Hop til indhold

Lære en hvalp at gå pænt.


jukl
 Share

Recommended Posts

Jeg har overtaget en genbrugshvalp på 4.5 md. fra opdrætteren, som kom hjem med hvalpen til mig. Og selvfølgelig har de tidligere ejere fortalt en skrøne omkring deres håndtering af hvalpen. Så den er fuldstændig uden opdragelse:evil: Den er radmager og har en forfærdelig ben stilling, sikkert fordi den er forkert fodret men også fordi den ligger hen af jorden når den får snor på, så meget trækker den. Det er en skam så meget man kan nå at ødelægge en hvalp på så få uger. Nåh, men indtil nu på de dage den har været hér, har den stjålet min mad fra køkkenbordet, brændt sig på komfuret fordi den forsøgte at få en varm gryde ned, fået fat i en hel gryde fuld af stuvning, jeg havde sat til afkøling, så der var stuvning i en meters højde og så ellers fordelt over hele mit soveværelse. Så i gang med en grundig rengøring kl. 1 om natten da jeg skulle i seng. den havde været alene der inde i 4 min..

Det som er det største problem lige her og nu er at den slet ikke reagere på sit navn og indkald, selv om tidligere ejer siger at det gør den. Og så at den ikke har lært at gå i snor....Den er faktisk helt lige glad med mennesker, men eelsker de andre hunde her.:hjerte:

Den skal i min optik først og fremmest gå ordentlig i snor, ikke på plads men gå uden at trække så voldsomt så den ligger hen ad jorden...Så der skruer jeg bissen på....Jeg ved godt at det er meget fyfy, og det er heller ikke noget som har været nødvendigt med mine 4 andre schæferhunde som jeg har nu, men ham her kan jeg ikke se anden udvej for....Ellers ryger han tilbage til avler igen, og så har vi fortsat i den dårlige spiral:damn:

Jeg forventer ikke at nogen har en træningsløsning, men at blive skæld ud fordi jeg smækker hunden tilbage i snoren hele tiden indtil den gå frit, så ros, men så efter få skridt så frem i snoren igen.

Jeg skulle bare lige have luft. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår dine frustrationer

 

 

Har du prøvet at -

 

Have en af dine voksne hunde med og se om hvalpen så bliver hos den?

 

Sætte meget lang line på, så det ikke bliver nødvendigt at trække og "holde" hvalpen ved dig ved at drysse guffer på jorde omkring dine ben?

 

Træne "følges ad" i fri dressur i haven eller inde efter samme model?

 

Hvis det er hvad han har lært kan han jo ikke andet end at trække og hvis han også mangler oplevelser og er fuld af krudt, er han ikke modtagelig for træning/at blive hæmmet. Der synes jeg at modellen i fri dressur plejer at være god

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har prøvet at have ham ude alene EEEN gang...Der havde jeg nær ikke fået ham med hjem igen, for han lystrede slet ikke sit navn, og var lige glad med godbidder...Så der for tager jeg de 2 mest velopdragne voksne bjæffer med...Han følger hanhunden som en skygge, han eelsker ham og så kan jeg få snor på ham igen...Men når der så er snor på alle 3 så trækker han helt vildt, også selv om de 2 andre går fint stille ved siden af mig. Længden på snor er lige meget, for han trækker bare der ud af...

Og ja det er sikkert det eneste han har lært...

Det som gør det ekstra svært er at han er præget på hunde og ikke på mennesker. Hvis han var præget godt på mennesker fra opdrætter så havde det været meget nemmere. og han så havde været 8 uger.

Lige nu sover hele banden, så er han jo dejlig, så kan jeg sidde og nusse ham, ikke for meget for så går han. men lige et par gange så han kan lugte min hånd. ja han følger mig inde hvid jeg har mad, og jeg prøver igen og igen at få øjenkontakt med ham. Det vare et split sekund så er hans øjne væk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Jeg træner anti-træk ved at stoppe op, så snart at snoren er spændt og når snoren er løs og der evt. er kontakt, belønner jeg hunden ved at vi går videre. det ændrede min hund på under en måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at jeg kender alt til at få armene flået af, af en hund der trækker som blev den betalt for det, så ville jeg blot sige at jeg tror tid gør meget. Hvor længe har du haft ham nu ? Hvad har han lært i sit korte liv ? Hvis hunden trækker meget er det ligegyldig om man har 2 meter eller 10 meter line, det er blot sværre at holde en trækkende hund i 10 meter line.

 

Mit forslag : køb en antitræk sele, sådan at du rent faktisk kan udholde at gå en tur med ham uden at få armene flået af led, lær ham at kende, gå de samme steder, mange gange, gå flere korte ture om dagen. Når han engang falder til, bliver tryg ved dig, finder ud af du er sjov at være sammen med, så bliver det langt lettere at træne gå-pænt.

 

Min voksne hund, som jeg fik som 4 års, gik der faktisk det meste af ca 8 måneder inden jeg kunne få kontakt til ham på gåturen, med eller uden guffer, før han overhovedet ænsede at jeg rent faktisk hang i den anden ende af linen. Først her efter halvandet år, kan jeg slippe ham løs nogen få steder.

 

Du har dog måske bedre chancer, eftersom han er hvalp endnu. Så god tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

TaK for jeres forslag og deltagelse. Udvikling hos nogen hvalpe og børn sker i spring er min erfaring...Vi er lige kommet hjem fra vores tur, og alle sover nu sødt...Jeg har nu

 

en bedre kontakt hjemme med ham, og fundet ud af at når vi skal på tur, så skal han først ud i bilen inden de næste 2 kommer om bord...Så trækker han men slet ikke så desperat. På turen følger han de 2 voksne som er formidable til at lave en god prægning, og alene via dem så ser og lære han at holde kontakten til mig fordi de kommer hen med jævne mellemrum for at se hvor jeg er eller om vi skal lave noget spændende...

Den med at stoppe op og vente den er jeg slet ikke til, det tager alt for lang tid og har ikke det resultat jeg skal bruge... Jeg bruger kvæler halsbånd. Brugt rigtigt giver det som regel et hurtigt og godt resultat, hvilket jeg allerede kan se...Jeg fik ham jo hjem den 1.1....Husk lige på at der er 4 andre bjæffer som også skal ud...

Jeg betragter det her som når jeg fik et nyt barn i familiepleje på 3 år....Der var tonsvis af dårlig erfaringer med i bagagen...Ikke nogen kontakt til mig før ex antal tid...

Det lykkedes altid, så det gør det forhåbentlig også med hvalpen... Det som har overrasket med her er at en så ung hvalp allerede kan have så meget dårligt med i bagagen...Ellers når jeg har taget genbrugshunde så har de været et år...For nogen er det gået rigtig godt for andre har jeg måtte opgive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan giver kvælerhalsbånd et godt resultat? Jeg har en gang forsøgt kvæler halsbånd, med det resultat at hunden seriøst var ved at kvæle sig selv, troede faktisk han var ved at dø, han stoppede, hev sindsygt efter vejret, hostede og kastede op OG trak videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er helt sygt at bruge kvælerkæde på en lille HVALP som tilmed trækker enormt meget i snoren. Lyder virkelig ikke sundt. Jeg tror din hvalp ville have meget mere ud af nogle rolige ture, kun med dig og ingen andre hunde, og i lang line, ikke frit løb. Du skriver selv at han er alt for præget på hunde, og slet ikke på mennesker, så i virkeligheden burde han nok have været solgt til et hjem uden andre hunde, hvor der så var tiden til ordentlig træning, og ikke en "hovsa, men de andre skal jo også ud" løsning. Han lærer ikke ro af at blive "kvalt", og han lærer ikke at vælge mennesker til, ved at følge andre hunde.

Håber for hans strube, skjoldbruskkirtel og øjne, at han hurtigt fatter ideen med den kæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det fordi jeg ikke har forstand på schæferhunde, men jeg synes han lyder som en stresset hund :( Hans adfærd lyder i hvert fald rigtig meget som min gamle hund, hvor alting også skulle foregå med 117 km/t og hvor det var helt umuligt at opretholde en kontakt til ham, fordi han skulle være med i alt.

 

Hvis du har lyst, vil jeg gerne skrive lidt om hvad der virkede for os. Så du kan bare sige til, hvis du er interesseret. Gider nemlig ikke skrive en hel roman, hvis du ikke er interesseret - så doven er jeg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ja, udover det har jeg heller ikke gode erfaringer med trækkende hunde og halsbånd - ikke kun kvælerhalsbånd, men i det hele taget. Ud af 4 hunde har de 2 af dem gået med halsbånd en stor del af deres liv og det er sjovt nok de eneste to, der døjer med halsen og gav sig til at hoste, hvis halsbåndet trykkede på deres hals. Tror aldrig jeg kommer til at bruge halsbånd igen, medmindre jeg er 100 % sikker på, at hunden går pænt i snor altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan blive i tvivl om du ønsker den hvalp ? Du stiller mange krav til ham, du har kun haft ham i en uge. Kan du måske finde et andet hjem til ham ? En erfaren ejer ( ikke at du ikke er erfaren, men mener bare at sådan en hund, bør komme ud i et hjem med megen hundeerfaring ) der kun har den hund, eller måske en anden. Det er også voldsomt for en usikker hvalp at forholde sig til 4 andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner ikke at gå pænt i snor.....

 

Jeg træner "følg mig" i snor og uden. Altså snor på hunden og uanset hvor jeg går hen lokkes hunden med mig. Går den i een retning går jeg i en anden og den belønnes så når den følger mig. Sporten bliver så for hvalpen, at den hele tiden skal holde øje med mig, så jeg ikke får chancen for at skifte retning uden at den ser det. Det er sjovt nok langt lettere uden line end med. Der sker det, at når linen kommer på, flyttes ansvaret gennem linen op til føreren på en eller anden finurlig vis, hvis man ikke passer meget på.

 

Jeg har også praktiseret dette på voksne hunde som vil trække i linen. Samme øjeblik som hunden ved hvilken vej vi skal vil den først frem og det er dette man skal have brudt. Det kan tage en uge - eller ½ år men hunde kan lære at følge deres ejer. Men det kan jo ikke nytte at man vil gå med 4 hunde og i en bestemt retning, mens hvalpen skal lære det. Det forstår jeg slet ikke at du gør hvis du vil lære hunden at have mere kontakt til dig og fokus på at være sammen med dig.

 

Jeg har i perioder med 2 voksne hunde og en hvalp altid trænet hvalpen 80% af tiden uden de andre er med. Kun til bestemte øvelser - fx at blive sidende mens andre hunde apporterer er det fordelagtigt at have 2 hunde samtidigt og først når indkald, sit og følg mig er på plads. "Følg mig" er den absolut vigtigste øvelse en Spaniel kan og skal lære og jeg tror også andre racer med stor fordel kan lære dette.

 

Jeg har aldrig rigtig forstået at man trænet lineføring og "på plads" på hvalpe kurser. det kan fint vente til unghunde stadiet.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese og Pin....Han har nu på 7. dagen fattet det med at lade være med at trække...Det er jo der for kvæl rigtig brugt er så nemt og hurtigt, i stedet for at være måneder om at lære det...Og så er det også vigtigt at man er lille hvalp når man lære4 det...Lille er han jo ikke mere men ung er han...Nej og jo til den med stress. for han er både en hvalp som hviler i sig selv og som selvfølgelig kan stresse op, når han skal på tur. Men i dag fint med snor på og ud i bilen uden træk, lige til kanten...Og efter turen på vej ned til bilen igen, gik alle 3 hunde hvalpen incl. stille og roligt uden at trække...

Jeg kan også nu i længere tid have øjenkontakt med ham, mens vi snakker, og han har forandret udtryk i øjnene, ja faktisk i hele hovedet...Håber det bliver ved med at gå så godt og hurtigt fremad, for han er da en kanon dejlig vuffer. Endelig så kom han fra et hjem hvor der kun var ham og hans søster, men en familie som ikke havde nogen erfaring med at træning hvalp...Og ¨så skal man ikke tage 2 schæferhvalpe på samme tid. Og så have et fuldtidsjob ved siden af også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese og Pin....Han har nu på 7. dagen fattet det med at lade være med at trække...Det er jo der for kvæl rigtig brugt er så nemt og hurtigt, i stedet for at være måneder om at lære det...Og så er det også vigtigt at man er lille hvalp når man lære4 det...Lille er han jo ikke mere men ung er han...Nej og jo til den med stress. for han er både en hvalp som hviler i sig selv og som selvfølgelig kan stresse op, når han skal på tur. Men i dag fint med snor på og ud i bilen uden træk, lige til kanten...Og efter turen på vej ned til bilen igen, gik alle 3 hunde hvalpen incl. stille og roligt uden at trække...

Jeg kan også nu i længere tid have øjenkontakt med ham, mens vi snakker, og han har forandret udtryk i øjnene, ja faktisk i hele hovedet...Håber det bliver ved med at gå så godt og hurtigt fremad, for han er da en kanon dejlig vuffer. Endelig så kom han fra et hjem hvor der kun var ham og hans søster, men en familie som ikke havde nogen erfaring med at træning hvalp...Og ¨så skal man ikke tage 2 schæferhvalpe på samme tid. Og så have et fuldtidsjob ved siden af også.

Okay, det er da dejligt, at det ikke er hele tiden :-D Misforstod det åbenbart bare i første omgang - det skrevne ord er en svær en :mrgreen:

 

Men ja, der er jo nok ikke noget at sige til, at han er lidt forvirret, hvis der ikke rigtig er nogle, der har haft overskuddet til at opdrage ham og træne ham. Håber der kommer endnu mere ro på, når han lige falder til og bliver aktiveret lidt mere :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor trækker en hund jo en hund trækker hvis den ikke for motion nok Den lyder ikke stresset men en hund som mangler masser af motion og lydighed træning. Hvis det var min hund ville jeg give den masser af motion: cykelture, gå ture ,en hund trækker fordi den vil opleve noget og ikke for lov til det. Mine hunde trækker aldrig for jeg cykeltræner med dem så de bliver dejlige trætte, og gå mange lange ture uden snor så de kan løbe krudtet af sig også går vi til lydighed træning En hund kræver motion og en stor hund kræver masser af motion.

 

Hvor meget motion?

hvor lang tid?

Er den altid i snor?

For den lydighedtræning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor trækker en hund jo en hund trækker hvis den ikke for motion nok Den lyder ikke stresset men en hund som mangler masser af motion og lydighed træning. Hvis det var min hund ville jeg give den masser af motion: cykelture, gå ture ,en hund trækker fordi den vil opleve noget og ikke for lov til det. Mine hunde trækker aldrig for jeg cykeltræner med dem så de bliver dejlige trætte, og gå mange lange ture uden snor så de kan løbe krudtet af sig også går vi til lydighed træning En hund kræver motion og en stor hund kræver masser af motion.

 

Hvor meget motion?

hvor lang tid?

Er den altid i snor?

For den lydighedtræning?

hunden er kun 4 mdr gammel, det er virkelig farlig rådgivning du er ude i der, og desuden HELT ukorrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor trækker en hund jo en hund trækker hvis den ikke for motion nok Den lyder ikke stresset men en hund som mangler masser af motion og lydighed træning. Hvis det var min hund ville jeg give den masser af motion: cykelture, gå ture ,en hund trækker fordi den vil opleve noget og ikke for lov til det. Mine hunde trækker aldrig for jeg cykeltræner med dem så de bliver dejlige trætte, og gå mange lange ture uden snor så de kan løbe krudtet af sig også går vi til lydighed træning En hund kræver motion og en stor hund kræver masser af motion.

 

Hvor meget motion?

hvor lang tid?

Er den altid i snor?

For den lydighedtræning?

 

Det er ikke helt rigtigt. Hunde kan sagtens trække, selvom de får nok motion - det er slet ikke så sort/hvidt. Hunde kan faktisk også trække, fordi de får for meget motion :-) Og jeg vil vove at påstå, at hunde sagtens kan trække, fordi de stresser. Min gamle hund gjorde det som sagt og det var altså ikke fordi han ikke blev aktiveret og motioneret. Hvis jeg skulle sætte aktivitetsniveauet i vejret med ham, ville det bare have gjort situationen værre.

 

Desuden bør man ikke cykle og gå kilometerlange ture med en hvalp, så det vil jeg nok fraråde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor trækker en hund jo en hund trækker hvis den ikke for motion nok Den lyder ikke stresset men en hund som mangler masser af motion og lydighed træning. Hvis det var min hund ville jeg give den masser af motion: cykelture, gå ture ,en hund trækker fordi den vil opleve noget og ikke for lov til det. Mine hunde trækker aldrig for jeg cykeltræner med dem så de bliver dejlige trætte, og gå mange lange ture uden snor så de kan løbe krudtet af sig også går vi til lydighed træning En hund kræver motion og en stor hund kræver masser af motion.

 

Hvor meget motion?

hvor lang tid?

Er den altid i snor?

For den lydighedtræning?

 

Nej nej nej og atter nej. Jeg er sjælden stædig og er åben for andres forslag og løsninger. Men det er simpelthen direkte vrøvl det du siger. Det passer ingen steder. Hvis man har et helt ustyrlig kræ som kun bliver luftet i kort snor et kvarter 2 gange om dagen, ja så kan vi tale om at det nok er derfor at den trækker.

 

Men ellers er der 100 andre grunde til det. Ofte er det hunde der er avlet til at køre i højt tempo, feks jagthunde, mange mindre jagthunde eller støver, kan være rigtig slemme til at trække. Hyrdehunde er hellere ikke kendt for at være festlige at gå i snor med og flere af de store slædehunde som er avlet til at trække, trækker også.

 

Hunden som kosekvent går med snuden i jorden kan også være slemme til at trække.

 

Har mange af overstående racer ikke fra helt lille hvalp lært at gå pænt i snor, kan det virkelig være svært at lære den det, det kræver hårdt arbejde og masser af tålmodighed, uanset hvor meget motion, mentalt træning eller andet de får.

 

Mange hunde kan også gå perfekt i snor på træningspladsen, men så snart man er i en skov med spor og lugte eller andet spændene, så er den træning langt vækt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor trækker en hund jo en hund trækker hvis den ikke for motion nok Den lyder ikke stresset men en hund som mangler masser af motion og lydighed træning. Hvis det var min hund ville jeg give den masser af motion: cykelture, gå ture ,en hund trækker fordi den vil opleve noget og ikke for lov til det. Mine hunde trækker aldrig for jeg cykeltræner med dem så de bliver dejlige trætte, og gå mange lange ture uden snor så de kan løbe krudtet af sig også går vi til lydighed træning En hund kræver motion og en stor hund kræver masser af motion.

 

Hvor meget motion?

hvor lang tid?

Er den altid i snor?

For den lydighedtræning?

 

Det er simpelthen forkert. Det er et skråplan hvis man tror man får en hund der ikke trækker eller er mere rolig ved at motionere multi meget.

 

En FT Spaniel fx. Kan være komplet udmattet efter en lang jagtdag hvor den har løbet fx. 40-60 km og alligevel trække konstant i linen hvis den har den vane - ikke har lært at lade være. Der er altid noget længere fremme som må undersøges.

 

hunde skal aktiveres og motioneres passende og så skal de lære at forholde sig i ro og gå pænt og ikke fare omkring som skudt ud af en kanon hver gang der byder sig en lejlighed. Det er ikke lige let med alle hunde, men at forsøge at motionere dem så meget at de er rolige er ikke at anbefale.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er simpelthen forkert. Det er et skråplan hvis man tror man får en hund der ikke trækker eller er mere rolig ved at motionere multi meget.

 

En FT Spaniel fx. Kan være komplet udmattet efter en lang jagtdag hvor den har løbet fx. 40-60 km og alligevel trække konstant i linen hvis den har den vane - ikke har lært at lade være. Der er altid noget længere fremme som må undersøges.

 

hunde skal aktiveres og motioneres passende og så skal de lære at forholde sig i ro og gå pænt og ikke fare omkring som skudt ud af en kanon hver gang der byder sig en lejlighed. Det er ikke lige let med alle hunde, men at forsøge at motionere dem så meget at de er rolige er ikke at anbefale.

 

vh PBC

 

Nemlig lige præcis det jeg forsøgte at sige. Har selv cocker spaniel og snuden er altid 2 meter foran hunden. Den trækker uanset lang line, kort line, 5 km løbetur, svømning eller andet.

 

Ved overdreven motion risikere man bare at stress hunden og det er vigtig at en hund også kan slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oline....Det var en farlig omgang du der kom ud med, og en bekræftelse for mig i, at man skal være vidende om en del inden man giver råd, og det samme inden man modtager råd.

Jeg vil slutte med, at den store fremgang jeg har oplevet med ham indtil nu, fortæller mig at han kan blive en super god hund..Så jeg er mere end tilfreds..Det var kun de første dage som var svære at komme igennem..I dag var han så tryg ved støvsugeren, at han turde prøve at bide i slangen og hovedet...

Jeg kan så slet ikke forstå, at han har været bange for den, når han har været ude i et hjem først?? Men han har måske oplevet noget dårligt med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...