Hop til indhold

Fodring - hver for sig på bestemte tidspunkter el. af én skål som står frit fremme?

Gæst Kuzuri
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har to hunde- begge chi'er - på henholdsvis 4 år og 5 mdr, og de har hele tiden spist af den samme madskål som står frit fremme, og der har ikke været nogen problemer i det. De spiser ikke mere end de "må". I den sidste tid har der dog været problemer med resourceforsvar af godbidder - ikke af maden, men kun af godbidder - og jeg ringede til min onkel som er hundetræner med mange års erfaring, som sagde at det var en meget dårlig idé at fodre dem af samme madskål, og specielt bare at lade maden stå fremme. Det kunne ende med at de også kommer op og skændes om maden, siger han, og så mener han at hunde bør have hver deres madskål så de har "deres eget", og skal fodres på bestemte tidspunkter, så man ved hvor meget de får at spise.

Hvad synes I, og hvad gør I som har flere hunde, og hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også som din onkel. Det er bedre, at de har hver deres skål og at de ikke får mulighed får, at rende hen hos den anden, før de begge har spist op.

Jeg har 4 hunde. De har hver deres madskål og får mad på bestemte tidspunkter. Der plejer ikke, at være noget tilbage, når de har spist, men ellers så har de ikke mad stående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 4 hunde, af forskellig størrelse og forskellig alder....

Vi giver to forskellige slags foder, de to små får to gange om dagen, de to store en gang om dagen... Vi har ikke altid foder stående, men hvis nogen levner er det free for all... Oftest er den ene omgang af foder blandet fodersøg i haven, så der får de 50/50 af de forskellige foder...

Din lille på 5 måneder før den ikke junior foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for input!

Skrev du ikke i en anden tråd at den ene hund var lidt tyk?

Jo, men det er fordi den har været på ferie hos mine forældre og er blevet fyldt med godbidder. :lol:

Din lille på 5 måneder før den ikke junior foder?

Jo, Junior blandet op med voksen-foder. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe mad blandet op med voksenmad, er ikke hvalpe mad længere så :)

Hvad skal man så kalde det? Hvaksen-mad? :lol:

Ej, seriøst - der er mere hvalpe-mad i end der er voksenmad, og selvom opdrætteren siger at Molly godt kan vænnes til voksenmad allerede nu, vil jeg hellere køre med Hvaksen-mad indtil hun er 8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de skal have hver deres slags foder, og den ene af dem er for tyk, så ville jeg fodre dem hver for sig på bestemte tidspunkter. :5up:

Men når det så er sagt så behøver deres ressourceforsvar hvad angår tyggeting osv ikke have nogen relation til deres almindelige mad. Herhjemme kan de også knurre hvis én af dem leger gavtyv og er ude på at stjæle det tyggeben de andre ligger med - men de har altid haft mad til at stå fremme, og der er aldrig problemer, heller ikke når de får rester fra aftensmaden og spiser af samme tallerken. Nu har de så ikke madskåle længere, men får kun mad i foderbolde - men dem triller de hulter til bulter med oveni hinanden og deles om den mad der falder ud af dem - det er aldrig et problem.

Og når de får en ekstra lækker tyggeting, hvor de synes det de andre har altid er mere lækkert, jamen er der så én af dem der kommer for tæt på og en anden knurre, så skrider vi altid ind med det samme, hvis ikke det accepteres - og fjerner den hund er er ude på at stjæle. Jeg vil ikke have at de stjæler fra hinanden, og jeg vil heller ikke have at de skal løse det selv. Fint de knurre, men så skal de også opleve at deres grænser accepteres - altså fjerner vi tyven, hvis ikke hun respektere knurren ;-) de har aldrig været oppe og toppes om noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes din onkel har ret - så følg hans anvisninger!

Mine 3 har altid fået deres mad i deres bur (buret står åben) - det er bare blevet sådan og de er rigtig gode til at respektere hinandens grænser på det område - sådan at en af dem godt kan stå og kigge mens den anden spiser færdig. Jeg vil også at de hver i sær får det kvantum mad der er tiltænkt den enkle hund. Det samme gældder tyggeting - det får deogså serveret på hver deres "værelse"

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg gøre, så. :genert:

Jeg tror også det er bedst for Shizuka at få voksenfoder, men jeg anede ikke hvordan jeg skulle gribe det an, når maden skulle stå fremme hele tiden. Sure, jeg kunne godt have to skåle stående fremme, men Shizuka havde nok taget hvalpe/voksen-maden frem for ren-voksen-maden alligevel, så det blev bare til at hvalpe-voksen-maden stod fremme som det eneste.

Noget helt andet er at jeg er mega bange for hyperglycemia. Chihuahua hvalpe kan gå "sukker-kolde" og det er meget farligt for dem, og jeg er bange for at det skal ske for Molly, hvis jeg fodrer forkert. Hvis foderet bare står fremme og hun kan spise når hun vil er der ingen chance for at hun skal gå sukker kold, men hvis jeg fodrer på bestemte tidspunkter og blodsukret falder, så kan det godt ske. Jeg er lidt nervøs. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg gøre, så. :genert:

Jeg tror også det er bedst for Shizuka at få voksenfoder, men jeg anede ikke hvordan jeg skulle gribe det an, når maden skulle stå fremme hele tiden. Sure, jeg kunne godt have to skåle stående fremme, men Shizuka havde nok taget hvalpe/voksen-maden frem for ren-voksen-maden alligevel, så det blev bare til at hvalpe-voksen-maden stod fremme som det eneste.

Noget helt andet er at jeg er mega bange for hyperglycemia. Chihuahua hvalpe kan gå "sukker-kolde" og det er meget farligt for dem, og jeg er bange for at det skal ske for Molly, hvis jeg fodrer forkert. Hvis foderet bare står fremme og hun kan spise når hun vil er der ingen chance for at hun skal gå sukker kold, men hvis jeg fodrer på bestemte tidspunkter og blodsukret falder, så kan det godt ske. Jeg er lidt nervøs. :oops:

Det er jo kun små hvalpe, og din den yngste er efterhånden en unghund. Men hvis du vil være på den sikre side, så giv et godt, kornfrit foder 3x dagl. Korn og kulhydrater generelt, giver højt blodsukker, men forbrændes også hurtigt igen. Så et foder baseret på kød og med en masse fibre i, bør give de optimale betingelser for et stabilt blodsukker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm
Hvad skal man så kalde det? Hvaksen-mad? :lol:

Ej, seriøst - der er mere hvalpe-mad i end der er voksenmad, og selvom opdrætteren siger at Molly godt kan vænnes til voksenmad allerede nu, vil jeg hellere køre med Hvaksen-mad indtil hun er 8 mdr.

du kan vel kalde det hvad du vil.

Bare fordi din opdrætter sige det, betyder det ikke at det er det bedste at gøre. hvalpefoder er lavet typisk til 12 måneder af en god grund. Det skyldes måske at opdrætter er bange for din hund skal blive "stor" fordi den får lov til at vokse korrekt ud?

Men jeg vil til en hver tid fodre med rent hvalpefoder til en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har to labber, de får morgenmad til hverdag kl. ca. 0545 når vi har gået morgen turen, i hver deres skål, den store har sit "stativ" med vand og mad skål, vandskålen er fælles.

Den lille har sådan en "mærkelig" madskål med knopper i så han ikke spiser alt for hurtigt, det går nemlig tit alt for hurtigt :-) den bruger han lang tid på.

Altså hver deres skåle, det ER jo labber så de spiser til der ikke er mere, så ryger skålen væk - bliver vasket og kl. ca. 17 får de aftensmad samme fremgangsmåde.

Den lille prøver i hærdigt at stjæle den stores mad - men er jeg i køkkenet sker dette ikke - så derfor laver jeg altid noget i køkkenet når de spiser ;-)

Det virker fint her - vi har ikke mad stående fremme - da de vil spise det hele ;-)

Mad to gange om dagen, dog får de halvdelen udenfor og den anden halvdel i skålen både morgen og aften ;-)

Er enig med din onkel - de skal have hver deres ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med de andre mht. at de bør ha' hver sin skål, og at foderet ikke står fremme til fri afbenyttelse. Din voksne hund har ikke ret godt af at spise hvalpefoder, især ikke hvis den allerede er lidt rund (går ud fra at det er den og ikke hvalpen).

Det med chihuahuahvalpe og blodsukker kender jeg ikke - men gi'r Anne ret i, at flere mindre måltider pr. dag bør gi' et mere stabilt blodsukker. Jeg ville også sige 3xdaglig.

Til gengæld ville jeg ikke være så bange for at begynde at blande lidt voksenfoder i hvalpefoderet nu - men det skal så være hvis hvalpen vokser uharmonisk og for hurtigt, og kun indtil det har rettet sig. Det er slet ikke usædvanligt at gøre sådan, men det er vel egentlig mest med større racer..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig. Så vidt jeg husker siger man at problemer med at gå sukkerkold som tommelfingerregel kan ses indtil de er 7 mdr. gamle. Men Hæng mig ikke op på det, Google det evt.

Min hund har tørfoder stående fremme konstant, men det kan jeg jo sagtens eftersom han er enehund. Men det jeg vil sige er at han ikke er blevet tyk af det. Og han har faktisk fået juniorfoder (som jo indeholder mere protein og fedt) siden jeg fik ham, dog ikke udelukkende. Han får også en anden slags tørfoder, samt hjemmelavet. Men han vælger selv, og det skifter i perioder, hvad han foretrækker. Hans ribben er helt tydelige at mærke, og dyrlægen mener også at han bestemt ikke er for tyk.

Så det kan altså godt lade sig gøre at fodre med juniorfoder samt lade mad stå fremme uden at hunden bliver fed. Mine katte blev også fodret på den måde, da jeg havde dem, mad ad libitum, og de var endda neutraliserede og var heller ikke for tykke.

Jeg er så naiv at jeg tror at de -netop fordi der ikke er mangel på mad- får et afslappet forhold til mad. Min hund tager sig jævnligt en fastedag, hvor han slet ikke rører sin mad, også det styrer han fint selv :lun:

g oppefra.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites