Hop til indhold

Hjælp! brug for råd!


Gæst mydog
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er jo umuligt for os at sige om han er en blanding eller ej.

 

Har du haft ham fra hvalp? Prisen du har givet for ham i sin tid har måske også noget at sige.

 

Nu kan jeg se du også har spurgt i en anden tråd, så tænker at det må være meget vigtigt for dig at vide om han er en blanding eller ej, men hvorfor ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der ikke er en stamtavle, er der vel i princippet ikke tale om en racehund. Den vil i hvert fald ikke kunne bruges i avl, hvis hvalpene skal kunne godkendes som racehunde.

 

Jeg kan jo ikke svare for TS, men jeg ville da selv være meget interesseret i, om min hund var raceren eller ej, simpelthen fordi det ville klarlægge noget om hvilke forventninger jeg kunne have til den, både m.h.t. evt. sygdomme og mentalitet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der ikke er en stamtavle, er der vel i princippet ikke tale om en racehund. Den vil i hvert fald ikke kunne bruges i avl, hvis hvalpene skal kunne godkendes som racehunde.

 

Jeg kan jo ikke svare for TS, men jeg ville da selv være meget interesseret i, om min hund var raceren eller ej, simpelthen fordi det ville klarlægge noget om hvilke forventninger jeg kunne have til den, både m.h.t. evt. sygdomme og mentalitet.

 

Så skulle man måske interessere sig for det før man anskaffer hunden :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu godt, at en hund kan være raceren, selvom den ikke har stamtavle. Hvis forældre, bedsteforældre, oldeforældre osv. er samme race er hunden vel ægte uanset om den har tavle eller ej.

 

Hvis det ligner en and og opfører sig som en and, er det nok en and ;-)

 

Delvist enig! Problemet med tavleløs avl er jo at man nogle gange kender og ser begge forældre (som køber), enkelte gange kender man og kan man også se en eller flere af bedsteforældrene, men oldeforældrene ser og kender man sjældent - Og man ved heller intet om sundhedstilstand i linjerne af samme grund.

 

Jeg har selv om hund der har visse lighedstræk med en gårdhund og helt sikkert sind som en gårdhund - Men alligevel kan jeg jo godt se visse af hans træk gør at han nok ikke er en helt renracet and selv om han har næb og siger rap ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Delvist enig! Problemet med tavleløs avl er jo at man nogle gange kender og ser begge forældre (som køber), enkelte gange kender man og kan man også se en eller flere af bedsteforældrene, men oldeforældrene ser og kender man sjældent - Og man ved heller intet om sundhedstilstand i linjerne af samme grund.

 

Jeg har selv om hund der har visse lighedstræk med en gårdhund og helt sikkert sind som en gårdhund - Men alligevel kan jeg jo godt se visse af hans træk gør at han nok ikke er en helt renracet and selv om han har næb og siger rap ;-)

Men vi kan vel godt blive enige om, at hvis forældre, bedsteforældre og oldeforældre er rene så er hvalpen det også. Jeg er med på at det kan være svært at finde frem til, men for mig ændrer det ikke på, at hunden sagtens kan være ren alligevel.
Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi kan vel godt blive enige om, at hvis forældre, bedsteforældre og oldeforældre er rene så er hvalpen det også. Jeg er med på at det kan være svært at finde frem til, men for mig ændrer det ikke på, at hunden sagtens kan være ren alligevel.

 

Teoretisk ja så kan den jo godt være "ren"......beviseligt; tjaaaa........

Link til indlæg
Del på andre sites

Teoretisk ja så kan den jo godt være "ren"......beviseligt; tjaaaa........

 

Altså, jeg har jo en blandingshund. Som er blandet af 2 hunde med tavle. Så der er det nemt nok at finde anerne:-) Så hun er vel en "ren blandingshund":mrgreen:

 

Og ellers må jeg tilslutte mig Umulia. Hvis det er så vigtigt at vide hvad man har købt, skulle man lige have brugt 10 min ekstra på det inden man købte hunden:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har jo en blandingshund. Som er blandet af 2 hunde med tavle. Så der er det nemt nok at finde anerne:-) Så hun er vel en "ren blandingshund":mrgreen:

 

Og ellers må jeg tilslutte mig Umulia. Hvis det er så vigtigt at vide hvad man har købt, skulle man lige have brugt 10 min ekstra på det inden man købte hunden:vedikke:

 

Jo jo, men kan du reelt dokumentere at det er præcis DE to hunde der er forældrene pt? (kan man få det med DNAtest!? :hmm:)

 

Men jeg forstod det bare sådan at ejerne fortalte at dette var anerne, og ja, så kan den jo sagtens være renracet, men man kan vel ikke rigtig bevise det!?

 

Men ja, er også helt enig med Umulia :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo, men kan du reelt dokumentere at det er præcis DE to hunde der er forældrene pt? (kan man få det med DNAtest!? :hmm:)

 

Men jeg forstod det bare sådan at ejerne fortalte at dette var anerne, og ja, så kan den jo sagtens være renracet, men man kan vel ikke rigtig bevise det!?

 

Men ja, er også helt enig med Umulia :mrgreen:

 

De blandingshunde der er lavet af tavle-forældre, er jo nemme nok, og hvorfor skulle de lyve?

 

Jeg er mere loren ved "rene" hvalpe efter "rene" forældre. For hvorfor er de ikke avlsgodkendte?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad man måtte synes eller mene, er faktum, at en hund uden stamtavle, ikke kan opfattes som en racehund, når det kommer til avl.

 

M.h.t. at vurdere hunden som raceren i forhold til adfærd eller fremtræden, er det jo op til en selv, men jeg deler Anne`s mistro til avl på stamtavlehunde, som resulterer i hvalpe der ikke får en stamtavle.

 

Hvorvidt TS burde have sikret sig at hunden er raceren inden anskaffelse, skal jeg ikke kloge mig å, da jeg ikke ved hvilke omstændigheder den er kommet i hendes besiddelse, og uanset hvad, kan det vel ikke skade nogen, at hun efterfølgende søger en opklaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...