Hop til indhold

De 10 racer der angiveligt har højest risiko for kræft


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Interessant

 

Berner, boxer, golden, dob e r og rotte har jeg stødt på når jeg har læst om kræft hos hunde.

De skaber har i hvert fald været nævnt som havende større risiko

 

Puddel undre mig, da jeg nok troede de var temmelig fri for den slags fordi gennemsnit alder er så høj. Men jo ældre jo større risiko for kræft selvfølgelig. Sjovt flatter ikke er med i forhold til så meget det ellers har været oppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudlen overrasker mig også lidt, selvom min nabos storpuddel døde af kræft, men hun var trods alt 12 år.

 

Og Riesenschnauzeren - kender ikke nogen, men det undrer mig de skriver især de mørke. Findes de i andet end sort? Ved godt de andre schnauzere findes i lysere varianter, men har aldrig set en Riesen der ikke var sort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, den er ikke retvisende... Flatter ville ligge lige efter bernere.

Der er langt højere sandsynlighed for en springer spaniel vil få cancer end en cocker spaniel

 

Det kunne være interessant at få at vide hvor de havde de data fra.

 

Er det noget du tror eller noget du ved?, og hvorfra ved du det hvis det er tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og Riesenschnauzeren - kender ikke nogen, men det undrer mig de skriver især de mørke. Findes de i andet end sort? Ved godt de andre schnauzere findes i lysere varianter, men har aldrig set en Riesen der ikke var sort.

Riesen findes også i peber/salt men ikke i sort/ sølv (det er vist kun dværgen der må have den farve,... og hvid er vist også blevet tilladt for dværgen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, den er ikke retvisende... Flatter ville ligge lige efter bernere.

 

Listen er ikke nummereret (måtte også selv lige kigge den igennem et par gange).

 

Grunden til at jeg spørger om den er retvisende for danske/europæiske hunde er jo, at vores avl herhjemme måske er så forskellig fra amerikanernes.

 

Berner, golden og boxer var jeg klar over. Schæfere anede jeg ikke. Tænker at de som regel "dør" af ledproblemer:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Listen er ikke nummereret (måtte også selv lige kigge den igennem et par gange).

 

Grunden til at jeg spørger om den er retvisende for danske/europæiske hunde er jo, at vores avl herhjemme måske er så forskellig fra amerikanernes.

 

Berner, golden og boxer var jeg klar over. Schæfere anede jeg ikke. Tænker at de som regel "dør" af ledproblemer:hmm:

 

Hvis det er en amerikansk statistik undrer jeg mig over cockeren... -der er et billede af en engelsk cocker, men for en amerikaner er en cocker en amerikansk cocker og ikke en engelsk som er afbilledet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok have troet at den altovervejende dødsårsag for ældre hunde - over 7 år var cancer. Så hvis man skal kigge på hvor cancer især er et problem skulle man måske kigge på hvilke racer der dør "for tidligt" fx før de fylder 10 år af cancer.

 

I min søgen efter levetider for racehunde faldt jeg over denne hjemmeside:

 

http://pedigreedogsexposed.blogspot.dk/2011/10/lifespan-long-and-short-of-it.html

 

Det er i sandhed allarmerende tal, hvis der er så stor forskel på racers levetid, som her indikeres. Så er der racer som burde forbydes af dyreværnsmæssige årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende. Ved du hvor i verden hun havde samlet data fra?.

 

Sverige, de har verdens højeste andel af forsikrede dyr.

 

De har været for kort tid i DK, men så snart de har stor nok datamængde vil de tage fat på at analysere danske data også.

 

 

 

de svenske forhold vil dog sandsynligvis være de samme som de danske, da der er stor genetisk udveksling mellem de nordiske lande/mange stammer fra de samme linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...