Hop til indhold

Hjælp! brug for råd!


Gæst mydog
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nej, jeg har forstået budskabet. Hunde er kun ægte, når de har stamtavle. Lad os blive enige om at være uenige nu.

 

Man kan ikke vide om en hund er ægte hvis den ikke har en stambog.

 

Min Silke er ikke racetypisk og hun har stambog, så hun er faktisk ikke ægte nok til avl, hvis hvalpene skal være golden retriever-hvalpe.

 

To ægte hunde kan godt lave et kuld, der ikke er ægte.

 

Hvis Silke havde fået hvalpe, så kunne de være blevet endnu mere afvigende fra racestandard end Silke er.

 

En ægte hund skal altså også kunne lave ægte hvalpe.

 

---Med ægte hunde mener jeg hunde, der er racetypiske nok til at få en rimelig god bedømmelse på en udstilling.

 

Vi vælger jo en bestemt race fordi vi kan lide den race. Så er det vel rimeligt at bidrage til at racen ikke udvandes til noget, der kun ligner sådan cirka.. ..

Link til indlæg
Del på andre sites

"racetypisk" er altså en hel del mere end udstilling. Og det man ser bedømt godt på udstillinger ved retrieverne, er ikke just hvad det burde være.

Sidst jeg var afsted, så jeg en hvalpeklasse, hvor samtlige hunde der blev stillet så ud som en hund af udstillingslinjer burde se ud...........som 2+ årige!!! Selv adskillige udstillere var chokeret.

Ja der var sågar hunde til stede (ren retrieverudstilling, qua specialklub arr. iøvrigt) ved ringsiden der var jævnt aggressive.

 

"racetypisk" er lige så meget om hunden indeholder de egenskaber den burde indeholde. Det er trods alt dem der var, og er, grundlaget for racens eksistensberettigelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

De blandingshunde der er lavet af tavle-forældre, er jo nemme nok, og hvorfor skulle de lyve?

 

Jeg er mere loren ved "rene" hvalpe efter "rene" forældre. For hvorfor er de ikke avlsgodkendte?:hmm:

 

Hogan og Hero er racerene uden stamtavle.

 

Far har stamtavle. Mor har ikke, da mormor ikke var avlsgodkendt (fejlfarve) Jeg har kopi af mormor og morfars stamtavler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...