Hop til indhold

Rallytræningstråden 2014


Rams
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg havde valget i denne øvelse ville jeg nu gerne have en kort hund som ikke går klistret op ad mit ben i sin fri ved fod :blink: Men du har sikkert ret i, at det hjælper, at han får bevæget sig hurtigt i en stor nok cirkel. Det må jeg jo så se om jeg kan lære ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har også problemer med denne øvelse når vi går. Vi kan når jeg står stille. Jeg skal have lært Boris at søge mere frem, idet han tøver når øvelsen skal laves imens mine ben bevæger sig fremad. Jeg tænker noget med at få ham mere fremad i cirklen. Måske med targetstick :hmm:

 

Her er fordelen ved, at jeg i tidernes morgen ikke lærte Boris, at plads er at gå bagom mig og ind på plads. Jeg lærte ham at det hedder omkring -plads, hvor det ellers hedder ind -plads, hvis han skal på plads fra venstre side. Så da han skulle lære at gå rundt om mig, sagde jeg bare omkring -plads selvom han var på plads. Og så lidt guidning første gang. Så kunne han det. Så det var jo faktisk bare en udvidelse af den tidligt indlærte kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hm... leger pt. lidt med tanken om at Carla skal træne lidt rally også. Men mon det bliver for stor en mundfuld for begge parter. Hun to år og det der er trænet med hende lydighedsmæssigt kan begrænses til kommandoerne sit og dæk. Til gengæld elsker hun alt mad og er top motiveret for det.

 

Skulle man eller skulle man ikke:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men, nå, men...

 

Så har vi trænet spring-ro. Og hun vender da i hvertfald ikke tæt på springet længere... Spørgsmålet er så hvordan jeg får hende til at fatte at hun ikke skal så langt frem...

 

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152361921013954&set=vb.589888953&type=2&theater

 

a propos spring ro. Hvordan fanden klarer i andre agilityfolk den? Karla tager fint de to spring fremad, og stopper også når jeg beder hende stå. Men når jeg kalder hende tilbage tager hun den rundt om støtten på nr 2 spring og taver så 1 spring tilbage til mig :roll:

 

det er helt tydeligt i hendes hoved at man IKKE kan tage det samme spring tilbage

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok overveje "baglænskædning". Men nu har vi jo trænet lydighedsspring før vi trænede agility, så det er ikke et problem for Cassi.

 

men ville starte med indkald over et spring, og når det sidder så sætte yderligere et spring på. Og så i en periode træne indkaldet seperat. Og når det så virkelig sidder knytte det sammen med fremadsendelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

a propos spring ro. Hvordan fanden klarer i andre agilityfolk den? Karla tager fint de to spring fremad, og stopper også når jeg beder hende stå. Men når jeg kalder hende tilbage tager hun den rundt om støtten på nr 2 spring og taver så 1 spring tilbage til mig :roll:

 

det er helt tydeligt i hendes hoved at man IKKE kan tage det samme spring tilbage

 

Jeg ved ikke om det er nogen trøst, men jeg har set rigtig mange agility-hunde have problemer med lige præcis den der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok overveje "baglænskædning". Men nu har vi jo trænet lydighedsspring før vi trænede agility, så det er ikke et problem for Cassi.

 

men ville starte med indkald over et spring, og når det sidder så sætte yderligere et spring på. Og så i en periode træne indkaldet seperat. Og når det så virkelig sidder knytte det sammen med fremadsendelsen.

 

Indkald over spring kan hun sagtens, og det fungerer også ok når der kun er et spring. Men det er ligesom om, at når der er to, så bliver det for "agilityagtigt" og så skal hun bare ikke tilbage over samme spring :roll:

 

men jeg må kæmpe videre. Hun skal gå åben klasse i Odense i næste weekend, så der kan vi jo risikere at løbe ind i den

Link til indlæg
Del på andre sites

Indkald over spring kan hun sagtens, og det fungerer også ok når der kun er et spring. Men det er ligesom om, at når der er to, så bliver det for "agilityagtigt" og så skal hun bare ikke tilbage over samme spring :roll:

 

men jeg må kæmpe videre. Hun skal gå åben klasse i Odense i næste weekend, så der kan vi jo risikere at løbe ind i den

 

Så ses vi jo

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, du kunne vel også i en periode køre med en "barriere" ud til siderne på det sidste spring for guide hende lidt?

 

Til at starte med havde Cassi en tendens til at trække lidt mod højre, og ved ikke om det er fordi hun også er agilityhund, men så også i søndags at hun gør det på lydighedsspringet.

 

Hvad hvis du, mens hun er i ro, går om så du kun skal have hende over det sidste spring?

 

************************

 

Min lille terrierpige har lige været ude og træne lineføring med mig for allerførste gang. Og ih hvor er hun fin. Det kræver selvfølgelig lidt tilvænning når man gå fra en border collie, der bare altid går helt oppe af en til en border terrier, som slet ikke har den der automatiske lyst til at være på og knokle løs. Men altså, hvis jeg arbejder for det, så tripper hun lige så fint med mig. Og efter et par forsøg kan vi sørme også lave vendinger uden at hun pludselig er oppe og gå på bagben.

 

Lige til jer med de små hunde. En af vores trænere(også kredsinstruktør på bl.a. rallyuddannelsen) hørte jeg sige til noget undervisning, at man ikke kræver den samme tæthed hos de mindre hunde, da det er naturligt at de går lidt fra deres fører, for at kunne holde kontakt. Og det giver jo god mening. Men hvad er jeres erfaring ude fra den virkelige verden.

 

Personligt kan jeg godt lide at have en hund der går lidt tæt, men vil samtidigt ikke terpe noget voldsomt, som ikke har indflydelse på bedømmelsen.

 

Nå, men jeg har jo en god måneds ferie lige om snart og skal kun arbejde 9 dage i de komme 3 uger(nogle fordele skal der jo være ved at være i den danske folkeskole:blink:). Og så kan jeg jo træne med hende. Synes det er så fedt at nyindlære med de hunde. Nok også derfor jeg hilste de nye øvelser velkomne. Pt. er der kun 2 Cassi ikke rigtig kan og det er sidestep til venstre og stop-et skridt til venstre-stop. Men det er jo lidt ulempen ved en klister hund.

 

Jeg nåede også lige at have Cassi ude og hun er bare en fornøjelse. Jaja, hun er liiiiige lidt hoppende nok, men altså, det er jo glæden, og jeg begynder så småt at kunne gennemskue ved hvilke øvelser hun lige bliver lidt ekstra jumpy og det kan løses med vores "ro"-kommando fra agility, så det er det efterhånden styr på, så vi ikke virker helt tarvlige til når vi endelig kommer igang med ekspert.

 

Jeg kan mærke at sidste uges resultater har givet ekstra meget lyst til at arbejde med det her. Lige nu tror jeg at vi nøjes med at træne rally en enkelt gang om ugen, og så vil fokusere lidt mere på vores dogdancing, som jo er lidt forsømt.

Carla vil jeg helt klart prøve flere ting med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har ½ meter at gøre godt med - uanset hundens størrelse

 

Hunden ude af position.

Hunden skal holde sig indenfor ½ meter fra sin fører. Det er hundens skulder, der ikke bør være længere væk end at hundeføreren kan

nå den. Der trækkes både hvis hunden kommer for langt foran, bagved eller ud til siden. Hvis hunden er meget ved siden af på sin vej til felt eller kegle trækkes der

ligesom der kan trækkes flere gange under en øvelse som fx. slalom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vigtigere at hunden holder samme afstand hele tiden, end at den går tæt... Begge mine går dog ret tæt og Johna klæber hvis hun er på... Hvis hun ikke er, så dangderer hun den en 20 cm ude :lol: Karla er meget mere flagrende, men hun har så heller aldrig rigtigt lært hverken pladsposition eller lineføring, så det er uden tvivl derfor... Hvis hun er meget på, så bliver hun alt for klæbende og går for lamgt frem, så hun kommer ind i min bane med forbenene

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, det ville jo være ret befriende ikke at få kommentaren om at hunden går ind i føres bane... Jeg ved ikke helt hvor meget jeg vil gøre ud af den baljeøvelse med Carla.

 

Men nu må vi se hvad det bliver til, for klart det er blevet lettere at få trænet noget oftere, nu hvor hun er flyttet så tæt på at det tager fem minutter at hente hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun holder sig inden for den halve meter vil jeg tro. Men synes det giver nogle store vendinger. Er jo vant til Cassi hvor vi vender på stedet.

 

Hvis det er så meget, så ville jeg nok arbejde med det. Men det er så måske en personlig preference, at jeg ikke synes det er i orden at de ligesom bare "går med"... Det skal være et samarbejde, hvor begge er obs på hianden, og det synes jeg er svært at se hvis hunden er en halv meter fra fører.. Og så bryder jeg mig ikke om store vendinger, men ved ikke om det trækker ned ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla tager nu begge spring tilbage i ca 80% af tilfældene. Det betyder tydeligvis meget hvor meget hun er PÅ. Hvis hun er for højt oppe i drift, så kan hun umulgt udføre øvelsen. Så bliver det blæs fremad med fuld hals, snært rundt om støtten og så stå der på siden af støtten mens hun brummer (fordi hun synes det er latterligt at hun skal stå stille) og venter på at jeg kalder hende hjem igen :roll:

 

hvis konkurrencen skulle foregå hjemme i vores baghave, så ville Johna kunne bestå en øvet klasse. :lun: hun har ligepludselig fået helt styr på send frem til kegle - stå og en hel del andre øvelser som vi har bakset med :vedikke: desværre foregår konkurrencen ikke i vores baghave :roll: så det er stadig 50-50 om hun mon kan bestå sin begynderprøve...

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Ehhm....

 

Hvilke øvelser ville i prioritere, hvis jeres hund skulle have debut i ekspertklassen om 4-5 dage og der stort set ikke er trænet rally med den?? :genert:

Tænker jeg måske lige skal have trænet en øvelse eller to, inden Yoda skal i ekspertklassen.

Han fik jo lige en oprykning mere, som var over 90 point og troede han lå lavere, ellers havde jeg nok lavet en tossestreg på banen.... Men ehh.... Nu skal han så starte ekspert på søndag :lol:

 

Ærespladsen tænker jeg vi lige skal prøve - Men derudover??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehhm....

 

Hvilke øvelser ville i prioritere, hvis jeres hund skulle have debut i ekspertklassen om 4-5 dage og der stort set ikke er trænet rally med den?? :genert:

Tænker jeg måske lige skal have trænet en øvelse eller to, inden Yoda skal i ekspertklassen.

Han fik jo lige en oprykning mere, som var over 90 point og troede han lå lavere, ellers havde jeg nok lavet en tossestreg på banen.... Men ehh.... Nu skal han så starte ekspert på søndag :lol:

 

Ærespladsen tænker jeg vi lige skal prøve - Men derudover??

 

feltet og bak på siden. Nårh nej bak er jo også i de andre nu. Nå men så i hvert tilfælde felt.

Link til indlæg
Del på andre sites

feltet og bak på siden. Nårh nej bak er jo også i de andre nu. Nå men så i hvert tilfælde felt.

 

Hmm.... Har prøvet det engang i starten af året og der kunne han det efter et par gentagelser.

Så tænker det skulle være overskueligt :mrgreen:

 

Og keglen prøvede han et par gange da jeg trænede sammen med Jennifer - Så tænker jeg skal se om jeg kan få et eller andet tegn på inden weekenden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synkron højre om synes jeg er motorisk udfordrende for mig (-: og ja bak på siden der mangend der falder fra der hvor hundene ikke bakker lige. Og så har jeg mistet 10 point fordi jeg nåede at samle benene inden jeg bakkede så var det ligesom ikke under gang.

 

Dem har jeg overlevet gennem øvet klasse med lidt håndtarget, så dem burde han jo sådan set "kunne" :engel:

Men vores bakke kan vi godt arbejde lidt mere med - Er total motorik-spasser, fordi han modsat Kaia, går tæt på mig og så er jeg nærmest ved at falde over ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem har jeg overlevet gennem øvet klasse med lidt håndtarget, så dem burde han jo sådan set "kunne" :engel:

Men vores bakke kan vi godt arbejde lidt mere med - Er total motorik-spasser, fordi han modsat Kaia, går tæt på mig og så er jeg nærmest ved at falde over ham.

 

kender det! Jeg har løst det ved at bakke lidt mere moonwalk agtigt. Altså næsten ikke at løfte fødderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...