. For jeg er absolut mest tændt på hyrde-linjer.

 

MEN, der bliver altid skrevet, at man skal stoppe uønsket hyrdning med det samme. Hvordan? Her tænker jeg jo uundgåeligt på min lille Lulu, som insisterer på at jagte katten, selvom hun får at vide hver gang, at det er forbudt. Jeg har endda smidt mine flinke intentioner bort, og råber seriøst højt af hende :engel: Alligevel virker det ikke rigtig, så jeg kan godt få lidt svedige håndflader ved tanken om jeg så kan få en border til at stoppe med at hyrde? Det virker lidt naivt at tro, at den bare på magisk vis stopper, selvom den selvfølgelig er noget mere pleaser end en löwchen.

 

 

Yes, han er fra Anita (kennel Krauholt) - Hun laver desværre ikke flere kuld bc'er :(

Har spurgt om hun ikke nok ville lave bare et lille bitte kuld mere, for ville rigtig gerne have en hund mere efter tossede Ruby :lun:

Men nej.... Hun synes vist hun er ved at have en alder, hvor hun ikke kan overskue at skulle tage en hund tilbage eller brænde inde med en hvalp.

Har ellers lovet at aftage hvad der måtte være tilovers, men hun er sgu' ikke til at lokke med.

 

Det ER uoverskueligt! Men efterhånden som du får mødt nogle hunde og husker at spørge til hvem forældrene er, så kan du ret hurtigt begynde at se tendenser og finde den type du godt kan lide.

Efterhånden som man får sat navne på nogle hunde, og ser lidt forskelligt, så spore man sig mere og mere ind på det.

Sig til hvis du gerne vil møde nogle HF hunde - De fleste viser gerne kræet frem.

Skal du med på kursus ved Anja i Viborg i weekenden? Der er der i hvertfald et par bc'er samlet.

 

Har stoppet Yoda ved fysisk at fjerne ham og indlært et nej, som jeg bruger nu når han går i hyrd.

Synes egentlig ikke det svære er at stoppe det - Men derimod at se hvornår de hyrder, hvis man ikke har oplevet det før.

For de kan ligge lige så pænt og stille og så hyrde noget så voldsomt, så man skal lige lære at spotte det og stoppe det hver gang.

Men et indlært nej (og Yoda ved lige præcis at det er hyrdningen jeg beder ham stoppe med - Det fangede han lynhurtigt) og simpelthen at fjerne dem fra situationen hvis det ikke er nok, har fungeret fint her.

Det skal bare ske hver gang, men man lære lynhurtigt at spotte det, så man kan stoppe det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, han er fra Anita (kennel Krauholt) - Hun laver desværre ikke flere kuld bc'er :(

Har spurgt om hun ikke nok ville lave bare et lille bitte kuld mere, for ville rigtig gerne have en hund mere efter tossede Ruby :lun:

Men nej.... Hun synes vist hun er ved at have en alder, hvor hun ikke kan overskue at skulle tage en hund tilbage eller brænde inde med en hvalp.

Har ellers lovet at aftage hvad der måtte være tilovers, men hun er sgu' ikke til at lokke med.

 

Det ER uoverskueligt! Men efterhånden som du får mødt nogle hunde og husker at spørge til hvem forældrene er, så kan du ret hurtigt begynde at se tendenser og finde den type du godt kan lide.

Efterhånden som man får sat navne på nogle hunde, og ser lidt forskelligt, så spore man sig mere og mere ind på det.

Sig til hvis du gerne vil møde nogle HF hunde - De fleste viser gerne kræet frem.

Skal du med på kursus ved Anja i Viborg i weekenden? Der er der i hvertfald et par bc'er samlet.

 

Har stoppet Yoda ved fysisk at fjerne ham og indlært et nej, som jeg bruger nu når han går i hyrd.

Synes egentlig ikke det svære er at stoppe det - Men derimod at se hvornår de hyrder, hvis man ikke har oplevet det før.

For de kan ligge lige så pænt og stille og så hyrde noget så voldsomt, så man skal lige lære at spotte det og stoppe det hver gang.

Men et indlært nej (og Yoda ved lige præcis at det er hyrdningen jeg beder ham stoppe med - Det fangede han lynhurtigt) og simpelthen at fjerne dem fra situationen hvis det ikke er nok, har fungeret fint her.

Det skal bare ske hver gang, men man lære lynhurtigt at spotte det, så man kan stoppe det.

Det er da bare lige mit held at hun stopper :cry:

 

Nu hvor dogdancing forhåbentlig bliver en del af vores konkurrence-program, kommer jeg til at møde flere bordere der ikke er agilityhunde. Så der skulle være mulighed for at lære lidt mere. Jeg må studere LP lidt mere, selvom jeg synes programmet er kedeligere end DcH, men der er bare mange flere bordere.

 

Jeg vil altså rigtig gerne møde Yoda en dag, lige så meget for at se en border når den ikke er på arbejde. Det tror jeg især vil være sundt for kæresten som er lidt skeptisk. Jeg skriver lige en pb, for aner ikke andet end at du vist bor et sted i midtjylland :mrgreen:

 

Det med at stoppe hyrdning, lyder faktisk meget som når jeg skal bryde Mingus når han bliver besat af en ting (en dråbe i en vandpyt, et stykke flamingo der flyver osv.) Jeg har aldrig tænkt på at det kan sammenlignes med en hyrdehund der fokuserer på en genstand. Jeg går altid imellem Mingus og tingen, og beder om fokus på mig, hjælper det ikke, bærer jeg ham fysisk væk, indtil vi er på en afstand hvor han igen kan have fokus på mig. Så virker det måske ikke så skræmmende alligevel, måske er det ikke så meget anderledes end at have en ocd-cavalier :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da bare lige mit held at hun stopper :cry:

 

Nu hvor dogdancing forhåbentlig bliver en del af vores konkurrence-program, kommer jeg til at møde flere bordere der ikke er agilityhunde. Så der skulle være mulighed for at lære lidt mere. Jeg må studere LP lidt mere, selvom jeg synes programmet er kedeligere end DcH, men der er bare mange flere bordere.

 

Jeg vil altså rigtig gerne møde Yoda en dag, lige så meget for at se en border når den ikke er på arbejde. Det tror jeg især vil være sundt for kæresten som er lidt skeptisk. Jeg skriver lige en pb, for aner ikke andet end at du vist bor et sted i midtjylland :mrgreen:

 

Det med at stoppe hyrdning, lyder faktisk meget som når jeg skal bryde Mingus når han bliver besat af en ting (en dråbe i en vandpyt, et stykke flamingo der flyver osv.) Jeg har aldrig tænkt på at det kan sammenlignes med en hyrdehund der fokuserer på en genstand. Jeg går altid imellem Mingus og tingen, og beder om fokus på mig, hjælper det ikke, bærer jeg ham fysisk væk, indtil vi er på en afstand hvor han igen kan have fokus på mig. Så virker det måske ikke så skræmmende alligevel, måske er det ikke så meget anderledes end at have en ocd-cavalier :engel:

 

Ja, det passer mig heller ikke, at jeg ikke kan få en Ruby hvalp mere.

Men falder du for Yodas type, så ved jeg hvor du skal lede efter noget ligende ;-)

 

Og I må meget gerne møde ham Dinglen - Han er i hvertfald noget for sig selv, så han kan ret hurtigt be-eller afkræfte om det er den type der tiltaler jer :lol:

Jeg bor i Herning området, så der er ikke så fandens langt til jer, så det kan vi sagtens finde ud af en dag.

 

Det er bare med at få hilst på så mange hunde som muligt og gerne se dem i forskellige miljøer og både i og udenfor arbejdssituationen. Så skal du nok finde den type der passer dig!

 

Helt ærligt.... Så tror jeg ikke du skal bekymre dig om uønsket hyrdning.

Der hvor det typisk går galt, er når man ikke får fanget det i starten og det får lov at udvikle sig - Hyrdning danner jo rigtig standhaftige mønstre i hjernen, så det giver problemer at "omkode" den adfærd hvis det har stået på længe.

Derfor så ser man bc'er der stort set er umulige at få stoppet, når de først har fået lov til det.

Men bremser man det med det samme, så er det slet ikke så stort et problem - Og det er jeg helt sikker på, at du sagtens kan håndtere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså som første gangs hundeejer OG af en hyrdehund, så er hyrdeadfærden i hverdagen ikke det store problem her. Vi har hele tiden dagligt gået i et naturområde med mange cykler/løbere, og har fra første dag lært Ludwig at det er ok at de er der, og at de ikke skal hyrdes.

 

Han har lige været med ude og heppe på 1/2 marathon, og det var i hvert fald ikke løberne han var interesseret i.

 

Det skal dog siges, at jeg endnu ikke ved hvor meget hyrdeinstikt der er i ham.....men skal ud og prøve det første gang i næste weekend. Så kan være jeg kommer retur og oplyser at han ikke havde instinkt overhoved....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...