Hop til indhold

Løwchen - alene hjemme

Gæst HelleS
 Share

Recommended Posts

Jeg har en løwchen hvalp på 4 måneder. Han kan endnu ikke være alene hjemme, og min kæreste og jeg har haft ham siden han var 9 uger.

Han gør og piver så snart vi lukker døren. Vi havde trænet alene hjemme i lang tid, men intet hjalp. Vi tog derfor kontakt til en hundetræner, der fortalte os, at han var stresset og at han skulle afstresset før han kan være alene.

Er der andre med en løwchen, der har oplevet noget lignende? og har gode råd?

Jeg har ham med på arbejde hver dag, men det kan jeg snart ikke holde til mere, da det er vildt stressende. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 77
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst VictorKnudsen

Som hundetræneren siger skal den først stresses helt ned, og først der kan i begynde rigtigt at træne det. Hvis den piver allerede når i lukker døren er det fordi i er gået for langt. start med bare at tage overtøj på og tage i håndtaget og gentage det igen og igen, derefter kan i prøve at åbne døren, og gentage det igen og igen. Og så til sidst skal i gå ud af døren, og åbne den med det samme inden den overhovedet kan nå at pive, og til sidst kan i begynde at forøge tiden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt det har vi prøvet, vi er gået langsomt frem :) men så snart vi kommer skridtet vidre, og skal lukke døren, så piver og gør han med det samme.

Det er åbenbart også en race, der har problemer med at være alene hjemme.

Det fylder bare så meget nu, at vi er ved at være desperate! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jeg kan genkende dette mønster hos racen og vil gerne prøve at hjælpe dig, men først er der nogle spørgsmål:

Ud fra hvad blev han vurderet at være stresset?

Hvor langsom er I gået frem, hvad har I startet med?

Hvordan reagerer han, når I går på badeværelset og lukker døren dertil?

Hvordan bruger han sin energi på daglig basis.

Hvad gør I når han piber?

Følger han jer rundt overalt og vil helst ligge helt tæt op ad jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han render efter sin hale og graver. Træneren sagde også, at han havde tegn på OCD :shock: og det kan ikke behandles hos hunde.

Vi er startet med at tage jakke på, tage nøgler frem - dette reagere han ikke på. Lukke døren på klem og åben med det samme - dette reagere han heller ikke på, men så snart døren lukkes, så går han igang.

Jeg kan sagtens gå i bad og lukek døren, og han sover også alene i gangen. Vi har et hegn indtil soveværelset.

Han leger list, laver søge øvelser og går tur. Som træneren har dagt vi skal gøre.

Han følger især mig alle steder - racen er en velcro hund :lun:

Jeg tænker, at det vel heller ikke hjælper på hans stress, at være med på mit arvejde hver dag?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men han ER jo også kun 4 måneder... Hvem passer ham imens du er på arbejde, eller har du ham med?

Vi har to Lowchens, men jeg oplever ingen problemer med alenehjemme, men vi har jo også 4 hunde i alt, så når det er mange timer er de jo stadig 4 fra flokken samlet...

Hvordan er han alene hjemme? Vores to Lowchens har det bedst med at være i bur hvis de skal være HELT alene... Hvis vi smider dem i buret så ligger de sig til at sove med det samme.... Den mindste, Rika, er 3½ måned...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ham med på arbejde hver dag. Det er vildt stressende, for han laver ballade og vil ikke rigtig falde til ro.

Han er slet ikek alene hjemme.

Træneren har sagt, at han er bange for at blive forladt.

Jeg har også et bur til ham, men det er som om, at jo mindre plads han har, jo værre bliver det at være alene. Kunne dine løwchens være alene fra start, fordi i har andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ham med på arbejde hver dag. Det er vildt stressende, for han laver ballade og vil ikke rigtig falde til ro.

Han er slet ikek alene hjemme.

Træneren har sagt, at han er bange for at blive forladt.

Jeg har også et bur til ham, men det er som om, at jo mindre plads han har, jo værre bliver det at være alene. Kunne dine løwchens være alene fra start, fordi i har andre hunde?

Ja, sådan da, og vores var allerede vant til udstillinger, og dermed at være i bur, derfor var det ganske let at overføre det at buret er sovested...

Det som vi har gjort i starten er at dække buret af, så der ikke er så mange visuelle forstyrelser, det vil jeg anbefale dig at gøre også.

Altså en lille hvalp, skal aldrig være alene i mine øjne, og Rika er 3½ måned og selv med de andre tre er det længste de har været alene hjemme, 1 time...

Min svigerinde havde problemer med at træne sin Lowchen til at være alene, hun købte et stort bur og brugte det og så stoppede problemet.... Nu har hun fået nummer to, og de kan sagtens være alene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil så lige pippe op om, at et bur ikke nødvendigvis er et vidundermiddel og ikke er løsningen for alle - heller ikke selvom hunden er vant til at ligge længe i bur i andre sammenhænge. Og hvis hunden ikke er vant til at ligge i bur, skal det jo trænes langsomt op. Men ja, for nogle hunde kan det være en hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også dækkes hans bur af. Men jeg skal først begynde at burtræne, når han er afstresset, så det håber jeg sker snart. Og samtidig skal vi træne, at han kan slappe af i et andet rum, end vi opholder os i.

Hvornår begyndte hun at burtræne med sin hvalp? og hvornår mener du, at en hund skal/kan være alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har også en löwchen med separationsangst, og det er desværre ikke usædvanligt hos racen - eller hos selskabshunde generelt. på en måde er det jo naturligt nok, når de gennem mangemange år er avlet til at være så selskabelige som muligt. der er efter min erfaring ingen nemme løsninger, når man har en hund med separationsangst, men jeg har et par råd, der i hvert fald har hjulpet på vores indledende problemer.

1. lær ham at være i bur eller lignende på arbejdet og clear det med dine kollegaer/chefer, så det ikke er en stressfaktor at have hende med.

2. allier dig med en der kan passe ham de dage, hvor du ikke kan have ham med + når i skal noget om aftenen og i weekenden. betal jer eventuelt fra det, det gør vi. det er dræbende at altid skulle koordinere alting, så hunden ALTID kan komme med.

3. find en dygtig og erfaren adfærdsbehandler der kan lægge en plan for, hvordan i arbejder med det. det er måske lidt forhastet, når han kun er 4 måneder, men for os gjorde det en stor forskel, og gav os mod på at give træningen en skalle.

4. lad være med at overskride hans tærskel ved at lade ham være alene længere tid, end han er klar til.

min hund accepterede at være alene i vores gamle lejlighed pga. meget langsommelig og omhyggelig træning. desværre er vi nu flyttet, og han kan ikke være alene i vores nye lejlighed. det er ikke noget, som vi har løst endnu, men jeg synes, at det går den rigtige vej. vi træner en del separation på andre måder end lige alene hjemme - f.eks. med lukket dør, nrå vi er i bad, når vi putter barn osv. + at vi i en periode har trænet med et børnegitter for at lære ham at håndtere distance til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil så lige pippe op om, at et bur ikke nødvendigvis er et vidundermiddel og ikke er løsningen for alle - heller ikke selvom hunden er vant til at ligge længe i bur i andre sammenhænge. Og hvis hunden ikke er vant til at ligge i bur, skal det jo trænes langsomt op. Men ja, for nogle hunde kan det være en hjælp.

Nej bestemt ikke! Og det tager jo lige så lang tid at træne, som at træne alene hjemme. For nogle hunde er det bare mere overskueligt og mindre stressende, når de ikke har så meget plads.

Jeg har også dækkes hans bur af. Men jeg skal først begynde at burtræne, når han er afstresset, så det håber jeg sker snart. Og samtidig skal vi træne, at han kan slappe af i et andet rum, end vi opholder os i.

Hvornår begyndte hun at burtræne med sin hvalp? og hvornår mener du, at en hund skal/kan være alene?

Da hun fik ham, fordi vi udstiller er det vigtigt at de er trygge ved at være i buret... Når man har 5 hunde med på udstilling, skal de vente i bur engang imellem... Og så er det bare vigtigt at det er et afslappende sted for dem...

Den måde vi har forsøgt at træne det på er ved at foder og vandskål har været placeret i buret... Så starter de ud med at tænke på buret som et sted hvor lækker mad bliver serveret... Derudover har vi brugt at give f.eks. kødben imens de er i buret, lukker døren imens osv.

Generelt set er kødben, tyggestænger Kongs osv. rigtig gode i forbindelse med alene-hjemme træning, til at få dem til at fokusere på noget andet end "Jeg bliver forladt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har allieret os med en hundetræner, som ligger en plan for os løbende. Hun siger, at han ikke lider af seperationsangst, men at han er bange for at blive forladt.

Jeg kan ikke have buret med på arbejde, da det er alt for stort. Jeg arbejder i en butik, hvor der kommer mennesker ind, så der skal se pænt ud :-D

Det er virkelig stressende, at han slet ikke kan være alene. Vi kan ikke engang tage ud og handle, det er frustrerende.

Han er slet ikke alene nu - det skal vi først træne, når han er afstresset. Jeg er bange for, at det bliver for meget for os - især hvis det aldrig bliver godt. Så kan vi jo ikke beholde ham :(

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke, hvor i bor, men hvis i bor i et rimelig tætbefolket område, burde det være muligt at finde en i nabolaget, som kan passe. vi har f.eks. allieret os med et pensionistpar i en af naboblokkene. de har selv hund og er alligevel som regel hjemme i dagtimerne. det giver enorm ro at vide, at de kan aflaste, hvis vi står med et problem. men ja, jeg ville ønske, at jeg kunne sige noget lidt mere opmuntrende. det er bare et pisse træls og opslidende problem. MENmenmen, han er kun en hvalp, og min egen begrænsede erfaring siger, at det er meget nemmere at træne det med en hvalp end med en voksen hund. de har ligesom mindre overskud, både fysisk og mentalt, og det gør det bare lidt nemmere. og det lyder som om, at i griber det rigtigt an, så det skal nok lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han render efter sin hale og graver. Træneren sagde også, at han havde tegn på OCD :shock: og det kan ikke behandles hos hunde.

OK. Først: Er det en træner eller en adfærdsbehandler?

OCD som ikke hedder det, men hedder CBD (compulsive behaviour disorder) kan behandles.

At han render efter sin hale kan skyldes mange ting, men naturligvis også stress.

Hvis han er stresset skal årsagen til stressen findes, det er ikke nok at gå i gang med et afstressningsprogram.

Vi er startet med at tage jakke på, tage nøgler frem - dette reagere han ikke på. Lukke døren på klem og åben med det samme - dette reagere han heller ikke på, men så snart døren lukkes, så går han igang.

Jeg kan sagtens gå i bad og lukek døren, og han sover også alene i gangen. Vi har et hegn indtil soveværelset.

OK.

Han leger list, laver søge øvelser og går tur. Som træneren har dagt vi skal gøre.

OK

Han følger især mig alle steder - racen er en velcro hund :lun:

Jep og det kan man gøre noget ved :-)

Jeg tænker, at det vel heller ikke hjælper på hans stress, at være med på mit arvejde hver dag?

Kan han ikke slappe af på arbejdet?

Jeg synes det er lidt svært at gå i gang med at foreslå tiltag, da du allerede er i gang med hjælp fra en træner. Der er risiko for at det hun siger og de råd du får her gør dig rundtosset fordi de muligvis ikke passer til hinanden og så står du der med fletningerne i postkassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er nemmere, at træne en hvalp end en voksen hund. Det er bare så hårdt - især at have ham med på arbejde. Det er nemlig begyndt at blive et problem :shock:

Jeg håber du har ret, at det går i orden. Gerne snart :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor - hun er både hundetræner og adfærdsbehandler. Vi ved ikke, hvad årsagen til stressen er, det gør det jo heller ikke nemmere, når vi ikke ved, om det er noget vi gør galt!

Han plejer at kunne falde til ro på arbejdet, men de sidste par dage har det været lidt svært. Han laver ret meget ballade nu - han er måske blevet teenager lidt for tidligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså en lille hvalp, skal aldrig være alene i mine øjne, og Rika er 3½ måned og selv med de andre tre er det længste de har været alene hjemme, 1 time...

Sorry, lidt OT, men studser lidt over den her. Hvornår mener du så at en hund er gammel nok til at være alene hjemme en arbejdsdag ? Tænker det er svært at planlægge 4 måneders ferie i forbindelse med at få hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok lidt svært for en hund som er et flokdyr lige pludseligt at skulle være alene, men lyt til din træner og forklar hvis der er noget du ikke er enig i med din træner du kender jo nok hunden bedst, af erfaring kan det nogle gange være et plus at sætte en anden hund sammen som godt kan være alene hjemme bare i en periode, jeg selv startede med at gå ud og hente post smækkede med låget i post kassen og trampede af sted så hun kunne høre mig, det hjalp :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, lidt OT, men studser lidt over den her. Hvornår mener du så at en hund er gammel nok til at være alene hjemme en arbejdsdag ? Tænker det er svært at planlægge 4 måneders ferie i forbindelse med at få hvalp?

Nu mener jeg ikke at en 4 måneders hvalp er en lille hvalp, det var mere i forhold til hvornår vi havde startet med at træne alene hjemme...

Jeg mener at en hvalp på 3-4 måneder sagtens kan være alene hjemme i 4-5 timer, og i princippet også en hel dag. Jeg mener bare ikke det er ideelt i forhold til renlighedstræning og tilknytning. Men jeg mener på ingen måde at en lille hvalp 8-10/12 uger bør være "alene hjemme i flere timer"... Vi er super heldige at vi har muligheden for at vores hunde ikke rigtigt er alene i længere tid af gangen.

Men i det hele taget kommer det rigtig meget an på selve hunden. Nogle hunde tager jo alene hjemme super fint, andre kan slet ikke håndtere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Birdbamse - træneren siger faktisk, at der er en udbredt misforståelse, at hunden er et flokdyr, men derimod et socialt dyr :blink: jeg blev selv overrasket.

Jeg kender ikke rigtig en hund jeg kan låne - min kæreste er også allergisk, så det berænser det lidt. Han har prøvet at være alene med en fremmed hund et øjeblik, men da begyndte han også at pive. Han har ikke haft noget problem med at være "alene hjemme" sammen med sin hunde familie, da han stadig boede der.

Link til indlæg
Del på andre sites

@ Missing - han skal heller ikke være alene 8 timer til at starte med. Jeg arbejder lige ved siden af mit hjem, og kan derfor hente ham, når han lære at være alene lidt tid.

Når han engang er renlig, så får han nok adgang til soveværelset. Problemet er bare, at min kæreste er allergisk, og han skulle helst ikke sove alt for tæt på hunden. Den er jo ikke allergifri, men allergivenlig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min löwchen er kun vant til at være alene med de to andre hunde, men hun kan sagtens være helt alene i bilen.

Min cavalier har til gengæld haft en form for seperationsangst. Her hjalp det med meget faste rutiner og den lækreste tyggeting.

Jeg ville bestemt søge råd hos en anerkendt adfærdsbehandler. Det koster selvfølgelig, men hvis alternativet er at I må gå af med ham (og det er ikke nemt at finde et hjem til en hund der ikke kan være alene, da selv pensionister skal handle og til familiefødselsdage). Hende du har er måske en meget god træner, men adfærdsmæssigt lyder hun ikke helt optimal.

Link til indlæg
Del på andre sites

hov, min kæreste har galoperende hundeallergi. og vi har haft hunden i soveværelset fra starten - og lynhurtigt også i sengen. nu er allergi ikke noget, som man skal tage let på, og det kan sagtens være, at din kæreste har bedst af at ikke have hund i sengen. men min kæreste oplever absolut ingen gener i den forbindelse. kun når jeg klipper ham ned indendørs eller børster/fønner ham, kan min kæreste mærke det lidt i øjnene som forbigående irritation. jeg ville helt sikkert forsøge med at have ham i soveværelset, så han kan blive godt tanket op på nærhed i løbet af natten.

Link til indlæg
Del på andre sites