Hop til indhold

pludselig ikke renlig mere?


gina
 Share

Recommended Posts

hej søde hunde mennesker simba er 7 måneder . og var helt renlig indtil for en måned siden hvor, han så er begyndt at strinte har hjemme? han havde været helt renlig i to måneder, da han begyndte at strinte . han laver aldrig puha har hjemme. der er jo sket rigtig meget med simba hvor det med at strinte også startet, homonerne raser tydelig , og ka kun lege kort tid da han så vil humpe når leger med andre hunde, og makere 30 gange eller mere når ude at gå tur. selvom der ikke ka tisses mere. og hand ind kald som var perfekt , høre han ikke efter i øjeblikket , men træner det som hele tiden har gjort, med masser af ros og lækre god bidder når han en gang imellem kommer når kalder, men det så kun når der ikke er andre hunde.han bliver luftet , 4 fem gange dagligt , og selv om han lige har været nede så ka han kort tid efter strinte alligevel har inde. og det alle mulige forskellige steder han gør det . ellers ville jeg spay sådan noget gå væk hund. men svært når er ovre alt han ka finde på det. er der andre end mig der har haft en renlig hund? og så da homonerne raser eller hvad der sker , så strinter han? og hvad ka jeg gøre for at træne det væk? og går det mon aldrig væk :( underskyld de mange spørgsmål. og han er aldrig alene hjemme, så det er ikke det der gør udfaldet med evt utryghed .

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det forskellige steder , alt han ka lette ben op af :( sofa bord benet, hans hule , en stol . jeg tørre bare op. vis ser han er ved at lette ben , skubber jeg ham væk og siger nej. men vis når at tisse , så lader jeg som ingen ting og tørre op. hvad ville du gøre? det virkelig frusterende det her :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er for tidligt, det må du snakke med dyrlægen om. Der er også den mulighed med en adfærdsbehandler, men hvis det skyldes hormoner er der nok ikke så meget en adfærdsbehandler kan gøre lige ved strinteriet.

 

Dog skal du være opmærksom på at han stadig vil kunne gøre en tæve drægtig, selvom han er kemisk kastreret. Jeg forstår godt at du er bekymret for bivirkninger, men der er bivirkninger ved ALT nærmest, så tror ikke du skal være så bekymret, men igen, snak med jeres dyrlæge :-)

tak for svar. og ja må jeg gøre :) mærkeligt der ikke er nogen her inde der har haft samme problem . men ka være der stadig er nogen der svare på dette indlæg lige pludselig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min Zeus gjorde det en enkelt gang, da han var 10 mdr. jeg tror også det er kønsmodningen og hormonerne der driller lidt. Dog så jeg da han gjorde det eller skulle til at gøre det op af et bordben jeg sagde meget bestemt og i en hård tone NEJ! - han har aldrig gjort det siden - så nej jeg er heller ikke til meget hjælp beklager :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Strinten er imo ikke et renlighedsproblem, men et adfærdsproblem (det er jo en bevist markering, ikke et udtryk for ikke at kunne/ville holde sig), og du har nok helt ret i at det skyldes hormoner. Der skal vaskes HELT rent efter ham, som en sagde, brug rodalon. Jeg har ikke haft problemet selv, da alle mine er kastreret i forholdsvis tidlig alder, men mon ikke der kommer nogen der kan hjælpe dig på et mere praktisk plan. Umiddelbart skal have ikke have succes med at få lov til at strinte, men det kan jo godt være svært at opretholde 24/7.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Zeus gjorde det en enkelt gang, da han var 10 mdr. jeg tror også det er kønsmodningen og hormonerne der driller lidt. Dog så jeg da han gjorde det eller skulle til at gøre det op af et bordben jeg sagde meget bestemt og i en hård tone NEJ! - han har aldrig gjort det siden - så nej jeg er heller ikke til meget hjælp beklager :-(

men tak for din svar alligevel :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Strinten er imo ikke et renlighedsproblem, men et adfærdsproblem (det er jo en bevist markering, ikke et udtryk for ikke at kunne/ville holde sig), og du har nok helt ret i at det skyldes hormoner. Der skal vaskes HELT rent efter ham, som en sagde, brug rodalon. Jeg har ikke haft problemet selv, da alle mine er kastreret i forholdsvis tidlig alder, men mon ikke der kommer nogen der kan hjælpe dig på et mere praktisk plan. Umiddelbart skal have ikke have succes med at få lov til at strinte, men det kan jo godt være svært at opretholde 24/7.

må snakke med min dyrlæge i morgen :rolleyes: Tak for dit svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt overhovedet ikke være i nærheden af at tænke kastration, fordi hunden strinter. For mig er det klart et opdragelsesspørgsmål og at hunden skal lære at man ikke tisser indenfor. Har du prøvet at sige "nej" til ham, når han markerer indenfor og rose ham, når han gør det udenfor? Ikke skubbe eller noget - bare sige nej?

Link til indlæg
Del på andre sites

holder en fest når han gør det uden for :banan:trods det er 30 gange på hver tur. og folk glor he he men lige glad skal bare have ros af hele pakken. har prøvet nej også uden at skubbe :( er meget forvirret ovre hvad jeg skal gøre :confused: For har bestemt ikke ellers haft tænkt på kastration .

Link til indlæg
Del på andre sites

holder en fest når han gør det uden for :banan:trods det er 30 gange på hver tur. og folk glor he he men lige glad skal bare have ros af hele pakken. har prøvet nej også uden at skubbe :( er meget forvirret ovre hvad jeg skal gøre :confused: For har bestemt ikke ellers haft tænkt på kastration .

Hm, så ved jeg ikke. Hvad gør han, når du siger nej? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hans adfærd tror jeg at jeg personligt ville vælge at få ham kastreret. Det er ikke en populær holdning, men jeg tænker at han generelt set virker til at være meget styret af sin maskuline side.

 

Hvis du er heldig vil det betyde at han også stopper med at være så humpe-fikseret.

 

Det er IKKE en løsning for dine problemer, men det kan være hjælp på vejen. Hvis han alligevel ikke skal udstilles eller bruges i avl, og han virker påvirket af sine hormoner kan det være en god udvej.

 

DOG vil jeg normalt altid anbefale at en hund først bliver kastreret når han er voksen, men hvis du føler at du ikke kan ændre hans adfærd, så er det også farligt at bevæge sig i de samme rutiner. Hvis han først får lært at markere indenfor er okay, og når han f.eks. har gjort det et år, så vil det være lige så meget vane, som hormoner der gør det.

 

Har du besøg i dit hjem af andre hunde engang imellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig med pinpoynter, han er ikke urenlig som sådan, han strinter/markerer. jeg har en intakt hund som en sjælden gang har forsøgt sig med at strinte indendørs - ikke herhjemme men f.eks. i en dyrebutik - og der siger jeg nej i samme øjeblik. det kræver selvfølgelig, at din hund forstår ordet. det gør jeg i øvrigt også udendørs, hvis han løfter benet for at strinte på noget, hvor han ikke må. det virker fint. det er en vane, som jeg ville arbejde hårdt på at få vendt så hurtigt som muligt, f.eks. ved at i en periode have ham i snor indendørs, så du altid har mulighed for at reagere hurtigt og stoppe ham, før han får held med sit forehavende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten vil jeg ligetilføje:

 

Da vi havde Løve lejr herhjemme, og der var 10 intakte hanner i huset, forsøgte Dexter en enkelt gang at markere indenfor. Og han er kastreret... Normalt markere han ikke, f.eks. hvis vi tager i sommerhus, selvom det er med andre hanner...

For ham handler det om at der kommer nogen i hans hytte, som han vidst lige ville sikre sig vidste at han altså var hannen der boede her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, så ved jeg ikke. Hvad gør han, når du siger nej? :-)

han reagere sådan på nej , hans udtryk som om han slet ikke forstår hvad han har gjort galt :vedikke: men i sammen hæng med hans gø en , hvor jeg kom i gang med rigtig at få lært ham nej, med Anne 1979 metode , der er han begyndt at reagere på nej , når han gø er, han ka nogen gange ikke stoppe sig selv . men det ka han nu nogen gange , og kunne han slet ikke før :lun: Men som som sagt så når det bliver sagt når han strinter , virker han meget uforstående ovre for hvorfor jeg siger det :confused: min hund er vist lidt mærkelig eller hvad :hmm: men tror jeg vil træne det nej lidt mere nu igen .

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hans adfærd tror jeg at jeg personligt ville vælge at få ham kastreret. Det er ikke en populær holdning, men jeg tænker at han generelt set virker til at være meget styret af sin maskuline side.

 

Hvis du er heldig vil det betyde at han også stopper med at være så humpe-fikseret.

 

Det er IKKE en løsning for dine problemer, men det kan være hjælp på vejen. Hvis han alligevel ikke skal udstilles eller bruges i avl, og han virker påvirket af sine hormoner kan det være en god udvej.

 

DOG vil jeg normalt altid anbefale at en hund først bliver kastreret når han er voksen, men hvis du føler at du ikke kan ændre hans adfærd, så er det også farligt at bevæge sig i de samme rutiner. Hvis han først får lært at markere indenfor er okay, og når han f.eks. har gjort det et år, så vil det være lige så meget vane, som hormoner der gør det.

 

Har du besøg i dit hjem af andre hunde engang imellem?

har også tænkt på det ville hjælpe på hans humpe træng også . men så svært. for tænker også , hvad vis det nu kun er i en periode det står på.og ville blive bedre så det var til at holde ud, og så jeg unødvendigt får ham kastreret ? øv det sku noget svært pis det her . Undskyld mit sprog :-D den eneste der kommer på besøg med hund er min søsters .

Link til indlæg
Del på andre sites

Strinten er imo ikke et renlighedsproblem, men et adfærdsproblem (det er jo en bevist markering, ikke et udtryk for ikke at kunne/ville holde sig), og du har nok helt ret i at det skyldes hormoner. Der skal vaskes HELT rent efter ham, som en sagde, brug rodalon. Jeg har ikke haft problemet selv, da alle mine er kastreret i forholdsvis tidlig alder, men mon ikke der kommer nogen der kan hjælpe dig på et mere praktisk plan. Umiddelbart skal have ikke have succes med at få lov til at strinte, men det kan jo godt være svært at opretholde 24/7.

der skal helt klart købes rodalon i morgen , virkelig glad for jeg skrev mit indlæg så jeg alene bare fik det af vide :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig med pinpoynter, han er ikke urenlig som sådan, han strinter/markerer. jeg har en intakt hund som en sjælden gang har forsøgt sig med at strinte indendørs - ikke herhjemme men f.eks. i en dyrebutik - og der siger jeg nej i samme øjeblik. det kræver selvfølgelig, at din hund forstår ordet. det gør jeg i øvrigt også udendørs, hvis han løfter benet for at strinte på noget, hvor han ikke må. det virker fint. det er en vane, som jeg ville arbejde hårdt på at få vendt så hurtigt som muligt, f.eks. ved at i en periode have ham i snor indendørs, så du altid har mulighed for at reagere hurtigt og stoppe ham, før han får held med sit forehavende.

selvom jeg griber ham i at løfte ben og siger nej, så tisser han alligevel . men ikke vis jeg har nået at skubbe ham væk fra hvor han ville strinte. vil prøve at tag ham i snor. tror bare han bliver helt fra dig og piv er eller så noget. men vil da prøve. søster lagkage , hvor fik du den ide fra og kalde dig det har inde ? bare det var mig der havde fundet på det :lun: Det lyder så sødt :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen input til strinteriet. Men Ajax skal du i hvert fald ikke bruge til rengøringen! Det indholder ammoniak, som er med til at fremhæve tislugten, sådan har jeg i hvert fald fået det forklaret. Brug Rodalon i stedet for, som dræber bakterierne, og dermed ta'r lugten.

du ka tro jeg er glad for der er blevet fortalt mig det :lun: Og hvor sygt er det ikke at det frem hæver lugten lige frem. det ka jeg ikke helt komme mig over :hmm: Men at du fortalte mig det , er jeg meget meget glad for :-D Fordi det har nok også en lille del med det at gøre, når han hunde , vil markere de samme steder. som er ca 5 hos mig he he men det en start . og så en snak med dyrlægen. men syntes stadig selv om hun foreslår kast. at det for tidligt , og jeg føler for at må give det lidt mere tid for at se om det ikke går væk. ved at arbejde mere på nej metoden igen osv og håbe at humpe trang bliver lidt bedre. hvad synes du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en hanhund der i en periode som unghund også partout skulle strinte inde, når vi kom hjem til ham og havde Ozzie med. Han kender godt nej, og han fik et meget strengt NEJ når han blev grebet i strinteriet. Vi sørgede for at holde så godt øje som muligt for at undgå det, da det, som allerede nævnt, let udvikler sig til en rigtig dårlig vane, hvis man ikke stopper det. Det skete måske en håndfuld gange i alt over et længere stykke tid, men han blev standset i det en del flere gange, hvor vi nåede at sige NEJ, når vi kunne se han skulle til det. (Han fik et bestemt udtryk lige inden, og snuste ofte til det sted han ville strinte på). Nu har han ikke gjort det i årevis :-D

 

De første gange han besøgte Ozzie hjemme hos os (i sommers) troede han at nu skulle han så lige strinte rundt omkring her, gjorde det en gang inde, fik igen strengt nej og der var opsyn med ham, vi fik ham standset i det en håndfuld gange, inden han kom igang, og han droppede det derefter. Siden har han besøgt os jævnligt og der er ingen tegn på strinten. :-D Så det kan læres.

Link til indlæg
Del på andre sites

han reagere sådan på nej , hans udtryk som om han slet ikke forstår hvad han har gjort galt :vedikke: men i sammen hæng med hans gø en , hvor jeg kom i gang med rigtig at få lært ham nej, med Anne 1979 metode , der er han begyndt at reagere på nej , når han gø er, han ka nogen gange ikke stoppe sig selv . men det ka han nu nogen gange , og kunne han slet ikke før :lun: Men som som sagt så når det bliver sagt når han strinter , virker han meget uforstående ovre for hvorfor jeg siger det :confused: min hund er vist lidt mærkelig eller hvad :hmm: men tror jeg vil træne det nej lidt mere nu igen .

 

Ja, måske vil det hjælpe at træne det lidt mere :-D Eller måske bare sige et stille og roligt "dygtig," når han lader være med at strinte. Hvis han både bliver bremset i det og rost for at lade være, kan det være, at det hænger lidt bedre fast, at det altså er strinteriet, der er forbudt. Men jeg ved det ikke, jeg har kun haft en enkelt hund der strintede og han forstod det ret hurtigt.

Måske skal du egentligt gribe det an lidt ligesom renlighedstræning, hvor du roser ham for at strinte udenfor i stedet for indenfor, så han lærer, at det er der det foregår. Ved godt, at man ikke skælder hvalpe ud, hvis de tisser indenfor, men hvis du ser bort fra det :-D Og ja, snor på i en periode. Det er nok ikke en dårlig ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Jeg kender en hanhund der i en periode som unghund også partout skulle strinte inde, når vi kom hjem til ham og havde Ozzie med. Han kender godt nej, og han fik et meget strengt NEJ når han blev grebet i strinteriet. Vi sørgede for at holde så godt øje som muligt for at undgå det, da det, som allerede nævnt, let udvikler sig til en rigtig dårlig vane, hvis man ikke stopper det. Det skete måske en håndfuld gange i alt over et længere stykke tid, men han blev standset i det en del flere gange, hvor vi nåede at sige NEJ, når vi kunne se han skulle til det. (Han fik et bestemt udtryk lige inden, og snuste ofte til det sted han ville strinte på). Nu har han ikke gjort det i årevis :-D

 

De første gange han besøgte Ozzie hjemme hos os (i sommers) troede han at nu skulle han så lige strinte rundt omkring her, gjorde det en gang inde, fik igen strengt nej og der var opsyn med ham, vi fik ham standset i det en håndfuld gange, inden han kom igang, og han droppede det derefter. Siden har han besøgt os jævnligt og der er ingen tegn på strinten. :-D Så det kan læres.

 

Lige præcist den erfaring har jeg gjort mig med min chihuahua. Han er 5 år nu, og kunne ikke drømme om at lette ben på steder hvor det ikke er tilladt. Men da han var teenager, skulle han lære det. Jeg fik det råd at stoppe ham helst lige før han fik løftet benet. Det virker bedst.

Jeg var heldig at "nej" var grundigt indlært fra opdrætter side.

Min hund kunne finde på det i forb. med besøg af dameveninder, lige når de var kommet ind ad døren, sådan lidt hektisk stressagtigt. Og han kunne også finde på det når vi besøgte dameveninderne.

Så jeg lærte lynhurtigt at lade være med at hilse høfligt på de andre hundeejere, og i stedet have mit blik 100% på min hund, så jeg nåede at stoppe ham med et fast "nej" lige idet han tænkte på at markere, og så ellers ud i haven med et lyst og glad "HER må du tisse". Og derefter kunne jeg tage pænt imod min menneskegæst:) Det virkede super godt, og tog kort tid, så havde han lært det.

 

Mht. humpning: Min humpede "kun" damehunde, ikke mennesker. Han fik lært at lade være ved at jeg pillede ham ned hver eneste gang. Det tog lang tid før den fes ind på lystavlen, jeg husker at i frikvartererne til de hvalpetræningshold jeg gik på, kravlede jeg næsten hele tiden rundt og pillede ham ned fra en eller anden hunhund. Efter 237 ganges pillen ned, gik det over, og den dag i dag har jeg på ingen måde problemet. Hvis en leg bliver lidt opkørt kan der godt blive lidt humpen, men det er i leg, og faktisk oftes ham der bliver humpet af den han nu leger med, og han er bedøvende ligeglad, han ryster dem bare af hvis han synes det er træls, og så leger de på en ny måde:)

 

En del chihuahuaejere har problemet med urenlighed hos deres hunde, og mange bruger tissebleer (!) En efter min overbevisning tåbelig anordning, men det er en anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...