Hop til indhold

Vores cocker er blevet klippet :(


Gæst Broberg1850
 Share

Recommended Posts

Gæst Broberg1850

Hejsa.

Vi har en cocker der er 11 måneder gammel og med helt vanvittig meget pels. Den skulle så til sin første frisør, og da vi fik han retur har hun klippet ham med maskine på ryggen :(( det ved vi jo godt er nærmest en dødssynd, og det er jo helt igennem vores fejl at vi ikke har været påpasselige med at få fundet en bedre frisør... Men hva nu?! Er han fuldstændig ødelagt for livstid?? Det skal siges han skal udelukkende bruges som jagt og familiehund, men vi havde da håbet han kunne få en avvlsgodkendelse, er det mon helt udelukket nu?

 

Vi er ret kede af det.. Og han var faktisk noget pænere før må man sige...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

Vi har en cocker der er 11 måneder gammel og med helt vanvittig meget pels. Den skulle så til sin første frisør, og da vi fik han retur har hun klippet ham med maskine på ryggen :(( det ved vi jo godt er nærmest en dødssynd, og det er jo helt igennem vores fejl at vi ikke har været påpasselige med at få fundet en bedre frisør... Men hva nu?! Er han fuldstændig ødelagt for livstid?? Det skal siges han skal udelukkende bruges som jagt og familiehund, men vi havde da håbet han kunne få en avvlsgodkendelse, er det mon helt udelukket nu?

 

Vi er ret kede af det.. Og han var faktisk noget pænere før må man sige...!

 

Jeg forstår godt I er kede af det og hvis I skal udstille så vent til pelsen er groet ud igen. Må jeg spørge om hvor I har været henne?

Pelsen kan muligvis godt rettes op igen afhængig af pelstype, men det kræver hårdt arbejde.

 

Det kræver i øvrigt ikke længere en udstilling for at få en avlsgodkendelse, kun en øjenlysning

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle, det er vel noget med at pelsstrukturen kan ændre sig ved klipning. Ligesom hos westier, som får virkelig mærkelig pels af at blive klippet istedetfor trimmet.

 

ved dog intet om cockerpels. Men mon ikke Ulla kan svare. Hun er cockeropdrætter

 

Det er så ikke bare lige sådan det fungerer med spaniels....

 

Ok, undskyld...det havde jeg så ikke lige sat mig ordentligt ind i :oops:...troede bare, at hår var hår og at det groede ud igen og blev som før :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broberg1850

Hvordan mener du når du siger det kræver hårdt arbejde? Hvad skal der til? Og hvad vil det sige med en øjenlysning? Vi synes vi fik af vide af vores opdrætter det lige var en enkelt tur på udstilling for avvlsgodkendelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

17088.jpgJeg forstår godt at du blev overrasket . Og jeg har på udstilling mødt flere der spørger vedr pelse og trim. De forstår jo ikke hvordan en cockerpels kan være så blød glat og pæn. Alle har så fået at vide at denne hvalpepels er så stor, at den ikke kan trimmes og det er ren vrøvl. Problemet er, at det tager tid og kræfter.

Hvis du lader den vokse og finder en, der kan håndplukke den ryg, kan det ofte lade sig gøre at få hundens pels pæn igen.

Evt kan du selv tage trimmekurser i Spanielklubben. Hvis det ikke er til udstilling, så er almindelig vedligeholdelse en god ide at lære.

Skriv lige hvor i landet du bor, så kender Chr eller jeg måske en dygtig en, du kan få en genopretning hos senere.

Jeg har set maskinklippede cockerer, der kunne genoprettes uden krølpuddelpels, så det kan lykkedes..

 

At få et trim til en spaniel er virkelig en tillidssag, man ikke kan overlade til hvem som helst salon.

Så næste gang må du tilmelde dig et kursus i Spanielklubben eller benytte én der har vist at de kan dette.

Jeg ville være rasende, hvis det var min, men det hjælpert jo intet.

 

Her vises en voksen nytrimmet og hunden som under et år. Det skal siges han ikke havde meget hvalpepels, det kom først efter 1 1/2 års alderen.

396280_287894397934693_100001424067126_827382_2105197235_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broberg1850

Tak for svaret Ulla. Så er vi da lidt mere rolige... Vi har selv børstet, klippet poter osv på ham indtil videre, men nu synes vi han trængte til den store tur... Og det skal jeg lige love for han fik :( Vi må jo lige se tiden an når det vokser ud igen, forhåbentligt uden krøller!! Vi bor ved Vejle, og vil rigtig gerne høre om nogen her i nærheden der måske kan hjælpe os når han er blevet lidt langhåret igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan mener du når du siger det kræver hårdt arbejde? Hvad skal der til? Og hvad vil det sige med en øjenlysning? Vi synes vi fik af vide af vores opdrætter det lige var en enkelt tur på udstilling for avvlsgodkendelse.

 

 

Det kommer selvfølgelig an på hvilken klub han er stambogsført i, men hvis det er DKK, så er udstillingskravet bortfaldet.

En øjenlysning får du lavet hos en specialdyrlæge, jeg er sikker på opdrætteren kan henvise dig til en de kan anbefale. Jeg kan ikke se hvor du bor henne, så jeg er lidt på bar bund med anbefalingerne.

 

Din hund har fået klippet al pels af, men beholdt sin underuld. Normalt når vi trimmer fjerner vi under ulden og ikke dækhårene. -Det er temmelig besværligt at få underuld ud uden der er længde på, men en dygtig trimmer kan sandsynligvis ved hjælp af trimmekniv hjælpe dig et stykke af vejen. Men du skal hele tiden sørge for at få underulden af.

Du kan ,eftersom dækhårene er skåret af, risikere at pelsen begynder at krølle frygteligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret Ulla. Så er vi da lidt mere rolige... Vi har selv børstet, klippet poter osv på ham indtil videre, men nu synes vi han trængte til den store tur... Og det skal jeg lige love for han fik :( Vi må jo lige se tiden an når det vokser ud igen, forhåbentligt uden krøller!! Vi bor ved Vejle, og vil rigtig gerne høre om nogen her i nærheden der måske kan hjælpe os når han er blevet lidt langhåret igen...

 

Hvor langt er I villige til at køre efter det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...