Hop til indhold

5 mdr. gl. CKC hvalp - ej interesseret i mad


Johnson
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

 

Vi har en Cavalier dreng på ca 5 mdr. Sund og rask, springfuld af energi og kærlighed.

 

Vi har altid leget med ham mht. maden. Forstået så vi har kastet det ud på gulvet og så søger han i mørke.. Eller vi lader ham løbe rundt efter det, en sjælden gang imellem har han spist fra skålen. Men dette har han kun gidet hvis der var tykmælk oven på :-)

 

Nu er det som om han er kommet i en periode hvor han ikke gider spise rigtigt.. Han indtager kun det hale af hvad han gjorde for en måned siden, og han gider egentlig knap komme når der er mad.

 

Han skal virkelig lokkes for det.

 

Er det os der er for pylrede? Skal han nok spise engang han bliver sulten igen eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilbyd ham de måltider han plejer, evt. i mindre mængde , og i en periode kun giv ham det i en skål, så det ikke ligger alle vegne.

Den ene af mine hunde, hun kan godt tage et par dages faste ind i mellem, og det giver jeg hende lov til, jeg gør ikke noget stort nummer ud af deres mad. Selvfølgelig hvis der kommer symptomer på noget andet, skal du jo være opmærksom, men ellers så lad ham spise som han har lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke unormalt for racen at der er problemer med at få dem til at spise... hos mig er det eneste der har virket at smide et par godbidder i en foderbold sammen med resten af hendes foder, så spiser hun det, men det har taget 1½ år snart at få hende til at spise fast hver dag. Min dyrlæge har bare altid sagt at hun nok skulle spise hvis hun var sulten nok. Men hun har virkelig nogen gange lignet noget der var løgn.

Jeg ved andre med kræsne cavaliers har brugt lakseolie eller andet over deres mad med succes. Så det kan også være en mulighed. Men de fleste jeg kender der har cavaliers barfer netop fordi at det vil de gerne spise. Men kræver også at man har pladsen til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig, at der ligger noget medfødt i dette, at ikke vil spise. Jeg kender flere cockerejere, der har sådanne hunde og de stammer alle fra en bestemt linie. Mindst 2 af ejerne har ældre cockere også, som er madsvin og kunne æde alt hvad der serveres. Men de er fra andre linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til cavalierens verden :lol:

 

Jeg har opgivet/nægtet at lokke mine til at spise.. De skal jo nok spise hvis de bliver sultne nok :roll:

 

Gør de så det hvis jeg må spørge?

 

Synes jeg kan læse/høre historier om andre Cavalier+ejere der skal lokkes til det. Hvis ikke, sulter de nærmest bare sig selv og bliver døsige/afkræftede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål vedr. at sulte sig. Sådan nærmest til sygdom. Jeg havde cavalier i 1980erne og de spiste normalt. Men hunde med det spiseadfærd kan være utrolig hårdnakkede og tillige mærker de ejers bekymring for deres udvikling, især hvis hunden er så ung som din.

Har du sikret, at der ikke er tandproblemer, altså at tandskifte foregår efter bogen uden gener. Og hvis din hund er vokset fint til nu, så er den ved at nå den alder, hvor væksten går mere i flad kurve og behøvet for føde er mindre.

Jeg har 6 hunde nu, og ja deres især aftensmad indeholder altid lækkerier, lidt torskerogn, rå kød, fisk, leverpåsteg og om sommeren også ofte a- 38. Så deres forventning er en festspise, som de i forvejen er ophidset og forventningsfuld over. Ingen er kræsne, de æder alt., Så har aldrig haft dette problem, men kender desværre flere, der har det.

Håber du får styr på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør de så det hvis jeg må spørge?

 

Synes jeg kan læse/høre historier om andre Cavalier+ejere der skal lokkes til det. Hvis ikke, sulter de nærmest bare sig selv og bliver døsige/afkræftede..

 

Mine gør... Men altså hvis du har muligheden for det... Så vil de fleste cavaliere helst arbejde for føden.. Frem for at samle den op af en skål

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tror, at ejers bekymring styrker dem i deres måde at opfatte deres foder på. Men så ser jeg jo også f.eks katte, der hellere sulter meget længe end spise netop det foder, der serveres, hvor et andet mærke ryger fint ned.

De hunde, jeg kender ,der er som din har jo andre hunde i deres hjemfamilie.Disse spisenægterhunde er samme race og genitisk i familie. Så det er ikke noget neurotist, som ejer opelsker. I en af familierne er der 7-8 hunde og så et par af disse "nej, jeg er ikke sulten ".

Mine hunde får ikke samme foder og slet ikke samme mængde, nogle spiser langsomt, andre sluger skålen. Så de fodres i skål og så ved jeg , at hvis én ikke spiser straks, er den utilpas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine gør... Men altså hvis du har muligheden for det... Så vil de fleste cavaliere helst arbejde for føden.. Frem for at samle den op af en skål

 

Ja det er også min fornemmelse, herhjemme er madskålen kun spændende hvis der er noget "ekstra" lækkert i den....Men hvis hun får lov at arbejde for den, så er den sjov. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har samme problem med min cavalier på 23 mdr. Vi har kæmpet hele hendes liv og det er stadig en daglig kamp. Hvorimod min tæve på 5 kunne spise sig ihjel. Min Nellie får slet ikke hundemad men lever af vores menneskemad og hvad vi ellers kan få hende til at spise. Er enig i der er et eller andet genetisk omkring det. I hendes linjer er det åbenbart et udpræget problem med ekstrem kræsenhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...