Hop til indhold

Hvad er det lige med RC?


Gæst Beaglepack
 Share

Recommended Posts

Det jeg faktisk finder mest bemærkelsesværdigt ved sådanne diskussioner er at nogle mennesker går mere op i hvad der er i deres hunds foder, end i den mad de selv, som menneske, stopper i munden.... Jeg er selv typen, og tror at jeg ved mere om mine hundes mad end min egen :lol:

 

Det er både bemærkelsesværdigt og bekymrende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Man er helt fri for alle de problemer, hvis man selv sammensætter sit hundefoder:-D.

 

Det er muligt - men det er både tidskrævende, dyrt og besværligt - desuden mener jeg at man spiller med sin hunds liv som indsats !

Min Pongo fik hjemmelavet mad - det krævede en masse hensynstagen til hans allergener - men det betød også at jeg spillede med hans liv for i den sidste ende fik han problemer med urat sten og nyre svigt hvilket ledte til hans død.

 

Jeg har leget med tanken omkring mine beagler - jeg har lavet nogle prøveforsøg og tænk de var ikke særlig begejstrede for det mad, men foretrak til enhver tid deres tør foder - dermed har jeg lært at al den tid jeg tilbragte i køkkenet og lavede mad til dem - den tid vil jeg hellere bruge sammen med dem.

Så jeg ser flere problemer med at sammensætte hundens foder selv - end der er fordele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ja, jeg lever i hvert fald gerne af færdigretter de sidste 14 dage i måneden, hvis det betyder at Bobo kan få et godt foder, som han trives på :genert:

 

 

Sådan har jeg det også - blot set bort fra at jeg ikke har råd til at købe færdigretter - det er immervæk alt for dyrt set i forhold til at hele familien skal have det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt - men det er både tidskrævende, dyrt og besværligt - desuden mener jeg at man spiller med sin hunds liv som indsats !

Min Pongo fik hjemmelavet mad - det krævede en masse hensynstagen til hans allergener - men det betød også at jeg spillede med hans liv for i den sidste ende fik han problemer med urat sten og nyre svigt hvilket ledte til hans død.

Hvis du ser det første link jeg har sat ind anbefaler dyrlægen netop ikke tørfoder fordi det slider på organerne gr. det lave indhold af vand. Jeg ved det ikke, men mine hunde har ikke haft problemer med dårlige nyrer og har primært levet af hjemmelavet mad.

 

Jeg har leget med tanken omkring mine beagler - jeg har lavet nogle prøveforsøg og tænk de var ikke særlig begejstrede for det mad, men foretrak til enhver tid deres tør foder

Også her har jeg helt andre oplevelser, da ingen af mine hunde foretrækker/ har foretrukket tørfoder fremfor hjemmelavet. Heller aldrig hos hunde jeg har passet, og som har fået lov til at smage, har jeg set det. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvis du ser det første link jeg har sat ind anbefaler dyrlægen netop ikke tørfoder fordi det slider på organerne gr. det lave indhold af vand. Jeg ved det ikke, men mine hunde har ikke haft problemer med dårlige nyrer og har primært levet af hjemmelavet mad.

 

 

Også her har jeg helt andre oplevelser, da ingen af mine hunde foretrækker/ har foretrukket tørfoder fremfor hjemmelavet. Heller aldrig hos hunde jeg har passet, og som har fået lov til at smage, har jeg set det. :vedikke:

 

Nu skal jeg så også lige sige at Pongo som var en dalmatiner i forvejen havde stor risiko for at udvikle urat sten hvilket dengang var en svaghed hos denne race. Jeg vidste risikoen var til stede!

 

Ja Karen Becker har jo gjort sig vidt berømt på nettet - jeg har læst mange artikler og set mange videoer med hende - men ligesom det er med bestemte trænings metoder er det også med den her foder religion. Vi er helt enige i at et kornfri foder er det bedste for hunden - det har jeg aldrig benægtet på noget tidspunkt. Stod det til mig var det også det mine hunde skulle spise - men det er hvad jeg VIL. Mine hunde VIL noget andet. Jeg har prøvet jeg ved ikke hvor mange kornfri foder typer lige fra A til Z - de fungerer bare IKKE på det - og så er der ligesom ikke ret meget at gøre ved det.

 

Jeg her erkendt at det er mine hundes ve og vel det handler om - uanset hvad jeg så mener, tror og tænker. Det er en meget svær passage at hoppe over for mig - men det er jeg bare nød til - længere er den ikke. Beaglerne er ret vild med når jeg engang i mellem laver et måltid med kartofler/kød - eller lidt ris/kød - men det kan de ikke leve på og ville hurtig komme i underskud for både det ene med det andet - men jeg gør det engang i mellem.

Da deres blodprøve værdier er helt i orden på alle planer, har jeg ingen som helst bekymring i retning at, at de får tør foder. Jeg går jo i forvejen efter foder typer hvor netop calcium, fosfor mv. er indenfor grænsen.

 

Masser af kornfri fodertyper har alt for høje værdier hvad angår calcium og fosfor - som netop kan give nyre skader på sigt - så derfor er det altså ikke ligemeget hvad man vælger - men det gælder jo alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg så også lige sige at Pongo som var en dalmatiner i forvejen havde stor risiko for at udvikle urat sten hvilket dengang var en svaghed hos denne race. Jeg vidste risikoen var til stede!

 

Ja Karen Becker har jo gjort sig vidt berømt på nettet - jeg har læst mange artikler og set mange videoer med hende - men ligesom det er med bestemte trænings metoder er det også med den her foder religion. Vi er helt enige i at et kornfri foder er det bedste for hunden - det har jeg aldrig benægtet på noget tidspunkt. Stod det til mig var det også det mine hunde skulle spise - men det er hvad jeg VIL. Mine hunde VIL noget andet. Jeg har prøvet jeg ved ikke hvor mange kornfri foder typer lige fra A til Z - de fungerer bare IKKE på det - og så er der ligesom ikke ret meget at gøre ved det.

 

Jeg her erkendt at det er mine hundes ve og vel det handler om - uanset hvad jeg så mener, tror og tænker. Det er en meget svær passage at hoppe over for mig - men det er jeg bare nød til - længere er den ikke. Beaglerne er ret vild med når jeg engang i mellem laver et måltid med kartofler/kød - eller lidt ris/kød - men det kan de ikke leve på og ville hurtig komme i underskud for både det ene med det andet - men jeg gør det engang i mellem.

Da deres blodprøve værdier er helt i orden på alle planer, har jeg ingen som helst bekymring i retning at, at de får tør foder. Jeg går jo i forvejen efter foder typer hvor netop calcium, fosfor mv. er indenfor grænsen.

 

Masser af kornfri fodertyper har alt for høje værdier hvad angår calcium og fosfor - som netop kan give nyre skader på sigt - så derfor er det altså ikke ligemeget hvad man vælger - men det gælder jo alt.

Jeg forstår udmærket godt at man sommetider må vælge at rette sig efter noget man måske er mindre henrykt over, for at sikre hundenes helbred. Vi gør formodentlig alle sammen vores bedste, uanset hvad vi vælger at stoppe i dyrene, sommetider er det bare ikke nemt at få overblik over hvad det er man vælger. Jeg håber det bliver lidt mere overskueligt i fremtiden, nu hvor der er kommet rigtig meget fokus på ernæring til kæledyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op.... man kan blive helt bekymret over alle de udfordringer og problemer folk har med fodring af hunde.

 

Og måske har jeg bare været heldig, men jeg har faktisk aldrig oplevet nogen problemer med foder og fodring. fra begyndelsen i 80'erne fodrede jeg med halv kalun/kæbekød/andet kød købt i frosne klodser og de blev blandet med brune kogte ris eller det vi kaldte halvfoder dengang. Det kunne være RC og lignede kornflakes med mere.

 

Senere da fuldfoder blev mere almindeligt brugte jeg det. Forskellige mærker og fabrikanter. Skiftede lidt for at se om det gjorde forskel (det gjorde det ikke) og nu er jeg landet på Arion, som hundene kører perfekt på.

 

Men som sagt 8 forskellige hunde og ingen problemer.

 

Hvad sker der lige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op.... man kan blive helt bekymret over alle de udfordringer og problemer folk har med fodring af hunde.

 

Og måske har jeg bare været heldig, men jeg har faktisk aldrig oplevet nogen problemer med foder og fodring. fra begyndelsen i 80'erne fodrede jeg med halv kalun/kæbekød/andet kød købt i frosne klodser og de blev blandet med brune kogte ris eller det vi kaldte halvfoder dengang. Det kunne være RC og lignede kornflakes med mere.

 

Senere da fuldfoder blev mere almindeligt brugte jeg det. Forskellige mærker og fabrikanter. Skiftede lidt for at se om det gjorde forskel (det gjorde det ikke) og nu er jeg landet på Arion, som hundene kører perfekt på.

 

Men som sagt 8 forskellige hunde og ingen problemer.

 

Hvad sker der lige?

 

Der er nok flere ting på spil her. Dels er HF-brugere måske mere opmærksomme på signaler fra deres hunde (måske nogle gange FOR opmærksomme?) end normalt og dels skriver vi jo primært ind her for at få løt problemer, og man hører derfor ikke om de 99% der bare kører som det skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det er muligt jeg er en af dem som er for opmærksom på mine hundes signaler. Jeg læser dem lynhurtig bare ved det mindste og sådan har det altid været. Dog syntes jeg så ikke man "bare" skal hoppe op og springe ned på det foder man giver sine hunde. For nogen tid siden var jeg i Aldi og handle og her var jeg vidne til et par som kiggede på hunde foder deroppe. Manden sagde til kvinden at den der hund på billedet af posen så sød og fin ud, så det foder var jo nok godt nok - så det kunne de købe til deres hund. Foderet blev altså købt ud fra den hund der var af billedet på posen :shock: - Øhh og der stod jeg og så nok temmelig dum ud i ansigtet mens jeg ikke kunne lade være med at blive lidt harm, når jeg nu selv brugte en hulens tid på at læse deklarationer og veje for og i mod :???:

 

Nogle gange kan jeg blive lidt træt i ansigtet når det bare fungerer for folk - fordi det netop har været svært at få til at fungere for mine. Det skal ikke forstås negativt - det er jo strålende at mange slet ingen problemer har - jeg ville bare gerne have været en af dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke de bare jokede...... Jeg kunne godt have fundet på at sige det samme, men ingen er altså så dumme at de køber hundefoder udfra et billede på posen.

 

Jeg er meget opmærksom på mine hunde. Min kone mener næste det er for meget. Især pelskvalitet og hvad der kommer bagud er let at se. Hundens evne til at performe er noget vanskeligere at vurdere, men kan hundene arbejde en hel jagtdag igennem er foderet nok ikke så ringe og der er jo rig mulighed forcat sammenligne med hvad andre hunde præsterer også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da gerne indrømme, at jeg måske er en af dem der er lige lovlig fremme i skoene m.h.t. Luffes foder, måske også i sammenligning med hvad jeg selv fylder i hovedet.

 

Det sidste synes jeg nu godt jeg kan forsvare; Jeg kan selv bestemme hvad jeg får, og kan artikulere mine evt. problemer. Luffe derimod, har ingen anden mulighed, end at æde det han får, eller gå i sultestrejke, og da han, trods at han er en meget klog hund, ikke kan tale, er det op til mig at være opmærksom på, hvordan det går.

 

Nogle af de bekymringer jeg går og roder med, omkring at han vokser i det rette tempo (først synes jeg det gik for hurtigt, og nu er jeg bange for at han ikke vokser nok), kunne man derimod muligvis godt kalde lettere overdrevne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da gerne indrømme, at jeg måske er en af dem der er lige lovlig fremme i skoene m.h.t. Luffes foder, måske også i sammenligning med hvad jeg selv fylder i hovedet.

 

Det sidste synes jeg nu godt jeg kan forsvare; Jeg kan selv bestemme hvad jeg får, og kan artikulere mine evt. problemer. Luffe derimod, har ingen anden mulighed, end at æde det han får, eller gå i sultestrejke, og da han, trods at han er en meget klog hund, ikke kan tale, er det op til mig at være opmærksom på, hvordan det går.

 

Nogle af de bekymringer jeg går og roder med, omkring at han vokser i det rette tempo (først synes jeg det gik for hurtigt, og nu er jeg bange for at han ikke vokser nok), kunne man derimod muligvis godt kalde lettere overdrevne?

Ja, det er faktisk også det der får mig til at gå ret meget op i min hunds velbefindende; at de ikke har et valg, men er fuldstændig afhængig af hvad vi finder på at give dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er da mega egoistisk hvad mine hundes foder angår! jeg forsøger at give dem noget ordentligt fordi jeg gerne vil beholde dem i mange år uden de bliver syge;)

 

Men jeg går helt klar mere op i deres ernæring end i min egen... jeg forsøger bare selv at spise varieret og sundt og jeg har nogle flere år at forgifte min krop i end hundenen har;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... Jeg går op i min hunds ernæring fordi jeg godt vil beholde hende i mange år. Altså for MIN skyld.

Men jeg går også op i min egen sundhed fordi min hund meget gerne skulle kunne beholde MIG i mange år.

 

Faktisk har jeg de to sidste gange jeg har "skiftet hund", altså én er død og en anden er i vente, --så er jeg stået op om morgenen helt som jeg plejer, og i stedet for at gå morgenturen med min hund (som ville knuse mit hjerte og oversvømme skoven med mine tårer) så har jeg sat mig på cyklen og kørt til svømmehallen, hvor jeg har svømmet 1000 m med tårerne piskende ud af øjnene. Hver dag. Til den næste hvalp var "grydeklar" til mig...

 

Dels for at tackle min sorg, men også for at holde min kondition vedlige. For det er jo noget man har brug for, når man er alene med en hvalp. Hvalpen skal jo ikke snydes for noget, bare fordi jeg er ved at være lidt gammel.

 

MIN kondition, sundhed, kost, gode vaner er jo altsammen noget, der kommer min hund til gode. Det er lige så vigtigt som min hunds sundhed.

Men jeg er alene med min hund. Det gør en forskel. Det er et stort ansvar at anskaffe en hund når man er 66 og alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...