Hop til indhold

Når man har mere end 3 store hunde.


jukl
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke hvor mange af jer her inde der har mere end 3? Og hvordan klare I det så at få alle aktiveret fornuftigt og ikke mindst hver for sig.

Jeg har 5 schæferhunde, og det sidste år har jeg gået med dem enten 2 eller 3 ad gangen...Og det synes jeg har fungeret fint.

Så begynder jeg her i sidste uge også at tage én hund ud på tur ad gangen, og det er fantastisk...Pludselig har jeg en hel enden hund med mig end når der har været flere med på en gang...Og vi nyder det. Men det tager jo en del tid. Så der for får jeg den tanke, at jeg kan forestille mig en del avlere af store hunde som har samme antal eller flere, hvor tit kan de tager deres hunde med på tur enkeltvis...Det må være en umulig opgave hvis man arbejder fuldtid ved siden af...

Men sikkert er det for mig, at hundene og jeg nyder at være kun os 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg så ikke helt tale med om og så alligevel.

 

vi har i perioder haft 3 hunde og jeg har altid prioriteret at de både kunne og blev luftet og motioneret samtidigt, men også at de fik tid hver for sig. Især træningen af de unge hunde kræver at man er alene med dem, så man kan konsentrere sig om en hund. Og der er heller ingen tvivl om at hundenyder at have mig helt for sig selv.

 

også når jeg bruger hundene på jagt er det 90 % af tiden en af gangen. Den ene er med ude formiddag og den anden eftermiddag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg kan faktisk heller ikke snakke med her, jeg har kun 2 store.

De får morgen turen sammen, om eftermiddagen går jeg en tur alene med den lille Zeus, og min mand tager den store en tur.

 

Om aftenene kunne jeg sagtens have begge med - og gør det også af og til men har fundet ud af det bare er så hyggeligt at lufte den store bare mig og ham ;-)

 

Så om aftenen går jeg to gange :-)

 

Elsker alene turene med dem hver især og de går helt anderledes :-) og vi nyder det og ja det tager tid, og i hvert fald når man har 5 ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går faktisk aldrig ture med mine alene - i så fald er det kun hvis en er skadet eller en er hvalp. Jeg elsker at have flokken med på tur og kunne ikke drømme om at gå med dem alene. Jeg har ikke ret meget interaktion med mine hunde, når jeg går tur - og det er helt bevidst. De skal bare snuse og løbe.

Træningen er jo så altid individuel og giver os den alenetid vi har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror måske jeg er lidt sær, for jeg synes det er totalt sjovt at have en kæmpe flok med på tur. Nogle gange har jeg et par plejehunde og så kan jeg sagtens have 5-6 hunde med på tur. Alle kan jo så grundreglerne (plejehunde er venindes og kan samme ting som mine) så alle kan gå løs og dækkes af. Det er også supersjovt at cykle med flokken. Havde 4 med forleden på cykeltur, en hvalp der aldrig havde være med før, mine forældres labrador og så Carla og Spot. Det er fandme sjovt at cykle rolig afsted med fire hunde lige omkring cyklen!

(og nej jeg cykler naturligvis ikke med min hvalp - det var en erstatning for gåtur fordi jeg har forstuvet foden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen jeg nyder skam også at gå eller cykle med 3 hunde. Det er da herligt og dew nyder det i fulde drag. Jeg tror der er noget flokfølelse som bekommer hundene rigtig godt når man er lidt flere.

 

Og det er så også i een af de situationer hvor jeg tager lidt let på reglerne og lader dem løbe uden line. Livet skal jo trods alt leves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine 3 luftes hver for sig i yderste nødstilfælde to sammen. Jeg kunne aldrig drømme om at snyde den enkle hund for en lufte tur alene, hvor den kun er sammen med mig (eller hvem af os der går med den) og fri for at følges med en af de andre to. Det er så meget sjovere, da vi kan lave lidt ekstra træning eller kontakt med hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 3 luftes hver for sig i yderste nødstilfælde to sammen. Jeg kunne aldrig drømme om at snyde den enkle hund for en lufte tur alene, hvor den kun er sammen med mig (eller hvem af os der går med den) og fri for at følges med en af de andre to. Det er så meget sjovere, da vi kan lave lidt ekstra træning eller kontakt med hinanden.

 

hvis man virkelig har kontrol over hundene er det faktisk super sjovt at træne 3 samtidigt.

 

2 går på plads mens en søger kort. Så smider man en dummy alle hunde stopper (respekt for vildt træning) og man får øjenkontakt med den der får lov at apportere. Den sendes med et kort ja Bonnie. Så sættes næste hund i søg. Osv. Det lærer hundene steadynes - altså ro mens andre arbejder. Man forebygger meges stres ved at træne flere hunde, som altsåå skal være påp et højt træningsniveau alle sammen samtidigt. Og så er det ret blæret hvis nogen kigger på. Jeg bruger det ogsåp til opvisninger osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte at skrive at jeg ikke regner alene tiden med når vi er til træning...Nåh..Og ja i min schæferklub, så sidder hundene i bur i bilerne og stresser vildt op, mens én af dem er på pladsen...Og synes måske også at hundeførene er glade for deres samvær med andre.. Men måske skal jeg finde en anden klud..

Ude privat kan jeg ikke træne med mere end 2 af gangen...Men de er jo også, unge.

Det er min erfaring nu, at når flokken kommer over de 3 så sker der noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
hvis man virkelig har kontrol over hundene er det faktisk super sjovt at træne 3 samtidigt.

 

2 går på plads mens en søger kort. Så smider man en dummy alle hunde stopper (respekt for vildt træning) og man får øjenkontakt med den der får lov at apportere. Den sendes med et kort ja Bonnie. Så sættes næste hund i søg. Osv. Det lærer hundene steadynes - altså ro mens andre arbejder. Man forebygger meges stres ved at træne flere hunde, som altsåå skal være påp et højt træningsniveau alle sammen samtidigt. Og så er det ret blæret hvis nogen kigger på. Jeg bruger det ogsåp til opvisninger osv.

Hmm ja men mine hunde er ikke apporterende hunde - de er støvere og dermed samarbejdende - og det er de rigtig gode til faktisk :mrgreen: De er også rigtig gode til at vente på hinanden - men deres daglige gå ture skal de have hver for sig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Glemte da også at fortælle at jeg nyder at have begge drenge med på turen, så pakker vi en rygsæk også går vi bare ud i det blå, sætter os et sted får en godbid og mens jeg træner lidt med den lille sidder den store tålmodigt og venter, eller ligger sig ned hvis det tager for længe efter hans mening, det er så hyggeligt at have dem med begge to ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også kun 2, med en tredje på vej. Mine luftes altid sammen, med mindre den ene er skadet som nu. Den primære grund til samlet luftning er dårlig samvittighed - kan ikke bære at efterlade den ene alene igen når jeg kommer hjem fra arbejde. Den sekundære er, at Karla er meget mere "hund" når hun luftes sammen med Johna. Jeg har "ødelagt" hende (om man så må sige), så hun mener vi skal arbejde / lege / lave noget når vi kun er hende og mig sammen. Det er nemmere at hive hende ud af arbejdsmode når terrierkræet er med.

 

De får alene tid med mig når vi træner. Her bliver de også luftet alene før og efter træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 4 hunde, og jeg elsker når vi er i parken med alle 4. Ellers luftes de normalt to og to.

 

Jeg føler ikke mine bliver snydt for alene tid med mig ved at blive luftet sammen. Lufteturer er i vores hverdag kun til for lige at få lov at snuse, tisse og sådan. Alene tiden sker når vi træner, eller når vi tjekker hund, når vi fodre og den slags. Så ser ingen grund til at lufte dem hver for sig. Det eneste tidspunkt de luftes hver for sig er de gange vi f.eks. går i parken for at træne.

 

Vi har to store og to små hunde. Jeg vil ikke have 3 store, da jeg synes det bliver for svært fordi vi har Penny som kan have en tendens til at være hysterisk når hun er i snor :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har godt nok "kun" 3 hunde og den ene er lille - Men hun fylder mere end min border collie i hverdagen. :mrgreen:

 

Jeg lufter som oftest sammen, men har en dag i ugen, hvor jeg tager en tur med dem hver for sig.

Synes også det giver noget for samværet og det er en helt anderledes gåtur, når jeg kun har en med, fremfor når hele flokken er der.

Der er en helt anden ro og det virker som om hundene fordyber sig mere, fordi de ikke skal holde øje med hvad de andre laver.

 

Jeg tror ikke det ville ændre noget for mig, at få nr. 4.

Ud over, at jeg kunne have hundene med 2 og 2, så der aldrig var en der skulle være alene hjemme.

Men mere end 4 hunde ville jeg ikke have tiden til, når jeg gerne vil have tiden med dem hver især og det er mig en gåde, at nogen kan have tid til 4+ hunde og passe et fuldtidsjob ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lufter stort set hver dag alle sammen på én gang. Men savner selv den glæde ved samvær med kun én, som man har til træning ude af hus og have.. De ældste har kun brug for snuse/hyggeture, lidt rolige steder, hvor de alle kan være fri og gøre hvad de lyster. Men har da lidt skidt samvittighed over for et par af dem.

Tror egentlig .,min bedste tid var med kun 3 stk. rimelig veltrænede hunde, så jeg kunne pakke cyklen og tage ud i det blå.

Jeg har aldrig lært dem at være helt alene hjemme. Hvilket er en fejl her.

Molly der bliver 14 år har f.eks aldrig været helt alene hjemme uden en anden hund i huset.

.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Da jeg havde 4 store rottweilere luftede jeg dem sammen, men tog dem enkeltvis med i byen, på skift, synes det er vigtigt at der både er flok tid og alene tid:-D og kontakten med hunden alene er helt anderledes end når den er i flokken, men begge dele er lige dejligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemmer aldrig den tidligere jægersoldat jeg engang mødte i Jylland, der havde to broholmere og to mastiffer. De gik løs, men der var styr på geledderne og de blev ofte kaldt ind, bare sådan for god ordens skyld, da det var svært for ham at se alle 4, hvis de rendte for langt.

 

Han fortalte, at han hver dag havde én af dem på en alene-tur, hvor de så skiftedes, og det betød at denne hund kunne få lov til at løbe mere frit uden at blive kaldt ind hele tiden, fordi han jo sagtens kunne holde øje med den ene hund.

Hvis konen var med på tur, havde de to hunde med, og hver holdt øje med sin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...