Hop til indhold

Rallytræningstråden 2014


Rams
 Share

Recommended Posts

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er begyndt at hyggetræne med Viktor i haven, men ved ikke lige hvordan jeg skal lære ham at bakke?? hjælp modtages gerne

 

Bak foran eller bak i plads?

 

bak foran havde jeg store kvaler med. Kræet nægtede at give mig mere end 1-2 skridt baglæns. Så introduceredejeg et bagpotetarget - tror det var Sonja der foreslog det? Og vupti, efter 1 træningssession kunne hun pludselig det her. Hun er jo ikke stabil, sætter sig, bukker osv undervejs. Men på 15 minutter gik vi fra 2 skridt til mange meter.

 

dete r en gammel video og idag erhun supersej til det

 

[video=youtube_share;J9Y73Rol330]

Link til indlæg
Del på andre sites

Bum, bum.... Har egentlig ikke holdt vinterpause, men må også ærligt erkende, at det ikke er blevet til så fandens meget seriøs træning.

Har været sådan lidt frem og tilbage med hvad jeg vil med kræene og har først taget en beslutning nu.

Så har spillet på mange heste, hvilket nok har resulteret i lidt halvhjertet træning.

 

Men nu begge baryler skal være rally-kræ, så kan jeg godt mærke seriøsiteten er steget lidt igen og jeg er gået i krig med de lidt svære momenter.

Bla. den der skide æresplads, som Kaia virkelig, virkelig hader og synes er meget ubehagelig.

 

Så arbejder med tiden derhjemme og så med at øge hendes tillid til andre hunde og hendes tærskel for hvor komfort grænsen går på pladsen.

Har heldigvis DKK vi kan starte i indtil hun er klar til ekspert, men har kun et enkelt resultat under 90 i øvet i DcH, så frygter lidt hun lige straks er tvunget i ekspert klassen i DcH.

Så er lidt i et dilemma... Men nu træner vi og ser hvordan det går.

 

Yoda er vi ved at arbejde rigtig stabil på afstandsbelønning, nu muligheden er kommet i rally.

Og det er dælme godt nok noget der virker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er begyndt at hyggetræne med Viktor i haven, men ved ikke lige hvordan jeg skal lære ham at bakke?? hjælp modtages gerne

 

Jeg har også lært Boris at bakke op af noget. Har bl.a. ofte brugt bagsiden af vores sofa derhjemme, da vores ene sofa står ude midt i rummet. Så har Boris noget at støtte sig op af, indtil han er sikker i øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. bakke så gjorde jeg følgende.

 

Bakke i pladsposition

For Cassi fungerede det ikke med at bakke op af noget som støtte. Lige så snart det var væk begyndte hun bare at gå ind foran. Så i en måneds tid brugte jeg meget tid på at træne hende i at holde pladspositionen hele tiden(det gjorde også at vi fik trænet en del med at tage et skridt til højre og desværre at hun er meget klistrende i pladspositionen). Da hun fattede det, så tog jeg et mikroskridt bagud og belønnede. Og så efterhånden blev det så længere og længere.

 

Bakke væk fra fører

Det er en af Cassis favoritøvelser, og jeg fatter ikke at hun kan gøre det så snorlige som hun nu engang kan. Inden jeg startede på denne øvelse havde Cassi en rimmelig god bagpartskontrol(tror det hjælper rigtig meget i forhold til denne øvelse) og hun lærte at gå baglæns da hun var tre måneder når jeg trådte frem mod hende.

Så det arbejde vi videre med. Jeg tog et skridt mod hende og hun gik et skridt tilbage, jeg kastede godbidden så den landte bag ved hende(ønsker ikke at belønne ved mig selv ved indlæring af øvelser hvor hunden skal arbejde væk fra mig). Og så var det bare at forlange flere og flere skridt. I dag kan hun, hvis hun lige er i sit es bakke ti meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej alle Rally-folk

jeg starter til Rally på et begynderhold i næste uge og har et par spørgsmål til jer Rally-erfarne. Til introduktionmødet i klubben fik vi af vide at hundens halsbånd skal være min. 3 cm bredt, men jeg kan ikke finde noget om dette i Rally-reglementet. Min hund har et smalt rundsyet halsbånd, da det ikke ødelægger hendes pels så nemt, men må jeg ikke bruge dette til Rally?

 

Jeg vil også gerne høre jeres erfaring med linelængden. Jeg har liner på henholdsvis 70, 120 og 160 cm. Hvilken af disse er bedst? (Hunden er 68 over skulderen).

 

Jeg glæder mig helt sindsygt til at komme igang med rallyen og vores instruktør gav mig bare så meget blod på tanden. Jeg håber så bare at hunden bliver lige så glad for det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Jeg har startet første konkurrence med et rundsyet halsbånd uden at få påtale for det. Så jeg mener ikke, der skulle stå i rallyreglementet, at man ikke må det.

Jeg har så sidenhen skiftet halsbånd, idet jeg selv ikke brød mig om et så smalt halsbånd, når han nogle gange laver et ryk på gåtur.

Måske det er reglerne på hendes træningsplads, der er imod smalle halsbånd?

Selvom jeg ikke har hørt om det andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle Rally-folk

jeg starter til Rally på et begynderhold i næste uge og har et par spørgsmål til jer Rally-erfarne. Til introduktionmødet i klubben fik vi af vide at hundens halsbånd skal være min. 3 cm bredt, men jeg kan ikke finde noget om dette i Rally-reglementet. Min hund har et smalt rundsyet halsbånd, da det ikke ødelægger hendes pels så nemt, men må jeg ikke bruge dette til Rally?

 

Jeg vil også gerne høre jeres erfaring med linelængden. Jeg har liner på henholdsvis 70, 120 og 160 cm. Hvilken af disse er bedst? (Hunden er 68 over skulderen).

 

Jeg glæder mig helt sindsygt til at komme igang med rallyen og vores instruktør gav mig bare så meget blod på tanden. Jeg håber så bare at hunden bliver lige så glad for det!

 

Tidligere var der en regel om, at det skulle være et "fast halsbånd". Det er dog taget ud af reglementet.

 

Snoren bør være så lang, at den kan hænge løst uden risiko for stram line (bøjet karabinhagen), men uden at du falder i den.

 

Et par billeder af Maggie og mig i en begynderklasse, hvor man kan se snoren

83448-025.jpg

 

83450-030.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået rallyprøver med både bredt og helt tyndt halsbånd, uden nogen har sagt noget... Og som Dorte skriver, så har de endda fjernet kravet om at det skal være fast, så det synes jeg bare du skal ignorere og bruge det halsbånd du synes er bedst... / det du normalt bruger...

 

med hensyn til snoren, så kan jeg bedst lide at den ikke er for lang, da min hund får sog selv viklet ind i snoren der hænger og dingler

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var også til træning igår.

 

Vi trænede "gå hen og læg dig", "spring-ro-spring", spring-spring-ro-spring-spring", "hent/bring" og de nye vendinger.

Derudover blev vi også udfordet på lidt højrehandling :cool: Pyha. Det krævede lige lidt ekstra hjernekapacitet af den lille terrier.

 

Hent/bring synes jeg egentlig vi har godt styr på. Hun reagerer ikke på alle de der mærkelige ting jeg går ud og henter uanset om det foregår i stå, sit eller dæk :banan:

 

I de forskellige spring-øvelser kommer alt vores ag træning os selvfølgelig til gode. Det er der ingen problemer med umiddelbart .. Kun at hun har fået ind i sit hoved at ro = dæk altid, så har lidt svært ved at få hende til at stå eller sitte i ro (hun kaster sig bare ned på maven med det samme), men det skal vi nok få løst.

 

"gå hen og læg dig" kunne jeg måske godt tænke mig at høre hvordan i andre har trænet?

Jeg har bare shapet hende til at gå ind og ligge sig, men er kommet til at belønne hende for det forkerte kan jeg jo se nu - feltet jeg har trænet i herhjemme er så småt at hun kun lige kunne være der = hun har ligget tæt på kanten. Det har betydet at hun nu helt bestemt mener at en del af opgaven er at man skal ligge med poterne på kanten af feltet. Det er jo fint nok, for hun er inden med en stor nok del af kropppen, men jeg kunne bare godt tænke mig vi var helt sikre, så det var hele kroppen der er indenfor. Derfor tog jeg igår vores target-pad frem og lagde mit i feltet og det gik også bedre. Er det mon måden at gøre det på? Kom gerne med jeres erfaringer :mrgreen:

 

Synes altså min lille terrier er SKØN at arbejde med. Mega tændt og glad hele vejen rundt!

Vi arbejder stadig på noget præcisering i de forskellige pladspositioner - f.eks. bakke og højre- og venstrestep, men synes ellers det går ret godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Første gang jeg trænede gå hen og læg dig var da vi skulle filme til demovideoerne for de nye øvelser :roll: så det var mest bare at belønne kræet for at stå i feltet et par gange, derefter bruge hendes allerede kendte "frem" kommando. Hun søgte tydeligt efter en kegle eller et target, men gik fint nok i felt og fik så sin dæk.

 

senere har jeg været ved at indlære med Johna. Der har jeg brugt et tæppe som target, inde i feltet. Netop for at hun skulle være helt inde i det. Karla kan stadig finde på at ligge med poter udenfor, men det er mest fordi hun bliver så ivrig og har en ret bred opfattelse af hvad hendes målområde er :lol: det gør sig iøvrigt også gældende når jeg herhjemme beder hende gå i kurv eller bur. Så kan hun finde på kun lige at have numse og hale indenbords og mene det er godt nok :lol:

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Var afsted til træning i går med prinsessen, og aner ikke helt hvornår vi kommer afsted til træning igen. Vi har virkelig fundet noget der virker på Cassis præcision. Nu skal jeg bare have løst problemet med at hun sætter sig langsomt.

 

Har du prøvet at stille dig henover et spring med et ben på hver side og sende hende fra side til side med et hurtigt sit hver gang hun er kommet over?

Et lille tip, jeg tog med hjem fra rallycamp sidste år.

 

"gå hen og læg dig" kunne jeg måske godt tænke mig at høre hvordan i andre har trænet?

 

Jeg har baglænskædet den (uden target).

Først stået derude med hende "ud" og belønnet. Så rykket lidt væk, så lidt længere osv.

 

På samme måde er "kegle" indlært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at stille dig henover et spring med et ben på hver side og sende hende fra side til side med et hurtigt sit hver gang hun er kommet over?

Et lille tip, jeg tog med hjem fra rallycamp sidste år.

 

 

 

Jeg har baglænskædet den (uden target).

Først stået derude med hende "ud" og belønnet. Så rykket lidt væk, så lidt længere osv.

 

På samme måde er "kegle" indlært.

 

forstår ikke helt hvorfor jeg skal blande et spring ind i det? Problemet er ved opstandsninger. Tror jeg får et håndtegn på, og så er det ikke blevet bedre af at vi efter at have arbejdet en del med vores freestyle ikke sætter os ved opstandsninger.

 

Under alle omstændingheder vil et spring nok ikke hjælpe, da det pr. automatik får hende til at fryse i sin vej ned til sit.

Link til indlæg
Del på andre sites

forstår ikke helt hvorfor jeg skal blande et spring ind i det? Problemet er ved opstandsninger. Tror jeg får et håndtegn på, og så er det ikke blevet bedre af at vi efter at have arbejdet en del med vores freestyle ikke sætter os ved opstandsninger.

 

Under alle omstændingheder vil et spring nok ikke hjælpe, da det pr. automatik får hende til at fryse i sin vej ned til sit.

 

Det var bare et tip, jeg fik fra en gammel garvet hundefører til at få lidt mere fart i sitten.

Brug det eller lad være

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du afsløre jeres hemmelighed? :mrgreen:

 

Jeg har simpelthen sat tempoet væsentligt ned. Jeg går helt naturligt meget stærkt, til trods for mine korte ben, så det at gå i et lidt langsommere tempo gør at hun bedre kan følge med. Og selvfølgelig har bedre tid til at nå at reagere. Jeg tror faktisk det kan hjælpe mange(også nogle enkelte herinde), og jeg ser mange til konkurrencerne som simpelthen nærmest går kapgang. Tiden er jo uden betydning med mindre vi er i top tre. Det fungerer i hvertfald super godt til træning og har gjort det den sidste konkurrence. Nu er jeg spændt på om det også er et hit når vi kommer udendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...